Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 1:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 04 feb 2013 11:57 pm 
Knaak

Wat is inflatie dan? Waardevermeerdering? Worden we slapend rijk met veel inflatie?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 12:42 am 
Gulden

Om de deflatie definitie kwestie te stoppen kunnen we de term deflatie beter vergeten en het verdamping van spaargeld noemen.

Laatst bijgewerkt door DagobertDuck op di 05 feb 2013 12:51 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 12:46 am 
Knaak

deflatie = verdamping van spaargeld ?

OK, leg ik ook wel opzij.

Goed, dan wijzig ik mijn bericht ook:
Iedereen noemt het maar zo hij wil. Al noem je het kippensoep.
Maar ga niet zeggen: "Men noemt het zo" of "wij noemen het zo", als het slechts eigen fantasie betreft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 1:16 am 
Gulden

@ JandeV
Ik heb niets zus of zo genoemd. Ik ben slechts ingesprongen en heb slechts een mijns insziens onjuiste definiering van het begrip deflatie vermeden door een passender begrip neerte zetten: verdamping van spaargeld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 10:29 am 
Kwartje

Piggy schreef:
Lees maar eens hier.
Deflatie is waardevermindering, dus deflatie van spaargeld is waardevermindering van je spaargeld.

Je hebt niet goed gelezen. Op de eerste regel van je bron staat letterlijk:
Citaat:
Deflatie ('uitblazen') of waardevermeerdering van het geld is in de economie het verschijnsel dat het algemeen prijsniveau daalt.

Overigens is dit topic ondertussen meer iets voor Op de bank. Hier gaat het over vooral "negatief rendement" i.p.v. de "negatieve rente" waar het artikel over rept.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 9:07 pm 
Knaak

BillGates schreef:
Wat is inflatie dan? Waardevermeerdering? Worden we slapend rijk met veel inflatie?

In sommige gevallen is inflatie waardevermeerdering van je spaargeld. Hoe? De inflatie is nu 2,9%. Stel dat er geen krediet/hypotheek/vastgoed/bankencrisis zou zijn geweest. Dan hadden wij nu waarschijnlijk een rente van 4 a 5 % gehad voor een variabele spaarrekening.
4-2,9=1,1 of 5-2,9=2,1% positief rendement (afgezien van VRH)!

Inflatie relateert men altijd aan producten, niet aan geld. Eigenlijk is dat incorrect, want inflatie of devaluatie is ook van toepassing op geld. Geld kan ook veel minder waard worden t.o.v. andere valuta of zelfs veranderen. Hier een voorbeeld:

Na de inflatie tijdens de jaren 1970 tot 1990 was de Turkse munteenheid bijna niets meer waard. Van 9 lira per dollar in de late jaren 1960 devalueerde de lira tot ongeveer 1,65 miljoen lira per dollar in 2001. De reden hiervoor was dat de toenmalige president om de buitenlandse schulden af te betalen in grote hoeveelheden geld liet drukken. Het drukken van dit geld had als gevolg dat de munteenheid devalueerde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 10:11 pm 
Kwartje

Citaat:
In sommige gevallen is inflatie waardevermeerdering van je spaargeld. Hoe? De inflatie is nu 2,9%. Stel dat er geen krediet/hypotheek/vastgoed/bankencrisis zou zijn geweest. Dan hadden wij nu waarschijnlijk een rente van 4 a 5 % gehad voor een variabele spaarrekening. 4-2,9=1,1 of 5-2,9=2,1% positief rendement (afgezien van VRH)!

Ook hier gebruik je de termen verkeerd. Inflatie is geen waardevermeerdering, ook niet zoals jij het uitlegt. Waar jij op doelt is een situatie vergelijkbaar met wat jaren terug, toen de spaarrente stukken hoger was dan de inflatie. Toendertijd hadden banken gebrek aan (goedkoop) geld, werd er meer uitgeleend en was er meer concurrentie tussen (spaar-) banken. De hogere spaarrente was dus niet echt een gevolg van de inflatie. Stellen dat inflatie (soms) waardevermeerdering is, is incorrect. Je kan hooguit beweren dat bij inflatie goederen in geldwaarde vermeerderen, maar eigenlijk is het dus dat het (spaar-) geld minder waard wordt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 11:13 pm 
Knaak

Je leest alleen mijn eerste stuk, niet mijn tweede stuk die verwijst naar een voorbeeld van deflatie van valuta. Momenteel heeft bijvoorbeeld amerika de geldpersen ook aanstaan. Momenteel heeft dat nog niet tot devaluatie van de dollar geleid, maar als men zo door blijft gaan dan zal de dollar devalueren t.o.v. andere valuta (en dus minder waard worden).

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 11:36 pm 
Kwartje

Deflatie en devaluatie mogen dan erg op elkaar lijken wat betreft de schrijfwijze, het zijn twee zeer verschillende begrippen. Deflatie houdt in dat je nu meer goederen en diensten kunt kopen voor een bepaalde hoeveelheid geld dan voorheen (en is dus het tegengestelde van inflatie). Devaluatie betekent dat een bepaalde munteenheid minder waard is geworden ten opzichte van een andere munteenheid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 05 feb 2013 11:39 pm 
2 Kwartjes

Devaluatie is niet hetzelfde als deflatie.
devaluatie = waardevermindering (dus JA, munteenheden zoals de dollar en ook de euro kunnen devalueren)
deflatie = straks meer kunnen kopen voor minder geld (dus NIET van toepassing op de munteenheid zelf)
Inflatie is één van de oorzaken voor devaluatie van een munteenheid

P.S. Daalder, je was sneller dan ik. Jouw bijdrage kwam terwijl ik bovenstaande intikte.
Aangezien dit nog een klein beetje extra informatie bevat, laat ik 'm toch maar staan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]