Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 21 jul 2012 9:05 am 
Vijfje

Misschien het laatste zetje bij de overweging geld lang, of kort vast te zetten?

quote: In combinatie met een uiterst lage groei en dito inflatie kunnen we naar zijn idee voorlopig ’Japanse toestanden’ tegemoetzien.

Klik hier voor het artikel:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jul 2012 9:48 am 
Vijfje

Kan ik mij best voorstellen, heb afgelopen week toch maar voor 3,2% LPB gekozen, met bovenstaande ingedachte.

Ondanks de lagere rating.. gelukkig is 200k door DGS gedekt.. dus kan nog wel ff vooruit...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jul 2012 12:02 pm 
Kwartje

ja, ik gisteren ook eentje afgesloten voor 2 jaar tegen 3,3% bij Leaseplan, zitten dubben over 1 of 2 jaar, toch maar gekozen voor 2. Ik zie het over een jaar echt nog niet beter in met de rentes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jul 2012 4:02 pm 
Knaak

Ik ben al een paar maanden gestopt met het vastzetten van geld gezien de aandelenmarkt zich aan het herstellen is. Ziet er naar uit dit dit mogelijk een "blijvend" (voor een aantal maanden) herstel is. Deposito's die aflopen verleng ik dan ook niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 21 jul 2012 10:06 pm 
Kwartje

let op voor de aandelenmarkten. Als het dadelijk begint te onweren in Amerika dan kan het heel rap nog wel eens omlaag gaan. Maar niemand kan natuurlijk zien wanneer diyt precies gaat gebeuren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2012 4:08 pm 

@Piggy
Iemand die van sparen houd,weet (als het goed is)dat de lange rente al decennia lang in een dalende trend zit,en nog steeds is dat zo,recent is de daling nog versneld,dus moet(st) men dat geld lang vastzetten,5-10 jaar want spaarders houden van zekerheid,maar wat is zekerheid? risico zijn inflatie,een stijging van de lange rente,maar dat is niet erg waarschijnlijk voorlopig en devaluatie van valuta(euro)voor de meeste spaarders.Deflatie kan ook en dan zit je met sparen wel goed.en door 4,3%te maken op een lang deposito heeft men al snel een voorsprong op iemand met een kort lopend deposito's,wat veel mensen vergeten zo lijkt het,en dat loop je niet snel in mits de rente heel sterk op zou gaan lopen.
Ik zie daarom sparen ook niet als heel erg veilig,ook al denken dat veel mensen wel.Ik zelf kies altijd voor verschillende investeringen in meerdere valuta's om risico's te spreiden,waarbij een spreiding over verschillende assets noodzakelijk is.Een ieder kan dan kiezen wat hij of zij wil gaan doen.er zijn genoeg alternatieven op de beurs daarvoor,enig inzet en huiswerk is wel gewenst,niets gaat vanzelf.
Een belegging in aandelen brengt risico's mee en is niet zonder meer verstandig boven andere beleggingen.Enige kennis is zeer zeker wel noodzakelijk.Wanneer je een stijging of daling op de beurs verwacht kan je daar gemakkelijk op inspelen met futures of opties,en legio andere instrumenten.Dus niet zomaar veel geld in aandelen stoppen omdat je denkt dat deze asset (mogelijk) stijgt wat Piggy schrijft,dat is erg onverstandig als je geen kennis daarvan hebt.
Eigenlijk wil ik min of meer aangeven dat sparen meer risico's herbergt dan menig spaarder denkt,of je het nu een paar jaar vastzet of nog langer.En risico is er altijd,de kunst is om met zo weinig mogelijk risico een mooi rendement te maken,daarvoor is meer nodig dan een spaarrekening of deposito naar mijn mening.Deze zaken moet je altijd meewegen vind ik als je een belangrijk deel van je spaargeld op een deposito wil plaatsen voor langere tijd wat je dus niet nodig hebt,maar wel een deel van je toekomstige vermogen bepaald.

Futuretrader

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2012 5:37 pm 
Knaak

Zelf heb ik ook veel in langlopende deposito's staan. Ik denk dat de rente nog heel lang heel laag blijft. Japan scenario.
Een aantrekkelijk alternatief blijft ASN Novib. Ongevoelig voor schommelingen op de beurs en kapitaalmarkt en toch ca 6% per jaar waar je (na een half jaar) dagelijks kunt uitstappen tegen een van te voren bekende koers. Een gering risico, en geen DGS. Tja het is nooit perfect: Hoog rendement zonder risico bestaat alleen bij business-class. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2012 6:50 pm 
Vijfje

BillGates schreef:
Ik denk dat de rente nog heel lang heel laag blijft. Japan scenario.

Ik denk daar zelf ook al jaren aan en het gevoel wordt steeds sterker dat we die kant op gaan. De vergrijzing, afschaffing hypotheekrenteaftrek, dalende woningmarkt, steeds harder wordende prijsconcurrentie, steeds meer tijdelijke arbeidscontracten, CAO-ontduiking, dalende koopkracht, verborgen armoede, schulden, massale instroom in de bijstand in de grote steden, enz.enz. Ik zie echt niet waar ooit nog robuuste groei vandaan zou moeten komen. Rente en inflatie zullen daarom laag blijven.
Ja, 4,25% voor 10 jaar is weinig maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

Spreiding is inderdaad wijs, maar als het serieus eb wordt, dan zakken alle bootjes mee, dan biedt spreiding weinig zekerheid. Om een voorbeeld te noemen: vanaf 2008 zijn niet alleen de aandelen maar ook bedrijfsobligaties en vastgoed zwaar gedaald. Met een klassieke spreiding in assets had je net zoveel verloren als bij een mindere spreiding.
Misschien had je met goud wat kunnen terugverdienen, maar dan nog.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2012 8:45 pm 
Knaak

Futuretrader schreef:
@Piggy
Dus niet zomaar veel geld in aandelen stoppen omdat je denkt dat deze asset (mogelijk) stijgt wat Piggy schrijft,dat is erg onverstandig als je geen kennis daarvan hebt.
Futuretrader

Mijn excuses. Ik heb een verkeerd beeld weergegeven. Het algemene beeld van de aandelenmarkt stijgt en als men technisch naar de grafieken kijkt is er een doorbraak geweest van de dalende lijn. De trend is nu stijgend. De vraag blijft natuurlijk altijd voor hoelang? Gezien de turbulente markt verwacht ik een korte periode. Ik schat het op 3-6 maanden.
Het geld wat ik oversluis van mijn spaarrekening word niet direct geinvesteerd in aandelen. Ik koop beleggingsfondsen.

Sparen heeft normaal gesproken een laag risico met een laag rendement. Echter gezien de voortdurende lage rentes is het rendement negatief (gezien de VRH en inflatie). Men moet nu minimaal 1,2%+2,1%=3,3% rendement behalen. Vastzetten voor een langere periode zorgt dan alleen voor een positief rendement (er van uit gaande dat de rente niet of nauwelijks stijgt).
Ik zelf verwacht ook dat de rente de komende paar jaren laag blijft, maar sluit niks uit.
Als de euro-bom "explodeert" is het heel goed mogelijk dat we weer rente van boven de 10% gaan mee maken (zoals in de jaren 70/80).

De schulden van de EU-landen worden alleen maar groter en de zuidelijke landen lenen alleen maar meer en vaker. Griekenland is al echt een bodemloze put. De noordelijke EU-lidstaten geven als antwoord op de problemen: nog meer schulden. Dit lost het probleem niet op maar verergert het.
Ik verwacht dat binnen 5 jaar Griekeland uit de euro stapt en binnen 10-15 jaar de euro niet of in een beperkte vorm (minder lidstaten) nog bestaat.
De EEG heeft veel welvaart gebracht. De euro heeft schijnwelvaart gebracht. Zuidelijke EU-landen konden goedkoop geld lenen en hiermee producten bij de noordelijke EU-landen kopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 26 jul 2012 9:54 pm 
Kwartje

Piggy schreef:
<...> De EEG heeft veel welvaart gebracht. De euro heeft schijnwelvaart gebracht. Zuidelijke EU-landen konden goedkoop geld lenen en hiermee producten bij de noordelijke EU-landen kopen.

Dat is ook in bijvoorbeeld de VS goed gelukt, zonder daar een andere munteenheid in te voeren. Bankiers en klanten schenen zich onvoldoende te realiseren dat leningen terugbetaald zouden moeten worden.

Overigens bespeur ik in Europa weinig enthousiasme om een stap terug te doen om de schijnwelvaart vaarwel te zeggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 8:35 pm 
Knaak

daalder schreef:
Overigens bespeur ik in Europa weinig enthousiasme om een stap terug te doen om de schijnwelvaart vaarwel te zeggen.

Klopt, sterker nog het lijkt of ze doorgaan totdat ze erbij neer vallen. Keer op keer word Griekenland gered en keer op keer belooft Griekenland dat ze het beter gaan doen. Je kan het vergelijken met een jongetje dat iets stouts doet en de meester zegt dat hij dit niet meer mag doen (maar toch krijgt de jongen weer een snoepje van de meester) en keer op keer zegt de jongen dat het spijt en dat hij het niet meer zou doen.

Het liedje: We all go down to gether ! (over de vietnam oorlog) past heel goed bij de beleid van de EU.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 9:33 pm 
Knaak

Deze bedoel je denk ik:
http://www.youtube.com/watch?v=j6gZefW4yEA

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 27 jul 2012 11:22 pm 
Kwartje

Piggy schreef:
Klopt, sterker nog het lijkt of ze doorgaan totdat ze erbij neer vallen.<...>

Ik doelde niet alleen op de situatie rond Griekenland. Ook in Nederland zijn er bij diverse voorstellen die tot een wat lagere levensstandaard en minder op de pof leven leiden protesten (denk aan vermindering hypotheekrenteaftrek, belasten van reisonkostenvergoeding, geen tophypotheken meer, enz.).

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 28 jul 2012 7:43 pm 
Vijfje

Ze willen de verantwoordelijkheid meer bij mensen zelf leggen, zorg/pensioen/werkloos, ze willen dat je zelf zorgt voor buffers, en niet profiteerd van regelingen

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 29 jul 2012 10:23 am 
2 Kwartjes

Dan moeten ze mensen wel de mogelijkheid geven om die buffers op te bouwen, en niet extra belasting willen gaan heffen over vermogen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]