Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 9:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 298 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 3:26 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Jukommerce schreef:
Scheringa dacht 200 miljoen nodig te hebben. Bos, Wellink en de rechter dachten aan veel meer (o.a. een garantie van alleen al 5 miljard). Dat is nogal een verschil. Nu de bank failliet is hoop ik dat beide berekeningen snel openbaar worden gemaakt. Tijd voor weer een lekje???
Hopelijk komt dat "lekje" er met de resultaten van de diverse onderzoeken die (gaan) lopen naar de ondergang van DSB.
Bos zegt erg begaan te zijn met de belastingsbetaler. Het risico zou te groot zijn....
In werkelijkheid was voor Bos het doek al definitief gevallen op zondagmorgen, 11 oktober. Hij zei het zelf...., in iets andere bewoordingen, maar met exact dezelfde betekenis.
Ik zal mijn schoolgeld wel terug moeten halen, want het rekenen gaat me even slecht af.
Er zijn alleen al 4000 spaarders die boven de ton zitten. Betekent dat het DGS hen op kosten van de Staat moet compenseren voor het deel tussen € 40.000 en € 100.000. Dat maakt € 240 miljoen voor de belastingbetaler. Dan reken ik al die anderen niet mee die wél boven de € 40.000, maar (net) onder de ton bleven. Dat zijn er vast ook nog een flink aantal.
Toegegeven, Bos mag voor dat "voorschot" middels het DGS ook in de rij aansluiten bij de curatoren en zal er dus waarschijnlijk een (heel groot..?) deel van terugkrijgen. Ongetwijfeld heeft Financiën dat risico meegewogen "voor de belastingbetaler".....
Een garantie vragen van 5 miljard op een portefeuille van 8 miljard, waar het consumptief krediet is inbegrepen, impliceert dat de banken de waarde van het onderliggende onroerend goed (op papier) op een schijntje wilden waarderen......
Natúúrlijk gingen die de DSB niet redden, als hun taxaties straks blijken te kloppen krijgen ze niet alleen het grootste deel terug van hun DGS-bijdragen, maar valt er aan de onroerend goed portefeuille ook flink te verdienen. Ik twijfel er niet aan dat ze samen wel wegen zullen vinden om de buit evenredig te verdelen, ondanks alle waakhonden.
De curatoren zullen de portefeuille aanmerkelijk meer moeten afwaarderen dan de max 15% die ze tot dusverre aannamen; veel deskundigen hebben dat pad al voor ze geëffend.
Als het dan tóch zover moet komen om de boel verkoopbaar te krijgen: waarom de "gedupeerden" dan niet aangeboden hun wurghypotheek met (tenminste) dat kortingspercentage elders over te sluiten....? Krijgen die tenminste met zékerheid hun lucht.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 3:32 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
@blikoortje: Volgens mij zijn die 200 miljoen van die rekeningen die NIET vast staan.
Het andere bedrag wat Bos en DNB noemen is het geld wat VAST staat.(deposito's)
Dat is in grote lijnen het verschil.... :|


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 4:16 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Woensdag formulier op de website van DSB voor het verkrijgen van een voorschot van max. 3000 euro.
2/3 deel personeel per direct ontslagen.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 5:05 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 20 jun 2008 7:56 pm
Berichten: 63
'DSB is niet failliet gegaan omdat niemand de bank wilde redden, de bank is failliet gegaan omdat die in grote problemen zat'', oftewel in de woorden van Bos: ''Als iemand verdrinkt is dat niet omdat hij niet wordt gered, maar omdat hij niet kan zwemmen'', aldus Bos over DSB Bank.
Je kunt ook onder water geduwd worden. In beide gevallen verzuip je ook, volgens mij.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 5:59 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Stand van een enquête op de website van De Telegraaf:
Citaat:
DSB heeft faillissement aan zichzelf te wijten
Aantal stemmen : 46537
Ja, het is Scheringa's eigen schuld : 63%
Nee, Scheringa is kapot gemaakt : 37%

Ik kan niet zeggen dat DS momenteel de publieke opinie aan zijn kant heeft.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 6:13 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
itsmeallright schreef:
even weer constructief:

zijn er hier op het forum mensen, die net als ik op maandag 12 okt. hun geld hebben weggeboekt bij DSB, maar het niet hebben ontvangen op hun tegenrekening ?
Ik heb zojuist DNB gebeld, hadden de vraag vaker gehoord maar wisten zo snel ook niet een antwoord op de vraag waar dat geld dan precies is. ;-(
Ik kan natuurlijk wel aantonen dat het geld niet is ontvangen, maar voel me er toch nog steeds niet lekker bij...



Kort en bondig.. ze hebben zondag nacht de stekker er al uitgetrokken, ook leek het niet zo.

Ze hebben precies hetzelfde geflikt bij Icesave.. al mijn geld afgeschreven, maar niet overgemaakt.. komt weer terug bij DSB..

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 6:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Paul209 schreef:
Woensdag formulier op de website van DSB voor het verkrijgen van een voorschot van max. 3000 euro.
2/3 deel personeel per direct ontslagen.


Krijg 56 euro aan rente...

valt dit onder het voorschot?

ps.

oude icesave dgs link...

https://www.dnb-dgs.nl/start.asp
komt nu nog uiteindelijk op 404...
of
http://www.dnb-dgs.nl
redirect naar http://www.dnb.nl

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Laatst bijgewerkt door juanj op ma 19 okt 2009 7:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 6:43 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Rudi schreef:
'DSB is niet failliet gegaan omdat niemand de bank wilde redden, de bank is failliet gegaan omdat die in grote problemen zat'', oftewel in de woorden van Bos: ''Als iemand verdrinkt is dat niet omdat hij niet wordt gered, maar omdat hij niet kan zwemmen'', aldus Bos over DSB Bank.
Je kunt ook onder water geduwd worden. In beide gevallen verzuip je ook, volgens mij.


Wat een flauwe slappe grap van Bos. :mrgreen:

Gek dat hij enkele weken/maanden terug nog verklaart, dat de bank er prima voorstaat.
Zo iets heeft hij ook bij Fortis geflikt. Om vervolgens in het weekend de mensen met aandelen te laten zitten die geen enkele waarde meer hadden.
Als mensen ook te veel geld zouden krijgen stappen ze misschien wel over naar een andere partij.
En krijg ze dan maar eens terug.. :?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 6:49 pm 
Stuiver

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 11:58 am
Berichten: 89
juanj schreef:
Kort en bondig.. ze hebben zondag nacht de stekker er al uitgetrokken, ook leek het niet zo.
Ze hebben precies hetzelfde geflikt bij Icesave.. al mijn geld afgeschreven, maar niet overgemaakt.. komt weer terug bij DSB..


en dit is uiteindelijk uiteraard weer goed gekomen... :?:
Had je wel het idee dat het een extra vertraging opleverde, of merkte je dat op je laatste afschift gewoon het betreffende bedrag inderdaad niet was afgeschreven ?
Sterkte voor eenieder (ook hier op het forum) die met de DSB de boot in zijn gegaan, ik kan me best iets voorstellen van die woede.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 7:05 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
ger schreef:
@blikoortje: Volgens mij zijn die 200 miljoen van die rekeningen die NIET vast staan.
Het andere bedrag wat Bos en DNB noemen is het geld wat VAST staat.(deposito's)
Dat is in grote lijnen het verschil.... :|
Beste Ger, heb even niet helder waar je nu precies op reageert....
Uit eerdere informatie blijkt dat bij DSB nog circa 1,2 miljard opvraagbaar was door rekeningshouders. Het grote probleem van DSB was dat ze nauwelijks over "lang" geld konden beschikken. Hun langlopende hypotheken waren grotendeels gefinancierd met "kort geld", de hoofdoorzaak van de liquiditeitsproblemen.
Scheringa dacht met 200 miljoen voorlopig weer "boven Jan" te zijn, maar dat werd betwist door zijn tegenspelers, Bos en DNB, die naast een veel groter financiëel gat geen terugkeer van het vertrouwen zagen.

Maar dat was niet de essentie van mijn bijdrage.

Dat ging over mijn wantrouwen in het voorgewende motief van Bos, het risico voor de belastingbetaler.
En dat is volgens mij ook in de nu ontstane situatie fors groter dan Bos ons wil doen geloven, al heeft hij zorgvuldig vermeden er ook maar één woord aan te wijden wat dat risico is nu DSB failliet is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 7:49 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 11 maart 2008 8:25 pm
Berichten: 250
Bankrun op DSB was deels tevergeefs
De bankrun die maandag 12 oktober ontstond op DSB was deels tevergeefs. Het blijkt dat de bank die dag slechts één tape met overboekingen heeft doorgegeven. Dat was om 8 uur 's ochtends

Te vinden op: http://www.z24.nl/analyse/artikel_99700 ... _ging.html

Dit is misschien verhelderend voor de vraag van wel of niet uitgevoerde opdrachten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 8:51 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 dec 2008 12:38 pm
Berichten: 1120
Woonplaats: Hirdo
Vraag en antwoord over de DSB-crisis.

Geldzaken blijven voor heel veel mensen ondoorzichtig. En de crisis bij DSB Bank maakt het er niet beter op.
VRAAG EN ANTWOORD OVER DE DSB-CRISIS

Geen geld
Met de DSB Bank onder curatele kunnen volgens de Consumentenbond 350.000 tot 400.000 mensen geen geld meer overmaken. En dat levert heel veel vragen op. RTL Nieuws beantwoordt de belangrijkste vragen die bij ons zijn binnengekomen.

Alles over:

Sparen
Betaalrekeningen
Hypotheken
Lenen
Verzekeringen
Hulp voor gedupeerden

Ga naar: RTL nieuws

Anders naar http://www.rtlnieuws.nl en verder.

_________________
Als tijd geld is, hoe arm ben je dan als je géén tijd hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 9:05 pm 
Stuiver

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 11:58 am
Berichten: 89
Majoor Kees schreef:
Dit is misschien verhelderend voor de vraag van wel of niet uitgevoerde opdrachten.

bedankt voor deze mail, ben ik niet de enige zo te zien...

alleen een stukje dat ik niet zo goed begrijp:
"Dit betekent dat de betrokken spaarders aansluiten in de rij crediteuren in het faillissement. Voor wie onder het depositogarantiestelsel valt, is dat niet onoverkomelijk: zij krijgen hun geld terug, ook al duurt dat waarschijnlijk drie tot zes maanden. "

waarom zou dat dan langer moeten duren ?
men kan toch zien/beredeneren dat na 8:00 geen overboeking meer heeft plaatsgevonden ?
Sterker nog, wij moeten als eersten aan de beurt zijn (of is dat pas na 1 november a.s...?) !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 10:35 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Op 1 januari had Dirk Scheringa nog aandelen in DSB Bank ter waarde van 300 miljoen.
Op 31 december is de waarde daarvan 0 komma 0.
Ondanks het verlies van 300 miljoen, moet hij straks 1,8 miljoen vermogensrendementsheffing aan Bos betalen.
En dat mag hij nog blij zijn dat de nieuwe regels VRH nog niet zijn ingevoerd, anders had hij 3,6 miljoen moeten betalen.
Zijn huis kan hij dus ook te koop zetten....Met die 7 ton die hij opgenomen heeft komt hij er niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 10:36 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
ger schreef:
Wat een flauwe slappe grap van Bos. :mrgreen:

Gek dat hij enkele weken/maanden terug nog verklaart, dat de bank er prima voorstaat.

Bos? Dat was toch Balkie? http://www.vn.nl/Archief/Politiek/Artik ... /Trots.htm


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 298 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 20  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO