Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 11:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 12:05 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
Piggy schreef:
En dan hoort dit er ook bij(?): Bijstandsmoeder krijgt € 2000 netto

Vaak wordt er vaak naar de rechten gekeken, maar er wordt nauwelijks naar de plichten gekeken.

Dit artikel gaat over inkomen, niet over vermogen. Dat is een andere discussie.
De vermogensongelijkheid is in Nederland groot en groeit nog steeds.
De inkomensongelijkheid is in Nederland klein.
Het nivelleringsfeestje van Spekman mag dus best iets minder. Qua inkomen dan, niet qua vermogen.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 12:36 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Piggy schreef:
JandeV schreef:
dubbeltje schreef:
DE STERKSTE SCHOUDERS MOETEN DE ZWAARSTE LASTEN DRAGEN !!!
Hier schuif je iemand onterecht deze uitspraak in de schoenen... Tamelijk slordig lijkt me.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 1:14 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Hoe zit dat nou met die Nederlandse inkomensongelijkheid?

Citaat:
Het is een kwestie van definitie. Wat zie je als inkomen? Er is niet alleen arbeidsinkomen, maar mensen hebben ook inkomen uit vermogen: huur, rente, dividenden, winst, en koers/prijs winsten. En juist die niet-arbeidsinkomsten zijn relatief het hoogst bij de hogere inkomens. Daar zit hem wellicht de crux. Omdat we in Nederland die inkomens niet of nauwelijks belasten, worden die inkomen ook niet of nauwelijks gemeten. En dat zie je terug in de statistieken en dan lijkt Nederland heel gelijk. In het VK en de VS wordt dat wel als inkomen gezien en ook belast, en zie je ze dus ook in de statistieken terug.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 1:51 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
tja, voor elke mening is er wel een linkje te vinden
link

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 2:03 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Ja, dat is toch dat statistiekje waar die man het ook over heeft?
Dat statistiekje waarin niet-arbeidsinkomen wordt wegelaten omdat inkomens uit vermogen in Nederland niet of nauwelijks worden belast.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 7:31 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
JandeV schreef:
Hoe zit dat nou met die Nederlandse inkomensongelijkheid?

Citaat:
Het is een kwestie van definitie. Wat zie je als inkomen? Er is niet alleen arbeidsinkomen, maar mensen hebben ook inkomen uit vermogen: huur, rente, dividenden, winst, en koers/prijs winsten. En juist die niet-arbeidsinkomsten zijn relatief het hoogst bij de hogere inkomens. Daar zit hem wellicht de crux. Omdat we in Nederland die inkomens niet of nauwelijks belasten, worden die inkomen ook niet of nauwelijks gemeten. En dat zie je terug in de statistieken en dan lijkt Nederland heel gelijk. In het VK en de VS wordt dat wel als inkomen gezien en ook belast, en zie je ze dus ook in de statistieken terug.

In Nederland worden de inkomens uit vermogen toch ook belast? Alleen wordt het rendement al voor ons bepaald.
In feite hebben hebben we dus een vermogensbelasting (want onafhankelijk van het rendement).
Als we daarnaast ook nog het inkomen uit het vermogen gaan belasten, dan is dat dubbel.
Ik vind ook dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, maar je moet wel de kans krijgen om sterke schouders te krijgen.
Ondernemers, mensen die hard willen werken en mensen die risico willen lopen moeten daarvoor beloond worden en niet 'gestraft'.
Als het hen lukt om sterke schouders te krijgen, dan kunnen ze zwaardere lasten dragen.
Hoe meer sterke schouders hoe meer de lasten daarover verdeeld kunnen worden.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 7:50 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Exact! Het is niet de bedoeling dat de sterke schouders een dusmatige last krijgen dat ze er bijna onderdoor gaan.
Mensen die hardwerken moeten ook beloont worden. Het kan en mag niet zo zijn dat iemand die een bijstandsuikering krijgt net zoveel of meer inkomen heeft dan iemand die hier hard voor werkt. Zo ontmoedig je mensen om te gaan werken...

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 7:59 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Als de zogenaamde sterke schouders er aan belastingen onderdoor zouden gaan, dan is er wel iets goed mis in hun leefwijze.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 8:09 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Of niet. Wel eens van gehoord dat bedrijven failliet zijn gegaan dankzij overdreven regelgeving van de overheid?
Kan zo 123 niet een voorbeeld geven, maar je weet vast wel wat ik bedoel.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 9:07 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@ JandeV
Allereerst een advies: Koop een spiegel.
JandeV schreef:
dubbeltje schreef:
Je formulering is interessant, zie onderstrepingen.
En uit zijn verband gerukt als je je eigen vragen weglaat. Beetje sneu wel.
------
Nounounou, als ik er niet een paar over het hoofd zie, tel ik in de gauwigheid 8 vraagtekens.
Ga dan eens inhoudelijk op die vragen in.
JandeV schreef:
Maar om even in een paar zinnen op te schrijven hoe volgens jou winsten over vermogen belast zouden moeten worden is een beetje veel gevraagd, dan liever een waterval van steeds weer hetzelfde.
Heb je mijn bijdrage wel gelezen? Mijn voorstel stond daar gewoon in. Maar misschien buiten de range van voor jou acceptabele antwoorden?
JandeV schreef:
Het lijkt mij dat je rendement op vermogen ontkent en er dus helemaal geen belasting over wilt (laten) heffen. Zeg dat dan gewoon, zoals ik al meerdere keren moeiteloos heb bevestigd dat wat mij betreft de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen.
Beter lezen zou heel veel oplossen. Dat zeg ik dus niet. Die woorden probeer je mij in de mond te leggen. Ik ben tegenstander van belasting op vermogen en voorstander van het belasten van reëel inkomen (dus inclusief reëele inkomsten uit vermogen). Lees mijn vorige bijdrage(n) er nog maar eens op na.
JandeV schreef:
Vijf van je acht vragen gaan hier weer over dus nog één keer, speciaal voor jou voor de zoveelste keer, hopelijk met goedvinden van de moderator, dit keer in hoofdletters:
DE STERKSTE SCHOUDERS MOETEN DE ZWAARSTE LASTEN DRAGEN !!!
Ik hoop dat het dit keer ook voor jou duidelijk is en een kleine aansporing vormt om ook eens open kaart te spelen.
Met hoofdletters maak je niet meer indruk en die zin voegt ook weinig toe aan de discussie. De sterkste schouders kunnen de zwaarste lasten dragen en doen dat ook altijd al. De vraag is dus niet ‘of’, maar ‘hoe’ de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Mijns inziens niet door bezit te belasten. Dus (verkapte) vermogensbelasting afschaffen, en een vlaktax op alle soorten reële inkomsten is naar mijn mening het meest eerlijk. Ja, ik begrijp dat jij een andere mening hebt. Dat kan. Maar wat maakt het voor jou verdedigbaar dat twee mensen met hetzelfde inkomen, waarvan de één flink spaart en de ander alles uitgeeft, een verschillend bedrag aan belasting moeten betalen? Alleen maar omdat de overheid meer geld nodig heeft? De bloedzuiger heeft twee dochters: geef en geef. Ik vroeg hiervoor ook al met andere woorden naar je argumenten waarom dat eerlijk zou zijn. Die heb ik nog niet gezien. Ik begin nu te denken dat je die niet hebt.
JandeV schreef:
Als jij veren wilt plukken van kikkers, zeg dat dan! Zeg dan waar het geld gehaald kan worden als de VRH wordt afgeschaft, zoals kennelijk je grote wens is. En als je nog eens iets wilt lezen over iets dat niets met sparen te maken heeft, kijk dan in je eigen bericht vanaf: "De verzorgingsstaat...".
Poging tot stoten onder de gordel? Dat stukje was onderdeel van het antwoord. Wil je het niet zien of zie je het echt niet?

P.S. Onder reële inkomsten vallen dan alle soorten inkomsten, waarbij inkomsten uit vermogen gecorrigeerd worden voor inflatie, en bij beleggingen alleen gerealiseerde winsten meetellen (dus niet iets gebaseerd op aandelenkoersen).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 10:36 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
zessen schreef:
Ondernemers, mensen die hard willen werken en mensen die risico willen lopen moeten daarvoor beloond worden en niet 'gestraft'.

Wacht eens even, zijn ondernemers per definitie mensen die hard willen werken?
Zijn ondernemers mensen die per definitie risico willen lopen?
Zijn er per definitie geen andere mensen die hard willen werken of risico's willen nemen?

Kortom: Waarom zouden ondernemers per definitie "beloond" moeten worden?

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 10:52 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
@dubbeltje:
Chapeau! Je knipt en plakt steeds imposanter werkstukken bij elkaar.
Weer een stroom niks, alleen maar omdat jij niet durft te zeggen wie volgens jou het slachtoffer mag worden van je ideeën.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 11:09 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
JandeV schreef:
Wacht eens even, zijn ondernemers per definitie mensen die hard willen werken?
Zijn ondernemers mensen die per definitie risico willen lopen?
Zijn er per definitie geen andere mensen die hard willen werken of risico's willen nemen?

Nee, nee en nee.
(Ik noem 3 groepen, waarvan de groep ondernemers er één is).
Mensen die sterke schouders willen krijgen moeten daarvoor een stimulans krijgen.
De inkomensongelijkheid (inderdaad op arbeid) is klein. Die stimulans ontbreekt nu.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 11:17 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 703
Ik ben het met de visie dubbeltje en zessen eens.
Jan de V voelt zich god en duld geen tegenspraak. Gefeliciteerd

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 25 sep 2014 11:21 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3934
Dan staat er toch echt dat ondernemers per definitie beloond moeten worden. Zelfs als ze zelf geen k**** uitvoeren en alle risico bij hun werknemers leggen.
Vanavond heb je bij Zembla kunnen zien dat een aanzienlijk deel zichzelf al aan het "belonen" is, misbruik makend van de doorgeslagen mening dat "de overheid kleiner moet".
Bij gebrek aan voldoende belastinginspecteurs loopt de Nederlandse samenleving jaarlijks naar schatting 30 miljard euro aan belastinginkomsten mis.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO