Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 5:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 213 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 21 aug 2016 2:49 pm 
Stuiver

Ik bedoelde het verschil tussen de tools. Volgens mij werken zij hetzelfde. De vlag 'niet annuïtaire aflossing' boven die van FiscalAlert dekt de lading niet. Ook een spaarhypotheek is bijv. niet-annuïtair maar daar is de calculator absoluut niet geschikt voor, omdat hij totaal geen rekening houdt met wat je in je spaarpot hebt.
Eigenhuis is duidelijker. Zij schrijven er tenminste bij dat de calculator specifiek voor aflossingsvrij is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 17 sep 2016 11:35 am 
Gulden

We naderen Prinsjesdag volgende week dinsdag, ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt op het gebied van de VRH, niets positief volgens mij, met de eeuwige grimmas op het gezicht van staatssecretaris Wiebes.

De belastinginkomsten moeten namelijk stabiel blijven, of die nou op fictie gestoeld zijn zoals bij de volgend jaar nieuw in te voeren regels rond de VRH doet er niet.

Hier nog een bericht in de Telegraaf hoe je de VRH nog kan omzeilen: http://www.telegraaf.nl/dft/geld/sparen/26621665/__4_tips_voor_het_vermijden_van_de_spaartaks__.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 17 sep 2016 12:28 pm 
Knaak

4 Tips voor het vermijden van de spaartaks
Het meeste in dit bericht is hier al uitgebreid bediscussieerd.

Eén zin trok wel mijn aandacht:
Citaat:
De kans dat aan die nieuwe regels voor volgend jaar met Prinsjesdag níéts gaat veranderen is zo goed als nihil, is de verwachting in Den Haag.
In een zin met veel ontkenningen moet ik hem altijd twee keer lezen. Maar volgens mij bedoelt Ariane precies het tegenovergestelde van wat ze hier opgeschreven heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 17 sep 2016 12:42 pm 
Vijfje

Nog ff wachten met aflossen dan.. wellicht dat de belasting in euro's zo laag word, dan het dan ineens niet meer loont om af te lossen

Met de voorlopige 2,9% ipv 4% scheelt het ons al bijna 300 euro aan VRH

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 17 sep 2016 12:53 pm 
3 Kwartjes

JandeV schreef:
Maar volgens mij bedoelt Ariane precies het tegenovergestelde van wat ze hier opgeschreven heeft.

Ariane schrijft dat de kans dat er nog wel wat gaat veranderen aan die nieuwe regels groot is.
De zin erna impliceert dat ze dat ook bedoelt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 17 sep 2016 11:55 pm 
Knaak

zessen schreef:
Ariane schrijft dat de kans dat er nog wel wat gaat veranderen aan die nieuwe regels groot is.
De zin erna impliceert dat ze dat ook bedoelt.
Nonsens.
"De zin erna" luidt:
Citaat:
En dus is het raadzaam om uw financiën ruim vóór de peildatum van 1 januari 2017 alvast onder de loep te nemen.
Het is in alle gevallen raadzaam om je financiën onder de loep te nemen, of er nu op Prinsjesdag nog wijzigingen worden aangebracht of niet. De verstandige mensen onder ons hebben dat dus ook allang (alvast) gedaan.
Ja, als er nu nog grote wijzigingen komen op de nieuwe regels, dan zullen wij onze financiën nóg een keer onder de loep moeten nemen, dat is waar.
Maar in dat geval hebben wij weinig of niets aan de tips die Ariane nu plaatst, want Ariane weet niet wat die "grote wijzigingen" inhouden. Het zou zomaar kunnen, dat één of meer tips van Ariane dan juist contraproductief werken.

Overigens denk ikzelf dat er niet of nauwelijks wijzigingen komen op Prinsjesdag, maar dat speelt in dit geval geen rol want ik bevind me niet in Den Haag. (Ik weet dat je nu je stukje klaarzet om triomfantelijk te melden dat er toch écht grote wijzigingen zijn aangebracht als er ergens een komma of punt verplaatst is. Succes ermee!)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2016 12:34 pm 
3 Kwartjes

Ach, we zullen wel zien of er nog wijzigingen komen.
Jij hebt je in ieder geval, als goed (ex-)ambtenaar lekker ingedekt.
Kun je geen foutjes maken die je, naar eigen zeggen, hoge niveau kunnen aantasten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2016 1:16 pm 
Kwartje

zessen schreef:
Ach, we zullen wel zien of er nog wijzigingen komen.
Jij hebt je in ieder geval, als goed (ex-)ambtenaar lekker ingedekt.
Kun je geen foutjes maken die je, naar eigen zeggen, hoge niveau kunnen aantasten.

Slaat dit op "JandeV"? Ik had al het idee dat hij Minster van Financien was geweest.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2016 1:25 pm 
Vijfje

Ow... ik dacht dat JanDeV een alias voor Klaas Knot was. :lol: :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2016 2:43 pm 
Knaak

Dat is nou het fijne van leven in een vrij land.
Als mensen de onbedwingbare drang hebben zich te verlagen, mogen ze zelf bepalen in welk tempo en tot welk niveau.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 20 sep 2016 7:25 pm 
Kwartje

Nu betaal je nog belasting op basis van een verondersteld rendement op je vermogen. Dat kon niet anders, werd verteld, maar het kabinet ziet nu in dat het wél mogelijk is om met werkelijk rendement te rekenen. Er worden drie varianten bekeken.

Met ingang van komende jaar wil staatssecretaris Wiebes de eerste stap zetten naar een vermogensrendementsheffing die 'beter aansluit op werkelijk behaalde rendementen'.

Werkelijk rendement straks niet meer te lastig
Vorig jaar zei Wiebes al in dat in 2020 het werkelijke rendement op vermogen zou worden ingevoerd. Hij wil nu bekijken of en onder welke voorwaarden en wanneer het mogelijk is een systeem te introduceren waarbij geheven wordt over een werkelijk rendement op vermogen.
Daarbij is per vermogensbestanddeel bekeken wat de beste manier is om belasting te heffen. Er zijn inmiddels drie varianten opgesteld waarvan het kabinet denkt dat ze in principe ingevoerd zouden kunnen worden.

http://www.rtlz.nl/finance/personal-fin ... -rendement

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 20 sep 2016 7:38 pm 
Gulden

Op deze site kan je de info lezen die er door de staatssecretaris naar de Tweede kamer gestuurd is, zie de bijgevoegde brief:

https://www.fondsnieuws.nl/nieuws/prinsjesdag-heffing-op-basis-werkelijk-rendement-kan

Bij RTL Z nog een link met zijn commentaar : http://www.rtlz.nl/finance/personal-finance/wiebes-vanaf-2020-echt-rendement-belasten

Ik ben benieuwd of dit gaat lukken in een nieuw kabinet volgend jaar met naar waarschijnlijk 4 a 5 partijen die moeten meeregeren ( in feite gebeurde dit momenteel ook al omdat dit kabinet geen meerderheid in de Eerste kamer heeft )

Edit:

Even een variant uitlichten die wordt besproken in de brief die de 'voortgang' beschrijft om de VRH meer in lijn met de werkelijkheid te krijgen.

Citaat:
Variant C:
In deze variant wordt het rendement voor elke vermogenstitel over een
belastingjaar achteraf forfaitair vastgesteld. Het vermogen van de belastingbetaler
aan het begin van het jaar wordt toegerekend aan de bestanddelen spaargeld,
aandelen, obligaties, onroerend goed en overig. Op de waarde van ieder van die
bestanddelen wordt na afloop van het jaar bij de individuele belastingbetaler
forfaitair het gemiddelde (macro) rendement van ieder van die bestanddelen
toegepast. Door het gemiddelde rendement na afloop van het jaar te nemen,
wordt ontwijking op de peildatum - door te schuiven in de vermogensmix - minder
voorspelbaar en dus minder aantrekkelijk. Ook in deze variant wordt het
heffingvrije vermogen omgezet in een heffingvrije voet voor de forfaitaire
inkomsten uit vermogen.

Let wel er wordt dan weer uitgegaan van de niet werkelijke situatie !

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 20 sep 2016 9:02 pm 
Vijfje

Maar wat zijn nu de definitieve percentages, voor de komende jaren (tot 2020?)

Die kan ik nergens vinden in belastingplan.

Die zouden toch ook vandaag bekend worden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 20 sep 2016 11:36 pm 
Knaak

Het antwoord op deze vraag is te vinden in deze brief, vanaf pagina 20.
Het betreft uitsluitend de percentages voor 2017.
De veronderstelling dat tarieven voor latere jaren nu bekend zouden worden gemaakt berust op een dwaling. Vermoedelijk op fantasie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2016 2:16 am 
Kwartje

JandeV schreef:
Het antwoord op deze vraag is te vinden in deze brief, vanaf pagina 20.
Het betreft uitsluitend de percentages voor 2017.
De veronderstelling dat tarieven voor latere jaren nu bekend zouden worden gemaakt berust op een dwaling. Vermoedelijk op fantasie.

Tarieven voor 2018 en verder kunnen ook nog niet bekend zijn.
Of je moet beschikken over een glazen bol.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 213 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]