Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 11:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: do 20 aug 2009 8:18 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik probeer te snappen wat je bedoelt maar ik kom er niet helemaal uit.

Naar mijn idee (voor wat het waard is) heeft een bank die de rente verlaagt geld genoeg.
Kwestie van de kraan een beetje dicht draaien dus.

Ik zie niet goed wat het verband zou kunnen zijn tussen dalende inleg in deposito's en toekomstige rente.
Het lijkt me erg speculatief om daar verbanden in te zien.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 12:49 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
naction skoatter schreef:
als ik naar mezelf kijk:de laatste weken waren er een aantal depo,s bij C.E. a 6,00 % afgelopen en heb ik dat er allemaal weggehaald en er volgen nog een paar de komende maanden en het zijn geen kleine bedragen waar ik over praat.

Misschien kleinere bedragen dan NS, hier exact dezelfde situatie.
Slechts 2 meldingen zijn nog geen maatstaf, maar ik denk dat Mandros het goed gezien heeft dat er redelijk veel geld vertrekt bij o.a. CEB.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 7:32 am 
Stuiver

Geregistreerd: di 10 jun 2008 1:48 pm
Berichten: 76
Vooruit, ik doe exact hetzelfde, dus dat maakt 3 meldingen :D Wie volgt?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 7:57 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Ik heb een groot bedrag lopen tot 4 januari tegen 6%

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 9:10 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
April jl. liep bij CEB een behoorlijk bedrag af tegen 6% en hetzelfde geldt voor september.
Stel dat slechts 100 mensen hier van SI dat gedaan hebben tegen gemiddeld 10000, dan is dat toch weer een miljoen.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 9:52 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik heb destijds niet meegedaan aan de 6% deposito's.
Dat geld had ik toch niet op korte termijn weer nodig en een jaartje is zo voorbij. En dan moet je toch weer wat anders, schuiven, rentedagenverlies............

Ze hadden vorig jaar ook deposito's o.a. voor 4 jaar tegen 5,7%, dat vond ik toen al veel aantrekkelijker.
En dit jaar heb ik er nog wat bijgenomen voor 10 jaar tegen 5,5%.
Mijn saldo bij C.E. is dit jaar dus toegenomen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 12:19 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 13 feb 2008 9:40 pm
Berichten: 59
Ik houd het bij deposito's. Zonet een vrijgevallen bedrag ondergebracht in een ATB deposito voor 2 jaar.
Met beleggen valt wellicht meer winst te halen als je er voldoende handig in bent maar ik heb er geen goede ervaringen mee. Na een jaartje handelen waarbij de beleggingswaarde flink opliep, was de waarde aan het eind van het jaar weer terug bij de uitgangspositie. Dan leveren deposito's mij toch een beter rendement op :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: vr 04 sep 2009 8:36 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Dagobert schreef:
Ik houd het bij deposito's.

He?? Ik dacht dat Dagobert een groot pakhuis met contant geld had :lol: .

Ik zelf ben erin getrapt om voor 6% geld bij Credit europe bank te parkeren voor 1 jaar. Heb er echt spijt van. Ik dacht dat de rentes niet zo hard zouden dalen. Ik had gedacht misschien 1% of zo.
Hoe dan ook, als er een deposito vrij komt dan ga ik waarschijnlijk deze ergens als deposito voor 1 of max. 2 jaar parkeren.
Maar misschien laat ik het ook wel ergens staan op een vrij opneembare rekening.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: za 05 sep 2009 9:04 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
Volgende maand lopen nog enkele deposito's af, die gaan naar spaarrekeningen van de (klein)kinderen. De rente op kort lopende deposito's is te laag en lang vastzetten vinden wij op onze leeftijd niet aantrekkelijk.
Resteert één spaardeposito met nog 3 jaar te gaan en 5,2% rente bij ABN.AMRO.

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: za 05 sep 2009 11:55 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Tsja, ervaring is niet altijd een voordeel (of toch wel ?).
Ik herinner me begin 80 een rente van 7% op een "gewone" spaarrekening en hypotheken tot wel 11, 12%.
Vastzetten op 5 of 6% is voor mij al heel moeilijk ook al is het voor aanvullend inkomen nu en in de verre toekomst.
Komende maanden komen wat 5 en 6% depot's (van één jaar) vrij en nu denk ik natuurlijk ook had ik ze maar wat langer vastgezet...

Maar ja, stel dat er iets geks gebeurt en we over 2 jaar toch op 6 of 7% zitten ?
Nu weten jullie het. Dit is mijn (of een van mijn) handicap(s). Wat is wijsheid ?

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: za 05 sep 2009 7:42 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jun 2008 8:42 pm
Berichten: 441
Deposito's bij Credit Europe Bank die ik vorig jaar tegen 6% heb afgesloten en die nu of op korte termijn vrijkomen, zet ik niet meer vast. Ik heb er bij CEB dan nog 2 over (3 jaar, 5,25%), beduidend minder dan vorig jaar. En dat geldt ook voor de andere banken waar ik deposito's had en heb, behalve ATB. Daar heb ik er nog een paar verlengd. Vanwege de zomeractie en omdat de rente maandelijks wordt betaald. Erg lang vastzetten (langer dan 3 jaar) is voor mij geen optie. Ik heb nu veel geparkeerd bij Aegon Eigen Stijl sparen. Hoewel daar de rente natuurlijk ook keldert, levert het op dit moment toch nog het meeste op. Het is wel even uitzoeken met al die spaarpotten en het schuifsysteem, maar d.m.v. maandelijks overhevelen tussen spaarpotten en minimum bedragen instellen kom je een heel eind.

Ik heb overigens dezelfde ervaring als Piet Pecunia. Ik heb ooit begin jaren '80 een gewone OHRA-spaarrekening geopend met 8% rente! Ik denk niet dat die tijden zullen herleven, maar gezien het cyclisch karakter van ons systeem, zal de rente ook wel weer eens gaan stijgen, denk ik.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: zo 06 sep 2009 9:50 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
piet_pecunia schreef:
Nu weten jullie het. Dit is mijn (of een van mijn) handicap(s). Wat is wijsheid ?

Tsja niemand kan de toekomst voorspellen en dat is maar goed ook. Ik zelf verwacht dat de rente nog circa 6 maanden zal gaan dalen, maar dan minder hard tot 2% ? Daarna zal de rente een tijdje rond dat punt blijven hangen (circa 1-2 jaar).
Daarna zal de rente langzaam gaan stijgen tot ... % ?

Korte deposito's voor 1-2 jaar maximaal kan men dus wel afsluiten. Bij langere is het de vraag of het loont.
Ik verwacht niet dat de rente binnen 2 jaar op 6 a 7% komt te zitten. Dit omdat de rentes gekoppelt zijn aan de euribor en de centrale banken houden deze voorlopig laag (1%). Pas als er weer loonstijgingen en prijsstijgingen zijn zal de centrale bank de rente na een tijdje herstel het weer laten stijgen. Wat je kan doen is kijken naar het verleden (hoewel dit geen zekerheid bied).
In de crash van 2000/2001 ging de rente ook omlaag en na een paar jaar weer omhoog. Zal nu ook het geval zijn.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 12:53 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 dec 2008 2:28 pm
Berichten: 361
Mijn CEB deposito is vandaag afgelopen. Ik had hem afgesloten voor 1 jaar looptijd met een rente van 6%.
Helaas weet ik nu niet wat ik met het geld moet doen. Deposito's korter dan een jaar hebben een te lage rente, terwijl een deposito voor 1 jaar (of langer) ook niet de moeite waard is. We hebben allemaal kunnen zien hoe snel de rente kan stijgen en dalen. Dus nu je geld vast zetten tegen een lage rente is niet slim.

Maar wat wel met het geld doen?
Mijn opties met rekeningen die ikal heb zijn 2,6% bij MoneYou of NIBC, maar echt veel rente vind ik dat ook niet.
Uitgeven heb ik ook niet echt behoefte aan en ook beleggen trekt mij op dit moment niet.

Iemand goede suggesties hoe het geld zo goed mogelijk neer te zetten?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 1:06 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
@Dyna, 2 weken beleggen in het juiste aandeel (bijv. Shell/Philips) en dan 5% rendement pakken. Dan direct uitstappen. De rest van het jaar naar Aegon E.S.
Als je Shell neemt en de beurs stort wederom in, dan nog haal je een dividendrendement van ca 5 a 6%. Vervolgens rustig wachten totdat de koers weer op niveau is. Haal je eerder die 5% dan direct uitstappen.
Of anders een Emerging Markets fonds (bv via SNS Fundcoach). Heb dat deze maand ook gedaan en >4% in een paar weken gemaakt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Vlucht uit deposito
BerichtGeplaatst: wo 30 dec 2009 9:28 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Dyna18 schreef:
Mijn CEB deposito is vandaag afgelopen. Ik had hem afgesloten voor 1 jaar looptijd met een rente van 6%.
Helaas weet ik nu niet wat ik met het geld moet doen.


Ik zit in precies dezelfde situatie, die van mij loopt af op 5 januari (ook 6% dus). Daarnaast nog een stuk of wat rond die tijd bij andere banken (nog een grote bij MoneYou tegen 5%, NIBC 5,7 en AK 5,6). Achteraf bekeken hadden we gewoon voor een langere looptijd moeten kiezen, maar ja...

Beleggen ga ik zeker niet doen, de enige opties die ik zie zijn deposito's voor 3 jaar bij AK, ATB, NIBC en Anadolu (allemaal 3,3 met uitzondering van ATB: 3,25). Ik heb natuurlijk geen idee hoe de rente in die tijd zal verlopen, maar misschien blijft 'ie de komende tijd (1-2 jaar) rond de 2%, in die tijd heb je dus sowieso "winst" met je deposito. Mocht de rente daarna aantrekken tot 4%, kom je al met al toch weer op hetzelde uit (eerste 1,5 jaar 1% winst, laatste 1,5 jaar 1% verlies).

Ik geef toe: het is een niet al te sterk verhaal, en teleurstellingen zijn bijna nu al te verwachten... Maar op dit moment weet ik eigenlijk ook niet hoe het anders moet.

Ik ben net als Dyna18 benieuwd naar jullie reacties/ advies.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO