Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 7:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2012 5:55 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
JelleCaspers schreef:
Mijn ervaring: Garantibank duurt heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang vanaf en naar ING.
Rest (AT CE LP) allemaal zelfde middag op andere rekening.

Een overboeking van Garantibank naar ING kost 1 dag (mits opdracht op tijd gedaan wordt; de exacte kritische tijd daarvoor is nog onbekend)
Overboekingen van ING naar Garantibank komen dezelfde dag aan (mits opdracht op tijd gedaan wordt; de exacte kritische tijd daarvoor is nog onbekend)
Zie de samenvatting aan het begin van dit topic.
Als je opdrachten niet vroeg op de dag doet, loop je het risico een dag extra te verliezen ivm vereveningstijdstippen. Zie de discussie daarover eerder in dit topic.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 9:02 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Weer even terug op het valuteren vraagstuk.

Ik heb dit voorbeeld al eens aangegeven, echter heb ik het idee dat men mij niet begrijpt (of de uitleg niet).

Wellicht dat de volgende uitleg, wat duidelijker is dan voorheen

Het gaat om de kosten(totaalpakket, pasjes etc.) die door de Rabo worden afgeschreven:

Deze schrijven ze af op 4e van de maand (boekdatum)
maar met valuta datum van de de 1ste,
maar op de 3e was de afschrijving niet zichtbaar.


Er word dus 4 euro geincasseerd door de rabo op 4 januari, echter op 3 januari was dit bedrag nog niet van mijn rekening af, maar de valutadatum is 1 januari.
Op papier was die 4 euro er 3 januari al af, maar dit was niet zichtbaar.

Volgens mij is dit ook valuteren, andere mensen bij de Rabo bank moeten dit toch ook zien?
Ben ik nu gek, of heb ik toch gelijk?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: wo 11 jan 2012 11:09 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Je weet of kunt weten dat je het verschuldigd bent op de 1e van de maand, gaat ook zo bij het zgn. bewaarloon voor effecten, wel hinderlijk dat het niet eerder zichtbaar is maar geen echt konijn uit de hoed, je wilt ook dat je rente vergoeding valutadatum heeft van de 1e.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 12 jan 2012 6:56 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@juanj
Ik vind dat wel een vorm van valutering.

Mijn (ruime) definitie van valuteren is:
Het in het nadeel van de klant verschuiven van de valutadatum tov de boekdatum en/of de transactiedatum.
De transactiedatum is de dag waarop de opdracht die je gaf uitgevoerd zou moeten worden.

@Kniertje
Het gaat er mijns inziens niet om of ze "recht hadden" op een bepaald bedrag op een bepaalde datum. Bij een automatische betaling zijn ze zelf verantwoordelijk om tijdig te incasseren, dunkt me. Als ze dan te laat incasseren is het rente nadeel daarvan normaliter voor rekening van de incasseur, niet voor de klant. Als het een ander bedrijf betreft dan je bank, dan 'ontvangen' ze hun geld ook niet met terugwerkende kracht als ze te laat incasseren.
Rabo maakt hier naar mijn mening misbruik van het feit dat ze zowel je bank als de begunstigde van de transactie zijn.
"Dat had je kunnen weten" vind ik een flauw argument.


Ik ben blij dat ING dat soort dingen niet doet: daar wordt een betaling nooit met terugwerkende kracht geboekt, en dus kun je nooit rood staan terwijl dat niet zichtbaar is. Eerder omgekeerd: sommige betalingen worden al wel gereserveerd, dus zijn al wel zichtbaar, maar nog niet geboekt, en tellen dus niet mee in je officiele saldo tot de daadwerkelijke boekdatum. Boekdatum en valutadatum zijn bij ING ook altijd gelijk. Dat vind ik een stuk transparanter en prettiger.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2012 7:47 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
@dubbeltje
Fijn dat mijn uitleg nu wel duidelijk is.
Volgende vraag, overtreed de Rabo nu die nieuwe europese regels van 1 november 2009, waarin staat dat ze niet mogen valuteren (op ?betaalrekeningen?).

@kniertje
Wellicht dat er in de overeenkomst staat dat ze op 1ste de kosten incasseren.
Echter staat er niet vermeld dat ze dit met terugwerkende kracht mogen doen.
In mijn hypotheekovereen komst staat ook dat ze de 1ste incasseren.
Ook staat er hier niet vermeld dat ze dit met terugwerkende kracht mogen doen.
Echter gebeurd dit niet met terugwerkende kracht als de 1ste in het weekend valt, of een feestdag is.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2012 10:48 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Interessante vraag. Dat zou je eens uit moeten zoeken door de wettekst erbij te halen. Als het een transactie met een andere bank betrof dan mag het zeker niet. Ik ben echter bang dat dit geval een maas in de wet zal blijken te zijn, omdat het een transactie is waarbij slechts één bank betrokken is. Dat zijn van die "net niet" gevallen. Zoals de CE bank die ook nog steeds valuteert op hun spaarrekeningen, omdat de wet formeel niet van toepassing is op spaarrekeningen. Ik vind dit soort praktijken wel strijdig met de "geest van de wet". Ik zou de wettekst best eens willen inzien, om te kijken hoe het er precies geformuleerd staat. Ik begrijp uit andere reakties in dit topic dat Rabo dit ook doet met hypotheekbetalingen? Lekkere bank zeg. Voor je hypotheek kun je dat voorkomen door die te laten incasseren op een rekening die je hebt bij een andere bank. In dat geval mogen en kunnen ze niet valuteren. Het feit dat dat zo is geeft mijns inziens ook aan wat de bedoeling van de wet is, ook als dat een broekzak-vestzak transactie is binnen één bank.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 13 jan 2012 2:01 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Hoi dubbeltje,

Ik heb een verzoek geplaatst in
viewtopic.php?f=65&t=6215

Wellicht dat hier iets uit komt.
Ik heb mijn hypotheek(ASR) niet bij de Rabo (Rabo was/is niet gunstig genoeg voor ons)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: za 14 jan 2012 12:51 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 670
dubbeltje schreef:
Citaat:
De medewerker van ATB gaf me (...) erg nuttige informatie voor transacties vanaf ATB die ik graag even wil delen: Als je de overboeking doet voor 10:45 dan wordt het dezelfde dag uitgevoerd en staat het ook dezelfde dag nog op de tegenrekening. Bij overboekingen na 10:45 wordt dat de volgende dag. Een tijdje terug was dat niet zichtbaar en kon je dus wel na 10:45 boeken met transactie datum van vandaag, waardoor het wel direct afgeboekt werd, maar niet dezelfde dag meer aankwam, waardoor er een rentedag verloren ging. Nu hebben ze de applicatie zo gemaakt dat als je te laat bent het automatisch pas op de volgende dag wordt uitgevoerd, waardoor er geen rentedag meer verloren gaat. Dat verdient een compliment zou ik willen zeggen!
Ik ben minder positief over de nieuwe wijze van overboeken door ATB. ATB lijkt namelijk nog enige uren na 10:45 uur op het over te boeken geld te blijven zitten. Monitoring bij de ontvangende bank (Rabobank) leert dat het geld eerst tussen 15:00 en 16:00 uur is binnengekomen. Te laat dus om het direct door te sluizen naar een andere bank (Rabobank biedt tot 13:00 uur normale elektronische betaalopdrachten bij Equens ter verwerking aan) en mogelijk zelfs te laat voor ING (die dit tot 15:30 uur doet).


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: ma 16 jan 2012 4:06 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Op welke manier was de oude methode dan beter volgens jou?

De mens is blijkbaar niet gauw tevreden.
Verloor je eerst een rentedag en is dat nu verholpen, dan vind de ware pessimist natuurlijk wel weer een nieuwe reden tot klagen:
"Het geld komt te laat op de tegenrekening binnen om het nog gelijk dezelfde dag door te boeken naar een derde bank".
Alsof dat een 'recht' is.

Probeer er eens met een positieve blik naar te kijken.
Boek het een dag later pas door naar een andere bank, en parkeer het één dag bij je thuisbank op een spaarekening.
Je mist in elk geval geen rentedag meer en dat vind ik nog steeds een compliment waard.
Ik zie zelf in elk geval geen reden tot klagen als het een paar uur langer duurt, zo lang er maar geen valutadagen verloren gaan.

Weet jij waar het precies aan ligt dat het een paar uur later binnenkomt? Zo niet, waarom stel je dan dat het aan ATB ligt.
En waarom klaag je dan ook niet over de Rabobank die blijkbaar maar tot 13u transacties doorgeeft, terwijl Equens tot 17u transacties nog verwerkt?

Ik zou je willen adviseren om, als je energie over hebt, je pijlen eerst te richten op Credit Europe (die nog echt valuteert, beide kanten op) en de SNS Reaal groep waarbij nog steeds een dag verloren gaat bij terugboeken naar een andere bank.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 24 apr 2012 10:35 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Het lijkt erop dat er iets gaande is bij SNS tav verlies van boekdagen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 24 apr 2012 10:38 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
En terecht... valuteren is niet meer van deze tijd

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 03 mei 2012 9:15 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Wat betreft SNS Bank, Reaal, en ASN Bank is het me nu duidelijk dat daar geen 'verloren dag' meer is bij overboekingen, dus ik heb dat nu aangepast in het overzicht bovenaan dit topic.
Ik heb nog geen duidelijkheid hoe het nu precies zit bij SNS Regio. Ik verwacht hetzelfde, maar wil graag 'bewijs' zien voor ik het aanpas in het overzicht. Zijn er mensen die hun recente ervaringen met laatstgenoemd bank hier willen delen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: zo 13 mei 2012 11:19 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Linn schreef:
Boekte deze week een klein bedrag als test blijkbaar te snel naar een nieuwe RentePlús rekening, kreeg het bedrag teruggestort van Rabobank Utrecht. Vrijdag bedrag overgeboekt van een andere RentePlúsrekening naar mijn tegenrekening, kreeg als valutadatum maandag, eerstvolgende werkdag. Vandaag, zaterdag, van dezelfde rekening een bedrag overgeboekt, deze overboeking kreeg valutadatum van dinsdag.
Uitermate vreemd!

Centraal Beheer voert transacties die je op een werkdag invoert om één of andere reden pas de volgende werkdag uit. Sympathiek is wel dat de valutadatum ook op de volgende werkdag staat. Dus je verliest geen rentedag.
Ik heb nog nooit geprobeerd om op zaterdag geld over te boeken, vanwege het risico om valutadagen mis te lopen; en het heeft toch geen zin heeft, want Equens werkt niet in het weekend. Blijkbaar nemen ze dan twee werkdagen de tijd om het uit te voeren (omdat dan 'vandaag' geen werkdag is?). Een beetje merkwaardig is het wel, maar wees blij: het kost je tenminste geen rentedagen. Tip: als je op de boekdag van de transactie je overzicht bekijkt dan staat daar de (toekomstige) valutadatum al in vermeld. Op die dag ga je het geld op je tegenrekening ontvangen. Bij overboekingen op maandag-donderdag, staat het geld de volgende dag op je tegenrekening.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 02 sep 2014 5:59 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Na de overname van WUB (spaarrekeningen) door NN is me opgevallen dat overboekingen naar de ING tegenrekening systematisch niet meer dezelfde dag aankomen, maar pas op de volgende dag arriveren. Op de website stond echter dat ze de transactie dezelfde dag bij de ontvangende bank aanbieden (uiteraard via Equens). In eerste instantie werd uiteraard de zwarte piet bij ING gelegd, maar dat sloeg nergens op, omdat ING transacties altijd dezelfde dag verwerkt. Daarna werd beweerd dat dit door de invoering van het SEPA systeem kwam. Ten lange leste blijkt dat ze de transacties pas aan het einde van de middag naar de CASA huisbank doorsturen. De transacties worden daardoor blijkbaar te laat aan Equens aangeboden, om nog dezelfde dag verwerkt te worden. De overboekingen worden dus niet (meer) dezelfde dag bij de ontvangende bank aangeboden. Het probleem is niet opgelost, maar inmiddels schijnt de informatie op de site aangepast te zijn. Gelukkig worden binnenkort alle voormalige WUB spaaronline rekeningen omgezet naar NN Internetspaarrekeningen, zodat we van hiervan verlost zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2014 11:24 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: za 19 nov 2011 1:30 pm
Berichten: 194
dubbeltje schreef:
Na de overname van WUB (spaarrekeningen) door NN is me opgevallen dat overboekingen naar de ING tegenrekening systematisch niet meer dezelfde dag aankomen, maar pas op de volgende dag arriveren. Op de website stond echter dat ze de transactie dezelfde dag bij de ontvangende bank aanbieden (uiteraard via Equens). In eerste instantie werd uiteraard de zwarte piet bij ING gelegd, maar dat sloeg nergens op, omdat ING transacties altijd dezelfde dag verwerkt. Daarna werd beweerd dat dit door de invoering van het SEPA systeem kwam. Ten lange leste blijkt dat ze de transacties pas aan het einde van de middag naar de CASA huisbank doorsturen. De transacties worden daardoor blijkbaar te laat aan Equens aangeboden, om nog dezelfde dag verwerkt te worden. De overboekingen worden dus niet (meer) dezelfde dag bij de ontvangende bank aangeboden. Het probleem is niet opgelost, maar inmiddels schijnt de informatie op de site aangepast te zijn. Gelukkig worden binnenkort alle voormalige WUB spaaronline rekeningen omgezet naar NN Internetspaarrekeningen, zodat we van hiervan verlost zijn.


NN: "Maakt u geld over op een werkdag voor 13.00 uur naar uw tegenrekening, dan garandeert Nationale-Nederlanden dat uw overboeking dezelfde werkdag bij de bank waar uw tegenrekening loopt aangeleverd wordt. Hoe snel andere banken deze informatie aan hun klanten tonen, verschilt per bank. Reken op ongeveer 1 à 2 werkdagen. Opdrachten die u op werkdagen na 13.00 uur opgeeft, worden uiterlijk de volgende werkdag aangeleverd bij de bank waar uw tegenrekening loopt."


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO