BillGates schreef:
Eigenlijk is de basis van het stuk dat het niet onredelijk is dat "vermogende mensen" een extra bijdrage leveren aan de overheidsfinanciën.
Ten eerste ontgaat mij die noodzaak, temeer omdat de Overheid momenteel bijna 14 miljard meer int dan noodzakelijk.
Daarnaast pleit hij voor een "recht toe recht aan" vermogensbelasting (i.p.v. een heffing over het rendement) waarbij komt dat het ook nog maar de vraag is
of zo'n box 3-heffing niet in strijd is met ‘het recht op het ongestoord genot van eigendom’ zoals opgenomen in artikel 1 van het Eerste Protocol bij het Europees Verdrag
voor de Rechten van de Mens (EVRM).
Als je het hele stuk leest dan denk ik, ongelooflijk wat voor een simpele geest is deze universitair hoofddocent. Op welk vakgebied zou hij doceren?
Het is echt ondoenlijk om op al die stellingen in te gaan maar als je het simpel en rechtvaardig wilt houden (met de nadruk op het laatste) dan zou je ook kunnen
kiezen voor een vermogensaanwasbelasting (al zal dat gedoe met de vooraf ingevulde aangifte dat wellicht wat lastiger maken). Hierbij speelt volgens mij de kwestie van eerdergenoemd
‘recht op het ongestoord genot van eigendom’ ook niet. Als Nederland hier voor zou kiezen dan zijn ze echt niet de enige die dat hebben.
De Overheid trekt zich qua "verzorgingsstaat" steeds meer terug en vindt dat men meer "zelfredzaam" moet zijn. Ik begrijp dat maar room dan bij mensen niet de hiervoor noodzakelijke
middelen af.
Maar als je echt wilt dat mensen op hun vermogen interen, je niets gelegen laat liggen aan "het ongestoord genot van eigendom" dan heeft hij wel een punt.
Een "vermogensbelasting" is min of meer eenvoudig in te voeren en lijkt nog rechtvaardig ook. Heeft de Staat meer geld nodig dan kan het simpel het tarief verhogen.
Komt men dan nog tekort dan kan de volgende stap zijn dat al die "vermogenden" de WOZ waarde van het eigen huis er ook maar bij moeten betrekken.
En dan maar hopen dat de belastingplichtige te zijner tijd nog zijn eigen begrafenis kan betalen.