Paul209 schreef:
Ik zat mij net te bedenken dat het hebben van meerdere betaalrekeningen soms wel erg comfortabel kan zijn.
Je ziet, paniek is snel geboren en men hoeft tegenwoordig nergens meer van op te kijken.
Mocht het op de één of andere manier nodig zijn zowel een spaar- als een betaalrekening bij dezelfde bank leeg te trekken, dan is dat met een 2e betaalrekening elders een fluitje van een eurocent.
Immers, van spaar naar spaar is vrijwel altijd niet toegestaan.
Niet dat ik narigheid verwacht bij mijn bankiers, maar ik ben reeds voorzien van 3 betaalrekeningen.
Voorbeeld:
Bij bank A spaar naar betaal meestal direct verwerkt, en zolang het nog bestaat: vaak ook nog met dezelfde valutadatum.
En dan ontstaat vaak het probleem dat het geld uitsluitend naar een betaalrekening elders overgeboekt kan worden.
Om dan in geval van nood familie, vrienden of bekenden in te moeten schakelen lijkt mij ook geen geweldige oplossing.
Enfin, zodra al het geld bij bank A verzameld is, kan met een druk op de knop dezelfde dag het geld vertrekken naar bank B.
Met een extra eigen betaalrekening een uitermate snelle methode.
Mijn betaalrekening zit bij Rabobank. Op zich is het een duidelijk punt, een reserve betaalrekening kan zijn verdiensten hebben als een bank in problemen komt. Ik heb een rotsvast vertrouwen in de Rabobank en zie geen aanleiding elders een betaalrekening te openen ook al kost dat bij bijvoorbeeld Triodosbank "maar" 13,75 euro per jaar, eerste jaar gratis.
Wat DSB betreft, geen lang deposito voor mij bij DSB. Dit ligt niet perse aan de bank, eerder aan het product lang deposito. Een product moet passen, een lang deposito past mij niet goed. Anderzijds was ik met artikel 13 ook niet verheugd; informeren over wijzigingen in voowaarden kan worden gedaan via de DSB-website en inderdaad, wie gaat die nu wekelijks in de gaten houden, niemand dus. En dan binnen 14 dagen reageren. De 30 dagen waarbinnen we actie moeten ondernemen om onze tegoeden veilig te stellen is op zich al een korte periode. Zo ga ik gewoonlijk 3 weken achtereen op vakantie en verdiep mij in deze periode niet in financiele zaken. Onder de DSB-voorwaarden kan men wel heel gemakkelijk in het ootje worden genomen. Daarnaast spelen dan ook nog de ethische aspecten; DSB heeft een behoorlijk smerige broek aan. Puur kijkend naar de 10 jaars rente, daar zit DSB op 5,25%, Fortis Bank op 4,60% en ASN Bank op 4,25%. Overeenkomst is dat bij deze banken tegen 5% boet het deposito vrij kan worden gemaakt. It's all about the money, maar ook de schone ASN Bank blijft met zijn 4,25% de komende tijd vermoedelijk toch wel boven de inflatie.
Hoe dan ook lange deposito's zijn voor mij eigenlijk alweer wat naar de achtergrond, maar 1, 2 of 3 jaar vast, dat zie ik wel zitten, want de korte rente lijkt voorlopig nog niet op haar dieptepunt.