obligataire schreef:
Ik had dit forum eerder moeten vinden
Inmiddels staat er een groot bedrag op de optimaalrekening en kan ik daar niet vanaf zonder de kosten te moeten slikken.
Dat de rentebijschrijving ook onder de 1% valt vind ik trouwens triest, ik kan me van vroeger, een andere bank, herinneren dat de rente wel kostenvrij opgenomen kon worden.
Hier hetzelfde probleem. Vanwege de (destijds) goede rentevergoeding een groot bedrag gespaard. Wanneer het er langer dan een jaar op stond was het lonend t.o.v. andere spaarrekeningen (ondanks die 1%).
Tijden veranderen, maar de Optimaalrekening niet. De rente is overal (en ook bij ASN zelf) omhoog gegaan, behalve op de Optimaalrekening. Je bent dus verplicht om het geld op de rekening te laten staan. Het resultaat is dat je nu zit met een rekening met een matig rendement waarbij je ook nog eens 1% kosten moet betalen bij opname.
Het zure is dat ASN nu zelf een aantrekkelijke rekening heeft (Meersparen) met dezelfde rentevergoeding (4%), maar zonder opnamekosten.
Voor sparen biedt de Optimaalrekening geen enkele meerwaarde (meer), maar wie zijn geld er eenmaal op heeft staat, zit er dus voor altijd aan vast, zonder dat de opnamekosten worden gecompenseerd door een hoger rendement.