Klopt. En dank voor de informatie.
Ik heb tot dusver alleen vermeld op welke dag de overboeking binnenkomt en wanneer deze meetelt voor de rente (valutadatum). Ik heb niet vermeld hoe laat de overboeking binnenkomt. Omdat de verwerkingstijd van transacties en de vereveningstijd per bank verschilt, kun je inderdaad in sommige gevallen in één dag doorboeken. Dat is leuk, maar mijns inziens minder relevant dan het mislopen van rentedagen. Het primaire doel van dit topic was helderheid over misgelopen rentedagen te krijgen.
Bij de meeste banken kun je geld van een spaarrekening dezelfde dag op de tegenrekening krijgen en vice versa, mits je het tijdstip waarop je de transactie doet goed in de gaten houdt. Inderdaad is er verschil tussen banken hoe laat een overboeking dan binnenkomt op de tegenrekening.
Direct doorboeken heeft alleen zin als het vereveningstijdstip van de bank waarnaar je doorboekt ruimschoots later ligt dan het tijdstip waarop de overboeking die binnenkomt doorgeboekt wordt. Dat lukt dus niet tussen alle banken (zelfs niet als het rond de middag al binnen is). De volgende dag werkt altijd en dat gaat er zeker geen rentedag verloren (alleen een paar tienden % minder rente gedurende 1 dag, maar je moet wel hele grote bedragen overboeken wil dat significant worden:
Een renteverschil van 0.365% rente op 100k voor 1 dag geeft 1 euro verlies)
Als we het plaatje echt compleet willen maken dan moeten we weten:
- Hoeveel tijd er bij een bank zit tussen een overboeking en het aanbiedhilen van de transactie aan Sequens.
- De verwerkingstijd van Sequens
- De verwerkingtijd van een bank van binnenkomende transacties via Sequens
- Het vereveningstijdstip van de ontvangende bank
Het is lastiger en een flink stuk werk om dit allemaal precies te weten te komen. En hoeveel toleranties zitten daarop? Indirect kun je inderdaad wel eea te weten komen door te kijken hoe laat een bedag binnenkomt tov wanneer de overboeking is gedaan. Maar het is ook een hele opgave om de hele dag de saldi van bankrekeningen te gaan zitten monitoren. Ik ga daar zelf in elk geval geen tijd in investeren. Maar als mensen meer stukjes van de puzzel hebben dan wil ik ze hierbij uitnodigen om gegevens daarover aan dit topic toe te voegen. Als er voldoende gegevens binnenkomen dan heeft het zin om daar een samenvatting van te maken.
Ik zou graag wel een keer een lijstje maken met de vereveningstijdstippen van banken. We hebben dit nu voor een aantal banken, maar nog lang niet voor allemaal. Ik vraag me namelijk af of er slimme combinaties mogelijk zijn waarop je een dag dubbele rente krijgt