Klinkt allemaal interessant.
Roept bij mij nog wat vraagjes op:
- volgens Morningstar heeft ASN-Novib fonds 0,7% jaarlijkse managementkosten; vraag wat heb jij hiervan gemerkt? Moet ik dit nog van het jaarrendement aftrekken of zit dit hier al bij in? Deze vraag heb ik eigenlijk voor alle beleggingen...
- volgens Morningstar geldt max 0,4% aan- en verkoopkosten. Via SNS Fundcoach worden deze kosten niet in rekening gebracht?
- de koers is 2 euro omlaag gegaan omdat er 2 euro dividend is uitgekeerd. Waarom is de koers in de vorige jaren dan niet omlaag gegaan? Is er toen geen dividend uitgekeerd, en waarom niet?
Citaat:
Kijk liever naar ratingagencys (zoals Morningstar) over de risico inschatting: Na correctie dividend zal dit als extreem laag worden aangeduid.
- ASN-Novib heeft geen Morningstar rating. Waarom niet?
Het risico is volgens Morningstar erg laag en dat juichen wij toe!
Verder heb ik in de categorie met fondsen vallend onder heffingskorting omwille groen of ethiek een vergelijkbaar fonds aangetroffen. Vergelijkbaar in de zin van de doelstelling (financiering van microkrediet in ontwikkelingslanden), maar met een hoger rendement!
Triodos Fair Share Fund Inc
afbeelding: http://graph.morningstareurope.com/3linesoverview.aspx?cid=NTNOV03070&db=EU&iso=EUR&idx=4800&period=1096&sx=500&sy=220&bgcolor=&bgcolor2=&fColor=FF0000&iColor=0000CC
Dit Triodos fonds heeft sinds 2004 steeds een hoger rendement gehad dan het ASN Fonds.
Ook hier twee dipjes in de koersontwikkeling, eentje begin januari en eentje recenter.
Kan ik ook zonder kosten in het Triodos fonds met SNS Fundcoach?
Dit Triodos fonds hanteert 2,5% beheerkosten per jaar versus 0,7% bij ASN. Daarom nogmaals de vraag (dit weet ik dus niet!) of het rendement dat je bij Morningstar ziet staan is voor of na verrekening van deze beheerskosten!
Ik ben zeker belangstellend, en het is in ieder geval heel erg verstandig af te wegen of het interessant is om hier in te stappen. (Een van mijn 6% deposito's bij CEB loopt maandag af, en ik wil het niet voor langer dan 1 jaar weg zetten, dan bieden deze fondsen van ASN en Triodos bij een laag risico een prima rendementsperspectief!).
Is er ergens een forum over groen / ethisch belegging met heffingkorting?
En / of vindt Paul209 het oke dat we dit onderwerp hier uitdiepen, of na afsplitsing en plaatsing in een andere Spaarinformatie subforum?