Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu ma 29 apr 2024 7:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 192 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 nov 2011 6:30 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
dit is helaas niet mogelijk

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 30 nov 2011 9:39 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
ErikVries schreef:
Het maximum saldo inclusief bijgeschreven rente blijft 20.000 euro. En mag dit bedrag niet overschrijden.


Ik lees net in de nieuwsbrief loonheffingen 2012 dat:
In 2013 kan uw werknemer er ook voor kiezen zijn spaartegoed van de levensloopregeling door te storten maar de nieuwe regeling vitaliteitssparen. Dat mag ook als het spaartegoed van de levensloopregeling hoger is dan het maximum van € 20000 dat voor vitaliteitssparen gaat gelden.

Nu nog de vraag of dit hogere bedrag van € 20000 ook gaat gelden voor de vrijstelling in box 3

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 02 dec 2011 8:26 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
De nieuwe regeling ten aanzien van levensloopsparen is nog steeds niet eenduidig, maar als ik dit informatieblad uit November van ministerie van financien lees dan is mijn interpretatie.

Heb je per 31-12-2011 meer dan € 3000 gespaard, dan kun je de levensloopregeling doorzetten totdat ze de AOW gerechtigde leeftijd hebben bereikt. Zij kunnen kan niet deelnemen aan vitaliteitssparen, tenzij men levensloopsparen omzet in vitaliteissparen voor 31-12-2013.

Wat voor mij nog steeds open vragen zijn indien men levensloopsparen will aanhouden:
1 Men kan in 2012 nog sparen, maar kan men nog steeds na 2013 sparen tot maximaal 210% van het jaarsalaris
2 Is het spaarbedrag nog steeds vrijgesteld van VRH
3 Zal de instelling waarbij je deelneemt aan het levenloopsparen deze spaarvorm voortzetten en nog steeds een aantrekkelijke rente geven indien er geen nieuwe instroom aan spaargeld zal plaatsvinden.
(Bij MN services op dit moment rente van 3.2%, dus inclusief de vrijstelling van 1.2% , 4.4%)

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... v-2011.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 dec 2011 1:10 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 6:53 pm
Berichten: 194
Goede vragen, Harry !
Daar wil ik graag aan toevoegen:
4 Blijft de levensloopregeling zodanig bestaan dat je op je 62ste kan stoppen met werken ?

_________________
The lack of money is the root of all evil (Mark Twain)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 03 dec 2011 1:04 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
Volgens mij wel, want dit is ook mijn spaardoelstelling van het levenloopsparen, om eerder te kunnen stoppen met werken. De doelstelling van de levensloopregeling was om bij onbetaald verlof, ouder of zorgverlof of eerder stoppen met werken, toch te kunnen financieren met toestemming van de werkgever.

Ik neem aan dat indien je meer dan € 3000 hebt gespaard per 31-12-2011 en de levensloop regeling per 1-1-2013 doorzet je nog steeds gebruik kunt maken van alle orginele doelen. Ik weet dat de regering vroegpensioen wil ontmoedigen, daarom het afschaffen van deze levensloop regeling. Maar ze maken wel een uitzondering voor bestaande deelnemers mits deze voldoen aan de voorwaarde van € 3000 gespaard per 31-12-2011. Waarom zouden ze anders deze uitzondering maken. Ik neem aan dat de regering ook inziet dat ze niet onbetrouwbaar willen overkomen al ze een regeling die pas enkele jaren bestaat volledig afschaffen, ook voor bestaande deelnemers die hier serieus mee bezig waren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 dec 2011 10:50 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 6:53 pm
Berichten: 194
Nou, ik hoop dat je gelijk hebt, Harry, maar ik vertrouw deze regering voor geen cent.
Ik weet nog geen antwoord op jouw bovenstaande vragen. Ik vermoed bewust slechte voorlichting hierover om mensen te ontmoedigen voor de levensloopregeling en ze vooral richting "vitaliteitsparen" te sturen, de nieuwe regeling die overigens vermoedelijk ook vooral gebruikt zal worden voor pensioen, deeltijdpensioen in dit geval.

_________________
The lack of money is the root of all evil (Mark Twain)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2011 3:18 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 dec 2008 6:58 pm
Berichten: 79
Ik ben net overgegaan naar Centraal beheer:rente 3,4% en 0,5% bonus (dus totaal 3,9%) bij deelname aan collectiviteitsvoordeel. En nu maar hopen dat dit standhoudt.

Eric


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2011 4:58 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 10 sep 2008 11:51 am
Berichten: 106
3,9% wordt al jaren gegeven door CB, prima rente :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 dec 2011 6:43 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
Goede tip, bedankt. Ik was hiervan niet op de hoogte, maar via mijn werkgever zitten we al bij CB met collectieve verzekeringen en zou de bonus van 0.5% voor de levensloopregeling ook van toepassing zijn. Dus totaal 0.7% beter dan bij MN services en gezien mij huidige en toekomstige levensloop spaarsaldo wel interressant om over te stappen.

Als men echter wil overstappen moet dit nog in 2011 gebeuren. Vanaf 1-1-2012 worden geen nieuwe deelnemers aan de levensloopregeling meer toegelaten bij CB.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 6:42 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
Meeste levensloopspaarders houden voordelen
Laatste update: 3 januari 2012 14:20 info .DEN HAAG - De levensloopregeling voor verlofsparen is net als het spaarloon per 1 januari dit jaar gesloten voor nieuwe deelnemers, maar ongeveer driekwart van de 250.000 bestaande verlofspaarders behoudt een groot deel van de voordelen.
Bestaande levensloopspaarders mogen hun tegoed laten staan.
Meer op: http://www.nu.nl/geldzaken/2706410/mees ... delen.html


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Vitaliteitssparen
BerichtGeplaatst: zo 04 maart 2012 1:41 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
http://z24antwoord.z24.nl/personeelszak ... ndernemers

Z24 mengt zich ook in het verhaal over de nieuwe Vitaliteitsregeling (vanaf 2013).
En ze maken meteen een flinke fout: de premie wordt betaald uit het bruto inkomen (want aftrekbaar), dus niet uit het netto inkomen.
Dat soort opmerkingen zaaien meteen weer verwarring :?

Ik ben het wel eens met de opmerking van Wolfssen. Deze regeling oogt dermate aantrekkelijk dat het waarschijnlijk gauw afgelopen zal zijn.
Zelf ben ik voornemens om in 2013 in ieder geval vlot een rekening te openen, zo gauw dat mogelijk is.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 maart 2012 2:20 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
BillGates schreef:
Ik zie een addertje: Ik ben bang dat je 2x loongerelateerde ziektekostenpremie betaalt, als je van je netto loon moet sparen. Bij de uitbetaling moet je natuurlijk, naast inkomstenbelasting ook ZKV-premie betalen. Zo is het indertijd met de koopsompolissen ook gegaan. Je kon het aftrekken van je inkomsten, maar bij de uitbetaling van je lijfrente betaal je weer inkomstenbelasting (ook over de vermogensgroei van de gepasseerde 15,20 jaar) maar ook 7,5% ZKV-premie. En daar hadden we in de jaren 90 geen rekening mee gehouden.


Deze opmerking blijft me door het hoofd spoken :!:

Inmiddels is het bijdrage-inkomen voor de ZVW opgetrokken van € 33.427 naar € 50.064 in 2012.
Dit is een dusdanig hoog inkomen dat de overgrote meerderheid van de belastingplichtigen daar wel onder zal vallen; zeker in het jaar dat ze dat geld nodig hebben voor een wereldreis oid. of voor compensatie van lagere inkomsten.

Dus als het inderdaad zover komt dat de belaste afname van de Vitaliteitsregeling onder de ZVW heffing komt te vallen, dan kost dit waarschijnlijk 5%(*) extra van de bruto opgenomen bedragen.

Niet dat dit de regeling onaantrekkelijk zou maken, maar het is wel goed om het in de eigen berekeningen mee te nemen.
In de informatie van de overheid wordt er (nog) niet over gesproken (men spreekt slechts over belastingheffing), maar dat komt wellicht nog.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... eling.html



* De ZVW premie bedraagt 5% in 2012 voor termijnen van lijfrente (inclusief uitkeringen uit banksparen) voor zover de premie hiervoor destijds aftrekbaar was

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 maart 2012 6:21 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 30 dec 2011 10:55 am
Berichten: 53
Fraai is dat. Is dit ook zo met de levensloop regeling?

Dus stel dat je bijvoorbeeld een jaar eerder met pensioen gaat, en je overbrugt dat jaar met levensloop, dan betaal je in het ongunstigste geval (als je meer dan 50k hebt gespaard) dus 5% van 50,064 = 2503 euro bruto, dus in het hoogste tarief 52% van 2503 = 1302 netto extra (per jaar).

Op zich ok als dit de regel is, maar dit is nooit duidelijk aangekondigd in folders etc......iedereen rekent altijd met de heffings percentages. Idd weer een addertje.

In mijn ervaring vallen lange termijn fiscale faciliteiten bijna altijd tegen, hetzij door dit soort verrassingen, of omdat de spelregels al gaande in het nadeel van de spaarder veranderd worden ("de onbetrouwbare overheid").


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 04 maart 2012 8:00 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Belastingalmanak schreef:
De instelling waar het tegoed wordt aangehouden, houdt 42% loonheffing in op alle opnamen. In de aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over het jaar van opname wordt de ingehouden loonheffing verrekend met de verschuldigde inkomstenbelasting/premieheffing volksverzekeringen.


Ook hier geen woord over de ZVW-heffing. Misschien is het niet zo, of heeft zelfs de redactie van de almanak er nog niet over nagedacht.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 05 maart 2012 9:59 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Je ontvangt de werkgeversbijdrage ZVW van de financiele instelling ook niet!

Hier zal je (ex) werkgever voor moeten opdraaien.
Ben je als werkgever dus genaaid, als je werknemer in voorliggende jaren tussen de 35000 en 50000 op jaarbasis heeft verdiend. :shock:

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 192 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO