Futuretrader schreef:
@Piggy
Dus niet zomaar veel geld in aandelen stoppen omdat je denkt dat deze asset (mogelijk) stijgt wat Piggy schrijft,dat is erg onverstandig als je geen kennis daarvan hebt.
Futuretrader
Mijn excuses. Ik heb een verkeerd beeld weergegeven. Het algemene beeld van de aandelenmarkt stijgt en als men technisch naar de grafieken kijkt is er een doorbraak geweest van de dalende lijn. De trend is nu stijgend. De vraag blijft natuurlijk altijd voor hoelang? Gezien de turbulente markt verwacht ik een korte periode. Ik schat het op 3-6 maanden.
Het geld wat ik oversluis van mijn spaarrekening word niet direct geinvesteerd in aandelen. Ik koop beleggingsfondsen.
Sparen heeft normaal gesproken een laag risico met een laag rendement. Echter gezien de voortdurende lage rentes is het rendement negatief (gezien de VRH en inflatie). Men moet nu minimaal 1,2%+2,1%=3,3% rendement behalen. Vastzetten voor een langere periode zorgt dan alleen voor een positief rendement (er van uit gaande dat de rente niet of nauwelijks stijgt).
Ik zelf verwacht ook dat de rente de komende paar jaren laag blijft, maar sluit niks uit.
Als de euro-bom "explodeert" is het heel goed mogelijk dat we weer rente van boven de 10% gaan mee maken (zoals in de jaren 70/80).
De schulden van de EU-landen worden alleen maar groter en de zuidelijke landen lenen alleen maar meer en vaker. Griekenland is al echt een bodemloze put. De noordelijke EU-lidstaten geven als antwoord op de problemen: nog meer schulden. Dit lost het probleem niet op maar verergert het.
Ik verwacht dat binnen 5 jaar Griekeland uit de euro stapt en binnen 10-15 jaar de euro niet of in een beperkte vorm (minder lidstaten) nog bestaat.
De EEG heeft veel welvaart gebracht. De euro heeft schijnwelvaart gebracht. Zuidelijke EU-landen konden goedkoop geld lenen en hiermee producten bij de noordelijke EU-landen kopen.