BillGates schreef:
Het wordt steeds moeilijker om nog een beetje rendement te maken met sparen. Helaas loopt binnenkort een deposito van 5,75% af en die moet ik herbeleggen. Tja, dat waren nog eens tijden....
Deze AEX rekening kwam in mijn gedachten op. 6% lijkt mooi.
Maar volgens mij is het toch een vorm van volksverlakkerij:
A. Ze beweren dat het meestijgt met de AEX, maar in werkelijk krijg je maar de helft van de AEX stijging en is die ook nog gemaximeerd op (50% van 6% =) 3% per half jaar.
B. Dividenden gaan normaliter van de koers af en daarmee daalt de AEX terwijl de waarde van de onderliggende beleggingen best gelijk gebleven kan zijn. Hier wordt geen rekening meegehouden.
C. Als je 6% per jaar wilt halen moet de AEX minimaal 12% stijgen en precies 6% op ieder peilmoment. In de praktijk heb je waarschijnlijk een stijging van de AEX van 16 tot 20% nodig om die 6% te halen. Of dit voor 2011 reëel is, ik weet het niet.
Al met al heb ik besloten niet deel te nemen. Denkt u er ook zo over?
Dan maar LPB 1 jaar vast. Dat is in ieder geval gegarandeerd 3%.
Ik heb mijn doorrekening geactualiseerd tm juli 2010 en aangepast aan de max van 6%. In mijn tabel staat voor iedere 1e van de maand vanaf oprichting AEX het rendement volgens methode ABN-AMRO AEX-sparen, bij instappen per 1e van de maand. De jaarrendementen varieerden zo van 0,00 (2002 en 2008) tot 6,00% (1988). In 1985, 1993, 1995, 1996, 1997, 2005 en 2009 was het rendement boven 5,50%. In 1986, 1990, 1994, 2000 en 2001 was het jaarrendement minder dan 2,00%.
Het gemiddelde over de jaren 83-95, 96-08 en 83-08 komt op 3,79, 3,20 en
3,54%.
Op grond van de AEX historie en bij max 6% methode ABN-AMRO AEX-sparen en bij telkens opnieuw inleggen van het bedrag is de meest rentende combinatie 1 april en 1 oktober 96-08 en 83-08 met 3,64 resp.
3,74% op jaarbasis.
Wie in staat is te sparen als een blind paard of "AEX" een sterk product vindt, komt bij ABN-Amro AEX-sparen bij een max van 6,00% uit op een verwachte rente van 3,74% op jaarbasis. Dit op grond van de AEX-historie en inleggen van een maandelijks gelijke somma.
Dat is, ter vergelijking, momenteel 0,99% meer dan de rentevergoeding bij LPB voor deposito's van 6 maanden. Immers, ABN-AMRO AEX-sparen heeft de gedaante van een halfjaarsdeposito.
In hoeverre dit realiseerbaar is, is de vraag.
ABN-AMRO kan naar eigen inzicht de vergoeding aanpassen (Mits aangekondigd voor instapdatum). Het ligt zeer voor de hand dat zij dit niet ten voordele van de spaarders zal doen en dus in verwachte sterke periodes van de AEX het maximum eerder zou verlagen. Wel is deze uitspraak mijnerzijds puur speculatief!