Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 11:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 07 apr 2012 5:06 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Wie weet er nog (legale) tips om het Box3 inkomen cq het Box3 vermogen fiscaal te verkleinen. Maar uiteraard zonder het geld over de balk te gooien. Liefst dat de investering door groeit, met minimaal 2,8%.....

Ik ken er een paar:
- Beleg in Groen- of Sociaal Ethisch fonds, deze zijn vrijgesteld tot 56000 nogwat
- Beleg in Cultuur-fondsen, zelfde vrijstelling.
- Koop een duurder huis
- Los je hypotheek zoveel mogelijk af
- Beleg in kunst
- Koop auto's of boten (deze vergen echter onderhoud en worden afgeschreven in X jaar, dus niet echt een jofel idee)


Laatst bijgewerkt door BillGates op za 07 apr 2012 5:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 apr 2012 5:09 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 06 jul 2008 4:46 pm
Berichten: 282
BillGates schreef:
- Koop een duurder huis


In deze markt van waardedelingen ga je de 2.8% niet halen. :(


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 apr 2012 5:20 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Goud kopen is ook niet lonend. Gaat momenteel zelfs licht in waarde achteruit, maar je moet het ook gewoon in box 3 aangeven als overige waardezaken. Verzwijgen is welliswaar eenvoudig (mits je het goud contant koopt in bijvoorbeeld belgië), maar wel belastingontduiking. Achteraf heb ik wel enorm spijt dat ik geen goud heb gekocht toen het rond rond de 800 euro per ounce kostte... is nu 50% meer waard en dat in 2 jaar tijd...

In mijn geval is de hypotheek deels aflossen ook niet gunstig. Ik betaal 3.8% rente, waarvan ik door de HRA netto 2.185% betaal. En da's minder dan ik bij een vrij opneembare spaarrekening krijg nu. Bovendien kan ik nu het geld gaan gebruiken, als ik eenmaal de hypotheek ermee heb afgelost krijg ik het nooit meer terug (althans, niet zonder de HRA kwijt te zijn).

Dus ik weet het ook niet, als je beleggingen wilt vermijden is er hoogstens de familiebank die je meer rendement brengt (1.5% boven een gemiddeld rentetarief bij een bank is redelijk, meen ik) én tegelijk je box 3 vermogen vermindert. Alleen kun je dan nog steeds niet vrij over je geld beschikken, totdat de familielener het terugbetaalt (en dan zit je weer met een hoger box 3 vermogen).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 apr 2012 6:29 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Volgens mij moet je uitgeleend geld (familiebank) officieel ook gewoon meetellen als bezit (vordering).

Ik hoor regelmatig: de echt rijken kennen wel constructies dat ze geen box3 belasting betalen. Maar hoe dan?????


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 apr 2012 6:59 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Die houd ik voor mezelf. 8)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 apr 2012 9:07 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Zorgen dat je moslim wordt; 4 vrouwen = 4 x extra VRH vrijstelling? :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 07 apr 2012 10:05 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Met 4 vrouwen is vermogen ver weg........ :lol:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 2:45 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Als het in je vermogen ligt kun je met 4 vrouwen wel flink wat kinderbijslag genereren :lol:

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 10:00 am 
Stuiver

Geregistreerd: vr 30 dec 2011 10:55 am
Berichten: 53
BillGates schreef:
Wie weet er nog (legale) tips om het Box3 inkomen cq het Box3 vermogen fiscaal te verkleinen. Maar uiteraard zonder het geld over de balk te gooien. Liefst dat de investering door groeit, met minimaal 2,8%.....


Emigreren (bijv in Belgie gaan wonen)?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 10:06 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
BillGates schreef:
Volgens mij moet je uitgeleend geld (familiebank) officieel ook gewoon meetellen als bezit (vordering).


Dan wil ik mijn hypotheek ook in mindering brengen, de bank heeft namelijk een vordering op mij. Zijn we in 1x klaar. ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 10:16 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Hoewel onderstaande niet altijd een rendement oplevert verlaagt het wel je VRH. Verder heb je de spullen mogelijk nodig in de toekomst.

1. Huis isoleren, vloer-, dak-, muur-isolatie, HR++ beglazing (levert "rendement" op zoals energie besparing).
2. Rolluiken aanschaffen tegen inbraak en een kleine isolering.
3. Zuinige apparatuur kopen (kan mogelijk wat schelen ter vergelijking met oude apparatuur).
4. LED-lampen kopen
5. Zonnepanelen aanschaffen
6. Zonneboiler aanschaffen
7. Zuinigere auto/motor/scooter aanschaffen
8. "Investeren" in je huis zoals uitbreiding van je huiskamer, dakkapel. Geen keuken want de waarde hiervan daalt naarmate de keuken verouderd (slijtage, uit de mode).
9. Diverse langhoudbare levensmiddelen aanschaffen.
10. Reserve dingen kopen zoals: fiets, gereedschap, kleren, schoenen, cadeaus in de aanbieding kopen, etc.
11. Een begrafenisverzekering afsluiten (is duurder dan het zelf te betalen, maar zo ontloop je wel de VRH legaal)

Hoe zit het trouwens met het aflossen van een huis? Je vermogen gaat dan van box3 weg, maar het vermogen word in box 1 groter?
Stel dat je belast zou worden in box 3 met 100.000 euro en je hiernaast een hypotheek hebt van 100.000. Stel dat je deze kostenloos mag aflossen. Dan heb je 0 euro in box 3, maar hoe komt het huis dan in box 1? Ben je dan voordeliger uit?

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Laatst bijgewerkt door Piggy op zo 08 apr 2012 10:43 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 10:21 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 06 jul 2008 4:46 pm
Berichten: 282
Piggy schreef:
Hoewel onderstaande niet altijd een rendement oplevert verlaagt het wel je VRH. Verder heb je de spullen mogelijk nodig in de toekomst.

3. Zuinige apparatuur kopen (kan mogelijk wat schelen ter vergelijking met oude apparatuur).
4. LED-lampen kopen
7. Zuinigere auto/motor/scooter aanschaffen
9. Diverse langhoudbare levensmiddelen aanschaffen.
10. Reserve dingen kopen zoals: fiets, gereedschap, kleren, schoenen, cadeaus in de aanbieding kopen, etc.
uit?


En nu moet ik weer een box huren om al deze dingen in op te slaan. Waarempel, krijg ik nummer 3 toegewezen. Terug bij af ? :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 10:43 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
Piggy schreef:
Hoewel onderstaande niet altijd een rendement oplevert verlaagt het wel je VRH. Verder heb je de spullen mogelijk nodig in de toekomst.

5. Zonnepanelen aanschaffen


Citaat:
De kosten van zonnepanelen zijn in de afgelopen jaren flink afgenomen. Dat komt mede door de stimuleringsregeling in Duitsland, en door de grote productie van kwalitatief goede zonnepanelen in China. De kinderziektes zijn er uit, en de prijs van zonnepanelen heeft zich nu gestabiliseerd op een reëel niveau. Dit betekent dat het kopen van zonnepanelen nu voor meer mensen aantrekkelijk is geworden.


Citaat:
Sinds enkele maanden is eigen opgewekte zonnestroom goedkoper dan stroom van het energiebedrijf. “Eigen zonnestroom kost omgerekend twintig cent per kilowattuur om op te wekken. Voor stroom van je energieleverancier betaal je 23 cent per kWh”, berekent Theo Bosma, hoofd nieuwe energie van energiekennisbedrijf Kema. “Energietarieven blijven stijgen en omdat er steeds meer en betere zonnepanelen op de markt komen, wordt het prijsverschil alleen maar groter”, stelt Bosma


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 12:27 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Bij mij branden de lampen meestal als het donker is. :mrgreen:
En als de zon wel schijnt dan kan ik voor een fooi de opgewekte stroom terug leveren. :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 apr 2012 12:50 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Piggy schreef:
Hoe zit het trouwens met het aflossen van een huis? Je vermogen gaat dan van box3 weg, maar het vermogen word in box 1 groter?
Stel dat je belast zou worden in box 3 met 100.000 euro en je hiernaast een hypotheek hebt van 100.000. Stel dat je deze kostenloos mag aflossen. Dan heb je 0 euro in box 3, maar hoe komt het huis dan in box 1? Ben je dan voordeliger uit?

Goed gezien en een bijkomend voordeel als je er in slaagt om je huis huis (bijna)helemaal af te lossen je van de bijtelling eigenwoning af bent en dus geen (of minder) huurwaardeforfait hoeft te betalen

Je bijtelling eigen woning kan nooit hoger zijn dan je afgetrokken hypotheekrente.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO