Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 06 jul 2025 4:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 ... 43  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 9:00 pm 
Kwartje

Ik had een geagendeerde opdracht gegeven, het in januari teveel gespaarde bedrag op 30 januari naar de basispot terug te boeken, en op 1 februari dat bedrag weer naar de oorspronkelijke spaarpot terug te boeken.
Dat is allemaal keurig gelukt, maar met de rente weten ze dan kennelijk geen raad meer.
We wachten nog even af hoe het er morgen uitziet, anders gaan we ook maar eens een e-mailtje sturen.
Het door mij in een van de vorige reacties verkondigde verhaal dat bij mij altijd alles klopte is dus bij deze ook naar de prullemand verwezen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 9:16 pm 
Kwartje

Majoor Kees schreef:
Ik had een geagendeerde opdracht gegeven, het in januari teveel gespaarde bedrag op 30 januari naar de basispot terug te boeken, en op 1 februari dat bedrag weer naar de oorspronkelijke spaarpot terug te boeken.

dat had ik dus ook gedaan...ipv 30 jan alleen 31 jan :wink:, die opdrachten zijn ook netjes verwerkt en goed uitgevoerd, maar bij de rente opbouw gaat het voor januari mis. Blijkbaar heeft het dus iets met dit schuiven te maken adt hun systemen in de war raken

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 10:16 pm 
Kwartje

rhart schreef:
dat had ik dus ook gedaan...ipv 30 jan alleen 31 jan :wink:, die opdrachten zijn ook netjes verwerkt en goed uitgevoerd, maar bij de rente opbouw gaat het voor januari mis.

Heb ik ook op 31 jan gedaan. Alles gaat goed, ook de rente...morgen maar eens kijken of het nog steeds klopt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 11:32 pm 
Knaak

Oh wat zijn jullie een linkmiechels. Het teveel gespaarde bedrag een paar dagen terugboeken en dan weer storten. Geniaal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 7:22 am 
2 Kwartjes

Ik doe dat ook. Het is een manier om bezig te blijven zullen we maar zeggen. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 11:01 am 
Dubbeltje

Ik ook! Op deze manier blijft je op te nemen spaargeld, zonder afbreuk te doen aan je maandelijkse spaarafspraak, tenminste mogelijk. Maar dat kan ook door op 't moment van de opname (in het begin van een maand) een nieuwe spaarpot te maken....

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 02 feb 2010 5:14 pm 
Gulden

BillGates schreef:
Oh wat zijn jullie een linkmiechels. Het teveel gespaarde bedrag een paar dagen terugboeken en dan weer storten. Geniaal.
De laatste dag van de maand naar de basispot boeken en de eerste van de nieuwe maand terugboeken is toereikend. Maakt niet uit of het weekenddagen zijn, je kunt het zelfs vooraf agenderen. Je verliest maar één dag de extra rente boven het basispercentage. Bovendien kun je zo een (substantieel) bedrag "ongestraft" opneembaar houden, d.w.z. zonder dat de maandpremie voor de spaarafspraak saldotoename in gevaar komt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 2:19 pm 
2 Kwartjes

Dus als ik het goed begrijp:
- je hebt een spaarafspraak om elke maar 1000 eypo saldotoename te hebben in een spaarpot X
- op dag 1 van de maand boek je 1000 euro van basis naar X
- op dag 31 boek je die 1000 euro weer terug en begint het feest opnieuw

Hierdoor hou je je volgens AES wel aan de spaarafspraak? Of krijg je over de dagen waarover je je wel aan de afpsraak hebt gehouden (1 t/m 30) wel de hogere rente en alleen de 31e niet?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 4:58 pm 
Dubbeltje

Niet elke maand 1000 euro, maar op de laatste dag van maand 1 boek je bv 5000 terug naar basis, en op dag 1 van maand 2 weer terug naar de spaarpot met afspraken. Op de laatste dag van maand 2 wordt het dan 4000 euro die een dagje terug gaat naar de basis en op dag 1 van maand 3 weer terug gaat, en op de laatste dag van maand 3 is het 2000, etc.
Als je bij 0 bent en onvoldoende "nieuw" geld hebt voor de afgesproken saldo toename dan open je een nieuwe spaarpot (met dezelfde voorwaarden als de oude), heft de oude op, en het begint weer opnieuw. Als je dit op de eerste dag van de maand doet dan staat het geld nooit in een spaarpot waarvoor je niet aan de spaarafspraken voldoet.
Het heen en weer boeken hoef je niet precies op de eerste en laatste dag uit te voeren maar dat kan ook al ruim van tevoren opgegeven worden met de juiste datum, en er vindt op dat moment nog geen saldo check plaats: ook als de basisspaarpot leeg is kun je al wel overboekingen in de toekomst opgeven vanuit de basisspaarpot.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 5:22 pm 
Knaak

elsinga schreef:
Dus als ik het goed begrijp:
- je hebt een spaarafspraak om elke maar 1000 eypo saldotoename te hebben in een spaarpot X
- op dag 1 van de maand boek je 1000 euro van basis naar X
- op dag 31 boek je die 1000 euro weer terug en begint het feest opnieuw
Hierdoor hou je je volgens AES wel aan de spaarafspraak? Of krijg je over de dagen waarover je je wel aan de afpsraak hebt gehouden (1 t/m 30) wel de hogere rente en alleen de 31e niet?

Zo werkt het denk ik helaas niet, want dan voldoe je niet aan de regel dat je per maand 1000 extra spaart.
Ik doe het zo:
- spaarafspraak voor 1000 per maand sparen
- stel begin van de maand staat op 5000
- gedurende de maand stort je bijv. 2500 salaris, maakt 7500
- af en toe haal je er iets af indien nodig
- vlak voor het einde van de maand haal ik er nog zoveel af dat ik op 6000 uitkom (5000 + 1000)
- een dag later zet ik het er weer bij
- en zo weer verder om aan het eind van de volgende maand op 7000 uit te komen
Het lijkt op het eerste gezicht niet erg nuttig, maar stel dat je in een maand van 5000 naar 6500 stijgt, dan moet je de volgende maand doorstijgen naar 7500, en kun je niet bij die extra 500 komen als het moet, zonder renteverlies.
Nou maakt het nauwelijks uit of je afspreekt dat je 1000 extra (+0,25%) spaart, of 500 extra (+0,24%) of 250 extra (+0,23%), dus je kan het later ook even iets rustiger aandoen als het moet. Of zoals 'euromunt' zegt, dan begin je weer op nul, maar dan ben ik bang dat je één maand 0,25% rente misloopt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 5:54 pm 
Dubbeltje

henrid schreef:
Of zoals 'euromunt' zegt, dan begin je weer op nul, maar dan ben ik bang dat je één maand 0,25% rente misloopt.
Je loopt geen hele maand bonusrente mis als je een nieuwe spaarpot opent en het saldo van een andere spaarpot daarin overboekt. Als je het op de eerste dag van de maand doet vermoedelijk zelfs helemaal niets.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 04 feb 2010 6:53 pm 
Knaak

Zit iets in bij nader inzien. Toch leuk zo'n puzzelrekening.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 06 feb 2010 3:44 am 

euromunt schreef:
henrid schreef:
Of zoals 'euromunt' zegt, dan begin je weer op nul, maar dan ben ik bang dat je één maand 0,25% rente misloopt.
Je loopt geen hele maand bonusrente mis als je een nieuwe spaarpot opent en het saldo van een andere spaarpot daarin overboekt. Als je het op de eerste dag van de maand doet vermoedelijk zelfs helemaal niets.

En als je vervolgens de oude spaarpot opheft krijg je ook direct de rente uitbetaald (althans dat kreeg ik een half jaar geleden toen ik een spaarpot ophief).

Stel je hebt €5000 in spaarpot 1.
Ik vraag me af of het zinvol is de 1e v/d maand een nieuwe spaarpot (spaarpot 2) aan te maken met als afspraak +€1000. Vervolgens het volledige saldo van spaarpot 1 over te boeken en voor spaarpot 2 een minimum saldo €5k in te stellen. Daarna hef je spaarpot 1 op en krijg je de rente van de vorige maand uitgekeerd.
Dat betekent dat je dus maandelijks rente op rente kan krijgen, ook weer goed voor een paar honderdste procent, maar wel een bewerkelijke methode. Of is dit wat in bovenstaande posts beschreven wordt?
Om in de gaten te houden:
* treed er een rentedag verlies op? (elke maand 1 dag rente verlies is bij mijn weten groter het rente op rente voordel)
* Klopt de rente berekening Aegon goed genoeg dat je bij het opheffen van de spaarpot echt datgene uitgekeerd krijgt waar je recht op hebt?
* Krijg je de bonusrente ook in de maand dat je een nieuwe spaarpot aanmaakt en nieuwe spaarafspraken instelt?
Ik heb er geen antwoord op en het is mij te veel werk om uit te zoeken en elke maand uit te voeren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010 11:51 am 
2 Kwartjes

Ah, nu snap ik de truuk! Scheelt je inderdaad over het saldo dat normaal in de basis spaarpot staat de bonusrente. En zo heb je in de praktijk over je gehele saldo de bonusrente. :mrgreen:

Ik heb inmiddels een stapeltje overboekingen geagendeerd in AES. Als de basisspaarpot in de herfst leeg is, dan hef ik de spaarpot met de spaarafspraken op, open gelijk een nieuwe met dezelfde afspraken en daar gaat het hele saldo van de oude spaarpot minus voldoende vulling van de basisspaarpot naartoe en kan het hele feest opnieuw beginnen. :)

Het is even een kwartiertje werk, maar kan toch leuk wat opleveren (in mijn geval een negen maanden bonusrente over een aflopend saldo dat normaal in de basisspaarpot zou staan).

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010 1:49 pm 
Dubbeltje

Waarom wachten tot je basisspaarpot leeg is??
Je kunt nu al het volledige saldo uit je basisspaarpot overmaken naar je spaarpot met bonusrente, aan het eind van de maand dit saldo even terugboeken naar je basisspaarpot en begin volgende maand gelijk weer naar je spaarpot met afspraken..... Dan ontvang je (op een paar dagen na) over je volledige spaartegoed de bonusrente...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 645 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 ... 43  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]