Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 11 mei 2025 6:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 213 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 6:03 am 
Vijfje

Dankje schraper..

Nounou... 0,03% lager dan verwacht... ja want anders kost het te veel belasting.. :evil:

Ik had 2,5% verwacht. De rente's zijn nog flink verder gedaald sinds de 'schatting' van 2,9%

2,87% is GEEN reëel rendement

Wat ik alleen niet snap.. in de brief word gesproken over een grens van 100k

Maar op de site van de belastingdienst over 75k
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... vanaf_2017

Of zijn dit dan weer andere schijven?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 8:57 am 
2 Kwartjes

Box 3 kamerbrief voortgangsrapportage heffing box 3 op basis van werkelijk rendement.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... -box-3.pdf

belastingjaar 2017, 2018, 2019 ,2020 ?,2021 ? ... worden spaarders nog steeds uitgekleed, meer belasting betalen dan er aan rente binnenkomt. 2021 misschien verbetering.

Belasting betalen vind ik geen probleem, maar als dat diefstal wordt vind ik dat wel onrechtvaardig

Laatst bijgewerkt door Intrest op wo 21 sep 2016 9:04 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 9:02 am 
Kwartje

juanj schreef:
Dankje schraper..
Wat ik alleen niet snap.. in de brief word gesproken over een grens van 100k

Maar op de site van de belastingdienst over 75k
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... vanaf_2017

Of zijn dit dan weer andere schijven?

Misschien heeft de belastingdienst de belastingvrije som er eerst al afgetrokken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 9:40 am 
Knaak

Ach, werkelijke rendementen voor beleggen en aanverwanten zullen komende jaren wel achterblijven bij de veel te rooskleurige prognose, en dat is weer winst voor degene die puur spaart met meer dan een ton 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 9:46 am 
Knaak

Citaat:
Variant A belast koerswinsten over het jaar waarin ze optreden. Mensen worden
rijker van koerswinsten, ook al verkopen ze hun aandelen niet.

Het zal wel variant A worden. Maar ik lees weer niets over negatieve rendementen of volledig verlies van aandelen bij bijv. een nationalisatie van een bank. Maar misschien zie ik er overheen.
De naam is vermogensaanwasbelasting wat er op kan duiden dat alleen de positieve jaren worden belast. Dus -50% en daarna +100% is in werkelijkheid 0 komma 0 rendement, maar zou toch tot 15% belasting leiden??? Wie gaat er dan nog beleggen/gokken met zulke volatiele instrumenten als aandelen, obligaties of onroerend goed?

En nu wil ik nooit meer iets horen over het korten van pensioenen vanwege de lage dekkingsgraad/lage rente op staatsobligaties. Het kabinet heeft immers officieel vastgesteld dat de langdurige rendementen op aandelen/obligaties/onroerend goed gemiddeld 5,39% is. En als ze de fondsen verplichten om alles in aandelen te stoppen, kan de rekenrente zelfs naar 8,06% en de dekkingsgraden naar 200%. De pensioenuitkeringen kunnen dan makkelijk verdubbeld worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 10:47 am 
Knaak

De mogelijkheid van negatieve rendementen wordt wel degelijk genoemd. Of je er overheen leest weet ik niet.
Welke variant het wordt, als het al een van deze voorstellen is, valt niet te zeggen. Dat is aan de Kamer.
Politieke partijen zouden er iets over kunnen zeggen, in aanloop naar de verkiezingen. Maar ik denk dat het onderwerp daar toch echt te klein voor is. Misschien dat er diep in de verkiezingsprogramma's iets over komt te staan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 11:52 am 
Knaak

Volgens de brief van Wiebes wordt het aandelen rendement over 15 jaar op gemiddeld 8,06% gesteld. Dit is gebaseerd op de periode 2001 t/m 2015 zijnde 15 jaren. Als dat zo is zijn 100 euro ingelegd in deze index 3,2x zoveel waarde geworden: 320 euro. (1.0806 ^15). Hierbij is geen rekening gehouden met transactiekosten en bewaarloon.

Zien we deze PDF van MSCI
https://www.msci.com/documents/10199/f6 ... 5451f3ac0a
dan zien we dat 100 euro ingelegd na 15 jaar geen 320 euro is geworden, maar slechts 166 euro.
Gemiddeld rendement 3,54% vanaf 1999.
Hoe is dit verschil te verklaren? Het dividend% zou 3,56% zijn, nog minder dan de veronderstelde 4%, maar het betreft hier een herbeleggingsgrafiek.
Dit is de kale prijs index, een daling naar 95 euro:
https://www.msci.com/resources/factshee ... -price.pdf

166 euro is net iets meer dan de helft van de door het kabinet berekende 320 euro....

Ik zou wel willen beleggen tegen gemiddeld 8%. Zou met de helft al tevreden zijn.

Oh, dan dit
http://www.fondsnieuws.nl/nieuws/sector ... van-542-af

Citaat:
Sector serveert fictief rendement van 5,42% af.
Het fictief rendement van 5,42 procent verlangt 'buitensporig' veel risico.
Met een defensief risicoprofiel is het doelrendement 3 tot 3,5 procent.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 12:57 pm 
Knaak

Wanneer komen grote beleggers dan eens in opstand. De kleine spaarder wordt toch niet gehoord. Iedereen kan op z'n klompen aanvoelen dat de overheid vals speelt met fictieve rendementen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 3:11 pm 
Gulden

Tamelijk logisch dat de overheid "vals speelt", uit de brief van Wiebes blijkt ondermeer dat de overheid zelf rekening houdt met de huidige lage rentevoet tot rond 2020. Daarnaast is het doel de veranderingen "budgetneutraal" te houden, anders gezegd: de belastingen op vermogen moeten het liefst evenveel (miljarden) blijven opleveren.
Naar mijn inzicht is dat ook één van de (ongenoemde) hoofdredenen voor een zo langdurig veranderingsproces, elk jaar dat men eerder "eerlijker" zou gaan heffen, kost de overheid bij de huidige rentevoet (veel) geld. Geld dat ze eigenlijk niet willen missen.
Kortom, al wist je nog van niks, als je alleen al deze brief goed leest, besef je de dubbele maatstaf die de staat in deze kwestie hanteert.
Maar ja.....er valt natuurlijk alleen wat te halen bij degenen die wat (meer) hebben.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 3:50 pm 
Knaak

En zodra rendementen vanaf 2020 weer vooruitlopen op voortschrijdende gemiddelden, gaat de overheid natuurlijk "toevallig" over op een nieuw systeem o.b.v realiteit. Dat is net zo corrupt als dat wij belasting ontduiken door bijvoorbeeld geld in een kluis te stoppen en niet op te geven. Wie niet meedoet in deze wedloop betaalt de rekening...

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 6:41 pm 
Knaak

schraper schreef:
Tarieven voor 2018 en verder kunnen ook nog niet bekend zijn.
Of je moet beschikken over een glazen bol.
Het kan raadzaam zijn de informatie in de brief goed te laten doordringen. Een goed begrip van de volgende zin, die ook vorig jaar in een brief van Wiebes stond, kan een hoop teleurstelling en (te) hoge verwachtingen voorkomen:
Citaat:
Voor het rendement op spaargeld geldt een vijfjarig voortschrijdend gemiddelde aan de hand van de rente over de periode t-6 tot en met t-2 (jaar t is het belastingjaar).

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 6:59 pm 
Gulden

Ondertussen heb ik mijn ongenoegen over de veranderingen betreffende de VRH in 2017 maar eens weer kenbaar gemaakt richting de partij waar ik tot op nu op stemde, met nadruk op stemde want dat gaat niet meer gebeuren of er moet met de medewerking van de VVD snel iets anders gaan gebeuren wat ik niet zie.

Een quote van het antwoord wat ik de van de VVD fractie terugkreeg. Ja ik ben een van de minderheid die er volgend jaar belastingtechnisch op achteruit gaat, daar hebben Asscher en Mevrouw Klijnsma geen boodschap aan, hoewel het geld straks voor mijn oude dag bedoeld is.

Citaat:
In het huidige systeem is er sprake van een belasting op fictief rendement. Dit systeem was oneerlijk en zal per 2017 ook oneerlijk blijven. Echter is die dusdanig aangepast dat er onderscheid wordt gemaakt per vermogensgroep. Het is namelijk een feit dat hogere vermogens gemiddeld een hoger rendement halen. In zijn geheel is dit systeem dus voor het "gemiddelde " eerlijker. Ik begrijp dat dat voor u niet zo is en dat dit erg vervelend is. Inderdaad willen wij het liefst, als er al vermogensbelasting geldt, dat dit om reëel rendement gaan. De belastingdienst krijgt dit echter niet meteen voor elkaar en dit kost tijd.

Het feit dat een hogere vermogens groep automatisch meer rendement haalt betwijfel ik, bij mij niet in ieder geval.

Kortom zelfs de VVD zit niet op een snelle verandering te wachten op het gebied van de VRH, als de belastinginkomsten maar binnen blijven komen.

Laatst bijgewerkt door Martijn op wo 21 sep 2016 8:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 8:08 pm 
Knaak

BillGates schreef:
Volgens de brief van Wiebes wordt het aandelen rendement over 15 jaar op gemiddeld 8,06% gesteld. Dit is gebaseerd op de periode 2001 t/m 2015 zijnde 15 jaren.
Dan kun je vast wel even aangeven waar dat staat...?
Volgens mij staat er:
Citaat:
Het langetermijnrendement voor jaar 2017 wordt vastgesteld op het meetkundig gemiddelde van het langetermijnrendement uit het Belastingplan 2016 en het gerealiseerde rendement van het 2015, waarbij 2015 voor een 15e deel wordt ingewogen.
In het Belastingplan 2016 valt te lezen dat 1994 als beginjaar is gekozen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 29 sep 2016 10:21 pm 
Gulden

Op deze site valt nog te lezen waar de Belastingdienst per volgend jaar mee gaat werken , met de 'nieuwe' regels betreffende de VRH.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/34550-IX/kst-34550-IX-5?resultIndex=11&sorttype=1&sortorder=4

De tekst staat helemaal onderaan, ik quote hier een gedeelte van:
Citaat:
In de hierna opgenomen tabel is aangegeven wat de bijgestelde rendementen voor het spaar- en beleggingsdeel betekenen voor de forfaitaire rendementen van de drie onderscheiden vermogensklassen in box 3. In de 1eschijf bedraagt het spaardeel 67%. In de 2eschijf bedraagt het marginale spaardeel 21%. In de derde schijf is het marginale spaardeel nihil. Daarom valt het in de 3eschijf het vallende deel van het vermogen in zijn geheel in rendementsklasse II voor beleggen.

prognose
in BP 2017
realisatie
rendement in schijf 1 (tot € 100.0000)
2,9%
2,87%
rendement in schijf 2 (€ 100.000 – € 1.000.000)
4,7%
4,60%
rendement in schijf 3 (> € 1.000.000)
5,5%
5,39%

En dan te bedenken dat de staat verondersteld dat je boven een ton nog maar 21 % van je geld op een spaarrekening hebt staan, wat een lariekoek :evil:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2016 12:42 am 
3 Kwartjes

Waarom heeft men de laatste 15 jaar als uitgangspunt genomen? Zeker omdat dit het hoogste fictieve rendement als resultaat had?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 213 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]