Dat lijkt me een persoonlijke definitie van Piggy, die volgens mij onjuist is.
Inflatie en deflatie hebben betrekking op het prijsniveau van producten.
Over welke producten het gaat kun je kiezen. Daarom zijn er meerdere inflatiecijfers. Voor de meest gebruikelijke inflatiecijfers gebruikt het CBS een 'mandje' producten dat representatief zou moeten zijn voor het uitgaven patroon van een gemiddeld huishouden.
Inflatie betekent dat het meer gaat kosten om dezelfde of gelijkwaardige producten later te kopen.
Deflatie betekent dat het minder gaat kosten om dezelfde of gelijkwaardige producten later te kopen.
Deflatie is feitelijk niets anders dan negatieve inflatie.
Inflatie en deflatie hebben invloed op de waarde van je spaargeld. Door inflatie wordt spaargeld relatief minder waard (je hebt meer geld nodig om hetzelfde later te kopen) terwijl door deflatie spaargeld meer waard wordt (je hebt minder geld nodig om hetzelfde later te kopen. Deflatie is desastreus voor de economie, omdat daarmee de noodrem op "geld uitgeven" wordt gezet.
Als de inflatie hoger is dan de rente, dan heb je effectief een negatief rendement: De rente compenseert je namelijk niet meer voor de inflatie.
Over inflatie en deflatie van het spaargeld zelf heb ik nog niet eerder gehoord. Ik weet niet eens wat ik me erbij voor moet stellen. Moet ik dan ineens blij zijn met inflatie?