Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 12:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 12:20 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
Even een hart onder de riem van vele IceSave spaarders. Want soms wordt dat te snel vergeten.

Als eerste wil ik zeggen dat ik niet weet hoe het gaat aflopen. Wel denk ik dat er genoeg mogelijkheden zijn voor alle partijen om de problemen tot een goed einde te brengen. Ik probeer er een paar te noemen.

Ik schat dat er naast de 300.000 UK spaarders ongeveer 75.000 NL spaarders zijn. Volgens
de regeltjes van IJsland zouden we per spaarder maximaal €20.000,- kunnen krijgen. Het
maximale kapitaal dat daar voor nodig is, is € 7,5 miljard. Dit is dus in het geval
dat iedereen maximaal spaarde, en het ook daadwerkelijk vandaag nog terug wil hebben.

Ik weet dat Landsbanki aardig wat geld in kas heeft (hoop niet had). De bank is onlangs overgenomen door IJsland. Dus failliet kan de bank NIET. Goed nieuws, dus we hebben nu een vordering op het mooie land IJsland en hun bezittingen. Das op zich niet verkeerd!!

IJsland is in gesprek met Rusland voor een lening van 3 miljard. Ook hebben een aantal
Scandinavische landen al toegezegd IJsland te zullen steunen. Omvallen doet de natie niet lijkt me. En anders moeten we daar een stukje grond gaan opeisen.

Als een derde partij (bv. Nederlandse bank) mij de garantie kan bieden dat ik het spaargeld
niet nu, maar zeg over 1 jaar terug kan krijgen, wil ik mijn spaartegoed best omzetten naar
een jaar deposito. Natuurlijk met flinke rente. Als spaarders de keuze krijgen uit dit, of
niets... dan zou het totale kapitaal dat nodig is enorm slinken,
zo niet, het probleem nu al opgelost zijn.

Ik lees net dat ING direct voor € 750 miljoen aan spaartegoeden van Landsbanki gekocht heeft. Dit is goed nieuws. De Engelse spaarders gaan daarmee over van IJsland naar ING. Einde probleem voor die spaarders. Voor de achterblijvers is er dit bedrag extra om uit te betalen. Ook goed nieuws toch.

Ik kan me zo voorstellen dat er ook een Nederlandse commerciële bank best 75.000 NL IceSave spaarders wil over kopen van Landsbanki, die eerder waren weggelopen, en nu zekerheid willen. Zeker een bank die op dit moment kennelijk veel geld heeft gekregen door vluchters uit Fortis. En een Triple-A heeft en eigenlijk nog niet goed weet wat te doen met het geld.

Kortom, even allemaal volhouden, ik denk en hoop dat dit goed gaat komen, misschien wel eerder dan we allemaal denken.

ps. Lees vooral de rest van dit onderwerp door, er is genoeg POSITIEF nieuws :D dus doorbladeren!

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Laatst bijgewerkt door alphons op do 09 okt 2008 1:23 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 12:23 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:29 am
Berichten: 144
Bedankt, laten we het hopen!

Zelf ook Icesaver?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 12:25 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 5:50 pm
Berichten: 99
Klinkt allemaal redelijk Alphons en ik hoop dat je gelijk hebt.

Voor mij is dit in ieder geval een geheel nieuwe ervaring.... ik ben 55.. had nooit veel geld, ik werkte 'gewoon' em heb nog nooit meer dan (ooit een keer) 5000 Gulden verloren. Dat was de eerste en laatste keer dat ik aandelen kocht.

Als je dan ineens een groot deel van je spaargeld kwijt lijkt te raken, door toedoen van andermans hebzucht, slaat de paniek toch wel een beetje toe... hoe redelijk en verstandelijk iemand normaal ook is :wink:

_________________
Francois A. 'Navman' Dumas
Publisher

... and the man's Blog


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 12:26 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
@overkopen van deposito
zou een bank daarmee ook indirect de leningen die de bank hier tegenover heeft staan meekopen? Want waarom zou een bank anders een deposito overnemen? Er moet toch geld aan verdiend worden?

@francois in dit geval meer paniek van de burger als hebzucht

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 12:32 pm 

Geregistreerd: di 07 okt 2008 1:35 pm
Berichten: 48
Ik zou niet weten hoe dat werkt met zo'n deposito, maar ik zou wel kunnen indenken dat ze bijvoorbeeld voor 750mlj in een fonds van ING Direct geinvesteerd hebben. Zulke investeringen worden niet direct vrijgegeven waardoor IceSave niet kan uitbetalen aan zijn spaarders. Het zou op deze manier voor ING een win-win zijn. Je koopt het depositio voor 750 mlj op. En dan zijn de spaarders misschien weer gerust (geld staat bij ING) en hoeven ze de investering nog niet uit te betalen (en natuurlijk nieuwe spaarders).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 12:38 pm 

Geregistreerd: di 07 okt 2008 12:57 pm
Berichten: 5
jordy5 schreef:
Ik zou niet weten hoe dat werkt met zo'n deposito, maar ik zou wel kunnen indenken dat ze bijvoorbeeld voor 750mlj in een fonds van ING Direct geinvesteerd hebben. Zulke investeringen worden niet direct vrijgegeven waardoor IceSave niet kan uitbetalen aan zijn spaarders. Het zou op deze manier voor ING een win-win zijn. Je koopt het depositio voor 750 mlj op. En dan zijn de spaarders misschien weer gerust (geld staat bij ING) en hoeven ze de investering nog niet uit te betalen (en natuurlijk nieuwe spaarders).



Tja, alleen zijn de spaarrentes bij ING nou niet wat je zegt hoog. Dus om daar als spaarder te blijven, lijkt mij niet logisch. Ik denk dat alle spaarders meteen massaal gaan opnemen en bij een andere bank verder gaan sparen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 12:40 pm 

Geregistreerd: di 07 okt 2008 1:35 pm
Berichten: 48
Ik weet niet of dat ook voor UK geld, en ik denk dat de meeste voorlopig het geld veilig willen hebben dan nu meteen weer in de hoogste bieder te springen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 1:16 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 24 jun 2008 7:33 pm
Berichten: 206
cybermier schreef:
jordy5 schreef:
Ik zou niet weten hoe dat werkt met zo'n deposito, maar ik zou wel kunnen indenken dat ze bijvoorbeeld voor 750mlj in een fonds van ING Direct geinvesteerd hebben. Zulke investeringen worden niet direct vrijgegeven waardoor IceSave niet kan uitbetalen aan zijn spaarders. Het zou op deze manier voor ING een win-win zijn. Je koopt het depositio voor 750 mlj op. En dan zijn de spaarders misschien weer gerust (geld staat bij ING) en hoeven ze de investering nog niet uit te betalen (en natuurlijk nieuwe spaarders).



Tja, alleen zijn de spaarrentes bij ING nou niet wat je zegt hoog. Dus om daar als spaarder te blijven, lijkt mij niet logisch. Ik denk dat alle spaarders meteen massaal gaan opnemen en bij een andere bank verder gaan sparen


ING niet, maar ING Direct wel hoor, dat is de buitenlandse actiemaatschappij van ING die in Engeland gewoon met rentes van 6% meebiedt. Dus dit is een sterke tactische zet want ING Direct zal ook de rente wel voortzetten waardoor mensen zullen blijven. Wellicht koopt ING ook nog wel de IceSave tegoeden in Engeland op. In NL zullen ze dat echter niet doen dus het probleem hier blijft aanwezig.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 1:26 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 1:11 pm
Berichten: 16
Als ING alleen de britten helpt, lijkt dat toch nergens op!!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 1:31 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
1. Het gaat NIET om de Icesave-spaarders in de UK, maar andere deposits van Landsbanki (en Kaupthing)
2. Volgens DNB heeft Icesave 125.000 spaarders in NL met in totaal EUR 1,7 mrd onder beheer


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 1:48 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 11:43 am
Berichten: 38
ik hoop dat je gelijk hebt! Ik wacht nog maar rustig af....... we houden dit forum goed in de gaten :|


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 2:11 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
pama31 schreef:
Als ING alleen de britten helpt, lijkt dat toch nergens op!!!

Eigen volk laatst, ander volk eerst...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 2:19 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
IceSave telt ruim 120.000 Nederlandse spaarders :D , die samen rond de 1,6 miljard euro hebben uitstaan :roll: , dus we zijn niet alleen :wink: . Hulde voor de acties van Nout Wellink zijn club.

Als je ziet welk nieuws er nu bijna elk uur wel uit komt. Ik blijf erbij dat de ontknoping niet
lang op zich laat wachten. De Nederlandse Bank staat vierkant achter de spaarders, das
duidelijk. In Engeland heeft de regering de garantie al volledig overgenomen bij het niet nakomen van de IJslanders :!:

De IJslanders hebben in het verleden kennelijk slechte ervaringen gehad met 'andere banken'. En dan specifiek met de Engelse banken. Vandaar de ietwat vijandige reacties richting de UK. De IJslanders hebben nu een houding van 'eigen volk eerst'. En das wel zonde, want je ziet dat spaarders massaal deze reserve-Groenlanders vertrouwden. Beter was het geweest om open kaart te spelen, en uitleggen wat IJsland ging doen om ons geld veilig te stellen. Dan was een flinke run voorkomen.

Het blijven ook walvisvaarders ook he, en weigerden al in de EU te komen. Ook hulp van IMF hebben ze in het verleden geweigerd. Een van de problemen was natuurlijk de vrije val van de Kroon. Gelukkig snappen ze daar nu wel dat die gekoppeld moest worden aan een vaste munt, zoal de Euro om enige credit te verkrijgen.

Maar niet getreurd. Misschien levert deze sub-crisis op de middellange termijn mooie dingen op. Als DNB garant staat, durf ik mijn geld best te laten staan, als ze mijn rente netjes elk kwartaal bijboeken. En daar was het allemaal om begonnen toch?

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 2:36 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
alphons schreef:
De IJslanders hebben nu een houding van 'eigen volk eerst'. En das wel zonde, want je ziet dat spaarders massaal deze reserve-Groenlanders vertrouwden. Beter was het geweest om open kaart te spelen, en uitleggen wat IJsland ging doen om ons geld veilig te stellen. Dan was een flinke run voorkomen.

De communicatie vanuit IJsland is inderdaad zeer 'ijzig'. Het is toch belachelijk dat er een mededeling van DNB op de website te lezen is, zonder dat IceSave zelf ook maar één letter naar de klant heeft gecommuniceerd over de situatie. Men heeft zich gehuld in een 'ijzig' stilzwijgen. Zo ga je als bedrijf toch niet met je klanten om...
Ik denk overigens niet, als dit alles (hopelijk snel!), achter de rug is, dat er nog één spaarder is die het in zijn hoofd haalt om ooit nog één euro op een IJslandse spaarrekening te zetten. Als er al enig begrip was voor de (ongetwijfeld) penibele situatie waarin IJsland zich op dit moment bevindt, dan zorgt men op deze manier er wel voor dat men de sympathie van de rest van de wereld inmiddels volkomen verspeelt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 3:49 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
DEN HAAG - Nederlandse spaarders bij de IJslandse bank Icesave krijgen hun geld terug als de noodlijdende bank omvalt.

De Nederlandsche Bank (DNB) zal in dat geval voor alle Nederlandse spaarders het geld ophalen in IJsland. Als de regels onveranderd zouden zijn gebleven, zouden Nederlanders de eerste twintigduizend euro zelf in IJsland moeten ophalen. Het spaarbedrag daarboven zou wel weer onder het Nederlandse garantiestelsel vallen. Die rompslomp neemt DNB de Nederlandse spaarder uit handen. DNB, het ministerie van Financiën en de IJslandse autoriteiten overlegden gisteravond over een regeling voor Nederlandse spaarders bij rentestunter Icesave.

Als het goed is komt dit binnenkort op de website van de DNB te staan. Daar zijn ze nu druk mee nezig. Daar kun je dan meer informatie vinden om de aanvraag in te dienen. Even geduld nog. En de rust bewaren. Aandeelhouders hebben nu meer pijn denk ik. :?

Overigens kan DNB ook best een bepaalde commitment vragen van ons als spaarders, zeker als daardoor de kans op het terugkrijgen van het volledige tegoed 100% is :D

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO