Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 9:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 9:07 am 

Wat in deze situatie erg belangrijk is, is hoe de IJslanders de toekomst voor zich zien. De financiele markt is voor hun erg belangrijk. Als de storm is gaan liggen, en de IJslanders hebben zich niet aan hun verplichtingen gehouden, hebben ze hun eigen graf gegraven. Geen enkele spaarder zal dan nog zaken willen doen. Ik maak me totaal geen zorgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 10:21 am 
Kwartje

robert schreef:
Wat in deze situatie erg belangrijk is, is hoe de IJslanders de toekomst voor zich zien. De financiele markt is voor hun erg belangrijk. Als de storm is gaan liggen, en de IJslanders hebben zich niet aan hun verplichtingen gehouden, hebben ze hun eigen graf gegraven. Geen enkele spaarder zal dan nog zaken willen doen. Ik maak me totaal geen zorgen.

En nu maar hopen dat de financiële situatie van de staat IJsland de mogelijkheid biedt om (binnen afzienbare termijn) tot de verplichte vergoeding over te gaan. In principe zou Landsbankinn nog voldoende middelen bezitten om de spaarders van Icesave uit te betalen. Laten we dat hopen. Anders is men, denk ik, afhankelijk van wie IJsland nog van extra kredietruimte wil voorzien. IJsland is nu min of meer failliet, voorzover een land failliet kan gaan. Ik denk zelf wel dat het voor de spaarders bij Icesave op termijn goed komt, ik denk alleen dat het wel even kan duren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 10:29 am 

Iemand van de Rabobank zei gisteren bij Nova dat IJsland zich uiteindelijk toch wel aan die garantieregeling zal gaan houden.
Als ze dat niet doen, worden ze een paria in de financiële wereld, zei hij. Tot nu toe hoor ik alleen maar negatieve geluiden van nota bene de premier van IJsland. Over de Nederlandse spaarders: "I am very sorry for them" en verder wil hij niks voor ze doen. Hij zegt ook geen contact te hebben met de Nederlandse autoriteiten. ???

http://www.volkskrant.nl/economie/article1075780.ece/IJsland_laat_Icesave-klant_in_kou_staan

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 10:34 am 

Ik ben echt super blij dat er forums bestaan zoals deze. Ik als economisch leek zag een hoge spaarrente en had mijn geld ( waar ik in 2009 een verre reis mee zou maken) verleden week overgeboekt. Tis fijn om te weten dat er veel mensen meedenken over deze kwestie, ook al vind ik het nog steeds dom van mezelf dat ik hier ooit in ben gestapt. Maar ja fouten maken is mensenlijk, maar wel super vervelend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 10:42 am 

Lusaka schreef:
Ik ben echt super blij dat er forums bestaan zoals deze. Ik als economisch leek zag een hoge spaarrente en had mijn geld ( waar ik in 2009 een verre reis mee zou maken) verleden week overgeboekt. Tis fijn om te weten dat er veel mensen meedenken over deze kwestie, ook al vind ik het nog steeds dom van mezelf dat ik hier ooit in ben gestapt. Maar ja fouten maken is mensenlijk, maar wel super vervelend.

Waarom was dat dom? Wie had kunnen denken dat een Europees land aangegane verplichtingen bewust niet zou nakomen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 10:45 am 
2 Kwartjes

foetsie schreef:
Waarom was dat dom? Wie had kunnen denken dat een Europees land aangegane verplichtingen bewust niet zou nakomen?

Precies, op het lijstje onbetrouwbare landen kwam IJsland (tot voor kort nog) niet voor. Wellicht solliciteren ze nu naar deze status.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 10:58 am 

Maar als IJsland nu inderdaad bankrupt gaat of gewoon niks geeft om Nederlandse spaarders en die 1.6 miljard liever bewaard. Dan zijn we wel afhankelijk van de billigheid de Nederlandse bank.

Als ik dan het systeem verder goed begrijp dan zullen de andere banken die lid zijn van de Nederlandse bank naar ratio moeten meebetalen. Dat is financieel misschien wel goed haalbaar. Maar ik ben er niet gerust op. De Rabobank krijgt nu zo veel spaargeld binnen, die heeft al bijna niet meer spaargeld nodig en ze zijn inmiddels (een van) de grootste bank(en) en moeten dus het meeste bijleggen. De rabobank heeft al te kennen gegeven daar geen zin in te hebben. Zij hebben ook al deze zomer in de clinch gelegen met (banken als) icesave, waar icesave ook niet al te vriendelijk is geweest tegenover de Rabobank. http://www.z24.nl/bedrijven/finance/artikel_21743.z24

Rabobank en zijn trouwe spaarders lachen nu het laatst en hardst. Als zij ons uit deze situatie helpen dan geven zij ook weer groen licht om het risico te nemen dat wij genomen hebben. Ookal zullen de meeste mensen niet geweten hebben dat er een risico was.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 10:59 am 

in mijn ogen solliciteren ze er echt naar. Ik zal in er elk geval niets meer aan doen om het toerisme naar IJsland te promoten.

het is nu in elk geval deze dagen dan afwachten wat de concrete oplossing hiervoor zal zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:35 pm 
2 Kwartjes

Iedereen die dit leest is kennelijk weer de nacht doorgekomen :D . Dat is het belangrijkste.
De zon schijnt hier voortreffelijk. Als je zo in de morgen alle nieuws rondom IceSave
leest, dan weet je dat er eigenlijk GEEN nieuws is. Iedereen, vooral de nieuwsbronnen praten elkaar maar na :?

Zelf ga ik regelmatig even op zoek naar het echte nieuws over en achter IceSave. En
de eerste conclusie is, IceSave kon er helemaal NIETS aan doen. Landsbanki de moeder bank ook niet. Of je moet ze verantwoordelijk stellen voor het feit dat ze in IJsland zaten :evil:

Het probleem

Door de economische crisis is de kleinere IJslandse bank Glitnir in de problemen geraakt. Deze bank is door IJsland als eerste genationaliseerd om het te redden. Dit voorval heeft spaarders bij andere banken doen wantrouwen en deze gingen massaal hun geld opeisen.

Een virtuele bank run

Vroeger ging je met een lege oude sok naar het loket, en sloot je achteraan in de rij om je deel aan de kassa op te eisen. Tegenwoordig kruip je achter een beeldscherm en druk je op een paar toetsen. De eerste ‘virtuele bank-run’ is een feit. Waar men vroeger nog voldoende tijd had om de zaak te sussen, zie je bij Fortis en nu ook bij IceSave dat men binnen een paar uur tijd een bank aan het wankelen kan krijgen. Dit is echt een nieuw fenomeen in de bankwereld.

Hoe is dit allemaal zo gekomen, in het kort.

IJsland is zelf in een vrije val gekomen. De reden is de kleine economie van het land, en de IJslandse Kroon die door (bijna) niemand gesteund wordt. Voor het beteugelen van deze geldontwaarding is de rente er torenhoog. Toen de andere internationale banken het 'lenen' steeds duurder maakten, en later zelfs gewoon weigerden. Restte de regering niets anders dan maar een (nood)lening TE PAKKEN van de gezonde eigen banken. En deze te nationaliseren om te voorkomen dat het geparkeerde geld zou verdwijnen via de internet pijp.

Vergeet niet dat Landsbanki een ‘gezonde bank’ was, die winst maakte, en op het moment van Nationaliseren ongeveer € 7 of 8 miljard in kas had. Misschien wel ruim voldoende om alle spaarders zonder meer schadeloos te stellen.

Overleven

Prioriteit nummer 1 was OVERLEVEN, anders zou er geen IJsland meer zijn vandaag!! In tussentijd is men naarstig op zoek naar Geld, en vonden naast de Zweden ook de Russen, waar ze volgende week mee in gesprek zijn.

Het IMF staat op dit moment nog steeds langs de zijlijn toe te kijken want het is niet ondenkbaar dat IJsland alsnog Aardbeienjam wordt. (Déconfiture :wink: ). Hoe de gesprekken gaan aflopen met de Russen weten we niet. Maar misschien is het beter dat er snel een einde komt aan alle onzekerheid. En dat de deal niet door gaat. Ik vertrouw het IMF (200 landen) net iets meer dan de Russen.

Hoe nu verder

Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat IJsland een van de mooiste landen is die Europe bezit. Als je daar niet van overtuigd bent moet je maar eens een paar filmpjes bekijken op het internet, liefst in HD kwaliteit. Het zou dan ook geen schande zijn om dit in zijn geheel op de World Heritage list van Unesco te zetten en het via het IMF noodfonds te redden.

Kunnen we een kleine economie, met onervaren bestuurders verantwoordelijk stellen voor het feit dat ze willen overleven? Voor de beste economen en goede financiële instellingen moet je niet in IJsland zijn, maar in bijvoorbeeld Amerika, of Europa… toch? :twisted:

Zonde dat we de pijn voelen met zijn allen :cry: . Maar ik geloof nog steeds dat we ons geld voor de 100% terug gaan zien :D . Het zal even gaan duren, en minister president van IJsland Geir Haarde heeft nu ‘even’ andere dingen aan het hoofd dan het onderscheid te maken tussen UK spaarders en NL spaarders.

HD video: http://www.pczapper.tv/pzc5/lfui/index. ... 0&m=476049 (druk op het fullscreen knopje en achteroverleunen)
IMF: http://www.imf.org/external/np/exr/facts/howlend.htm
Unesco: http://whc.unesco.org/en/list

ps. Neem de woorden van Wouter Bos niet te letterlijk!!! Geloof me, hij staat vierkant achter alle 120.000 spaarders. (en ik ben geen PvdA aanhanger :D ) maar nu is het tijd om de duimschroeven ginder aan te draaien!!

Laatst bijgewerkt door alphons op do 09 okt 2008 12:58 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:41 pm 
2 Kwartjes

Lusaka schreef:
waar ik in 2009 een verre reis mee zou maken

Niet meer naar IJsland, neem ik aan... :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:41 pm 
Dubbeltje

Ik hoop het.

Als de druk maar op de ketel blijft en niet, als in veel gevallen, verstomt met een aantal dagen/weken.

Normaliter mogen ze bevriezen en dienen ze dit binnen 60 dagen op te heffen.

Dan zouden we allemala voor de jaarwisseling onze ducaten weer binnen hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:47 pm 
2 Kwartjes

alphons schreef:
Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat IJsland een van de mooiste landen is die Europe bezit. Als je daar niet van overtuigd bent moet je maar eens een paar filmpjes bekijken op het internet, liefst in HD kwaliteit.

Helemaal mee eens. Daar ligt het niet aan. Alleen jammer dat er IJslanders wonen (die hun verplichtingen ten opzichte van het buitenland het liefst in de kachel opstoken).
alphons schreef:
Zonde dat we de pijn voelen met zijn allen :cry: . Maar ik geloof nog steeds dat we ons geld voor de 100% terug gaan zien :D .

We hopen allemaal dat je gelijk hebt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:49 pm 

Ik wilde even melden dat ik heel dankbaar ben voor deze rustgevende thread t.a.v. de "Icesave-crisis". Ik had echt nog maar een schijntje gestort, dus voor mezelf maak ik me niet zo druk, maar ik ben wel bang voor paniek en forums als deze zouden veeeeeel breder moeten worden uitgesmeerd in de media, zodat de rust weer wat sneller terugkeert. Ik vind het ook erg fijn om te horen dat niet iedereen mij dom vindt. Ik laat mij voorlopig alleen via dit forum op de hoogte houden.

Een beginnend spaarster

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:53 pm 

ik ben ook erg blij met dit topic!! Alphons houdt de berichtgeving erg goed in de gaten.... ik hoop dat het snel is opgelost! tot die tijd dit goed in de gaten houden....

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 12:56 pm 
Kwartje

DoubleUK schreef:
Er wordt nu politiek 'powerplay' gespeeld op hoog niveau.

Of dat het geval is, weten we uiteraard niet. Eerlijk gezegd vind ik het juist het ontbreken van openlijke 'powerplay' van Nederlandse kant opvallend. Opvallend is ook dat in de pers berichten verschijnen dat de IJslandse autoriteiten volledige medewerking verlenen om tot een oplossing voor de Britse rekeninghouders van Icesave. Voor de Nederlandse rekeninghouders lijken de IJslandse autoriteiten tot op heden weinig tot niets te doen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 101 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]