Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 18 apr 2024 10:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 2:45 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
dubbeltje schreef:
@juanj
Kun je je verhaal over Rabo wat verduidelijken? Ik snap niet echt wat je bedoelt.


VB met een groter bedrag (zegge 200 euro) dit gebeurd bij kosten van de Rabo (roodstaan, rekeningkosten)

Saldo in het echt 1-nov-2011 150,00 euro
Geen af/bij schrijvingen
Saldo in het echt 2-nov-2011 150,00 euro
Geen af/bij schrijvingen
Saldo in het echt 3-nov-2011 150,00 euro
Afschrijving 200 euro kosten door de Rabo op 3 november, met valuta datum 1 november.
Saldo op 3-nov-2011, na afschrijving -50,00 euro

Uitgaande van de valuta datum 1-november 2011, heb ik op 1/2/3 november op papier eigenlijk 50 euro rood gestaan
Dan word ik ook nog eens belast voor die 3 dagen rood staan, met debet rente, die ook weer met terugwerkende kracht word afgeschreven

In mijn optiek is dit valuteren

2000 euro op 17-06-2012 afschrijven, maar een valuta datum 17-06-2009 gebruiken,
dan heb je zonder het te weten/zien 3 jaar rood gestaan

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 2:57 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
En deze "correctie" die het internetbankiersysteem van de Postbank al maakte, en fijn is meegemigreerd onder ing:

Ik wil de volgende dag een betaling doen, dus ook pas per de volgende dag geld van mijn spaar>betaalrekening.

Ik zet de opdrachten met datum volgende dag klaar in het internetbankieren. Bij raadplegen blijkt dan de datum van de spaar>betaal te zijn gewijzigd in vandaag. Soms is het de volgende dag dan toch weer vanzelf goed gekomen, maar ook zeer regelmatig is het geld wel degelijk een dag eerder van de spaarrekening afgehaald.

Ik heb het al op verschillende tijdstippen geprobeerd, en echt een regelmaat heb ik nog niet kunnen ontdekken. Gelukkig heb ik nooit meer echt grote bedragen bij ing (en dat zal op deze manier ook wel zo blijven :evil: ) maar het blijft me ergeren.

Als ik besluit om per datum x iets over te boeken is dat ook x en hoeft het internetbankier gebeuren niet voor mij te beslissen dat dat y moet zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 3:37 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
juanj schreef:
Afschrijving 200 euro kosten door de Rabo op 3 november, met valuta datum 1 november.

Bij afschrijving van de hypotheekrente doet de Rabobank dit ook, als de vervaldatum daarvan in het weekend valt. Die hypotheekrente wordt bij mij standaard op de eerste van de maand afgeschreven, en vorige maand viel 1 oktober op zaterdag. De systemen van de banken hebben in het weekend vrij (liggen ze dan op het strand of zo?), dus mijn hypotheekrente werd op maandag 3 oktober pas afgeschreven - met valutadatum 1 oktober. En dan gaat het dus wel om hogere bedragen, waar je de debetrente wel van merkt.

Gelukkig wist ik dit al van vorige keren en heb ik mijn saldo tijdens het weekend hoog genoeg gehouden, maar deze manier van werken vind ik eigenlijk heel erg slecht van de Rabobank. Zeker omdat de afschrijving van die hypotheekrente bij hen puur intern is (de hypotheek loopt ook bij Rabo), en er dus geen enkele goede reden te bedenken is waarom dit in het weekend niet zou kunnen. Op deze manier kun je virtueel in de min staan, terwijl je bankieren-app wel het hele weekend een positief saldo aangeeft. En je komt er dan pas achter op maandag, op het moment dat het al te laat is.

Of je dit ook valutering kunt noemen weet ik niet (ik weet daarom ook niet of het in dit topic thuishoort), maar het is in ieder geval het afschrijven van bedragen met aangepaste valutadatum. En daar zouden wat mij betreft alle banken vanaf moeten stappen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 9:17 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@juanj
Wat voor type betaling is dat dan? De data die je noemt (1-3 nov) vallen allen buiten het weekend. Aannemend dat het een betaling is naar een andere bank, begrijp ik niet hoe dit kan zonder dat hier de valuteringswet overtreden wordt. Of gaat het hier ook om een interne Rabo broekzak-vestzak transactie?

@Jhn314
Het heeft voordelen om je hypotheek bij een andere bank te hebben dan je betaalrekening. Eén daarvan is dat ze dan in elk geval niet met terugwerkende kracht kunnen boeken. Wat je beschrijft kan alleen als beide bij dezelfde bank ondergebracht zijn.

@groentje
Van de ING kun je zeggen wat je wilt, maar valuteren doen ze niet. Er wordt nooit een betaling met terugwerkende kracht geboekt, dus je hoeft nooit te betalen voor virtueel roodstaan. Dat een 's avonds gegeven overboekingopdracht tussen spaar & betaal met de dag erna als uitvoerdatum onmiddelijk vandaag al uitgevoerd wordt is me bekend. 'k Heb daar lang geleden ook al eens een klacht over ingediend, maar heb er behalve de bevestiging van ontvangst van de klacht verder niets meer van gehoord. Als je het eenmaal weet is er overigens best omheen te werken, maar het blijft irritant.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: za 05 nov 2011 11:04 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
Het type betaling is kosten, onder de rabo code DB (diverse boekingen)

Er word dus een bedrag afgeschreven op 1 november, maar dat word pas in je saldo op 3 november verwerkt.

Dat zie je dus later, en de Rabo behandeld dit als waarheid, en dus 3 dagen rood gestaan.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: za 05 nov 2011 12:07 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
SNS Bank Webcare schreef:
Beste Dubbeltje,

We krijgen echter vaker de melding dat onze transacties trager verlopen dan bij andere banken. Dit signaal is opgepakt en er worden momenteel stappen ondernomen om de tijdsduur van overschrijvingen naar externe rekeningen te verkorten. Daarmee wordt de doorlooptijd van overschrijvingen vanuit SNS Bank gelijkgetrokken met die van andere banken. Een exacte datum wanneer deze verandering plaatsvindt, is nog niet aan te geven.

Met vriendelijke groet,

Mariella
SNS Bank Webcare

Hoop dat het niet te lang duurt.
SNS is m.i. in overtreding wat betreft het slinks valuteren.
Ook de opgegeven effectieve rente op de betaalrekening, klopt door het altijd een dag later uitvoeren, ook niet.
De klant krijgt hierdoor toch minder rente dan wordt voorgespiegeld.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2011 9:38 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Overzicht van binnengekomen info is toegevoegd aan intro.

Weet iemand hoe dit zit bij?
  • Yapi-Kredi Bank
  • Boeking naar The Economy Bank
  • AEGON (niet Eigen Stijl, maar bijvoorbeeld E-rekening)

Nog andere banken die in het overzicht missen waarbij iemand ervaring heeft met overboekingstijden?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: zo 13 nov 2011 4:38 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ikzelf gebruik de ING betaalrekening om te storten naar een spaarrekening.
Het is bij mij allemaal als een periodieke overboeking ingesteld, dus daar heb ik verder geen omkijken naar.
Een overboeking wordt dus altijd in de ochtenduren uitgevoerd (automatisch).

Yapi-Kredi betreft een papieren spaarrekening:

van ing naar yapi-kredi wordt op dezelfde dag bijgeboekt bij yapi-kredi
van yapi-kredi naar ing wordt 1 dag later bijgeboekt bij ing, dus + 1 werkdag


Hetzelfde als hierboven geldt ook voor de The Economy Bank:

papieren spaarrekening en + 1 werkdag bij een terugboeking naar de betaalrekening, een storting vanaf de betaalrekening wordt dezelfde dag bijgeboekt op de spaarrekening bij TEB.

Aegon e-rekening:

van ing naar aegon wordt op dezelfde dag bijgeboekt
van aegon naar ing is mij niet geheel duidelijk, maar meestal is het ook de dag erna, soms ook op dezelfde dag (zoals ik heb kunnen nakijken), dus waarschijnlijk ligt dit aan het tijdstip van overboeken (in de ochtend, middag of avond)

Voor mij maakt het allemaal niet zoveel uit, dus ik let er ook niet zo op.
Uiteindelijk weet je toch wel dat een overboeking binnen komt.
Dat het storend werkt voor anderen, oké dat klopt dan ook wel weer.
Dit ook omdat zij rekenen op een correcte uitvoering van hun opdracht.
Zeker als het om het grotere bedragen gaat (relatief gezien).
Maar om nu werkelijk alles in regeltjes e.d. te vatten, zelfs tot op het tijdstip van een overboeking, dat vind ik vaak veel te ver gaan.
In de meeste gevallen is het toch altijd op dezelfde dag of de dag erna, dus wat maakt het eigenlijk uit.

Een goed overzicht zoals nu wordt opgesteld, over dit onderwerp, is wel welkom natuurlijk (voor degenen die er behoefte aan hebben).
Tevens kan het leiden tot een wijziging in hoe het e.e.a. wordt toegepast door de diverse banken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011 12:39 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2117
Een manier om rentedagen kwijt te raken?
Boek op donderdag 10 november over van SNS betaalrekening naar de ATBank.
Dan staat het op maandag 14 november bijgeschreven.
Het is weer een feest, waarbij ik SNS ernstig verdenk van deze flinke vertraging.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011 1:50 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Nou op vrijdag zou het er eigen bij AT Bank op moeten staan, maar ik denk dat bij AT Bank ligt, dat daar de vertraging zit. Maar ik zal geen overboeking doen op een vrijdag want dan verlies ik de rente van het weekend, want het staat er pas de volgende werkdag op.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011 4:01 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Als je geen onnodige rentedagen wilt verliezen, dan is het altijd beter om overboekingen te doen in de eerste weekhelft.
Dus niet op een vrijdag, donderdag of een weekend dag.
Ook moet je altijd rekening houden met doordeweekse feestdagen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011 4:23 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Op een donderdag zou het op vrijdag op de andere rekening moeten staan en bij ING als ik vrijdag ochtend een overboeking deed stond het nog vrijdag bij LPB, maar bij ASN Bank kun je dat schudden daar staat het pas de eerste volgende werk dag bij LPB.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 15 nov 2011 4:28 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Klopt.
ASN valt onder het SNS/Reaal concern.
Datgene wat gezegd wordt door andere forumleden over SNS m.b.t. de rentedagen en valutering kan dus ook van toepassing zijn op ASN.
Maar dat weet ikzelf niet, omdat ik geen betaalrekening heb bij hun.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2011 1:05 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
dubbeltje schreef:
@groentje
Van de ING kun je zeggen wat je wilt, maar valuteren doen ze niet. Er wordt nooit een betaling met terugwerkende kracht geboekt, dus je hoeft nooit te betalen voor virtueel roodstaan. Dat een 's avonds gegeven overboekingopdracht tussen spaar & betaal met de dag erna als uitvoerdatum onmiddelijk vandaag al uitgevoerd wordt is me bekend. 'k Heb daar lang geleden ook al eens een klacht over ingediend, maar heb er behalve de bevestiging van ontvangst van de klacht verder niets meer van gehoord. Als je het eenmaal weet is er overigens best omheen te werken, maar het blijft irritant.

Wat mij betreft is dit dus juist een vorm van valuteren: immers er gaat een dag rente verloren door het eerder naar de betaalrekening zetten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: wo 16 nov 2011 2:28 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
YipMan schreef:
Nou op vrijdag zou het er eigen bij AT Bank op moeten staan, maar ik denk dat bij AT Bank ligt, dat daar de vertraging zit.
Ga er maar van uit dat het NIET bij AT-bank ligt. Boeking 's morgens om 11.00 uur van RABO naar ATB is om 14.00 uur zichtbaar op de rekening bij AT-bank.
Overboekingen van- en naar onderdelen van het SNS-concern kosten in de regel tot nu toe (minimaal) een extra dag.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO