henrid schreef:
Piggy schreef:
Je moet juist mensen stimuleren die beleggen. Dus het zou moeten zijn: beleggers 0% belasting en spaarders een nog hogere belasting dan het nu het geval is.
Piggy schreef:
Het is wel heel makkelijk om geld weg te halen bij mensen die geld hebben, maar of het altijd even eerlijk is?
Is er een alternatief? Van een kale kip kun je niet plukken. Wat lees ik hier steeds een egoïsme. Er zijn in de toekomst van deze wereld tientallen/honderden/duizenden miljarden extra nodig. Als je het geld niet bij de rijken weghaalt, dan staat de ecomomie straks stil en is het afgelopen met de menselijke beschaving. Als je het bij de armen nog weg probeert te halen, dan staat hun leven stil.
Als je het zo leest wel ja. Echter zo bedoel ik het niet. We leven in een samenleving waar er mensen zijn die geld verdienen (op wat voor manier dan ook) en mensen die geen geld verdienen. Vroeger bestonden er geen sociale voorzieningen wat niet goed is. Echter deze voorzieningen bestaan nu wel. Soms zet ik daar mijn vraagtekens bij. Zoals een smartphone met simkaart voor "arme" kinderen, of gratis naar de sportschool gaan. In mijn tijd bestond dat niet.
Het is prima dat mensen die geld verdienen belasting moeten betalen, maar dan graag wel eerlijk. Mensen moeten gestimuleerd worden op te gaan werken/geld te verdienen. Mensen moeten niet worden ontmoedigd of gepamperd door voorzieningen te regelen waardoor het verschil tussen geld verdienen en geld krijgen van de overheid weinig verschilt.
Is het eigenlijk niet te gek voor woorden dat van iedere euro die de gemiddelde Nederland verdient je de helft moet afstaan de de Nederlandse staat?
De Nederlandse staat wil graag dat de burger zichzelf kan redden, echter wat doen ze? Ze gebruiken de burger als financiele melkkoe.
Als je ook maar iets aan geld hebt dan willen ze hier mee van profiteren. Laat mensen voor zeg € 500.000,- sparen/beleggen zonder hierover belasting over te moeten gaan betalen. Dit bedrag is voldoende voor de oude dag.