Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 10:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 03 nov 2011 10:45 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Overboekingen staan niet altijd dezelfde dag al op de rekening bij een andere bank als wanneer je ze uitgevoerd hebt. Uiteraard worden ze wel dezelfde dag afgeboekt (en als je 'pech' hebt met de valutadatum van de vorige werkdag!). Feitelijk gaan er dan één of meerdere valutadag(en) verloren, waardoor je rente misloopt. Valutering mag welliswaar niet meer bij betaalrekeningen, maar bij spaarrekeningen komt het nog vrij vaak voor. Zo her en der staan er al plukjes informatie hierover op Spaarinformatie, maar het is lastig om daaruit overzicht te verkrijgen. Daarom start ik dit topic om dit soort informatie voor alle banken/bankrekeningen te verzamelen op één plek.

De belangrijkste variabelen zijn:
  • Bankrekening waar vandaan de overboeking wordt uitgevoerd
  • Bankrekening waar naartoe de overboeking wordt gedaan

Vragen:
  • Op welke dag en hoe laat is de opdracht gegeven?
  • Wat is de officiele limiettijd voor verwerking op dezelfde dag bij de bank waar je geld weghaalt?
  • Wat is de valutadag van de afboeking van een spaarrekening tov de dag van de opdracht?
  • Wat is de valutadag van de bijboeking op een spaarrekening tov de dag van de opdracht?
  • Wat is de boekdatum op de betaalrekening van een ontvangen bedrag vanaf een spaarrekening tov de dag van de opdracht?

De ideale situatie is 'alles op dezelfde dag', dwz de valutadag van de afboeking is gelijk aan de dag van de opdracht en de valutadag van de bijboeking op de andere rekening ook. Op die manier gaat er niets verloren. Er zijn tegenwoordig vrij veel rekeningen waarbij dit het geval is, maar er zijn helaas ook nog diverse 'uitzonderingen'. Als er verschuiving optreedt, geef dan zo concreet mogelijk weer hoe de verschuiving plaatsvind, bijvoorbeeld +1 dag. Geef ook aan op welke dagen een bank geen opdrachten boekt (reserveren telt niet!). Dat zijn vaak zaterdag en zondag of soms alleen zondag, en is in het bijzonder relevant in combinatie met valutering. Verder de uitnodiging om moeilijke gevallen te illustreren met een of meer praktische voorbeelden.

Ik ga er vanuit dat één van beide rekeningen in de transactie een betaalrekening is, omdat bij veel spaarekeningen uitsluitend van en naar een vaste tegenrekening overgemaakt kan worden.

Zo gauw de informatie binnenstroomt zal ik een manier zoeken om de informatie overzichtelijk weer te geven. Ik hoop dat jullie je ervaringen willen posten zodat we een overzicht kunnen bouwen. Vermeld daarbij alle relevante informatie over de aspecten zoals genoemd bij bovenstaande 'bulletpoints'.

Samenvatting van de resultaten:

Aanname dat overboeking tijdig wordt gedaan om zelfde dag verwerkt te worden (veilig = 's morgens)
Voor betaalrekeningen bij ING, Rabobank, Friesland Bank:
  • Eén dag bij boeken 'naar':
    • Credit Europe Bank (wel zelfde dag geboekt maar met één valutadag)
  • Eén dag bij boeken 'vanaf':
    • SNS Regio (???)
    • The Economy Bank, Garantibank
    • Centraal Beheer (maar valutadag van afboeking ook de volgende dag)
    • Credit Europe Bank (wel zelfde dag geboekt maar met één valutadag)
    • Nationale Nederlanden: SpaarOnline (voormalige WUB spaaronline rekeningen via tussenrekening)
  • Zelfde dag:
    • ATbank, AKbank, Anadolu, BoS, DHB, Leaseplan, MoneYou, NIBC, SNS Bank, Reaal, ASN Bank
    • Nationale Nederlanden: Internetsparen
    • Westland Utrecht Bank (boekdatum = volgende dag, valutadatum = stortingsdag, rekeningen overgenomen door NN)
    • Ohra (volgende dag zichtbaar online met valutadatum van de stortingsdag
    • Transacties 'vanaf' banken die uitsluitend genoemd staan onder 'naar' (dus niet bij beide)
    • Transacties 'naar' banken die uitsluitend genoemd staan onder 'vanaf' (dus niet bij beide)

Voor boekingen van rekeningen bij de SNS-Reaal groep naar rekeningen bij banken die niet tot de SNS-Reaal groep behoren ging voorheen één dag extra verloren maar dit is inmiddels verholpen.


Laatst bijgewerkt door dubbeltje op wo 29 okt 2014 10:17 pm, in totaal 38 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 03 nov 2011 11:26 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
En hierbij de aftrap:
(opdrachten zijn alle 's morgens gegeven)
  • Van ING betaalrekening naar WestlandUtrecht Bank Internetspaarrekening: bijschrijving +1 dag (werkdag?) (andere aspecten: nul)
  • Van ATB Internetspaarrekening naar ING betaalrekening: bijschrijving +1 werkdag (andere aspecten nul)
  • Van CreditEurope Internetspaarrekening naar ING betaalrekening: afboeking -1 werkdag (andere aspecten nul)
  • Van MoneYou Internetspaarrekening naar ING betaalrekening en vice versa: geen verschuivingen
  • Van Leaseplan Bank Internetspaarrekening naar ING betaalrekening en vice versa: geen verschuivingen


Laatst bijgewerkt door dubbeltje op do 03 nov 2011 1:39 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 03 nov 2011 12:04 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 11 maart 2008 8:25 pm
Berichten: 250
Belangrijk lijkt mij ook het tijdstip van overboeken, bij b.v. de Rabo worden overboekingen naar een niet Rabonummer, en gedaan na 13.00 uur de volgende dag pas bijgeschreven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 03 nov 2011 1:26 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@Majoor Kees
Goede aanvulling. Ik heb dat aspect nu toegevoegd aan de intro-tekst.
Bij de ING is dat volgens hun website om 15:30 tegenwoordig, hoewel ik dat nog nooit getest heb.
Blijft de vraag of het dan nog verwerkt wordt bij de ontvangende bank...
Maar daar komen we vanzelf achter als iedereen zijn ervaringen hier deelt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Kappen met valutering
BerichtGeplaatst: do 03 nov 2011 1:45 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
Mijn ervaringen:

Van of naar Rabo, bijschrijving dezelfde dag: ('s ochtends overboeken, 's middags bijgeschreven):
  • LeasePlan
  • MoneYou
  • NIBC
  • Bank of Scotland

Naar Rabo, volgende dag bijgeschreven (dus een dag valutering):
  • SNS
  • ATB
Van Rabo ('s ochtends) naar deze deze banken wordt wel dezelfde dag bijgeschreven.

Naar Rabo, volgende dag bijgeschreven, maar ook volgende dag pas afgeschreven (dus geen valutering):
  • Centraal Beheer (verwerkt afboekingen standaard pas de volgende dag)
  • Aegon (Eigen Stijl) (Geeft een dag rente in de 'basisspaarpot')
Van Rabo ('s ochtends) naar deze deze banken wordt wel dezelfde dag bijgeschreven.

Van/naar Rabo, dezelfde dag bijgeschreven (bij 's ochtends overboeken), maar met een dag valutering (dus valutadatum 'gisteren' of 'morgen'):
  • Credit Europe

Edit: Informatie over Centraal Beheer gecorrigeerd. Zie deze post.


Laatst bijgewerkt door Jhn314 op ma 02 jan 2012 2:07 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 03 nov 2011 4:43 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Heeft ook te maken dat sommige banken zoals ASN alles verwerken na 21:30 en resultaat daarvan is dat target het de dag erna verwerkt er dus 1 dag tussen zit.

Dus doe bij ASN vooral geen moeite om je digipas mee te nemen als het toch pas na 21:30 verwerkt word.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 03 nov 2011 6:19 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
VB Rabobank:

Vandaag met terugwerkende kracht debet rente afgeboekt, met valuta datum 1 november, terwijl dit bedrag (0,04ct) gisteren nog niet afgeschreven was, is het op papier al 3 dagen afgeschreven.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 12:04 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@ Yipman
Verwerkt ASN alle transacties van een dag echt pas na 21:30? Hoe zit dat dan bij overboeken naar een betaalrekening bij een andere bank? Dat klinkt als een sluiproute voor 'verboden valutering'. Als dit klopt dan is een ASN betaalrekening een dure keuze als je regelmatig forse bedragen overboekt ...

@juanj
Kun je je verhaal over Rabo wat verduidelijken? Ik snap niet echt wat je bedoelt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 1:14 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 702
Mijn ervaringen:

Van of naar Rabo*, bijschrijving dezelfde dag: ('s ochtends overboeken, 's middags bijgeschreven):
    DHB Bank
    AK Bank

Van Rabo*
naar Ohra, bijschrijving volgende (werk)dag zichtbaar in rekening overzicht, valutair wel met de datum van voorgaande (werk)dag, (dus effectief geen valutering)

Van Ohra
naar Rabo*, bijschrijving dezelfde dag: ('s ochtends overboeken, 's middags bijgeschreven)


Naar Rabo*, volgende dag bijgeschreven (dus een dag valutering):
    Garantie Bank
    The Economie Bank
    Reaal
Van Rabo* ('s ochtends) naar deze deze banken is geloof ik wel dezelfde dag


Als ik van betaalrekening bij SNS een betaling of een overboeking naar een spaar- of betaalrekening bij een andere bank opgeef dan komt het pas de volgende werkdag bij andere bank aan.
Maakt niet uit of ik 's morgens of 's middags opgeef.
De grens ligt op 21.30 uur.
Opdrachten na 21.30 opgegeven komen pas 2 werkdagen later bij andere bank aan.
SNS pikt altijd minimaal een dag van zijn klanten.
    SNS en Reaal valuteren

Als ik naar SNS overboek; bijschrijving dezelfde dag: ('s ochtends overboeken, 's middags bijgeschreven)

PS * waar ik Rabo* heb gezet had ook kunnen staan ING, ABNAMRO, Friesland Bank

4-10-2011 gewijzigd; 2 ontbrekende * aangevuld.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Laatst bijgewerkt door Intrest op za 05 nov 2011 12:04 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 10:58 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@Intrest
Dank voor je input. Ik zie ook 2x Rabo zonder * in je overzicht staan. Geldt voor die gevallen de PS niet, of weet je het daar nog niet van, of ontbreken er per ongeluk wat *-en? In 't laatste geval graag ook even wijzigen in je overzicht.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 11:22 am 

Geregistreerd: ma 19 sep 2011 10:45 am
Berichten: 23
Beste Dubbeltje,

We kunnen ons goed voorstellen dat je je afvraagt waarom overschrijvingen vanuit SNS Bank langer duren dan overschrijvingen vanuit andere banken. Zoals Kwartje al aangeeft worden om 21:30 uur alle uitgaande betalingen ter verwerking aangeboden aan Equens. De volgende werkdag verwerkt Equens de overschrijvingen en wordt de bedragen bijgeschreven bij de ontvangende bank. Op dit moment kunnen we slechts eenmaal per dag betalingen aanbieden bij Equens. Daarom is er gekozen voor een tijdstip in de avond, zodat zoveel mogelijk overboekingen van een dag kunnen worden meegenomen. Het bedrag wordt niet een dag door ons ‘vastgehouden’ als valutering, maar op een later tijdstip aangeboden bij Equens.

We krijgen echter vaker de melding dat onze transacties trager verlopen dan bij andere banken. Dit signaal is opgepakt en er worden momenteel stappen ondernomen om de tijdsduur van overschrijvingen naar externe rekeningen te verkorten. Daarmee wordt de doorlooptijd van overschrijvingen vanuit SNS Bank gelijkgetrokken met die van andere banken. Een exacte datum wanneer deze verandering plaatsvindt, is nog niet aan te geven.

Met vriendelijke groet,

Mariella
SNS Bank Webcare


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 11:38 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
dubbeltje schreef:
@ Yipman
Verwerkt ASN alle transacties van een dag echt pas na 21:30? Hoe zit dat dan bij overboeken naar een betaalrekening bij een andere bank? Dat klinkt als een sluiproute voor 'verboden valutering'. Als dit klopt dan is een ASN betaalrekening een dure keuze als je regelmatig forse bedragen overboekt ...

@juanj
Kun je je verhaal over Rabo wat verduidelijken? Ik snap niet echt wat je bedoelt.

Ja dat is helaas echt zo inderdaad, staat in een pdf van ASN bank beschreven namelijk en heb zelf ook al ondervonden dat ik 1 dag aan rente verlies op moment dat ik mijn geld van ASN Bank naar LPB overboek.

Maar goed ik neem dat voor lief, ASN Bank kost me namelijk tot ik 25 word niks, ik heb namelijk de jongerenrekening en je krijgt ook nog 1% rente en die kreeg ik bij ING niet. Ik heb ASN Bank trouwens wel al gebeld over verwerking van betalingen en daar kreeg ik niet echt een goed antwoord op, meer een ontwijkend antwoord en het ze wist niet of het veranderd zou worden.

Ik weet echter niet of ik wel die verloren rente dan nog bij ASN Bank krijg, volgens mij niet he? Op de dag dat je weg boekt krijg je over het bedrag wat je weg boekt geen rente of wel? Maar goed als ik € 1500 overboek naar de LPB vanaf ASN dan loop ik een dag rente mis en dat is € 0,12. Het betalen naar ASN Bank gaat wel gewoon snel, alleen ik weet nog niet hoelang ASN nodig heeft om een betaling naar DKB te doen, de ING doet dit in 24 uur, dus in 72 uur ( 3 dagen ) heb ik geld op mijn visa card van de DKB, dus ik denk dat bij ASNbank misschien langer zal duren.

Dat rente verlies word gedeelte gecompenseerd door de 1% rente op je betaalrekening, zo moet ik hoe dan ook voldoende geld op mijn betaalrekening hebben voor rekeningen te betalen enzo, want met de LPB kun je niet betalen, overigens vind ik mijn visa card van DKB wel beter, daar krijg ik 2.05% rente en ik kan er mee betalen, alleen hier in Nederland kan je er vaak niet mee betalen, maar wel gewoon pinnen.

Ik zie boven mij heeft SNS al uitleg gegeven, ik snap alleen niet waarom de ING de betalingen wel op meerdere momenten van de dag dan kan verwerken? Of kiezen die een tijdstip waardoor target het nog verwerkt op dezelfde dag en er dus geen rente verlies is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 12:06 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
Citaat:
Tijdslijnen aanlevering elektronische opdrachtbrief aan Equens
Let op, er dient een correcte batch aanwezig te zijn

- Uiterlijk 12.00 uur op de gewenste verwerkingsdatum (werkdag). Equens verwerkt deze dezelfde werkdag
- Is de gewenste verwerkingsdatum geen werkdag, verwerkt Equens de batch de eerstvolgende werkdag na de opgegeven datum

Informatie verwerking batch (ClieOp)
Let op, indien u uw opdrachtbrief en/of annuleringsopdrachten meerdere keren aanlevert, ontstaat een koppelprobleem, dat leidt tot een vertraging in de verwerking

- Uw opdrachtbrief wordt gekoppeld aan de aangeleverde batch
- Equens vraagt voor crediteuren-en salarisbetalingen fiat op bij de bank. Nadat de bank fiat heeft verleend, wordt de batch verwerkt
- Na verwerking door Equens wordt de bank geïnformeerd over de betreffende verwerking. Het tijdstip van creditering/debitering is afhankelijk van de verwerking van uw bank.

Bron


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 12:21 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@SNS Bank Webcare
Dank voor uw reaktie. Ik snap nu hoe het komt dat er 1 dag verschil tussen zit. Alleen klopt mijns inziens de beargumentering niet om het zo te willen doen. U schrijft:
Citaat:
Op dit moment kunnen we slechts eenmaal per dag betalingen aanbieden bij Equens. Daarom is er gekozen voor een tijdstip in de avond, zodat zoveel mogelijk overboekingen van een dag kunnen worden meegenomen. Het bedrag wordt niet een dag door ons ‘vastgehouden’ als valutering, maar op een later tijdstip aangeboden bij Equens.

Dat u slechts eenmaal per dag transacties aanbiedt bij Equens hoeft geen probleem te zijn. Aangezien Equens transacties die aangeboden worden voor 17:00u dezelfde dag nog verwerkt, zou het tijdstip dat jullie de transacties aanbieden daarvóór moeten liggen. Dat doen andere banken ook. Het argument om het later te doen omdat er dan meer verwerkt kan worden dezelfde dag, klinkt leuk, maar geldt uitsluitend op papier voor uw administratie, en heeft geen voordeel voor de klant, integendeel.

U stelt dat dit geen valutering is, omdat u dezelfde dag nog boekt naar Equens, maar aangezien Equens het die dag niet meer verwerkt, wie heeft het geld dan? Maw, wat is de valutadag van de transactie tussen SNS en Equens?

P.S. Aangezien deze vertraagde boekingen optreden bij zowel ASN, SNS, Reaal rekeningen vermoed ik dat dit probleem geldt voor de gehele SNS-Reaal groep. Ik hoop dat jullie dit spoedig oplossen.

P.S.2 @ Smiver
De info die je citeert komt welliswaar van de Equens website, maar dit klopt niet (meer) of is hier niet van toepassing. Bijvoorbeeld een ING overschrijving gegeven voor 15:30 staat nog dezelfde dag op de rekening bij een andere bank. ABNAMRO vermeldt dat spoedbetalingen tot 16:30 dezelfde dag nog beschikbaar zijn op de rekening bij de andere bank. En overal zit Equens tussen. Ik heb ergens een keer gelezen dat de uiterste verwerkingstijd van Equens 17:00u was maar ik kan nu de bron zo gauw niet meer vinden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 12:49 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2115
SNS Bank Webcare schreef:
We krijgen echter vaker de melding dat onze transacties trager verlopen dan bij andere banken. Dit signaal is opgepakt en er worden momenteel stappen ondernomen om de tijdsduur van overschrijvingen naar externe rekeningen te verkorten. Daarmee wordt de doorlooptijd van overschrijvingen vanuit SNS Bank gelijkgetrokken met die van andere banken.

Fijn.
Het was/is ook mijn ergernis.
Maak er maar een spoedje van. 8)

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO