Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu ma 29 apr 2024 3:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 213 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2016 1:22 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3720
obligataire schreef:
svanke schreef:
BillGates schreef:
Je moet natuurlijk altijd per persoon rekenen.

dat lijkt me in het nieuwe systeem niet al te slim.


Gauw nog even een bruidje in de Oekraïne bestellen dan. :wink:


En rijke stinkerd nemen tegelijk een hele haram :)

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2016 1:31 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3713
Kijk eens aan, ik ben nog geen 50, maar als dit soort concrete ideeën komen, die vooral de iets meer vermogende ouderen raken, dan reken ik mij daar graag zelf toe. Ik ben immers ook een "knaak" sinds vandaag :lol:

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2016 2:46 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4541
bekend schreef:
In plaats van een heffing gebaseerd op het werkelijke rendement zou tot dat tijdstip een verlaging van 2% op het fictieve rendement niet zo gek zijn.

http://50pluspartij.nl/50plus-fracties/ ... ing-naar-2


Goed idee, helaas is echter dit voorstel 3 jaar oud en heeft het nooit gehaald. Onze regering wil immers méér belasting en niet minder.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2016 4:34 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1978
BillGates schreef:
bekend schreef:
In plaats van een heffing gebaseerd op het werkelijke rendement zou tot dat tijdstip een verlaging van 2% op het fictieve rendement niet zo gek zijn.

http://50pluspartij.nl/50plus-fracties/ ... ing-naar-2


Goed idee, helaas is echter dit voorstel 3 jaar oud en heeft het nooit gehaald. Onze regering wil immers méér belasting en niet minder.


en de indiener van deze motie is voor zichzelf begonnen. zeer oud 'nieuws'


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2016 8:27 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3947
Het is bijna winter, voor iedereen zijn eigen Splinter.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2016 2:25 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Ik vraag mij af waarom bij spaar- en depositorekeningen niet een percentage (belasting) van de rente door de bank kan worden ingehouden?

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2016 2:30 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 16 mei 2008 10:02 pm
Berichten: 232
krentenweger schreef:
Ik vraag mij af waarom bij spaar- en depositorekeningen niet een percentage (belasting) van de rente door de bank kan worden ingehouden?


Ik denk omdat de bank niet weet wat jouw saldo in totaliteit is bij verschillende banken. Dit kan denk ik alleen als er geen vrijstelling geldt.

Stel vrijstelling is 25K. Als jij bij 2 banken 24.999 hebt, dan houden geen van beide banken belasting in.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2016 2:43 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
krentenweger schreef:
Ik vraag mij af waarom bij spaar- en depositorekeningen niet een percentage (belasting) van de rente door de bank kan worden ingehouden?


Geen gek idee. De bank zou de belasting gemakkelijk in kunnen houden. Als bij de aangifte blijkt dat er teveel of te weinig is ingehouden dan moet je alsnog bijbetalen of krijg je terug.
Het zou niet de enige belasting zijn waarbij dit het geval is. Uiteindelijk blijft de jaarlijkse aangifte bepalend. Dat is nu, bij de door de Belastingdienst vooraf ingevulde aangifte, ook het geval.
Zou direct ook zichtbaar zijn dat je bij de bankaire periodieke "rentebijschrijving" moet bijbetalen. Dan is alles ook weer iets transparanter.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2016 3:05 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2224
Spaarder1976 schreef:
Stel vrijstelling is 25K. Als jij bij 2 banken 24.999 hebt, dan houden geen van beide banken belasting in.

Dat is precies het systeem dat in België wordt gehanteerd. Onder een bepaalde (rente)vrijstelling wordt geen bronheffing ingehouden. Het is dan de sport om zoveel mogelijk spaarrekeningen te verzamelen om onder de vrijstelling te blijven. Officieel moet alles boven de vrijstelling aan de belastingdienst worden opgegeven. In de praktijk gebeurde dat niet (bankgeheim).

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2016 6:10 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4541
Op dividenden wordt wel 15% verrekenbare voorheffing ingehouden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2016 11:04 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3947
krentenweger schreef:
Ik vraag mij af waarom bij spaar- en depositorekeningen niet een percentage (belasting) van de rente door de bank kan worden ingehouden?
Alles kan, maar ik betwijfel dat dit zo'n goed idee is.

1. De banken zouden voor deze "administratieve last" een vergoeding willen zien. Heeft iemand een idee wie hier op welke manier voor zou opdraaien?
2. Zo'n driekwart van de huishoudens is in het geheel geen VRH verschuldigd, maar het grootste deel daarvan heeft wel degelijk een spaarrekening. Die slaan het deel "box 3" nu simpelweg over, maar zouden volgens dit voorstel allemaal hun, ten onrechte, betaalde VRH moeten terugvragen.
3. Sterker nog: Een deel van de bevolking doet nu helemaal geen aangifte en hoeft dat ook niet, bij hen is de voorheffing gelijk aan de eindheffing. Dit voorstel zou er dan toe leiden dat er nog een aanmerkelijk aantal aangiftes extra zouden moeten worden gedaan. Niet leuk voor die mensen en al helemaal niet leuk voor de mensen die vinden dat de overheid toch al te veel geld uitgeeft. Geautomatiseerd of niet, er zijn hoe dan ook kosten gemoeid met al die extra aangiftes.

Bij beleggingen wordt in de regel inderdaad wel 15% dividendbelasting ingehouden. Dat zal in de meeste gevallen ingehouden worden bij het kwartdeel van de bevolking dat toch wel VRH verschuldigd is. Als de wetgever deze dividendbelasting laat voortleven als een (extra) aansporing voor die groep om aangifte te doen, dan heb ik daar wel begrip voor.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2016 2:49 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
Citaat:
Ik vraag mij af waarom bij spaar- en depositorekeningen niet een percentage (belasting) van de rente door de bank kan worden ingehouden?


Ik ging ervan uit dat het bedoeld was als hersenspinsel. Ben ook echt niet bang dat de beleidsmakers werkzaam bij het MinvanFin ermee aan de haal gaan. Die zien ongetwijfeld nog veel meer nadelige effecten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 dec 2016 1:42 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
Hersenspinsel inderdaad. Maar toch, in het Aziatische land waarin ik woon, hanteert men een withholding tax van 20% op alle spaargelden en dat is een final tax, dus niet verrekenbaar in een belastingaangifte. Ook dividenden en koerswinsten zijn belast met een final tax.

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 dec 2016 10:02 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3720
Dus als je zeg 1000 euro hebt wordt er 1 keer per jaar 200 euro ingehouden aan tax? Hoe hoog is de rente dan?
Het loont dan toch niet om geld op de spaarrekening te hebben of wel?
Of bedoel je dat er 20% op de rente die je krijgt wordt ingehouden?

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 dec 2016 1:11 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3947
@ krentenweger
Als die 20% meteen de eindheffing is, spelen mijn bezwaren uiteraard geen rol. Maar het betekent evengoed dat er geen sprake is van een vrijgestelde som.
Op die manier is mijn interesse gewekt.
Maar ik vraag we dan wel meteen af hoe ze dat doen met buitenlandse spaarrekeningen.
Het meest houdt mij de vraag bezig: Hoe belasten ze koerswinsten met die final tax?

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 213 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO