Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 jan 2013 1:24 am 
Vijfje

Opzoeken: Reële rente

De reële rente geeft een correcter beeld van het rendement. Hij wordt immers berekend door de inflatie af te trekken van de nominale rente.
Reële rente = nominale rente - inflatie.

reële rente
werkelijke rente in koopkracht uitgedrukt. Dit is de nominale rente gecorrigeerd voor de prijsinflatie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2013 1:32 am 
Knaak

Er dan ook bijzetten dat spaarrentes per jaar gelden en die inflatie van 2,9% vooralsnog voor één maand.
Over geheel 2012 was de inflatie in Nederland ca 2,5%, terwijl de spaarrentes het gehele jaar hoger lagen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2013 9:46 am 
Vijfje

Mee eens. Maar er is ook nog zoiets als VRH. Plus de omstandigheid dat velen niet wensen/durven/visie missen om hun geld wat langer vast te zetten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2013 11:33 am 
2 Kwartjes

JandeV schreef:
Er dan ook bijzetten dat spaarrentes per jaar gelden en die inflatie van 2,9% vooralsnog voor één maand.
Over geheel 2012 was de inflatie in Nederland ca 2,5%, terwijl de spaarrentes het gehele jaar hoger lagen.

Dat is onjuist! Het inflatiecijfer van december is tov de prijzen in december 2011, en daarom een goede indicatie van de inflatie over 2012. De gemiddelde inflatie over 2012 is het gemiddelde van de maandinflaties over 2012. Aangezien het inflatiecijfer van januari 2012 echter betrekking heeft op de periode januari 2011 tot januari 2012, is de 'gemiddelde inflatie over 2012' volgens het CBS feitelijk een tijdgewogen periode gemiddelde van januari 2011 tot december 2012, met als zwaartepunt januari 2012 (!). Omdat het inflatiecijfer van december 2012 met 2.9% aanzienlijk hoger is dan het 'gemiddelde' geeft dat een duidelijke indicatie dat de inflatie oploopt. Zie ook.

Laatst bijgewerkt door dubbeltje op do 31 jan 2013 11:37 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 31 jan 2013 11:36 am 
Knaak

JandeV schreef:
Het zal niet vriendelijk overkomen, maar dat moet dan maar: Momenteel bent U vooral zelf schuldig aan dat negatieve rendement.

Hoezo ben ik zelf schuldig aan het negatieve rendement? Ik bepaal de rentestand, inflatie en eventueel de vrh niet. Wel kan ik bepalen wat ik met mijn geld doe.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2013 2:39 pm 
Kwartje

Er zijn jaren geweest dat de huizenprijzen tot wel 20% stegen. Ondanks dat toen de spaarrente 3,5% bedroeg was daar niet tegenop te sparen. Daar hoorde je er echter niemand over. Nu al enige jaren sprake is van gelijkblijvende of licht dalende huizenprijzen is iedereen in rep en roer. Maar voor wie de woningmarkt op wil met zijn of haar spaargeld levert de huidige 2% meer op dan de 3,5% uit vroeger tijden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2013 3:01 pm 
2 Kwartjes

ErikVries schreef:
Er zijn jaren geweest dat de huizenprijzen tot wel 20% stegen. Ondanks dat toen de spaarrente 3,5% bedroeg was daar niet tegenop te sparen. Daar hoorde je er echter niemand over. Nu al enige jaren sprake is van gelijkblijvende of licht dalende huizenprijzen is iedereen in rep en roer. :roll:

+1

ik heb ook weleens de indruk dat niemand meer 'een appeltje voor de dorst' heeft, we hebben ook goede jaren achter de rug gehad met voldoende weelde en overvloed :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 03 feb 2013 11:38 pm 
Daalder

smiver schreef:
ik heb ook weleens de indruk dat niemand meer 'een appeltje voor de dorst' heeft, we hebben ook goede jaren achter de rug gehad met voldoende weelde en overvloed :wink:

dat wordt de werkelijkheid. De overheid doet er namelijk alles aan om alle appeltjes voor de dorst af te pakken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 4:06 pm 
Gulden

Nu de overheid zonder reden de meeste banken van de aandeelhouders afgepakt en genationaliseerd heeft wiens appeltje is het dan dat op de staatsbank staat?
Er is de wens om obligatiehouders mee te laten betalen aan nationalisaties en wie weet straks ook de spaarders.

De rente zal overigens niet negatief worden. Bij een negatieve rente is het voordeliger je geld thuis te bewaren zoals onze opa's en oma's veelal deden. Dat effect zal al beginnen beneden de 1,2% rente op spaarrekeningen en deposito's.
Dan zal de overheid draconische maatregelen moeten nemen om opnemen van geld te verbieden of alle banktegoeden opeisen en nieuw geld uitgeven. Uiterlijk op dat moment zullen we zien of de overheid voor de burgers bezig was of louter voor anderen.

Een rente lager dan de inflatie is slikken en kan je niet veel tegen doen maar als je bij negatieve rente geld moet betalen om het op de bank te houden kan je net zo goed bij de bank een kluis huren en het daar in leggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 9:35 pm 
Knaak

Spaarders betalen nu al mee voor de overheid. Rente is nu maximaal 2,25 %. Zit je onder de vrh grens dan ga je 0,65% erop achteruit. Zit je boven de vrh grens dan ga je er tussen de 0,65 en 1,85% op achteruit.....
Kortom spaarders betalen mee om de euro en staatsschuld in stand te houden...
Dit noemt men ook wel deflatie van spaargeld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 9:45 pm 
Knaak

Piggy schreef:

Hoe kom je hieraan?
Waar kan ik hier meer over vinden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 10:57 pm 
2 Kwartjes

Dat lijkt me een persoonlijke definitie van Piggy, die volgens mij onjuist is.

Inflatie en deflatie hebben betrekking op het prijsniveau van producten.
Over welke producten het gaat kun je kiezen. Daarom zijn er meerdere inflatiecijfers. Voor de meest gebruikelijke inflatiecijfers gebruikt het CBS een 'mandje' producten dat representatief zou moeten zijn voor het uitgaven patroon van een gemiddeld huishouden.

Inflatie betekent dat het meer gaat kosten om dezelfde of gelijkwaardige producten later te kopen.
Deflatie betekent dat het minder gaat kosten om dezelfde of gelijkwaardige producten later te kopen.
Deflatie is feitelijk niets anders dan negatieve inflatie.
Inflatie en deflatie hebben invloed op de waarde van je spaargeld. Door inflatie wordt spaargeld relatief minder waard (je hebt meer geld nodig om hetzelfde later te kopen) terwijl door deflatie spaargeld meer waard wordt (je hebt minder geld nodig om hetzelfde later te kopen. Deflatie is desastreus voor de economie, omdat daarmee de noodrem op "geld uitgeven" wordt gezet.

Als de inflatie hoger is dan de rente, dan heb je effectief een negatief rendement: De rente compenseert je namelijk niet meer voor de inflatie.

Over inflatie en deflatie van het spaargeld zelf heb ik nog niet eerder gehoord. Ik weet niet eens wat ik me erbij voor moet stellen. Moet ik dan ineens blij zijn met inflatie? ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 11:07 pm 
Knaak

Dank voor je uitleg. Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt, als ik zeg dat die uitleg voor mij weinig nieuws bevat.
Ik ben juist zo benieuwd naar een uitleg van degene die de stelling plaatste:
Citaat:

Had er nu nog gestaan "noem ik", dan had ik het bericht als onzin opzij geschoven. Maar nu staat er "noemt men" en tot "men" reken ik gewoonlijk mezelf ook.
Werkelijk interessant dus. Waar kan ik hier meer over vinden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 11:41 pm 
Knaak

Lees maar eens hier.

Deflatie is waardevermindering, dus deflatie van spaargeld is waardevermindering van je spaargeld.
Ok men kent die term niet, maar klopt gemiddeld gesproken wel. Je kan minder kopen voor je geld.
Stel dat de rentes (2,35 max.) en inflaties (2,9%) zo blijven, dan kan is je 1 euro over 23 jaar nog 0,90 euro waard.
Als je de maximale VRH erbij betaald dan is 1 euro over 23 jaar 0,67 euro waard...

Waarom noem ik het deflatie van spaargeld? Omdat de inflatie hoger is (met eventueel VRH erbij) dan de rente die men ontvangt.
Laten we hopen dat de crisis niet al te lang duurt, want een lage rente is niet goed voor spaarders, beleggers en pensioenfondsen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 11:48 pm 
Knaak

Piggy schreef:
Lees maar eens hier.

Deflatie is waardevermindering, dus deflatie van spaargeld is waardevermindering van je spaargeld.

Deflatie is waardevermindering

Ik zal er wel overheen lezen, maar dat zie ik dus niet staan.

Maar laat maar gaan, ik leg het bericht wel terzijde als onzin.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]