Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 12:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 okt 2019 5:41 pm 
Kwartje

Piggy schreef:
bekend schreef:
JandeV schreef:
Ook zonder pensioenfonds zijn er mogelijkheden om je van een levenslange uitkering te verzekeren.

AOW bijvoorbeeld (hoef je verder ook niet veel aan te doen, alleen zorgen dat je vanaf je 18de in Nederland bent ingeschreven).

Incorrect. Bij de AOW wordt er rekening mee gehouden met de leeftijd van 13 jaar. Voor elk jaar daarna krjig je 2% AOW opbouw.

Om iets preciezer te zijn. Men rekent tegenwoordig terug. Men rekent vanaf het jaar dat je AOW ontvangt en daar trekt men dan 50 jaar vanaf.
Vroeger was de opbouw vanaf je 15de jaar want voor iedereen gold de leeftijd van 65 jaar als AOW datum.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05 okt 2019 6:57 pm 
Knaak

Intrest schreef:
Concreet JandeV waar kan dat wel. Ben heel benieuwd.

Twee antwoorden blijken al gegeven...
En vrijwel iedereen kan via lijfrentes onbelast een (belaste) uitkering opbouwen voor later. Maar ja, als later al is aangebroken, dan valt deze mogelijkheid inderdaad af.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05 okt 2019 7:04 pm 
Knaak

Piggy schreef:
JandeV schreef:
Je hoeft niet eens noodzakelijk in Nederland ingeschreven te staan.(...om aanspraak op AOW op te bouwen)

Hoe bedoel je dat? Verklaar je nader.

Wie buiten Nederland gaat wonen of werken kan zich via de SVB vrijwillig verzekeren voor de AOW (en Anw)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05 okt 2019 7:06 pm 
2 Kwartjes

JandeV schreef:
En vrijwel iedereen kan via lijfrentes onbelast een (belaste) uitkering opbouwen voor later. Maar ja, als later al is aangebroken, dan valt deze mogelijkheid inderdaad af.

Later is al aangebroken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05 okt 2019 7:11 pm 
Knaak

Intrest schreef:
JandeV schreef:

Later is al aangebroken.
Dat begrijp ik, maar ik kan er toch niets aan doen, dat jij nooit actie ondernomen hebt?
Nu moet je het waarschijnlijk doen met de twee andere mogelijkheden. Succes ermee!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 05 okt 2019 7:12 pm 
Vijfje

Wij hebben ook div lijfrente's afgesloten, want is er nog AOW over 25 jaar voor ons (zijn nu 40/41)?

- 1tje in 2001 afgesloten
- 1tje in 2012 afgesloten
- 1tje in 2014 afgesloten

Rendement is redelijk te noemen, alles bij elkaar hebben we straks meer netto inkomen dan nu.
AOW+Lijfrentes+evt rendement van sparen/beleggen
En we kunnen nog het huis verkopen, en een appartementje huren.

De lijfrentes kunnen we nog beperkt aftrekken, scheelt altijd iets

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019 10:23 am 
2 Kwartjes

JandeV schreef:
Intrest schreef:
JandeV schreef:

Later is al aangebroken.
Dat begrijp ik, maar ik kan er toch niets aan doen, dat jij nooit actie ondernomen hebt?
Nu moet je het waarschijnlijk doen met de twee andere mogelijkheden. Succes ermee!

Bij partner die wat jonger is, valt over een tijdje een lijfrente vrij.
Als we hiervoor nu op 2 levens, een levenslange uitkering van 100% doen, komt er bij een inleg stel € 50.000 is er na een periode van 25 jaar, tussen de € 30.000 en € 36.000 uitgekeerd.
DE VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJEN REKENEN AL VOLOP MET NEGATIEVE RENTES.
Je beurt bijna niets en door de inflatie wordt alles steeds duurder.

Ik weet zeker, ook de pensioenfondsen gaan enorm veel last hebben van die lage rentes.

Rente is het smeermiddel van de economie en van de pensioen voorzieningen

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019 10:50 am 
Knaak

Dit wordt de volgende melkkoe door banken en verzekeringen, want je zit gebonden aan die constructie voor alles was met uitgestelde uitkeringen te maken heeft. Een groot deel vastzetten in deposito zonder VRH in de toekomst lijkt mij het beste.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019 10:53 am 
Knaak

Intrest schreef:
DE VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJEN REKENEN AL VOLOP MET NEGATIEVE RENTES.
Je beurt bijna niets en door de inflatie wordt alles steeds duurder.

Ik weet zeker, ook de pensioenfondsen gaan enorm veel last hebben van die lage rentes.

Rente is het smeermiddel van de economie en van de pensioen voorzieningen

Dit wordt vroeg of laat door de overheid opgepakt. Dan zal men net zoals bij de pensioenen wat anders gaan bedenken dat de rekenrente.

Is het niet zo dat het per maatschappij anders is? Want je kan dacht ik kiezen voor:

-Periodieke uitkering tijdelijk
-Periodieke uitkering levenslang
-Eenmalig bedrag

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019 12:01 pm 
Knaak

henrid schreef:
Een groot deel vastzetten in deposito zonder VRH in de toekomst lijkt mij het beste.
Hoe denk je dit te doen? Groen sparen kent een grens, die velen te laag zullen vinden.
Nog afgezien van het feit, dat sommigen beven vanwege de eventuele mogelijkheid, dat het voordeel van groen sparen/beleggen wordt afgeschaft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019 12:05 pm 
Knaak

Ik bedoel gewone deposito's die nog lang genoeg positieve rentes zullen geven en waarbij je vanaf 2022 voor een enorm bedrag bent vrijgesteld van belasting. Alternatief is beleggen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019 12:13 pm 
Knaak

henrid schreef:
Ik bedoel gewone deposito's die nog lang genoeg positieve rentes zullen geven en waarbij je vanaf 2022 voor een enorm bedrag bent vrijgesteld van belasting.
Dan ga je er wel van uit, dat de rente absoluut niet stijgt. Want dat 'enorme bedrag dat is vrijgesteld' slinkt razendsnel bij maar een heel kleine stijging van de rente. (zoals het nu in de plannen staat)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019 1:28 pm 
Knaak

Zekers, want een stijging van de rente betekent volgens mij het failliet van Europa, en dat zal vast niet gebeuren, dus ik verwacht tientallen jaren geen dusdanig hogere rentes meer. Ik zie het als slim om niet teveel slaaf van de overheid te worden, en dus vrij geld te hebben, zodat je altijd nog weer kan anticiperen op de toekomstige toestand. Dat betekent voor mij een ranglijstje van onafhankelijk naar afhankelijk, in deze volgorde:
1) variabel sparen
2) deposito sparen
3) groen sparen
4) lijfrente sparen
5) verzekeren en dergelijke
Beleggen is in dit kader een vorm van variabel sparen, maar dan met hoog risico en hoge belasting.
Vul het lijstje maar aan op de juiste plekken, voor wie nog meer vormen kent, met rangschikking naar mate gebondenheid aan maatregelen van de (Europese) staat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019 3:53 pm 
Kwartje

henrid schreef:
Zekers, want een stijging van de rente betekent volgens mij het failliet van Europa, en dat zal vast niet gebeuren, dus ik verwacht tientallen jaren geen dusdanig hogere rentes meer. Ik zie het als slim om niet teveel slaaf van de overheid te worden, en dus vrij geld te hebben, zodat je altijd nog weer kan anticiperen op de toekomstige toestand. Dat betekent voor mij een ranglijstje van onafhankelijk naar afhankelijk, in deze volgorde:
1) variabel sparen
2) deposito sparen
3) groen sparen
4) lijfrente sparen
5) verzekeren en dergelijke
Beleggen is in dit kader een vorm van variabel sparen, maar dan met hoog risico en hoge belasting.
Vul het lijstje maar aan op de juiste plekken, voor wie nog meer vormen kent, met rangschikking naar mate gebondenheid aan maatregelen van de (Europese) staat.

Zet er maar bij: zo weinig mogelijk uitgeven (niet uitgeven is ook een vorm van sparen).

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 okt 2019 4:21 pm 
Vijfje

Financieel slim omgaan met de de wet van Parkinson

https://beguru.nl/wet-van-parkinson

Zorgen voor een hoog inkomen, met hele lage kosten.
Dan kan je pas goed sparen.
Dus niet gelijk een vila kopen, als je bv van 40k per jaar 100k gaat. Want heb je wel een villa nodig, om te blijven doen wat je wil.
Ga in je leven financieel niet aan de rand van kunnen zitten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 47  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]