Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu ma 29 apr 2024 7:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 sep 2019 9:22 am 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1655
Piggy schreef:
myy schreef:
Citaat:
Ik sta ook helemaal versteld van wat men nu ineens bedacht heeft voor 2022, want dat is ook weer helemaal doorgeschoten, terwijl niemand straks de gevolgen voor defensieve beleggingen kan overzien.


Beleggingen met lager rendement dan belasting + inflatie verkopen.

Want dan is het een verliespost.

Zowel defensief als offensief kan overigens verliesgevend zijn.
(Dit is mede afhankelijk van de beleggingshorizon en portfoliomix)


Klopt, maar op de lange termijn haal je met beleggingen die een laag risico hebben ook een laag rendement. Mogelijk lijd je hierdoor verlies, c.q. betaal je meer aan VRH dan dat je rendement is. Dit kan niet de bedoeling zijn.



Stel je had:
80% sparen, 20% laagrenderend
Dan kan
95% sparen, 5% hoogrenderend hetzelfde rendements/risico/belasting profiel opleveren.


Welke laagrenderende belegging zou je echt gaan missen?


Laatst bijgewerkt door myy op za 21 sep 2019 12:54 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 sep 2019 10:08 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
JandeV schreef:
Maar ik vind het wel afkeurenswaardig, hoe jullie ook nog eens dankbaarheid verwachten van laagbetaalden omdat je hun been afzaagt onder de knie en niet erboven.
Ik bedank ze tenminste nog voor hun, vaak vrijwillige, offer.

Net als je halve verhaal met de 'vergeten' heffingskortingen zit je hier weer mis met de hoogte van mijn inkomen: bescheiden maar wel zelf verdiend.
Met jouw gespekte pot uit belasting opbrengsten is een bedankje wel het minste dat je kan doen, maar dan ook naar degenen die er het meest aan hebben bijgedragen.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 sep 2019 10:21 am 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
zessen schreef:
JandeV schreef:
Maar ik vind het wel afkeurenswaardig, hoe jullie ook nog eens dankbaarheid verwachten van laagbetaalden omdat je hun been afzaagt onder de knie en niet erboven.
Ik bedank ze tenminste nog voor hun, vaak vrijwillige, offer.

Net als je halve verhaal met de 'vergeten' heffingskortingen zit je hier weer mis met de hoogte van mijn inkomen: bescheiden maar wel zelf verdiend.
Met jouw gespekte pot uit belasting opbrengsten is een bedankje wel het minste dat je kan doen, maar dan ook naar degenen die er het meest aan hebben bijgedragen.


Moet een discussie nou op zo'n manier? Dat is toch niet nodig.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 sep 2019 10:46 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6739
Goede opmerking, echter, van 1 van de 2 zijn we het gewend, het is trekken aan een dood paard ;-)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 sep 2019 12:25 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3947
Overigens, wat die algemene heffingskorting betreft:
Er zijn ook nog legio mensen, die zelfs de oude heffingskorting niet eens ten volle konden benutten... Die hebben niets aan een verhoogde algemene heffingskorting, maar zijn waarschijnlijk het hardst getroffen door de BTW-verhoging.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 sep 2019 5:03 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3720
JandeV schreef:
Piggy schreef:
ga ik proberen om te zorgen dat ik financieel zelf de broek op kan houden
Voor de meeste mensen is dit iets vanzelfsprekends, maar de 'professionele belegger' wil daar kennelijk ook nog eens voor geprezen worden.


Kan jij financieel je broek ophouden zonder inkomen uit arbeid of uitkering?

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 sep 2019 5:08 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3720
myy schreef:
Welke laagrenderende belegging zou je echt gaan missen?


Enige laag renderende belegging die ik heb is Triodos Fair Shar fund. Deze houd ik voorlopig aan omdat deze zeer stabiel is en niet of nauwelijks daalt. Daarnaast behaalt deze circa 3% rendement.
En als Triodos omvalt, dan heb ik tot € 20.000,- nog de belegger compensatieregeling van de overheid.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 sep 2019 5:43 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1655
Piggy schreef:
myy schreef:
Welke laagrenderende belegging zou je echt gaan missen?


Enige laag renderende belegging die ik heb is Triodos Fair Shar fund. Deze houd ik voorlopig aan omdat deze zeer stabiel is en niet of nauwelijks daalt. Daarnaast behaalt deze circa 3% rendement.
En als Triodos omvalt, dan heb ik tot € 20.000,- nog de belegger compensatieregeling van de overheid.


In de toekomst blijft Triodos in ieder geval nog positief (alle andere factoren gelijkblijvend).
3% - 1,76% = 1,24%

Eerder had ik een Dela geopend van 2%.
Netto bleef er dan:
2% - 1,76% = slechts 0,24% over.
Daarom heb ik deze nog snel omgewisseld naar een normale deposito.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2019 4:16 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Al met al zie ik de toekomst nog niet zo somber tegemoet. De aangekondigde maatregelen smeken als het ware om 'geknutsel' en 'geschuif' met B.V.'s bijvoorbeeld. Netjes binnen de wet.

Tot nu was het interessant om laag renderend vermogen (met name spaargeld) in een B.V. onder te brengen in het geval van aanzienlijk vermogen.
Matig tot hoog renderend vermogen was beter af in box 3.

Zoals ik het nu zie, gaat men spaargeld inclusief de vette langlopende deposito's in box 3 onderbrengen. Zo goed als vrijgesteld.
Ook vermogen dat hoog rendement genereert (vanaf circa 4,66%*) kan beter in box 3 worden ondergebracht.

Belegd vermogen dat onder 4,66% aan rendement blijft, voor zover dat überhaupt te voorspellen is, is beter af in een B.V.
Daarbij speelt een rol dat de VPB in de eerste schijf naar 15% gaat in 2021 (joepie!). Daarnaast, maar dat is een bonus, hoef je dividend natuurlijk niet meteen uit te keren maar juist zo lang mogelijk uitstellen, is aantrekkelijk omdat de contante waarde van de belasting daarmee lager wordt.

* globale berekening: 4.66% * 38%** = 1.77%, break-even punt.
** 1 - ((100%-15%)*(100%-27%)) = 38%.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2019 4:50 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3713
De gemiddelde spaarder heeft volgens mij geen kennis van BV's en wil puur risicoloos zijn vermogen rustig laten groeien. Daarom is het ook terecht dat de spaarder volledig wordt ontzien. Degene die zwaar belegt, heeft misschien meer kennis van zaken, en kan zich dan gaan verdiepen in BV's of wat voor ingewikkelde constructies dan ook. Probleem opgelost van de oneerlijke toekomstige VRH.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2019 6:08 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
henrid schreef:
De gemiddelde spaarder heeft volgens mij geen kennis van BV's en wil puur risicoloos zijn vermogen rustig laten groeien. Daarom is het ook terecht dat de spaarder volledig wordt ontzien. Degene die zwaar belegt, heeft misschien meer kennis van zaken, en kan zich dan gaan verdiepen in BV's of wat voor ingewikkelde constructies dan ook. Probleem opgelost van de oneerlijke toekomstige VRH.


Tsja er is meer op de wereld dan alleen sparen.
Er zijn ook mensen die tonnen op de beurs, in onroerend goed en crowdfunding hebben belegd.
Dan komt een B.V.'tje toch al gauw in beeld en er zijn genoeg adviseurs op internet of in de analoge wereld te vinden die advies willen geven.
Er zijn duizenden euro's aan belasting te besparen bij een bepaalde mix aan assets.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2019 6:15 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3713
obligataire schreef:
henrid schreef:
De gemiddelde spaarder heeft volgens mij geen kennis van BV's en wil puur risicoloos zijn vermogen rustig laten groeien. Daarom is het ook terecht dat de spaarder volledig wordt ontzien. Degene die zwaar belegt, heeft misschien meer kennis van zaken, en kan zich dan gaan verdiepen in BV's of wat voor ingewikkelde constructies dan ook. Probleem opgelost van de oneerlijke toekomstige VRH.


Tsja er is meer op de wereld dan alleen sparen.
Er zijn ook mensen die tonnen op de beurs, in onroerend goed en crowdfunding hebben belegd.
Dan komt een B.V.'tje toch al gauw in beeld en er zijn genoeg adviseurs op internet of in de analoge wereld te vinden die advies willen geven.
Er zijn duizenden euro's aan belasting te besparen bij een bepaalde mix aan assets.
Precies, soort zoekt soort, jullie blij, wij blij :D

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2019 6:30 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4541
obligataire schreef:
Er zijn duizenden euro's aan belasting te besparen...

En die ben je dan weer kwijt aan de accountant en notaris.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2019 6:50 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4541
Spaargeld, beleggingen en schulden, 3 categorieën in Plan Snel. Ieder met een eigen fictief rendementspercentage, maar met vaste drempels en rendementsvrijstellingen.
Zou je deze 3 posten ieder afzonderlijk mogen verdelen over de partners? Je zet in ieder geval tot aan de drempel alleen beleggingsvermogen bij één partner. En anders spaargeld tot aan de 400 euro rendement. Die vrijstelling moet je niet onbenut laten.

En zou je bij een negatief rendement geld terugkrijgen? Meer schulden dan bezittingen of een negatieve fictieve spaarrente.

Het wordt er niet makkelijker op met al die vereenvoudigingen...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 sep 2019 8:09 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
BillGates schreef:
obligataire schreef:
Er zijn duizenden euro's aan belasting te besparen...

En die ben je dan weer kwijt aan de accountant en notaris.

Klopt. Maar deels zijn de kosten eenmalig. En een deel van het jaarwerk kun je zelf doen.

Voor de rest is het een kwestie van omvang, break-even punt etc.


Maar goed als mensen liever fiscaal geslacht worden dan moeten ze dat natuurlijk zelf weten. :mrgreen:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 47  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO