searcher schreef:
Ook ik lees de reacties op de Telegraaf bijvoorbeeld waarbij men zegt dat had je kunnen weten ect,,, pure onzin en weinig steunend naar de spaarder.
Ik erger me ook steeds meer aan dit soort reacties van mensen in de media die niets anders te melden habben dan dat de IceSave spaarders een beetje dom of zelfs heel erg dom zijn (geweest).
De redenering is vaak: Als iedereen nou gewoon zijn geld bij de Rabo had laten staat, waren deze problemen er niet geweest. Of: Wie het onderste uit de kan wil, krijgt het lid op de neus.
Alhoewel er vanaf het begin af aan vragen zijn geweest over de situatie in IJsland en de stabiliteit van het IJslandse systeem, vergeet men dat er rondom IceSave wel garanties zijn gegeven over de zekerheid van de spaartegoeden.
Het gaat in dit geval wel om spaargeld en niet om dubieuze beleggingscontructies waarbij 'rendementen uit het verleden geen garantie geven voor de toekomst'. De keuze om te gaan sparen heeft alles te maken met de keuze voor zekerheid. Wanneer de bijbehorende garanties niets waard blijken te zijn, valt dat de spaarders niet te verwijten (alhoewel IceSave vanaf het begin inderdaad een 'mindere' garantieregeling heeft gehad).
Trouwens, wie zijn/haar geld een maand geleden bij Fortis had weggezet, had ook niet kunnen voorzien dat het bedrijf enkele weken later zo diep in de problemen zou komen.