Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 1:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 dec 2019 2:24 pm 
Vijfje

svanke schreef:
obligataire schreef:
svanke schreef:
Dus @Piggy als ik 100 aandelen Shell koop stimuleer de economie ?

Bedrijven geven aandelen (risicodragend kapitaal) uit als onderdeel van hun vermogensbehoefte. Met dit geld kunnen ze investeren.
Voor een grote club als Shell is dit niet anders. Ook niet als het gaat om handel in bestaande aandelen.

Dus de verkoper stimuleert de economie dan niet meer.
Als een aandeel eenmaal is uitgegeven en betaalt heeft Shell het kapitaal binnen, het doet er niets meer toe of dat aandeel 1000x verhandelt wordt. Je stimuleert alleen de 'economie' van de broker. Dat dan weer wel.

De verkoper kan als hij wil de opbrengst weer herinvesteren in andere aandelen.
De insteek van een fiscaal gunstige behandeling van (beurs)beleggingen is dat er in totaal meer geld die kant op vloeit.
De posities van de heren A en B zijn niet zo interessant, maar wel het totale bedrag wat op de beurs omgaat.

Anders dan bancaire leningen, zijn aandelen in bedrijven in principe eeuwigdurend. De bank wil vlot afgelost worden. Aandelen blijven in omloop en zijn verhandelbaar, dat maakt aandelen aantrekkelijk omdat het een liquide belegging is, zeker in het geval van Shell.
Die transactie tussen koper en verkoper daar profiteert Shell inderdaad niet direct van, maar wel het financieringsinstrument als zodanig wereldwijd. Bij een IPO ligt het allemaal wat directer, dat klopt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 dec 2019 2:52 pm 
Stuiver

svanke schreef:
obligataire schreef:
svanke schreef:
Dus @Piggy als ik 100 aandelen Shell koop stimuleer de economie ?

Bedrijven geven aandelen (risicodragend kapitaal) uit als onderdeel van hun vermogensbehoefte. Met dit geld kunnen ze investeren.
Voor een grote club als Shell is dit niet anders. Ook niet als het gaat om handel in bestaande aandelen.

Leuk dat je voor piggy reageert en nadenkt.
Dus de verkoper stimuleert de economie dan niet meer.
Als een aandeel eenmaal is uitgegeven en betaalt heeft Shell het kapitaal binnen, het doet er niets meer toe of dat aandeel 1000x verhandelt wordt. Je stimuleert alleen de 'economie' van de broker. Dat dan weer wel.

Dus hoe meer buy and hold hoe meer het gaat om waar je in investeert en hoe minder om de broker. Met het nieuwe VRH voorstel betaal je met buy and hold veel meer belasting. Dus het zou raadzaam kunnen zijn om het "slimmer" te doen dan je geld ergens in investeren en er het vele jaren in laten zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 dec 2019 4:33 pm 
Kwartje

JandeV schreef:
@bekend
Zo 'simpel' ligt het niet.

Over de behandeling van het rendement kunnen we het simpel eens worden, maar hoe denk je "het rendement" te bepalen als het van jou niet forfaitair mag?

Kijk eens aan, over één aspect heb ik al iemand die begrip toont. Iedereen is volgens mij zelf wel in staat om per jaar zijn of haar rendement te berekenen. Dit kan dan bij de jaarlijkse aangifte IB opgegeven worden. Het probleem is dat men er, onder meer controletechnisch, ooit voor heeft gekozen om een forfait als basis te kiezen (uitgaande van een rendement dat elke "sukkel" wel kan
halen). Het zou ook prima zijn als men hetzelfde systeem zou willen voortzetten d.w.z. uitgaan van een rendement dat elke "sukkel" wel kan halen (afgerond naar boven momenteel zou dat zo'n 0,25% worden voor elke vorm van vermogen).
Kiezen voor een vermogensaanwas belasting zou natuurlijk ook een alternatief kunnen zijn. Bijvoorbeeld vermogen op 1 januari 2019 € 500.000 en op 1 januari 2020 € 550.000. Bij een tarief van 30% te belasten met € 15.000. (zou er geen sprake zijn van "vermogensaanwas" dan wordt er ook niet belast). Allemaal gefilosofeer dus dat gaat het allemaal niet worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 dec 2019 5:17 pm 
Knaak

Citaat:
Iedereen is volgens mij zelf wel in staat om per jaar zijn of haar rendement te berekenen.

En jij denkt niet, dat er dan in een groot deel van de gevallen, een lager rendement in de aangifte wordt opgegeven, dan er in werkelijkheid aan rendement is gemaakt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 dec 2019 5:56 pm 
Knaak

bekend schreef:
Iedereen is volgens mij zelf wel in staat om per jaar zijn of haar rendement te berekenen.
Dan ben ik benieuwd naar jouw formule, rekeninghoudend met (voor het gemak) maandelijkse extra inleg. Doe mij dan meteen ook even je formules om mijn langjarige gemiddelden te berekenen, met maandelijkse extra inleg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2019 12:07 am 
Kwartje

Als we aan het probleemstapelen gaan (Ik gaf zelf trouwens al aan dat het controletechnisch een probleem is) dan maar kiezen voor de opties 2 (forfait 0,25%) of 3 (vermogensaanwas belasting). Kijken of zich daar nog tegenstanders voor melden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2019 12:24 am 
Knaak

Zo zie je maar hoe simpel het is, om het over iets eens te worden. Jouw voorstel is niet alleen volgens de belastingdienst fraudegevoelig, maar ook volgens jouzelf. (en volgens mij ook)

Over je andere voorstellen schreef je zelf al:
Citaat:
Allemaal gefilosofeer dus dat gaat het allemaal niet worden.
Zijn we het wederom eens.

Laatst bijgewerkt door JandeV op zo 22 dec 2019 12:29 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2019 12:26 am 
Vijfje

henrid schreef:
bekend schreef:
Dan ben ik benieuwd naar jouw formule, rekeninghoudend met (voor het gemak) maandelijkse extra inleg. Doe mij dan meteen ook even je formules om mijn langjarige gemiddelden te berekenen, met maandelijkse extra inleg.

Rendement in euro's is:

waarde beleggingen 31-12,
plus verkopen,
minus waarde beleggingen 01-01,
minus aankopen/inleg.

Goed te doen dus. Percentages zijn voor de aangifte IB niet relevant dus daar waag ik me niet aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2019 12:39 am 
Knaak

bekend schreef:
dan maar kiezen voor ... 3 (vermogensaanwas belasting).
Bijvoorbeeld vermogen op 1 januari 2019 € 500.000 en op 1 januari 2020 € 550.000. Bij een tarief van 30% te belasten met € 15.000.
Kijken of zich daar nog tegenstanders voor melden.

Leuk als je eind december je maandloon plus eindejaarsuitkering hebt gekregen en daar net 49,5% belasting over betaald hebt, word je enkele dagen later nogmaals voor 30% of 33% aangeslagen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2019 12:30 pm 
2 Kwartjes

obligataire schreef:

Rendement in euro's is:

waarde beleggingen 31-12,
plus verkopen,
minus waarde beleggingen 01-01,
minus aankopen/inleg.

Goed te doen dus. Percentages zijn voor de aangifte IB niet relevant dus daar waag ik me niet aan.

Het grondprincipe is heel eenvoudig om werkelijk rendement op beleggingen te berekenen.

Voor crowdfunding is werkelijk rendement ook eenvoudig te berekenen.
ontvangen rente in jaar
minus platformkosten
minus afschrijvingen (volgens AFM regel)

Belasting betalen over werkelijk rendement is het meest eerlijke.

De politiek weet niet goed raad met verliezen in slecht(e) beursjaar(en).
Idee --som van verliezen over 5 jaar kan per jaar maximaal 20% van de verliezen worden afgetrokken.

Laatst bijgewerkt door Intrest op zo 22 dec 2019 12:43 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2019 12:36 pm 
Knaak

JandeV schreef:
Dat beleggen gokken is, is niet mijn, maar jouw eigen argument. Je wilt zelfs, dat beleggers worden beloond voor het risico dat ze lopen.

JandeV schreef:
Er is ook geen enkele reden om het gokgedrag van beleggers te bevoordelen via belastingen, afgezien dan vanuit het oogpunt van een gokverslaafde.

Begrijpelijk, dat je nog een zwakke poging doet met 'vermogensbelasting', maar dat is, net zoals je andere argumenten, een theezakje waar al veel te lang nog mee wordt geprobeerd er thee van te trekken. Er bestaat in Nederland geen vermogensbelasting.
Wel bestaat er een vermogensRENDEMENTSheffing, de regels daarvan worden juist aangepast, om de heffing beter te laten aansluiten bij het rendement. Dat betekent dus weinig heffing bij laag rendement, hoge heffing bij beel rendement.
Maar ook: Geen heffing bij geen rendement.

Wen er maar vast aan.

Momenteel noemt de belastingdienst het VRH, of te wel Vermogen Rendements Heffing. Dit is eigenlijk al incorrect. Het zou moeten zijn:
FVRH=Fictief Vermogens Rendements Heffing

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2019 12:43 pm 
Knaak

henrid schreef:
Piggy schreef:
Je moet juist mensen stimuleren die beleggen. Dus het zou moeten zijn: beleggers 0% belasting en spaarders een nog hogere belasting dan het nu het geval is.
Piggy schreef:
Het is wel heel makkelijk om geld weg te halen bij mensen die geld hebben, maar of het altijd even eerlijk is?
Is er een alternatief? Van een kale kip kun je niet plukken. Wat lees ik hier steeds een egoïsme. Er zijn in de toekomst van deze wereld tientallen/honderden/duizenden miljarden extra nodig. Als je het geld niet bij de rijken weghaalt, dan staat de ecomomie straks stil en is het afgelopen met de menselijke beschaving. Als je het bij de armen nog weg probeert te halen, dan staat hun leven stil.

Als je het zo leest wel ja. Echter zo bedoel ik het niet. We leven in een samenleving waar er mensen zijn die geld verdienen (op wat voor manier dan ook) en mensen die geen geld verdienen. Vroeger bestonden er geen sociale voorzieningen wat niet goed is. Echter deze voorzieningen bestaan nu wel. Soms zet ik daar mijn vraagtekens bij. Zoals een smartphone met simkaart voor "arme" kinderen, of gratis naar de sportschool gaan. In mijn tijd bestond dat niet.
Het is prima dat mensen die geld verdienen belasting moeten betalen, maar dan graag wel eerlijk. Mensen moeten gestimuleerd worden op te gaan werken/geld te verdienen. Mensen moeten niet worden ontmoedigd of gepamperd door voorzieningen te regelen waardoor het verschil tussen geld verdienen en geld krijgen van de overheid weinig verschilt.
Is het eigenlijk niet te gek voor woorden dat van iedere euro die de gemiddelde Nederland verdient je de helft moet afstaan de de Nederlandse staat?

De Nederlandse staat wil graag dat de burger zichzelf kan redden, echter wat doen ze? Ze gebruiken de burger als financiele melkkoe.
Als je ook maar iets aan geld hebt dan willen ze hier mee van profiteren. Laat mensen voor zeg € 500.000,- sparen/beleggen zonder hierover belasting over te moeten gaan betalen. Dit bedrag is voldoende voor de oude dag.

Laatst bijgewerkt door Piggy op zo 22 dec 2019 12:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2019 12:46 pm 
Knaak

bekend schreef:
bekend schreef:
Piggy schreef:

Snap ik. Maar stel dat er straks een negatieve rente komt voor iedereen van zeg -1 %, moet de belastingdienst dan alle spaarders geld geven (en mogen de beleggers dit dan ophoesten)?
Het is wel heel makkelijk om geld weg te halen bij mensen die geld hebben, maar of het altijd even eerlijk is?
Dan moeten beleggers die negatieve rendementen behalen ook geld terug krijgen van de belasting. En wie gaat dit betalen? Beleggers die het wel goed doen en positieve rendementen behalen? Ook niet echt eerlijk.

Feit is dat het de bedoeling was dat het rendement zou worden belast. Dat kan (als men dat zou willen) simpel maar om uiteenlopende redenen wil men dat niet (de Belastingdienst zou moeten afstappen van het forfaitaire systeem wat volgens hen fraudegevoelig is). Het zou als volgt kunnen:
Spaarders die moeten bijbetalen op hun spaargeld worden geacht geen rendement te hebben gehaald.
Beleggers die op het totaal van hun beleggingen een negatief rendement hebben worden eveneens geacht geen rendement te hebben gehaald
In beide gevallen wordt het vermogen in die gevallen niet belast met de VRH.
Alleen de wetgeving zou een beetje aangepast moeten worden (wat ik dus niet zie gebeuren).

Het enige wat de regering interesseerd is, niet een eerlijk systeem. Ze willen gewoon extra inkomsten krijgen uit het vermogen van de burgers.
Ze proberen dit in hun ogen eerlijk te doen. Maar waarom vermogen belasten? Hierover is toch al belasting betaald? Ga dan de inkomstenbelasting verhogen of de BTW/accijnsen (of allemaal iets).

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2019 5:32 pm 
Knaak

Piggy schreef:
De Nederlandse staat wil graag dat de burger zichzelf kan redden, echter wat doen ze? Ze gebruiken de burger als financiele melkkoe.
Als je ook maar iets aan geld hebt dan willen ze hier mee van profiteren. Laat mensen voor zeg € 500.000,- sparen/beleggen zonder hierover belasting over te moeten gaan betalen. Dit bedrag is voldoende voor de oude dag.
Hier kan ik het roerend mee eens zijn. Het kan zoveel eerlijker en eenvoudiger. Zorg voor een veel progressiever belastingstelsel, op zowel inkomen als vermogen. Dat 2-schijvenstelsel is puur ter afleiding alsof alles eerlijker en gemakkelijker wordt. Gewoon voor elke 10 duizend dat je extra verdient, 10% loonbelasting heffen, tot 10.000 niks, van 10 tot 20 duizend 10%, tot boven een ton 99% of zoiets, en de hele wereld is gered. Net als met vermogen, tot 100.000 vrij, daarboven over elke ton een procent belasting erbij, tot boven een miljoen 10% per jaar of nog meer staffels daarboven. Alle parameters graag indexeren met 2% per jaar, en dan zijn we helemaal klaar voor de toekomst. Dan hebben de armsten geen toeslagen meer nodig, en geven de rijken al het overbodige weg, ongeacht waar je vermogen zit, of het nou sparen of beleggen of vastgoed is. Ik zou wel eens een doorberekening hiervan door het CPB willen zien, en voor de BD knutsel ik dit simpele systeem zo in elkaar. Voor de rest, de vervuiler betaalt naar rato voor alles wat fout is voor het milieu. Geen belastingen meer op alles wat niet belastend is, zoals erfen en schenken. Dan kunnen de helft van de instanties opgedoekt worden en ingezet worden voor belangrijker zaken zoals onderwijs en zorg en politie. Welke politieke partij neemt mijn plan over, of schiet er maar op wat niet goed is. 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2019 6:06 pm 
3 Kwartjes

henrid schreef:
schiet er maar op wat niet goed is. 8)

Ik schiet....pieuwwww....populistisch proefballonnetje leeg.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 ... 47  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]