Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 10:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 337 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 12:35 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Icesave today,I save schreef:
Eer dat de DNB nu kan gaan uitkeren, zijn ze zeker weer drie dagen verder. En Dirk in die tussentijd rente trekken van zijn uitstaande leninkjes.

Leuke invalshoek om een boom op te zetten door mensen die DSB geld verschuldigd zijn.
Als DNB ingeval van faillissement vanaf een bepaalde datum, tot aan de datum van uitkering aan mensen met een tegoed geen rente meer uitkeert, dan zou je m.i. mogen stellen dat mensen die geld verschuldigd zijn aan DSB in die zelfde periode ook geen rente meer hoeven te betalen. :mrgreen:
Deze vlieger zal wel niet opgaan, omdat het één bij DNB en het ander bij de curator ligt.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 1:27 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Belgische tak DSB in de verkoop.

Uitgegeven: 17 oktober 2009 10:45
Laatst gewijzigd: 17 oktober 2009 10:45

BRUSSEL - De leiding van de Belgische tak van DSB heeft een zakenbank gevraagd de activiteiten te verkopen.
Minstens twee potentiële overnemers hebben zich al gemeld.

...

Bron: http://www.nu.nl/economie/2103913/belgi ... rkoop.html

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 8:09 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 11 jun 2008 5:40 pm
Berichten: 220
Doboy schreef:
Die zetten geen zoden aan de dijk, dan spreek je misschien over enkele tientallen miljoenen. Daar red je de bank niet mee.


Volgens mij staat er bij DSB Bank voor 110 miljoen euro aan achtergestelde deposito's (4500 spaarders. Bij Tros Radar zal al een mevrouw met 100.000 euro). Dan hoeft niet eens iedereen mee te doen. Maar ik moet toegeven, het is een leuk plan, maar zie het nog niet 1-2-3 gebeuren...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 9:39 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Als ze aandelen gaan uitgeven zullen er wel meer belangstellenden zijn dan alleen die 4500 vermoed ik.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 10:14 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Áls ik überhaupt mee zou willen doen aan een particulier initiatief de bank te redden, zou ik eisen dat DS afstand doet van de troon.
Een vos verliest namelijk wel z'n haren, maar niet z'n streken.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 10:30 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
DS en HvG zouden een week geleden al hun aftreden bekend hebben willen maken (onder druk van DNB)

De achtergestelde deposito's omwisselen voor aandelen helpt niet om het eigen vermogen aan te zuiveren het maakt m.i. daar al deel van uit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 10:53 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Karel Spaargraag schreef:
Als ze aandelen gaan uitgeven zullen er wel meer belangstellenden zijn dan alleen die 4500 vermoed ik.

Dat is ongetwijfeld het geval voor beleggers zoals u die kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.

Kniertje schreef:
.....De achtergestelde deposito's omwisselen voor aandelen helpt niet om het eigen vermogen aan te zuiveren het maakt m.i. daar al deel van uit.

Dat is helemaal juist. In de uitzending van Nova was een telefoongesprek tussen Dirk Scheringa en Adriaan Dorrepaal te volgen. In dit gesprek viel uit de woorden van Dirk Scheringa duidelijk op te maken dat de benodigde uitbreiding van het eigen vermogen niet moet komen van reeds aanwezig achtergestelde deposito's. Ik vermoed dat Adriaan Dorrepaal dat blijkbaar niet goed heeft begrepen.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 10:54 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Paul209 schreef:
Icesave today,I save schreef:
Eer dat de DNB nu kan gaan uitkeren, zijn ze zeker weer drie dagen verder. En Dirk in die tussentijd rente trekken van zijn uitstaande leninkjes.

Leuke invalshoek om een boom op te zetten door mensen die DSB geld verschuldigd zijn.
Als DNB ingeval van faillissement vanaf een bepaalde datum, tot aan de datum van uitkering aan mensen met een tegoed geen rente meer uitkeert, dan zou je m.i. mogen stellen dat mensen die geld verschuldigd zijn aan DSB in die zelfde periode ook geen rente meer hoeven te betalen. :mrgreen:
Deze vlieger zal wel niet opgaan, omdat het één bij DNB en het ander bij de curator ligt.


DNB schiet alleen maar voor bij het uitvoeren van het DGS en neemt de overeenkomstige claim op de boedel over. Dus het is niet vreemd dat er geen rente meer wordt berekend omdat er geen spaarrekening meer is, en je mag blij zijn dat het allemaal vrij snel gaat. Bij schulden ligt dat precies andersom omdat de schuld een onderdeel van de boedel is ipv een claim op de boedel. Het is maar goed dat die doorloopt, tenzij je die graag binnen een paar maanden helemaal aflost natuurlijk. De curatoren zullen je dan best een korte rentevrije periode gunnen lijkt me, bij het doorverkopen van de schulden wordt er vast veel minder voor betaald.

Overigens interessant te zien dat er over overname door een "harde saneerder" (Lone Star) wordt gesproken. Omdat het spel rond DSB door beide kanten hard is gespeeld zou dat eigenlijk wel passend zijn, maar wel bijzonder pijnlijk voor mensen met betalingsproblemen (waaronder waarschijnlijk veel van de mensen die Lakeman vertegenwoordigt).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 11:03 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
daalder schreef:
Het is maar goed dat die doorloopt, tenzij je die graag binnen een paar maanden helemaal aflost natuurlijk.

Helaas kunnen mensen die tegelijkertijd én een (hypotheek)schuld én een tegoed bij dezelfde geldinstelling hebben gedwongen worden tot een verrekening van die 2 door een curator. :evil:
Da's ook aflossen, leuk of niet.
Een vreselijke regel. Je moet a.h.w. ogen in je rug hebben.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 11:25 am 
Kwartje

Geregistreerd: do 19 jul 2007 5:44 pm
Berichten: 272
Wacht maar af maar als deze saneerder het echt wordt dan zal Lakeman nu wel echt spijt krijgen .
Niks regeling .
Deurwaarder en gelijk je huis verkopen .

Het andere zal zeker niks worden .Maar dat wordt hier al aangeven dat het niet kan .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 11:34 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Paul209 schreef:
Een vreselijke regel. Je moet a.h.w. ogen in je rug hebben.

Tja, veel keus is er niet meer als het bankje met de pootjes omhoog ligt. Maar zo brengt de boedel meer op dan bij doorverkoop van de hypotheek en daar gaat het de curatoren om. En mensen met veel spaargeld tegenover hun schuld (bijvoorbeeld bij banksparen) zullen hier heel blij mee zijn.

Het DGS betekent niet dat alles helemaal pijnloos verloopt, alleen dat de pijn minder is en/of anders verdeeld. (Wat hiervoor niet uit de boedel kan komen wordt door de overige banken en de staat betaald, en die slaan dat vrolijk om over hun klanten en de belastingbetalers.)

Dat maakt de oproep van Lakeman en de reactie van de spaarders alleen nog maar vreemder. Ik moet nog zien of de gedupeerden die verenigd zijn in Hypotheekleed beter af zijn met een faillissement van DSB: alle andere schuldeisers zullen hun claim betwisten, en wie wil hun te hoge hypotheek of schuld nu overnemen? De advocatuur zal er in ieder geval wel wel bij varen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 11:41 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
daalder schreef:
En voor mensen met veel spaargeld tegenover hun schuld (bijvoorbeeld bij banksparen) zullen hier heel blij mee zijn.

Ik weet niet of je het cynisch bedoelde, maar ik denk niet dat een curator/DNB er bij banksparen met haar handen aan mag zitten.
Immers, het beeindigen/verrekenen brengt fiscaal gezien tevens de nodige consequenties voor de klant mee!
Ik denk dat een tegoed netjes doorgestort moet worden naar een andere bank met een zelfde fiscaal aantrekkelijke voorziening o.i.d.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 11:52 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Wat de regels hier zijn weet ik ook niet precies. Maar mijn punt is dat er bij een faillissement (dat toch nogal wat consequenties heeft) andere regels kunnen gelden. Als de hypotheek overgenomen wordt door een Nederlandse bank zal alles wel tamelijk netjes afgehandeld worden. Maar als zo'n overname niet te regelen valt?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 12:04 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Paul209 schreef:
daalder schreef:
En voor mensen met veel spaargeld tegenover hun schuld (bijvoorbeeld bij banksparen) zullen hier heel blij mee zijn.

Ik weet niet of je het cynisch bedoelde, maar ik denk niet dat een curator/DNB er bij banksparen met haar handen aan mag zitten.
Immers, het beeindigen/verrekenen brengt fiscaal gezien tevens de nodige consequenties voor de klant mee!
Ik denk dat een tegoed netjes doorgestort moet worden naar een andere bank met een zelfde fiscaal aantrekkelijke voorziening o.i.d.

Helemaal juist. In geval van faillissement zal de hypotheekportefeuille worden verkocht, de daaraan gekoppelde producten zoals banksparen zullen meeverhuizen. Zo is dat bij een eerder bankfaillissement met overigens dezelfde bewindvoerder/curator ook gegaan.

De Nederlandse banken en de Nederlandse overheid zullen samen bij een faillissement van DSB Bank na afwikkeling van dat faillissement naar verwachting totaal een bedrag van 325 miljoen tot 1,3 miljard kwijt zijn. Zou het wellicht verstandiger zijn dit geld in te zetten om een overname of doorstart mogelijk te maken. Hierbij wel aangetekend dat in dat geval wel sprake moet worden van een sterke solvabele levensvatbare bank die tegen een stootje kan.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 okt 2009 12:17 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
DNB oorzaak hoofdpijnlening.
16 oktober 2009, 7:50 uur | FD.nl

Toezichthouder DNB gaf zelf de aanzet tot de lening van euro 75 mln die DSB Bank in 2008 verstrekte aan holdingmaatschappij DSB Beheer. De lening speelt een cruciale rol in de ondergang van DSB Bank.

...

Bron: http://www.fd.nl/artikel/13430034/dnb-o ... pijnlening

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 337 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO