Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 2:04 pm 
Vijfje

Trend is inderdaad al 20 jaar neerwaards, maar als je naar die trend kijkt, dan lijkt een omslag onderweg.

http://www.homefinance.nl/algemeen/info ... trente.asp

Grafiek vanaf 1990

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 2:56 pm 
Knaak

Het is maar wat je wil zien :cry:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 3:08 pm 
Knaak

Op naar rentes rond de 1% ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 5:58 pm 
Stuiver

Ja Piggy, we weten inmiddels wel dat je liever in beleggingen gaat...

Als ik de grafiek hier op SI kijk van de gemiddelde rentes, loopt het allemaal niet zo'n vaart;

afbeelding: http://www.spaarinformatie.nl/images/graphs/4.png

- Feit; een flinke periode is de rente tussen 3% en 4% geweest, met een uitschieter naar 5% in 2009
- Feit; toen is de crisis pas echt losgebarsten, en inmiddels zijn we afgezakt naar ca. 2,2%
- Als je in 2009 een voorspelling had gemaakt, dacht je misschien aan de 6% of 7%
- Als je in 2010 een voorspelling had gemaakt, dacht je misschien aan de 1% of lager

Kortom, koffiedik kijken. Wie de glazen bol heeft waar het antwoord in staat mag het zeggen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 7:30 pm 
2 Kwartjes

Historisch is de rente gemiddeld circa 5%. Een leuk grafiekje met de rente vanaf 1540 (!) vind je hier. Veel rente doemverhalen refereren aan de goede rentes in de tachtiger jaren, maar toen was de rente exorbitant hoog vanuit historisch perspectief. Nu is de rente erg laag, maar er lijkt geen reden dat dit lang in stand gehouden kan worden. Het Japan-scenario zal hier niet snel gaan gebeuren omdat daarin deflatie een belangrijke rol speelde. Maar het blijft koffiedik kijken omdat vele factoren niet goed voorspelbaar zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 9:18 pm 
Vijfje

henrid schreef:
Het is maar wat je wil zien :cry:

Want denk je dan?

Dat de trend zich doorzet onder 0?

Dus over 20 jaar op -8%?

Denk eerder dat de rente weer omhoog zal gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 10:12 pm 
Knaak

Niemand weet wat de toekomst zal brengen. Negatieve rente lijkt mij ook onwaarschijnlijk, maar je zou als gek verklaart worden als je 5 jaar geleden zou zeggen dat de rente op een vrij opneembare rekening onder de 2,5% zou komen.

Wie heeft er baat bij een lage rente? Juist de banken en overheden. Doordat de rente op spaarrekening lager word en rentes op lening gelijk blijven (of veel minder snel dalen) krijgen de banken meer vlees aan hun botten. De overheden hebben er baat bij zodat het hun schulden niet al te snel laat oplopen. Gezien de je nog geregeld slecht nieuws over banken hoort en ook over overheden verwacht ik niet dat er op korte of midden lange termijn de rentes omhoog zullen gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2013 11:43 pm 
Daalder

Piggy schreef:
maar je zou als gek verklaart worden als je 5 jaar geleden zou zeggen dat de rente op een vrij opneembare rekening onder de 2,5% zou komen.

Ieder weldenkend mens weet dat wat omhoog gaat, ook weer naar beneden kan en op termijn weer omlaag zál gaan.
Ik meen zelfs te mogen beweren dat er ook wel genoeg jaren geweest zijn dat 2 a 2,5% heel gebruikelijk was.
Waarom telkens doen alsof er a.h.w. een 3e wereldoorlog is uitgebroken?
Het liedje begint een beetje eentonig worden.

Trouwens, als er ooit sprake zou zijn van een negatieve spaarrente bij spaarbanken ala Japan, zoals in het artikel een beetje gesuggereerd wordt, ga ik gewoon een tijdje islamitisch bankieren.
Opgelost.
Mijn hypotheek is er tegen die tijd hopelijk ook erg blij mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2013 7:46 pm 
Vijfje

Vandaag euribor omhoog.. 0,01% erbij bij LPB voor februari 2013
Vandaag 10jaars rente omhoog naar 1,85%
- in october stonden we voor het laatst op deze hoogte.

Positief rente nieuws zeg ik maar..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2013 8:13 pm 
Knaak

@1500
En wanneer was dat dat de rente 2,5% was? Dit is nooit geweest. Laagste rentestand die ik bij de CBS kan vinden dateerd van 1956 waar 3,96% de rente op de kapitaalmarkt was. Ik vind onder de 2,5% niet normaal, nee sterker nog absurd en extreem!
Net zo extreem als toen men in de begin jaren 80 meer dan 10% rente kreeg. Extreme cijfers duiden wat aan/zijn een voorbode van.
Destijds in de begin jaren van 1980 waren het barre economische tijden. Momenteel hoor je vele faillissementen van winkels, banken, particulieren zelfs landen! Hebben we het ergste achter de rug en word het beter? Ik hoop van wel maar vrees dat het ergste nog moet komen.
Laten we hopen dat ik ongelijk heb.

Trouwens je merkt op dat je bij een negatieve rente islamitisch wil bankieren. Ken je een bank die dat momenteel doet??

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2013 11:04 pm 
2 Kwartjes

@Piggy: Je hebt het linkje dat ik laatst plaatste naar een historische rentegrafiek zeker niet gebruikt?
Anders had je gezien dat de rente rond 1900 ook ruim onder de 3% zat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 jan 2013 11:44 pm 
Daalder

@Piggy
Misschien kijk je wel naar de verkeerde info.
Ik weet het vrijwel zeker dat er een lange periode is geweest waarin de mensen bij de grootbanken soms blij mochten zijn met 2 a 2,5%.
Pas nadat er enige (veelal buitenlandse) concurrentie is gekomen op de spaarmarkt, kwamen er pas wat hogere percentages om de hoek kijken.
Enfin, in deze discussie maakt het ook niet zoveel uit wie er gelijk heeft.
De boodschap was dat je wel een oen moet zijn te denken dat de bomen tot in de hemel blijven groeien.
Citaat:
Piggy schreef:
maar je zou als gek verklaart worden als je 5 jaar geleden zou zeggen dat de rente op een vrij opneembare rekening onder de 2,5% zou komen.

Gaat dus voor mij niet op.
En ik denk voor wel meerderen niet.

Trouwens, wat moet met islamitisch bankieren?
Met het idee op de loop gaan? :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 8:27 pm 
Vijfje

Euribor verder omhoog.. 0,12%
10jaars rente omhoog naar 1,9%

En het is het ena laatste werkdag, dus een rente verhoging sinds maanden... 0,01% :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 11:28 pm 
Dubbeltje

Rente in Nederland is negatief. Niet de nominale rente, maar de reële rente wel.
De inflatie is de afgelopen maanden door hogere btw, assurantiebelasting, energiebelasting en accijnzen gestegen naar 2,9%*. Dus u verliest langzaam uw Zimbabwaanse dol... eh... euro's zonder dat u het in de gaten heeft. De rijkere spaarder betaalt bovendien ook nog een spaarbelasting van 1,2%.

Ik zie dit door consolidatie (er komen steeds minder banken), door regeldruk (Basel I, II, III, IV, V, etc), door taksen (bankentaks, transactietaks) en door onkundige politici, alleen maar erger worden. Ooit was ik een liefhebber... ik hield van sparen.. ik hield van de betere bank op Spaarinformatie.
Vandaag moet ik met tranen in mijn ogen erkennen... ik ben het eens met de stelling... Negatieve rente wordt een blijvertje.

De Nederlandse bankensector waar Nederland ooit oprecht trots op kon zijn is dood en de spaarder gaat daarvoor de komende decennia bloeden.

* http://www.homefinance.nl/economie/infl ... nd-cpi.asp

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2013 1:08 am 
Knaak

Jukommerce schreef:
Rente in Nederland is negatief. Niet de nominale rente, maar de reële rente wel.

Grote onzin, spaarrente in Nederland is positief.
Hooguit kunt U stellen dat Uw rendement negatief is.
Het zal niet vriendelijk overkomen, maar dat moet dan maar: Momenteel bent U vooral zelf schuldig aan dat negatieve rendement.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]