Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 3:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 12:24 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1978
@BillGates
Overweeg een extra lange vakantie naar Ijsland.... :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 12:45 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Wenzel schreef:
@BillGates
Ik zit met hetzelfde probleem, hoe haal ik mijn vermogen uit box3. Eigenlijk is het luxe probleem. Maar dat neemt niet weg dat alle opties en ideeen welkom zijn.


Het probleem is niet de VRH, maar het feit dat je geen of nauwelijks rendement kan halen boven de 4%, waarbij de inleg ook nog eens 100% gegarandeerd is.
Mocht die er wel zijn, dan ben je als particulier weer net te laat, omdat alle grote institutionele beleggers (lees pensioenfondsen) in dat gat springen.

Je kan overwegen om een gouden tientjes verzameling aan te leggen.
Een verzameling op jaar, type en soort, wordt niet gezien als box 3 vermogen.
Het rendement is nul,
maar je hebt door de jaren heen geen last van inflatie.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Laatst bijgewerkt door Icesave today,I save op di 10 apr 2012 4:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 2:03 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Wenzel schreef:
@BillGates. Zal ik je mijn bankrekening geven?

Voor beide partijen is dat nadeling. Moet jij ook nog eens 30% tot 40% schenkbelasting betalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 3:38 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 532
@Icesave today,I save
Hmmm... En dan heb je toevallig veel dubbelen.... ;)

Moet je alleen de waarde van je verzameling niet opgeven op eoa manier? Stel je hebt een schilderij van Picasso van 1 miljoen euro...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 4:10 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Uit de toelichting bij het aangifte programma:

Citaat:
Geen overige bezittingen in box 3
roerende zaken voor eigen gebruik of voor gebruik binnen het gezin, bijvoorbeeld uw eigen auto of de inboedel van uw woning

kunstvoorwerpen: deze zijn over het algemeen vrijgesteld


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 apr 2012 7:10 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
BillGates schreef:
Wenzel schreef:
@BillGates. Zal ik je mijn bankrekening geven?

Voor beide partijen is dat nadeling. Moet jij ook nog eens 30% tot 40% schenkbelasting betalen.

Voor beide partijen is het nadelig? Als jij mij 10.000 euro schenkt dan wil ik best hierover 4.000 euro belasting betalen.
Verder ga ik er alleen maar op vooruit, ook al moet ik meer VRH betalen.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 apr 2012 7:59 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 532
@BillGates: ik gok even dat mijn mening dat gouden tientjes kunstvoorwerpen zijn net niet onder "över het algemeen" vallen... ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2012 8:18 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Als ik mij niet vergis is er nog een manier om de VRH te ontlopen (legaal):

Open een eigen bedrijf als v.o.f, BV of NV en zet je kapitaal hierin. Er zijn mensen die dan ook echt een bedrijf beginnen, maar je kan ook een soort eigen beleggingsfonds b.v. maken. Uitkeringen naar je eigen bankrekening worden dacht ik dan wel gezien als inkomen en dan betaal je dus inkomstenbelasting. Echter als je op leeftijd bent val je in een lagere belasting categorie. Kan dus interessant zijn als je exact weet hoe het werkt.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 15 apr 2012 8:52 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
@Piggy
Jij bedoelt de Stamrecht BV, daarnaast bestaat er ook een Stamrecht verzekering.
Deze zijn met name om eenmalige grote inkomsten belasting in box 1 te verkleinen.

Wat jij voorstelt met de stamrecht BV is:
Verplaatsen van box 3 vermogen naar box 2 met alle bijkomende voor- en nadelen.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 18 apr 2012 11:49 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 11:15 pm
Berichten: 81
Wat de BV betreft worden hier denk ik wat dingen door elkaar gehaald worden. Ik zie twee mogelijke scenario's:

  1. Je richt een BV op en je stort daar het geld waarover je geen VRH wilt betalen als aandelenkapitaal in (bij een BV moet dat minimaal € 18.000 zijn. Er zijn plannen om dat minimum bedrag af te schaffen, maar voor zover ik weet is dat nog niet rond).
    De BV gaat met het aandelenkapitaal sparen en/of beleggen. Over de winst betaalt de BV 20% vennootschapsbelasting (Vpb; boven een bepaalde drempel is het zelfs 25%). Winst is spaar/beleggingsopbrengsten minus de kosten van de BV.
    Let op: Bij verkoop van beleggingen moet de gemaakte koerswinst ook bij de winst opgeteld worden!
    Op geen gegeven moment betaalt de BV (een deel) van de opbrengst aan de aandeelhouder(s) als dividend uit. Daarbij moet de BV dividendbelasting inhouden en afdragen aan de fiscus. Jij als privépersoon kunt die dividenbelasting weer terugvragen bij je aangifte inkomstenbelasting. Echter, omdat je een aanmerkelijk belang hebt (meer dan 5% van de aandelen van de BV), moet je over het hele dividend 25% box-2 belasting betalen.
    Al met al betaal je fors belasting over de werkelijke spaar/beleggingsinkomsten (per saldo 40% als we uitgaan van 20% Vpb). Daar staat tegenover dat je inderdaad geen VRH hoeft te betalen over het hele bedrag dat in de BV zit.
    Of een v.o.f. ook in box 2 valt weet ik niet; volgens mij is een v.o.f. geen rechtspersoon. Een NV is helemaal niet interessant, tenzij je ermee naar de beurs wilt (d.w.z. dat er aandelen in je NV verhandeld worden op de beurs).
  2. Een Stamrecht BV gebruik je om onder strikte voorwaarden een "vergoeding voor gederfd toekomstig loon" in onder te brengen zonder zonder direct inkomstenbelasting te betalen (oftewel een ontslagvergoeding c.q. gouden handdruk). Dit wordt een stamrecht genoemd. Hierbij geldt dat het stamrecht een vordering van de privépersoon op de BV is. Een BV is pas een Stamrecht BV als er een stamrecht in ondergebracht is. Dat is in scenario 1 niet het geval.
    Het stamrecht wordt elk jaar met een vooraf bepaald rentepercentage verhoogd (dat percentage kan variabel zijn; vooraf is bepaald hoe het percentage berekend wordt).
    De BV gaat weer met het geld sparen/beleggen (inclusief de verplichte minimaal €18.000 aandelenkapitaal die je als privépersoon moet inbrengen). Nu geldt dat winst bestaat uit de spaar/beleggingsopbrengsten minus de kosten en de rente die aan het stamrecht wordt toegevoegd. In de praktijk zal een Stamrecht BV weinig of geen winst maken.
    Op het moment dat de Stamrecht BV geld uit het stamrecht aan de privépersoon uitkeert, moet de Stamrecht BV hierover loonheffing inhouden en aan de fiscus afdragen.
    Mocht de Stamrecht BV toch winst maken, dan geldt het verhaal hierboven weer (Vpb over de winst; box-2 belasting over eventueel uitgekeerd dividend).
    Voor al het geld in de Stamrecht BV geldt dat je er geen VRH over hoeft te betalen zolang het in de BV zit.

Verder kost het oprichten van een BV geld; er komt in ieder geval een notaris aan te pas.
Ook zijn er jaarlijkse kosten. De bijdrage KvK wordt vanaf 2013 afgeschaft, maar met een BV kun je alleen zakelijke bankrekeningen gebruiken en die zijn over het algemeen een stuk duurder dan privérekeningen, en dan heb ik het nog niet eens over de lagere rentevergoedingen op zakelijke spaarrekeningen.
Tenslotte moet de boekhouding bijgehouden en jaarlijks een jaarrekening opgemaakt worden (de jaarrekening moet naar de KvK). Als je dat niet zelf doet, gaat dat minstens enkele honderden euro's per jaar kosten.

Van een Stamrecht BV wordt gezegd dat het pas interessant wordt bij een ontslagvergoeding vanaf ergens tussen de €50.000 en €100.000 (afhankelijk van wie je het vraagt).
Wat de eerste variant betreft betwijfel ik of dat ooit echt interessant wordt (tenzij je ervan uitgaat dat sparen en beleggen nog vele vele jaren vrijwel niets gaat opleveren en je een flink groot bedrag boven de VRH vrijstelling beschikbaar hebt).

N.B. ik ben niet een echte deskundige; ik weet dit omdat ik zelf een Stamrecht BV heb.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 19 apr 2012 7:38 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 532
Kun je niet een vereniging oprichten, daar lidmaatschapsgeld aan betalen en de vereniging voor bepaalde zaken laten zorgen? Een vereniging tot bevordering van het geluk, die met de leden altijd vergadert in een leuk restaurant en dan de reiskosten en het eten betaalt of zo...?

Geen idee of een vereniging ook VRH of andere belastingen betaalt, maar als ook daar een drempel aan vast zit, dan kun je wellicht zo wat doen. Een snelle google zochtocht levert op:
stiver.nl schreef:
Voor de heffing van omzetbelasting is het van belang of aan derden wordt gepresteerd; met andere woorden of wordt deelgenomen aan het economische verkeer. Indien uitsluitend binnen een strikt besloten groep wordt gepresteerd, is er geen belastingplicht voor de omzetbelasting.

Let op: het begrip derden of de term die hiervoor in de omzetbelasting veelal wordt gebruikt -niet tot de eigen kring behorend- wordt zeer ruim opgevat.

Een vereniging die aan haar leden presteert, treedt in beginsel buiten de eigen kring. Dit is mogelijk anders wanneer zo'n vereniging exact heeft vastgelegd wie lid is en er geen uitbreiding mogelijk is. Bij een besloten kring moet worden gedacht aan particuliere huishoudens e.d. Andere situaties waarin tot een besloten kring wordt geconcludeerd zijn uitzonderlijk.


en

stiver.nl schreef:
Geen vennootschapsbelasting als geen prestatie wordt geleverd tegen vergoeding. De meest voorkomende situaties waarin tegen vergoeding wordt gepresteerd zijn verkoop, verhuur of dienstverlening. In vrijwel alle gevallen bestaat de vergoeding voor een prestatie uit geld. Meestal betaalt de afnemer van de prestatie (koper, huurder of degene die de dienst ontvangt) de vergoeding. Het is echter niet van belang wie de vergoeding betaalt; ontvangen subsidie in verband met de prestatie maakt ook onderdeel uit van de vergoeding.

Wordt er wel een prestatie geleverd tegen vergoeding, dan is er ook geen VB verschuldigd als dat niet gebeurt door in concurrentie te treden met ondernemers en er geen winst wordt nagetsreefd of behaald.

Klinkt alsof de geopperde vereniging ter bevordering van geluk in huiselijke kring, met als definitie van leden de gezinsleden geen OB en VB hoeft af te dragen. :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 19 apr 2012 2:28 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
elsinga schreef:
Klinkt alsof de geopperde vereniging ter bevordering van geluk in huiselijke kring, met als definitie van leden de gezinsleden geen OB en VB hoeft af te dragen. :)


Vestig de vereniging in Guernsey en neem een postadres op Huis ten Bosch.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 apr 2012 9:52 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep 2008 9:13 pm
Berichten: 94
Heeft er iemand wel eens een advies gekregen waarvan je later kon zeggen : hier heb ik wat aan gehad?
Is nu bijvoorbeeld ook een topic over Box 3 en hoe je het inkomen / vermogen daarin kunt verkleinen. Lijkt me een prima vraag voor een goede financieel adviseur.

Ongetwijfeld zal er ergens in Nederland bij een bank een goede financiële man / vrouw zitten maar de vraag is, hoe vind je die? Ik was er na een tijdje helemaal klaar mee en regel vanaf die tijd zelf mijn zaken. Neemt niet weg dat ik mezelf wel eens afvraag of ik ergens niet "iets" laat liggen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 apr 2012 1:04 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
elsinga schreef:
Kun je niet een vereniging oprichten, daar lidmaatschapsgeld aan betalen en de vereniging voor bepaalde zaken laten zorgen? Een vereniging tot bevordering van het geluk, die met de leden altijd vergadert in een leuk restaurant en dan de reiskosten en het eten betaalt of zo...?

Geen idee of een vereniging ook VRH of andere belastingen betaalt, maar als ook daar een drempel aan vast zit, dan kun je wellicht zo wat doen.

Ik heb geen fiscaal-juridische kennis op dit gebied, maar ik weet wel dat ingeval van een een Vereniging van Eigenaren (van bv een appartementsgebouw) het vermogen van de vereniging naar rato wordt toegerekend aan de leden van de vereniging (de eigenaren dus), die daar vervolgens (indien van toepassing) persoonlijk VRH over mogen betalen. Ik kan me zo voorstellen dat soortgelijke regelingen in principe zouden gelden voor alle verenigingen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 apr 2012 1:08 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
elsinga schreef:
Goud kopen is ook niet lonend. Gaat momenteel zelfs licht in waarde achteruit, maar je moet het ook gewoon in box 3 aangeven als overige waardezaken. Verzwijgen is welliswaar eenvoudig (mits je het goud contant koopt in bijvoorbeeld belgië), maar wel belastingontduiking. Achteraf heb ik wel enorm spijt dat ik geen goud heb gekocht toen het rond rond de 800 euro per ounce kostte... is nu 50% meer waard en dat in 2 jaar tijd...

Als we alles wisten...

Toch blijft goud een verzekering tegen hyperinflatie, geldontwaarding, instorting van het geldsysteem. Op lange termijn >10 jaar is het de vraag of goud nu duur was en als men door gaat met het financieel systeem zoals nu is dat de vraag. We zullen nooit vooraf weten of de huidige goudprijzen net zo een gemiste kans zijn zoals de goudprijzen van 800 euro/troyounce luttele jaren geleden.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO