Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 7:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 192 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2011 4:25 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 10 sep 2008 11:51 am
Berichten: 106
Vraag en antwoord

Worden de spaarloonregeling en de levensloopregeling afgeschaft?
De spaarloonregeling en de levensloopregeling worden omgezet in de nieuwe vitaliteitsregeling. Deze regeling wordt geleidelijk ingevoerd in 2012 en 2013. Er komt een overgangsregeling voor mensen die nu gebruik maken van de spaarloonregeling en de levensloopregeling.

Vitaliteitsregeling
De vitaliteitsregeling is een regeling die ondersteunt in zorgtaken, het volgen van scholing, opzetten van een eigen bedrijf, demotie of deeltijdpensioen. Hierdoor kunnen mensen langer gezond doorwerken. Bijvoorbeeld doordat zij het geld van de regeling gebruiken voor omscholing of voor overbrugging van een periode tussen 2 banen. De regeling kan niet worden gebruikt voor vervroegd uitreden.

Gevolgen voor spaarloonregeling
De spaarloonregeling wordt afgeschaft per 2012. Het opgebouwde vermogen komt vrij in 2012, maar u kunt uw spaarloontegoed ook laten staan. De tegoeden worden dan jaarlijks vrijgegeven.

Gevolgen voor levensloopregeling
De levensloopregeling wordt afgeschaft per 2012. Nieuwe deelnemers kunnen zich vanaf dan niet meer aanmelden. Neemt u al deel aan de levensloopregeling, dan geldt het volgende:

Heeft u op 31 december 2011 minimaal € 3.000 gespaard in de levensloopregeling, dan blijven de opgebouwde rechten bestaan. U kunt echter niet meer bijstorten. :shock: Lekker duidelijk weer allemaal :shock: Het bedrag kunt u verzilveren bij opname van het spaartegoed. Ook kunt u het spaartegoed onbelast doorstorten naar vitaliteitssparen.
Heeft u minder dan € 3.000 euro spaartegoed op 31 december 2011, dan kunt u het tegoed in 2012 opnemen (na belastingheffing) of in 2013 onbelast doorstorten naar vitaliteitssparen. U kunt vanaf 2012 niet meer bijstorten.
Uitzondering levensloop 58-plussers
Er geldt een uitzondering voor mensen die op 31 december 2012 58 jaar of ouder zijn. Zij kunnen gebruik maken van de levensloopregeling totdat zij 65 jaar zijn.

Belastingplan 2012
De vitaliteitsregeling maakt onderdeel uit van het Belastingplan 2012.

Bron:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/levensloopregeling/vraag-en-antwoord/worden-de-spaarloonregeling-en-de-levensloopregeling-afgeschaft.html :shock:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011 1:47 pm 

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 8:49 pm
Berichten: 38
Is vitaliteitssparen ook te gebruiken om (tijdelijk) bijvoorbeeld één dag minder te gaan werken? Ik ben ooit begonnen aan levensloopsparen om, als er ooit kinderen zijn, een dag minder te gaan werken, en er zo voor te zorgen dat ik toch voldoende inkomsten zijn. (Nu kan ik het geld missen, straks heb ik het waarschijnlijk harder nodig).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 okt 2011 2:49 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
Volgens de huidige plannen kun je het geld uit Vitaliteitssparen altijd en zonder motivatie opnemen.
Voor (tijdelijke) werktijdverkorting dus ook.
Maar ik verwacht dat je toch wel instemming van je werkgever nodig zult hebben, zeker als je na enige tijd terug zou willen naar je volledige werktijd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 okt 2011 11:06 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
ZeRoC00l schreef:
Is vitaliteitssparen ook te gebruiken om (tijdelijk) bijvoorbeeld één dag minder te gaan werken? Ik ben ooit begonnen aan levensloopsparen om, als er ooit kinderen zijn, een dag minder te gaan werken, en er zo voor te zorgen dat ik toch voldoende inkomsten zijn. (Nu kan ik het geld missen, straks heb ik het waarschijnlijk harder nodig).


Je kan dan beter kiezen om 2,5 jaar lang een dag onbetaald ouderschapsverlof op te nemen (per kind) De fiscus betaalt dan per uur € 4,14 netto terug. Na 2,5 jaar keer kan je volledig terugkeren bij je baas voor 100%. Als je op eigen beweging besluit je dienstverband met een dag te verkorten, hoef je baas de terugkeer niet te accepteren.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 11:32 am 

Geregistreerd: ma 28 jul 2008 1:18 pm
Berichten: 18
http://www.rendement.nl/salaris/nieuws/ ... lopen.html

Citaat:
Niet alleen 58-plusser mag blijven levenslopen
5 oktober 2011 - Werknemers die op 31 december 2011 een tegoed van minstens € 3.000 op hun levenslooprekening hebben staan, kunnen volgend jaar nog deelnemen aan de overgangsregeling. Ook nadat de vitaliteitsregeling in 2013 is ingevoerd, kunnen ze ervoor kiezen om te blijven levenslopen. In het Belastingplan stond nog dat dit laatste alleen voor 58-plussers mogelijk is.



Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 7:33 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
http://www.loyalis.nl/pensioenakkoord/l ... pakket.asp

nog een bevestiging dat er niets verandert als je voor 31 december 2011 een bedrag van > € 3000,- op je levensloopregeling hebt staan


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 9:06 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
Allemaal leuk en aardig dat vitaliteitssparen.
Ik heb echter nog nergens op de volgende vraag een antwoord gevonden:

Moet ik bij opname van de rente inkomstenbelasting over het rentebedrag betalen ?

Immers bij inleg is het bedrag aftrekbaar, en bij opname moet er belasting worden afgedragen.

Daar zullen de dames en heren in Den Haag nog niet over nagedacht hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 9:15 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Ik denk dat daar wel over nagedacht is :wink:
En het antwoord op die vraag ligt zeer voor de hand.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 05 okt 2011 11:07 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
schraper schreef:
Moet ik bij opname van de rente inkomstenbelasting over het rentebedrag betalen ?

Voor zover ik weet: ja. De redenering daarachter ligt ook voor de hand: omdat op de levenslooprekening 'bruto' bedragen staan krijg je ook rente over een hoger bedrag - maar dat voordeel wordt weer gecompenseerd door bij uitbetaling ook over die rente belasting te heffen en hem dus ook 'netto' uit te keren. Je zult er qua rente dus niet extra aan verdienen. Een voordeel dat je wel houdt dat je over het bedrag op je levenslooprekening geen vermogenrendementsheffing hoeft te betalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 06 okt 2011 5:39 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 19 okt 2007 9:19 am
Berichten: 124
Over dat bericht van vanmorgen over spaarloon zat ik nog een goed na te denken.
Stel je doet nu niet mee, stort in december 613 euro dan kan je het in januari zo weer opnemen en heb je mooi EUR 613,- vrij van belasting gehad.
Dit kan toch gewoon?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 06 okt 2011 7:44 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
Ik heb meer dan € 3000,- op mijn levenslooprekening, maar spaar op dit moment niet.
Mag ik dan volgend jaar weer gewoon gaan sparen op mijn levenslooprekening?
En moet ik dat wel willen? Je kan meer sparen dan bij vitaliteitssparen, maar de opnamemogelijkheden zijn minder.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 06 okt 2011 7:54 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Zoals het er nu uit ziet, mag je door die 3 000 doorsparen

Als je het tegoed wil gebruiken om eerder met pensioen te gaan, dan moet je doorgaan met levensloop.
Is dat niet je bedoeling, dan denk ik dat ik over zou stappen.

Zoals je al zei zijn er bij vitaliteitssparen nauwelijks opnamebeperkingen, behalve dan dat het niet voor vervroegd pensioen mag.
De levensloop heeft wat meer beperkingen, maar mag je wel voor vervroegd pensioen gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 11:39 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Ricky86 schreef:
Over dat bericht van vanmorgen over spaarloon zat ik nog een goed na te denken.
Stel je doet nu niet mee, stort in december 613 euro dan kan je het in januari zo weer opnemen en heb je mooi EUR 613,- vrij van belasting gehad.
Dit kan toch gewoon?

Ik weet alleen niet of je nu nog mee kan doen, maar in principe heb je natuurlijk gelijk dat alle spaarloon op 1 januari vrij van belasting is.
Dat is wel mooi, want sinds kort telt alleen 1 januari nog als meetpunt, en kun je daarna alles opnemen en elders met een hogere rente wegzetten, zonder dat het meetelt voor de belasting over 2012.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 12:37 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
henrid schreef:
Ik weet alleen niet of je nu nog mee kan doen,



Ja dat kan, mits je voldoet aan 2 eisen:

Je was op 1 januari 2011 al bij je huidige werkgever in dienst en
je pastte op 1 januari al de loonheffingskorting toe.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 okt 2011 1:51 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 6:53 pm
Berichten: 194
Hamvraag blijft voor mij (op 31 dec. 2012 58 jaar, en veel meer dan € 3000,- op mijn levenslooprekening):
blijft de levensloopregeling voor mij zodanig bestaan dat ik op m’n 62ste kan stoppen met werken ?

_________________
The lack of money is the root of all evil (Mark Twain)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 192 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO