Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 7:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 06 dec 2011 12:10 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Dat iets zichtbaar is als reservering zegt niet alles. Alles wat na vrijdagavond 22u gedaan wordt, wordt pas op maandag echt geboekt (tot die tijd blijft het een reservering). Bij ING zijn boekdatum en valutadatum gelijk. Maar let op: transacties voor 22u kunnen ook wel eens tijdelijk als reservering zichtbaar zijn, maar worden dan wèl dezelfde dag nog geboekt. Op het moment dat je een betaling doet bij ING dan wordt deze direct zichtbaar (als reservering), maar deze wordt niet (altijd) onmiddelijk geboekt. Dat laatste zullen ze wel in batches doen, vermoed ik. Wat betreft reserveringen: dat geldt tegenwoordig ook voor transacties met 'het nieuwe pinnen'. Het valt me op dat die vaak enkele dagen blijven staan als reservering in je overzicht en pas later werkelijk worden geboekt (met een latere boekdatum dus). Tot de dag dat ze geboekt worden heb je ze formeel nog niet betaald. En over iets wat nog niet geboekt (en dus niet echt betaald) is, hoef je geen rente te betalen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 6:51 pm 

Geregistreerd: za 05 dec 2009 7:02 pm
Berichten: 9
Woonplaats: aa
dubbeltje schreef:
Omdat ik het vreemd vond dat er een dag (rente) verloren lijkt te gaan bij het storten van een bedrag naar de WUB spaaronline rekening, heb ik navraag gedaan bij WUB hoe dit nu precies zit.
.......


Stel dat je maandagochtend van je Rabobetaalrekening een bedrag overmaakt naar je WUB spaaronline rekening.
Dan boekt de Rabo het om 13:00 uur over. Dan is het bij WUB dus na 11:30 uur binnen, dus gaat er toch WEL een dag verloren?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2011 1:23 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
mrbomb schreef:
Stel dat je maandagochtend van je Rabobetaalrekening een bedrag overmaakt naar je WUB spaaronline rekening. Dan boekt de Rabo het om 13:00 uur over. Dan is het bij WUB dus na 11:30 uur binnen, dus gaat er toch WEL een dag verloren?
Een misverstand, vrees ik. Het vereveningstijdstip voor de bank is iets anders dan het moment van overboeking van een opdracht. Voor RABO geldt dat de code 'goedgekeurd' betekent dat de opdracht is uitgevoerd en die actie beperkt zich niet tot het tijdstip 13.00 uur. Wel geldt (voor RABO) dat ze opdrachten die NA dat tijdstip aangeboden worden, pas de volgende werkdag uitvoeren, spoedopdrachten uitgezonderd, daarvoor geldt 16.30 uur als uiterste tijd om diezelfde werkdag rond te krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2011 10:07 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Klopt inderdaad. Daarnaast is er nog een klein (maar belangrijk) verschil tussen "opdracht uitgevoerd", en "opdracht uitgevoerd en dezelfde dag nog op de begunstigde rekening". Er is een referentietijdstip bij een bank waarop gekeken wordt wat het saldo op een rekening is: het vereveningstijdstip. Voor WUB is dat 11:30. Bij ING is dat bijvoorbeeld 22:00u.

Wanneer een boeking op de begunstigde rekening staat hangt af van
a) wanneer je de transactie doet
b) hoe je bank transacties verzamelt om aan te bieden bij Equens (maar dat is typisch kort)
c) de verwerking door Equens.

Equens stopt om 17:00 met transacties verwerken, dus banken 'garanderen' aankomst van transacties naar andere banken tot aan een tijdstip dat enigzins daarvoor ligt (bij Rabo blijkbaar 16:30). Transacties tussen rekeningen bij dezelfde bank worden vaak nog dezelfde dag uitgevoerd tot op een veel later tijdstip omdat Equens daar niet tussen zit. Bij ING is dat bijvoorbeeld tot 22:00. Transacties naar andere banken worden soms (bijv ING) ook door al wel direct afgeboekt, maar komen dan pas de volgende dag bij de andere bank binnen omdat Equens ertussen zit (en die waren op 17u gestopt). Dus dat heeft eigenlijk geen zin. Die transactie had je beter de volgende dag pas kunnen doen.

Het is overigens mijns inziens nadelig als het vereveningtijdstip van een bank voor 17u ligt, omdat er dan transacties tussen de wal en het schip kunnen vallen: geld dat na het vereveningstijdstip binnenkomt bij een bank is dan namelijk niet zichtbaar in je saldo van die dag, hoewel die bank het wel die dag ontvangen heeft! Daarnaast kan geld een 'dag' onzichtbaar zijn omdat het na 17u bij Equens aankwam.
Als je het vereveningstijdstip van de bank en de verwerkingstijd van transacties weet dan kun je deze situaties altijd voorkomen door transacties op het juiste moment te doen. 's Ochtends vroeg werkt altijd (beter nog: inboeken vooraf, dan worden ze 's nachts al uitgevoerd)

Als het goed is heb je zo alle puzzelstukjes bij elkaar om te begrijpen wanneer een bedrag geboekt wordt en wanneer het in je saldo verwerkt zal zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2011 3:24 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Goede uitleg hierover, bedankt.
Het wordt zo wel een heel stuk duidelijker.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 29 dec 2011 6:44 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: za 19 nov 2011 1:30 pm
Berichten: 194
Vandaag ook maar eens goed opgelet hoe snel overboekingen plaatsvinden:
- MY (ingeplande opdracht voor 29-12-11): op ING bijgeschreven voor 12:00 (29-12-11);
- OHRA (inplannen opdracht niet mogelijk); opdracht gegeven 29-12-11 voor 8:30 en was op ING bijgeschreven om ca. 15:40 (29-12-11) [dit lijkt een standaard boekingsmoment voor ING, want alhoewel ze telefonisch hebben aangegeven dat er boekingsmomenten zijn "elke 2 uur", is mij opgevallen dat diverse boekingen na 15:40 zichtbaar werden]
- CB (inplannen opdracht niet mogelijk); opdracht gegeven 29-12-11 voor 8:30 (nog voor OHRA) maar was op 29-12-11 (17:44) nog niet bijgeschreven op ING. Toen ik ging kijken bij CB stond er wel boekdatum 29-12-11, maar valutadatum 30-12-11. Het lijkt er dus op dat het toch pas de volgende dag wordt uitgevoerd. En alhoewel ze wel melden "binnen 1 tot 2 dagen", lijkt dat toch niet nodig, want MY en OHRA, en volgens mij nog veel meer banken, doen dat ook niet. Als je dus snel je geld kunnen komen dan lijkt CB geen juiste keuze.

Aanvulling: CB was uiteindelijk 30-12-11 om ca. 11:45 bijgeschreven bij ING; dat is wel erg laat. Ik durf het niet meer door te boeken naar LPB, want zeker gezien de "sluiting" bij LPB vanaf 12:00 op 30-12-11 weet ik niet wanneer het zal aankomen bij LPB. Toch maar even op TOP geparkeerd, totdat ik het 2jan11 naar LPB kan overboeken. Ik zal eens een spreadsheet gaan maken met overboekingsdagen/tijden (of heeft iemand dat al?).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 12:22 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@Spaarzaam
De samenvatting bovenaan dit topic, tesamen met de verhandeling over Sequens en de boek en vereveningstijden van banken geven mijns inziens een goed inzicht in de tijdsduur van transacties. Wat mis je daarin?

Over Centraal Beheer werd eerder gerapporteerd dat boekingen dezelfde dag bij de begunstigde bank zichtbaar werden. De vraag is dus of wat je schrijft een incident is of dat er meer mensen ervaring hebben dat het dag kan duren voordat het terug is. In dat geval zal ik de samenvatting daarop aanpassen.
Positief aspect in wat je meldt is dat de valutadag ook een dag verschoven was zodat er geen rentedag verloren is gegaan. Waarom CB de boeking dan niet direct uitgevoerd heeft is me niet helder. Misschien meer data nodig van anderen om helderheid te krijgen (meer pogingen van meerdere mensen). Ik heb zelf nog geen ervaring met CB.

Ik heb niet naar de precieze 'aankomsttijd' van boekingen gekeken. Dat is soms onmogelijk (bij Ohra is pas volgende dag zichtbaar wat de dag ervoor gebeurd is) en vaak onpraktisch (ik wil niet de hele dag rekeningen monitoren). Verder zie ik er het nut (nog) niet van in. Als je weet op welke dag het meetelt in je saldo (=valutadatum), dan weet je toch genoeg?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Foutje...
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 2:02 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
dubbeltje schreef:
Over Centraal Beheer werd eerder gerapporteerd dat boekingen dezelfde dag bij de begunstigde bank zichtbaar werden. De vraag is dus of wat je schrijft een incident is of dat er meer mensen ervaring hebben dat het dag kan duren voordat het terug is.

Ik heb het in mijn administratie ook even nagekeken, en het blijkt inderdaad zo te zijn dat Centraal Beheer overboekingen standaard pas de volgende dag uitvoert. Een afboeking die je 'vandaag' doet wordt dus 'morgen' pas afgeboekt, en later op die dag bijgeschreven op de tegenrekening. Voordeel is inderdaad wel dat het je geen valutadag kost, omdat het geld die dag op je eigen rekening blijft staan. Bijboekingen naar Centraal Beheer worden overigens wel op dezelfde dag bijgeschreven.

Mijn excuses voor de verwarring, die ook mede is ontstaan door foute informatie in een van mijn posts. Ik zal die post nu ook even aanpassen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 2:16 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@Jhn314
Dank voor het checken. Geen probleem. Het is nu in elk geval consistent.
'k Heb de samenvatting bovenaan dit topic ook aangepast.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2012 12:46 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Ik probeerde zojuist een bedrag op te nemen van een ATB internetspaarrekening, en zag tot mijn verbazing dat ik daarbij niet 'vandaag' als uitvoerdatum kon opgeven, maar op zijn vroegst 'morgen'. Toen ik de datum probeerde te wijzigen, werd ik automatisch uitgelogd. Dat was voorheen anders en ik begreep het niet echt, dus er was reden om hen even te bellen. De medewerker van ATB gaf me daarbij erg nuttige informatie voor transacties vanaf ATB die ik graag even wil delen: Als je de overboeking doet voor 10:45 dan wordt het dezelfde dag uitgevoerd en staat het ook dezelfde dag nog op de tegenrekening. Bij overboekingen na 10:45 wordt dat de volgende dag. Een tijdje terug was dat niet zichtbaar en kon je dus wel na 10:45 boeken met transactie datum van vandaag, waardoor het wel direct afgeboekt werd, maar niet dezelfde dag meer aankwam, waardoor er een rentedag verloren ging. Nu hebben ze de applicatie zo gemaakt dat als je te laat bent het automatisch pas op de volgende dag wordt uitgevoerd, waardoor er geen rentedag meer verloren gaat. Dat verdient een compliment zou ik willen zeggen! 'k Heb ook de samenvatting bovenaan aangepast.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2012 9:31 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 702
@ dubbeltje
Bedankt voor deze info, heb dit tijdstip in mijn AT bank bij de gegevens genoteerd.
Voorheen lag de grens overboeking op 14 uur en kwam het werkdag later op tegenrekening aan. Gaf 1 dag rente verlies.
Nu geen renteverlies meer bij AT bank begrijp ik, het komt valutair altijd op een zelfde werkdag bij tegen rekening aan. AT bedankt voor deze verbetering.

De grens van 14 uur gelde voorheen ook voor het afsluiten van een nieuw deposito.
Vraag mij af of deze grens ook gewijzigd is.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2012 6:24 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Ik heb het inmiddels ook uitgetest en een overboeking komt inderdaad de dezelfde dag op de tegenrekening binnen nu.

Mbt deposito's: Dat weet ik niet. Dat hoeft niet hetzelfde te zijn. Het aanmaken van een deposito is slechts een interne boekhoudkundige transactie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2012 9:54 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: za 19 nov 2011 1:30 pm
Berichten: 194
@dubbeltje.

In je overzicht staan diverse banken met "dezelfde dag bijboeking", maar toch zit daar ook nog verschil binnen. Een geplande of vroege boeking van MY of NIBC komt nog voor de middag binnen bij ING; een geplande boeking van Anadolu (en ook OHRA) komt pas rond 15:40 uur binnen bij ING. De boekingen van NIBC en MY kon ik nog voor de lunch (volgens mij werkt tot 13h ook nog) doorboeken naar LPB, en diezelfde dag nog bij LPB omzetten naar deposito (alles dus in 1 dag (NIBC-->ING-->LPB-->depo). De boeking van Anadolu die pas in de namiddag binnenkwam heb ik maar niet doorgeboekt naar LPB, want ik verwacht dat een boeking van ING om 15:50 niet meer diezelfde dag bij LPB binnenkomt. Dus maar even op TOP geparkeerde, en morgen alles binnen 1 dag doorboeken zonder een dag renteverlies. Met een vroege boeking van MY en NIBC kun je dus dezelfde dag nog verder wat doen; bij vroege boekingen van OHRA en Anadolu kun je nog weinig doen diezelfde dag.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2012 11:51 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Klopt. En dank voor de informatie.

Ik heb tot dusver alleen vermeld op welke dag de overboeking binnenkomt en wanneer deze meetelt voor de rente (valutadatum). Ik heb niet vermeld hoe laat de overboeking binnenkomt. Omdat de verwerkingstijd van transacties en de vereveningstijd per bank verschilt, kun je inderdaad in sommige gevallen in één dag doorboeken. Dat is leuk, maar mijns inziens minder relevant dan het mislopen van rentedagen. Het primaire doel van dit topic was helderheid over misgelopen rentedagen te krijgen.

Bij de meeste banken kun je geld van een spaarrekening dezelfde dag op de tegenrekening krijgen en vice versa, mits je het tijdstip waarop je de transactie doet goed in de gaten houdt. Inderdaad is er verschil tussen banken hoe laat een overboeking dan binnenkomt op de tegenrekening.

Direct doorboeken heeft alleen zin als het vereveningstijdstip van de bank waarnaar je doorboekt ruimschoots later ligt dan het tijdstip waarop de overboeking die binnenkomt doorgeboekt wordt. Dat lukt dus niet tussen alle banken (zelfs niet als het rond de middag al binnen is). De volgende dag werkt altijd en dat gaat er zeker geen rentedag verloren (alleen een paar tienden % minder rente gedurende 1 dag, maar je moet wel hele grote bedragen overboeken wil dat significant worden:
Een renteverschil van 0.365% rente op 100k voor 1 dag geeft 1 euro verlies)

Als we het plaatje echt compleet willen maken dan moeten we weten:
  • Hoeveel tijd er bij een bank zit tussen een overboeking en het aanbiedhilen van de transactie aan Sequens.
  • De verwerkingstijd van Sequens
  • De verwerkingtijd van een bank van binnenkomende transacties via Sequens
  • Het vereveningstijdstip van de ontvangende bank

Het is lastiger en een flink stuk werk om dit allemaal precies te weten te komen. En hoeveel toleranties zitten daarop? Indirect kun je inderdaad wel eea te weten komen door te kijken hoe laat een bedag binnenkomt tov wanneer de overboeking is gedaan. Maar het is ook een hele opgave om de hele dag de saldi van bankrekeningen te gaan zitten monitoren. Ik ga daar zelf in elk geval geen tijd in investeren. Maar als mensen meer stukjes van de puzzel hebben dan wil ik ze hierbij uitnodigen om gegevens daarover aan dit topic toe te voegen. Als er voldoende gegevens binnenkomen dan heeft het zin om daar een samenvatting van te maken.

Ik zou graag wel een keer een lijstje maken met de vereveningstijdstippen van banken. We hebben dit nu voor een aantal banken, maar nog lang niet voor allemaal. Ik vraag me namelijk af of er slimme combinaties mogelijk zijn waarop je een dag dubbele rente krijgt ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2012 10:58 am 

Geregistreerd: di 03 jan 2012 11:30 am
Berichten: 6
Mijn ervaring: Garantibank duurt heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang vanaf en naar ING.
Rest (AT CE LP) allemaal zelfde middag op andere rekening.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO