Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 6:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: SNS spaarmix
BerichtGeplaatst: di 18 nov 2008 6:10 pm 
Daalder

Wel grappig, dat in de jaarrekening van Novib (heet tegenwoordig Oxfam) deposito's staan vermeld bij de ABN-Amro en niet bij de ASN.
Hebben ze zeker niet zoveel vertrouwen in.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 18 nov 2008 7:29 pm 
Vijfje

Of ABN Amro biedt meer rente.

In dat geval is het typisch dat zo'n goede-doelen-club 'voor een procentje meer' de ethische beginselen laat varen en het geld onderbrengt bij een staatsbank die misschien wel in de wapen- of tabaks- of sexindustrie belegt, wie zal het zeggen 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 15 apr 2009 11:33 pm 
Knaak

BillGates schreef:
Zie:
http://tinyurl.com/4o7s9d

Ik garandeer je dat de koers nooit zakt. Het betreft gewoon leningen die met rente terugbetaald worden.
En als rijkste man ter wereld heb ik verstand van zaken....

Het blijft beleggen, in deze situatie met het label van een groot risico volgens de fin bijsluiter van dit product.

Het belastingvoordeel is echter interessant.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 02 mei 2009 6:38 pm 
Knaak

De grafiek klopt momenteel niet.
ASN-Novib is per 21 april ex dividend gegaan met een uitkering van 2,00 euro.
Het aandeel is daardoor van 54,05 naar 52,05 gegaan maar per saldo is alles dus gelijk gebleven want 52,05 + 2,00 = 54,05 !
Het verwachte rendement (door mij) is nog altijd tussen 6,5 en 6,9% incl fiscaal voordeel.

http://www.asnbank.nl/index.asp?nid=9410

Bij Spaarmix en Fundcoach duurt het ook altijd enkele dagen/weken voordat het dividend correct verwerkt is in de portefeuille. Hopelijk past morningstar hun grafiek binnenkort ook aan

@Stuiver. Alle aandelen worden per definitie als risicovol aangeduid in de bijsluiter. Ook als er geen serieus risico is. De bijsluiter kent maar 3 categorien. Geen, nauwelijks of Groot risico. (zoiets). Zo'n bijsluiter zegt dus nauwelijks iets. Is puur een juridische indekking. Kijk liever naar ratingagencys (zoals Morningstar) over de risico inschatting: Na correctie dividend zal dit als extreem laag worden aangeduid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2009 1:05 pm 
Knaak

Klinkt allemaal interessant.

Roept bij mij nog wat vraagjes op:
- volgens Morningstar heeft ASN-Novib fonds 0,7% jaarlijkse managementkosten; vraag wat heb jij hiervan gemerkt? Moet ik dit nog van het jaarrendement aftrekken of zit dit hier al bij in? Deze vraag heb ik eigenlijk voor alle beleggingen...
- volgens Morningstar geldt max 0,4% aan- en verkoopkosten. Via SNS Fundcoach worden deze kosten niet in rekening gebracht?
- de koers is 2 euro omlaag gegaan omdat er 2 euro dividend is uitgekeerd. Waarom is de koers in de vorige jaren dan niet omlaag gegaan? Is er toen geen dividend uitgekeerd, en waarom niet?

Citaat:
Kijk liever naar ratingagencys (zoals Morningstar) over de risico inschatting: Na correctie dividend zal dit als extreem laag worden aangeduid.

- ASN-Novib heeft geen Morningstar rating. Waarom niet?

Het risico is volgens Morningstar erg laag en dat juichen wij toe!

Verder heb ik in de categorie met fondsen vallend onder heffingskorting omwille groen of ethiek een vergelijkbaar fonds aangetroffen. Vergelijkbaar in de zin van de doelstelling (financiering van microkrediet in ontwikkelingslanden), maar met een hoger rendement!

Triodos Fair Share Fund Inc
afbeelding: http://graph.morningstareurope.com/3linesoverview.aspx?cid=NTNOV03070&db=EU&iso=EUR&idx=4800&period=1096&sx=500&sy=220&bgcolor=&bgcolor2=&fColor=FF0000&iColor=0000CC

Dit Triodos fonds heeft sinds 2004 steeds een hoger rendement gehad dan het ASN Fonds.

Ook hier twee dipjes in de koersontwikkeling, eentje begin januari en eentje recenter.

Kan ik ook zonder kosten in het Triodos fonds met SNS Fundcoach?

Dit Triodos fonds hanteert 2,5% beheerkosten per jaar versus 0,7% bij ASN. Daarom nogmaals de vraag (dit weet ik dus niet!) of het rendement dat je bij Morningstar ziet staan is voor of na verrekening van deze beheerskosten!

Ik ben zeker belangstellend, en het is in ieder geval heel erg verstandig af te wegen of het interessant is om hier in te stappen. (Een van mijn 6% deposito's bij CEB loopt maandag af, en ik wil het niet voor langer dan 1 jaar weg zetten, dan bieden deze fondsen van ASN en Triodos bij een laag risico een prima rendementsperspectief!).

Is er ergens een forum over groen / ethisch belegging met heffingkorting?

En / of vindt Paul209 het oke dat we dit onderwerp hier uitdiepen, of na afsplitsing en plaatsing in een andere Spaarinformatie subforum?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 03 mei 2009 1:38 pm 
Vijfje

stuiver schreef:
En / of vindt Paul209 het oke dat we dit onderwerp hier uitdiepen, of na afsplitsing en plaatsing in een andere Spaarinformatie subforum?

Om niet de boeman van het forum te willen worden laat ik deze draad -die inmiddels alle kanten is uitgegaan- intact, maar sluit 'm wel.
Het gaat immers al enige tijd in de verste verte niet meer over de SNS spaarmix rekening.
Mocht er bij de bezoekers van dit spaarforum behoefte bestaan je laatste inzending nog van commentaar of aanvulling(en) te voorzien, dan staat het een ieder natuurlijk vrij daar een topic in de rubriek 'op de bank' voor te openen.

'Om van de achterblijvers geen spoorzoekers te maken', hier gaat het verder:
viewtopic.php?f=41&t=3202

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]