Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 7:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 2:05 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1978
ten tijde van de eerste crisis in 2009 heb ik mijn bank aangeboden om de hypotheek af te lossen, daar ze geld nodig hadden. ik heb een leuke korting weten te bedingen. Win-win situatie. tegenwoordig zal dat niet meer opgaan, ze hebben geld genoeg dankzij de ECB,


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 3:24 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Piggy schreef:
1. Huis isoleren, vloer-, dak-, muur-isolatie, HR++ beglazing (levert "rendement" op zoals energie besparing).
2. Rolluiken aanschaffen tegen inbraak en een kleine isolering.
3. Zuinige apparatuur kopen (kan mogelijk wat schelen ter vergelijking met oude apparatuur).
4. LED-lampen kopen
5. Zonnepanelen aanschaffen
6. Zonneboiler aanschaffen
7. Zuinigere auto/motor/scooter aanschaffen
8. "Investeren" in je huis zoals uitbreiding van je huiskamer, dakkapel. Geen keuken want de waarde hiervan daalt naarmate de keuken verouderd (slijtage, uit de mode).
9. Diverse langhoudbare levensmiddelen aanschaffen.
10. Reserve dingen kopen zoals: fiets, gereedschap, kleren, schoenen, cadeaus in de aanbieding kopen, etc.
11. Een begrafenisverzekering afsluiten (is duurder dan het zelf te betalen, maar zo ontloop je wel de VRH legaal)


1 is bij ons (gelukkig) niet nodig, nieuwbouw uit 2006 (voor 600m3 inhoud stoken we 1250m3 gas op jaarbasis)
2 is achteraf meestal een behoorlijke verbouwing
3 hebben we al (A++)
4 hebben we net bij de Postcodeloterij gewonnen :)
5 hebben we al een 4-tal van staan, maar deze is nog wel interessant in de nabije toekomst
6 graag, maar is in ons geval niet zo makkelijk helaas (hadden we in ons vorige huis wel namelijk)
7 aan auto's kun je je geld wel kwijt, maar rendement van een auto met minder verbruik (en verder gelijkwaardig) is lastig. In ons geval een Fiesta van 12 jaar oud die 1:14 doet... voordat ik die 1:4 verbetering er uit heb door aanschaf van een nieuwe auto ben ik jaren verder (met 5000km per jaar)
8 niet nodig, want lles is al zoals we willen (voordeel van een zelf ontworpen nieuwbouwhuis :))
9 heb ik gelijk een reden voor 8, want opslag nodig :)
10 doen we al wat, maar kan wellicht nog optimaler
11 is al geregeld

Helaas... op de zonnepanelen na is er voor ons weinig te doen. En die zonnepanelen zijn nu nog net iets te duur.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 4:11 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
elsinga schreef:
En die zonnepanelen zijn nu nog net iets te duur.


Ligt er maar net aan hoeveel je er wil aanschaffen, je betaalt tegenwoordig ca. € 2/WattPiek. Een jaar geleden was dat nog meer dan € 3/WattPiek.

Citaat:
Wattpiek (Wp) is het gemiddeld geleverde vermogen van een zonnecel of zonnepaneel. lees meer


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 5:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Véél postzegels kopen. Deze houden hun waarde (worden zelfs meer waard) en zijn overdraagbaar :D


http://www.postnl.nl/voorthuis/postzege ... en-cijfer/

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 5:19 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1978
heel jaar spaarzegels bij de AH kopen en inleveren op 2 januari. kan geen spaarrekening tegenop....

Voor iedere euro boodschappen kunt u bij de kassa een zegel kopen ter waarde van 0.10 eurocent. Bij inlevering van een vol zegelboekje (490 zegels) ontvangt u 52 euro contant. De waarde van de zegels bedraagt 0.10 x 490 = 49 euro. De premie op een vol boekje bedraagt 3 euro.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 5:43 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
svanke schreef:
heel jaar spaarzegels bij de AH kopen en inleveren op 2 januari. kan geen spaarrekening tegenop....


Ja en Appie is ook niet dom. Voor de overgang naar de euro moest je "slechts" 490 zegels sparen welke 10 gulden cent kosten i.p.v. 10 euro cent. Dus toen was het 49/2,20371=22,25 euro en je had een boekje vol. De rente die je erop krijgt is weliswaar ook 2,20371 kleiner maar je krijgt het wel 2,20371 keer sneller. Dus de overgang naar de euro heeft Appie geld opgeleverd en levert de klant minder geld op...

Verder is zoiets alleen interessant als je bij Appie producten koopt die ergens anders net zo duur of duurder zijn. Indien men producten bij Appie gaat kopen die duurder zijn dan ergens anders, dan is je winst snel weg en gaat het je juist geld kosten!

Plus heeft trouwens ook zoiets wat theoretisch nog interessanter is dan die van Appie.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 5:46 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Ik zag een paar weken geleden op tv dat een Nederlands laboratorium een nieuw soort zonnepaneel heeft ontwikkeld dat 70% rendement behaald i.p.v. de gebruikelijke 15-18%. Kijk dan is het pas echt interessant! Ze schatten in dat het binnen 5 jaar commercieel kan zijn. Dus.......

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 6:49 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
Piggy schreef:
Ik zag een paar weken geleden op tv dat een Nederlands laboratorium een nieuw soort zonnepaneel heeft ontwikkeld dat 70% rendement behaald i.p.v. de gebruikelijke 15-18%. Kijk dan is het pas echt interessant! Ze schatten in dat het binnen 5 jaar commercieel kan zijn. Dus.......

:?:
Citaat:
Bij een zonnepaneel wordt het vermogen berekend in Wattpiek (Wp). De waarde in Wp is het vermogen als de zon vol op het zonnepaneel schijnt. Omdat de ideale condities in Nederland nauwelijks voorkomen wordt het vermogen van een zonnepanelen systeem verlaagd met een factor 0,85. Met andere woorden: één Wattpiek (Wp) vermogen staat in Nederland gelijk aan een opbrengst van 0,85 kilowattuur (kWh) per jaar. De opbrengst van een zonnepanelen systeem van 2000 Wp is ongeveer 1700 kWh elektriciteit per jaar.


Dit is dan een rendement van 85% en niet de 'gebruikelijke' 15-18% :?:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 9:01 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
elsinga schreef:
Dan wil ik mijn hypotheek ook in mindering brengen, de bank heeft namelijk een vordering op mij. Zijn we in 1x klaar. ;)

Dat mag, moet je alleen af zien van je HRA :P


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012 10:07 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 815
@smiver

Dit zijn 2 verschillende waarden waar je het over hebt. De ene is het aantal kWh per jaar dat je per Watt (piek) van de zonnecellen behaald. De ander is hoeveel procent van het opgevangen ligt wordt omgezet in stroom. Stel dat de efficientie omhoog gaat van 15-18% naar 30-36%, dan gaat het aantal Watt (piek) van de zonnecel erg omhoog (verdubbeld), maar die 0,85 blijft nog steeds 0,85 :)

Als je cellen hebt met 1000W (piek), dan haal je bij optimale omstandigheden 1kWh per uur. Maar hoeveel uren zon heb je in Nederland? Stel dat dat er 6 per dag zijn, dan kom je op ~2100 per jaar. Dus dan zou je 2100kWh/jaar halen. Maar dat haal je dus niet :) Komt omdat er minder uren zon zijn en als de zon er is, schijnt hij niet altijd optimaal in de cellen. In Nederland kun je grofweg uitgaan van een factor 0,85. Dat betekent bijvoorbeeld ongeveer 850 optimale zon-uren per jaar en verder donker ;) In realiteit is het natuurlijk meer verdeeld, bijvoorbeeld 1700 zon-uren met half-optimale omstandigheden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 apr 2012 12:21 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Kort samengevat is de investering (nog) te duur voor goed rendement. Duur van +/- 10 jaar is te lang, om dat de techniek dan al achterhaalt zal zijn.
En dit komt in hoofdzaak doordat de energiemaatschappijen niet voldoende salderen.(vergoeding geven voor de opgewekte stroom die je op dat moment niet nodig bent.) Dit is overdag wanneer de zon volop schijnt.

Even over de nieuwe zonnenecellen: Nederlandse en Amerikaanse wetenschappers verwachten dat er binnen een paar jaar zonnecellen zijn die bijna drie keer zo veel stroom uit zonlicht halen dan de beste cellen die nu beschikbaar zijn.
In het wetenschappelijk tijdschrift Nature geven de onderzoekers aan dat zij door gebruik van nanostructuren het opvangen van licht beter kunnen 'managen'. Daarmee zou het rendement op minimaal 50 procent komen.
De nieuwe techniek is duurder maar met een hoger rendement kan dat uit,schrijven de wetenschappers. En er zijn minder panelen nodig. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 8:28 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
obligataire schreef:
Véél postzegels kopen. Deze houden hun waarde (worden zelfs meer waard) en zijn overdraagbaar :D

Ik koop nog steeds "guldenpostzegels " voor 60% van de nominale prijs.
Dus 2 kerstzegeltjes van f. 0,55 = gelijk aan een "1" kost mij E. 0,33. Altijd nog beter dan de E. 0,46 van vorig jaar :wink:

Terug on topic.

Betaal je verzekeringen/ wegenbelasting per jaar, en dan het liefst vlak voor 31 december.
Vaak krijg je een beste korting en slinkt je vermogen net voor het toetsmoment.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 9:39 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Helaas zijn al deze plannetjes natuurlijk peanuts. Met een paar honderd postzegels, genoeg voor de rest van je leven, breng je natuurlijk je vermogenspositie niet structureel en ingrijpend omlaag.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 11:50 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 sep 2011 8:26 am
Berichten: 815
@ger
Waar haal je dat vandaan? Volgens mij zijn ze wettelijk verplicht je de volledige prijs die je zelf er ook voor betaalt ervoor te geven hoor en doen ze dat ook gewoon.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 12:03 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: di 08 jun 2010 9:43 am
Berichten: 774
@BillGates
Zal ik je mijn bankrekening geven? :) Grapje, dan moet ik nog meer betalen aan de fiscus.

Ik zit met hetzelfde probleem, hoe haal ik mijn vermogen uit box3. Eigenlijk is het luxe probleem. Maar dat neemt niet weg dat alle opties en ideeen welkom zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO