Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 6:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 9:15 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
jha schreef:
.... Toch vraag ik me af of de belastingdienst er echt een probleem van kan maken. De waarde op de peildatum is immers bepalend voor de aangifte, zo luidt de regel....

Er zijn wel degelijk wettelijke bepalingen die verbieden dat er oneigenlijk gebruik gemaakt wordt van het box 3 systeem.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 9:46 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
Dit soort constructies zijn inderdaad niet toegestaan en worden door de belastingdienst dan ook niet erkend.

Hierover verschillende artikelen besproken op school (alweer te lang geleden) vooral mbt constructies voor VPB en IB (eenmanszaak).
Dus dat zal de fiscus kennende ook voor private personen gelden cq een eigen wetsartikeltje hebben gekregen.

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 9:58 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Dat de fiscus met deze constructies niet gelukkig is, is me helemaal duidelijk. Maar waar zijn die exacte regels dan te vinden? Ik weet alleen maar van een peildatum.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 10:16 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
jha schreef:
Maar waar zijn die exacte regels dan te vinden?

Het artikelnummer weet ik niet uit het hoofd, maar hier vind je info:
http://wwww.belastingdienst.nl/particul ... l#P18_1825

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 10:49 am 
Kwartje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 12:10 am
Berichten: 316
jha schreef:
Ik ben het met BillGates eens dat dit in strijd is met de ethische principes van het fonds. Toch vraag ik me af of de belastingdienst er echt een probleem van kan maken. De waarde op de peildatum is immers bepalend voor de aangifte, zo luidt de regel. Formeel kan de belegger niets verweten worden. Andersom werkt het immers ook zo. Wanneer de waarde van je beleggingen in januari gekelderd is (van bijv. 100 naar 50), is de gemiddelde waarde in de aangifte (75) ook veel hoger dan de feitelijke waarde in de loop van het jaar geweest is. Dat is nu eenmaal inherent aan het systeem van peildata.


Er is zeker een grijs gebied tussen belastingontwijking, het kiezen van de meest voordelige mogelijkheid of fraude. Echter, in vergelijking met de waarde van gewone beleggingen, is er in dit geval wel een groot verschil. De waardedaling van gewone beleggingen zorgen niet voor een aftrekpost. Een waardedaling zorgt er slechts voor dat het bedrag dat voor box 3 moet worden opgegeven lager is. Bij ethische beleggingen is daarvan geen sprake omdat deze volledig vrijgesteld worden van heffing en een heffingskorting wordt vastgesteld. Voldoende voor het aannemen van fraus legis is in dat geval het idee dat er gehandeld is in strijd met de geest van fiscale wetgeving. Het inleggen in een dergelijk fonds kan onder omstandigheden worden aangemerkt als een constructie om belastingheffing te ontlopen. De vraag is of men dat risico wil lopen. Inmiddels heeft ASN Bank bij het Groenprojectenfonds en het Novib-fonds besloten tot een minimale inlegduur van 6 maanden. zie http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=9400 en http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=9401


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 10:56 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Waarom gaat deze discussie over de mogelijkheid om via onethische trucjes geld te verdienen?

Ik wilde jullie attent maken op de mogelijkheid om iets voor jezelf en voor de armen in deze wereld te doen op een eerlijke manier.
Mensen die nu klagen dat ze maar 3,5% op hun spaarmix krijgen, kunnen zonder moeite 3,5% op ASN-Novib krijgen en 2,5% belastingvoordeel door maar 1x te switchen.
Bovendien is zelfs de 3,5% fondsrendement belastingvrij.
Ik roep jullie daarom op tot het maximum bedrag van ca 54000 p.p. te switchen naar ASN-Novib.
En houd op met die discussie over diverse trucjes. Gewoon langere tijd laten staan in de wetenschap dat je als het nodig is er altijd aankunt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 11:01 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
BillGates schreef:
Ik roep jullie daarom op tot het maimum bedrag van ca 54000 p.p. te switchen naar ASN-Novib.
En houd op met die discussie over diverse trucjes. Gewoon langere tijd laten staan in de wetenschap dat je als het nodig is er altijd aankunt.

Pfoei, 54K nog wel. Daar moet ik nog eens goed over nadenken....... 8)

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 11:09 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
54K is het maximumbedrag dat je van de fiscus in mindering mag brengen.
Dat wilde ik alleen maar aangeven voor degenen die dat niet wisten.
Heb je minder op je spaarmix en betaal je belasting en evt. verm.rend.heffing, overweeg dan serieus om geheel (desgewenst gedeeltelijk) te switchen naar ASN-Novib.
Heb je meer, switch dan voor maximaal 54K pp.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 11:13 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Je hebt nog niet gereageerd op mijn posting van gisteren 11:25 PM........

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 11:36 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
obligataire schreef:
Je hebt nog niet gereageerd op mijn posting van gisteren 11:25 PM........


Ja, hallo ik ben de fondsmanager niet. Voor mij is het ook een blackbox. Ik heb je wel verwezen naar het historisch rendement en de morningstar beoordeling. Zie: http://tinyurl.com/4o7s9d
Hieruit blijkt dat het totaal (historisch) rendement (incl belastingvoordeel) per jaar ca 1 % hoger is dan wat je op een normale (internet-) spaarrekening kreeg en krijgt. Momenteel zelfs iets meer dan 6,0 %. Bovendien is de ontwikkeling net zo stabiel als een gewone spaarrekening en loop je ook geen/minder faillissementsrisico.

De vraag is dus aan de spaarmixspaarders: Wat let u?
En nogmaals, laat het dan langere tijd op asn/novib staan. Geen trucjes. Geen problemen met belastingdienst. Iedereen happy.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 11:58 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Die grafiek ziet er gruwelijk stabiel uit en dat zou op zich vertrouwenswekkend moeten zijn maar ik heb wel vaker belegd in fondsen die alleen maar een stijgende lijn lieten zien; en of de duvel er mee speelt; als ik een aankoop doe dan gaat ie vervolgens omlaag.

Ik heb altijd geleerd beleg alleen in dingen die je begrijpt.
En de eerste vraag die bij me opkomt is wat loopt zo'n fonds voor risico's en hoe zijn die afgedekt. Nogmaals die microkredieten lijken me vrij risicovol al kan ik me voorstellen dat door de wet van de grote getallen een en ander redelijk voorspelbaar zou (kunnen) zijn.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 12:56 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
obligataire schreef:
ik heb wel vaker belegd in fondsen die alleen maar een stijgende lijn lieten zien; en of de duvel er mee speelt; als ik een aankoop doe dan gaat ie vervolgens omlaag.

Ja, dat heb ik ook. Maar zoals je ziet wordt ASN/Novib geheel niet beïnvloed door het beursklimaat. Ook gisteren zijn ze weer 18 cent (0,34% laatste maand) gestegen.
ASN/Novib is geen normaal beleggingsfonds waarvan de koers door vraag en aanbod wordt bepaald. Zo wordt de koers maar 1x per maand opnieuw bepaald, per de 15e steeds. Vandaar die trapjes in de grafiek.
Zelf beleg ik in ca 20 fondsen. Dit is een van de 2 fondsen die dit jaar gestegen zijn. Ik wou dat ik hier meer in had "belegd"....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: di 18 nov 2008 11:58 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
ASN-NOVIB nu op 3,62% in 11 maanden. Dat is 3,95 op jaarbasis + 2,5% belastingvoordeel = 6,45% op een stabiele wijze. Ik denk dat veel mensen nog even voor 1-11 geswitcht hebben naar ASN-Novib want de huidige sprong van 36 cent deze maand is hoger dan normaal. Vanaf 1-11 dient u de fondsen minimaal 6 maanden vast te houden. Terecht.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: di 18 nov 2008 3:19 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
BillGates schreef:
ASN-NOVIB nu op 3,62% in 11 maanden. Dat is 3,95 op jaarbasis + 2,5% belastingvoordeel = 6,45% op een stabiele wijze.

Is inderdaad mooi (en nog duurzaam ook), maar vergeet niet dat ook hierbij geldt dat rendementen uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst. Als de koers gaat zakken (is theoretisch mogelijk), dan...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: di 18 nov 2008 5:48 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Zie:
http://tinyurl.com/4o7s9d

Ik garandeer je dat de koers nooit zakt. Het betreft gewoon leningen die met rente terugbetaald worden.
En als rijkste man ter wereld heb ik verstand van zaken....


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO