Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu ma 29 apr 2024 12:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 192 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 12:04 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Spaarloon......geboren 1.1.1994...stervende op jeugdige leeftijd.
Levensloop....geboren 1.1.2006....ziek vanaf 1.1.2012, leeft hooguit met beperkingen (nog een tijdje) verder (voor een enkeling)
Vitaliteitssparen...een doodgeborene....?

De overheid geeft het voorbeeld....een lang leven kost al gauw teveel..... :mrgreen:
Zoals de beurs vooruitloopt op de markt.........?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 12:46 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
ZeRoC00l schreef:
...nou, wil je eerder stoppen, spaar dan maar (belastingvrij) via vitaliteitssparen / levensloop sparen zelf om eerder te stoppen.


Als je spaart om eerder te stoppen, is het te hopen dat je al levensloop spaart en het ook voortzet.
Vitaliteitssparen mag je daar niet voor gebruiken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 4:38 pm 

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 8:49 pm
Berichten: 38
Ik wel, dat is het probleem niet, maar in z'n algemeenheid. Ik geef alleen maar aan dat ik het een goede manier zou vinden om eerder stoppen juist wel mogelijk te maken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 4:59 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
Vitaliteitssparen is vanmiddag afgeschaft / opgeschort in het deelakkoord 2013 van VVD en PvddA


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 6:54 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 21 aug 2008 4:21 pm
Berichten: 488
Vind het wel jammer van de vitaliteitsregeling, maar gelukkig is de forenzentaks van tafel. Dit "kunduz"-grapje zou mij namelijk netto 1600 euro op jaarbasis hebben gekost.

_________________
Met beleggen kan al je geld kwijtraken. Met sparen loop je veel minder risico.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 9:16 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
Is levensloopsparen ook afgeschaft?

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 8:55 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
:x
Wat een zwalkbeleid.

Positief bekeken: hier hoef ik me dus helemaal niet meer in te verdiepen/over na te denken, op naar nieuwe uitdagingen :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 12:45 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
zessen schreef:
Is levensloopsparen ook afgeschaft?

Dit is nog niet duidelijk, maar ik hoop en verwacht ook niet dat de levensloopspaaregeling compleet afgeschaft zal worden.

De vitaliteitsregeling was de vervanger van spaarloon en levensloopsparen. Alleen de levensloopspaarder met een saldo >€ 3000 per 31-12-2011 kon deze voortzetten onder dezelfde voorwaarden, alleen de levensloopaftrek bij uitkering werd beperkt. Deze uitzondering werd gemaakt om de serieuze levenloopspaarder te ontzien.

De inleg in het levensloopsparen is onbelast, echter de uitkering niet. Bij het uitkeren van de levensloop (als salaris) zou deze dan weer belast worden tegen het dan geldende tarief. Zou de levensloop regeling helemaal afgeschaft worden en deze gelden ineens vrij komen, zal er inkomstenbelasting over geheven worden. Bij de nodige spaarders kan dit inhouden dat (een gedeelte) van het saldo dan tegen een hoger tarief belast zou worden in een hogere tarief schaal. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn omdat bij de inleg het belasting voordeel lager was vanwege een lager tariefschaal.

We zullen wel uitsluitsel krijgen als de plannen verder uitgewerkt zijn en met de kamer besproken worden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 7:07 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
Om alvast rekening mee te houden:
Als de levensloopregeling vervalt en het tegoed in 1 keer wordt uitgekeerd dan is de kans inderdaad groot dat een gedeelte van het uitgekeerde tegoed in een hogere belastingschijf valt.
Er is dan voor de inkomstenbelasting de mogelijkheid om het inkomen van drie achtereenvolgende jaren te middelen.
Daarmee kan je je verlies mogelijk nog enigszins compenseren.

Zie voor meer informatie:

http://www.belastingmiddeling.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 okt 2012 7:39 pm 
Stuiver

Geregistreerd: di 06 apr 2010 2:04 pm
Berichten: 57
Ik lees net op de site van de overheid dat vitaliteitssparen definitief stopt. Het tegoed wordt in één keer uitgekeerd in 2013. Dat betekent dus dat je dan
meer belasting gaat betalen, dan je eigenlijk aan voordeel hebt gehad. Dat is toch juist wat ik schrijf? Zou ik bij mijn salarisadministratie de belaste bedragen die op de levensloop gestort zijn, terug kunnen latem draaien? Of wat kunnen mensen tegen deze belachelijke verandering van de overheid tegen deze wijziging kunnen doen? Is er al toevallig een petitie tegen deze maatregel? Welke akties ondstrernemen jullie?
Raar dat je gestraft wordt voor sparen!!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 okt 2012 8:12 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3720
Het is helemaal niet raar. De overheid heeft schulden welke ze op haar (verkeerde) manier wil oplossen. En hoe los je dat op?
Van mensen die geen of weinig geld hebben valt niet of nauwelijks te plukken. Dus halen ze het geld bij mensen die geld hebben!
Echter zo denkt een klein kind. Een verstandige ouder (wat de overheid zou moeten zijn), probeert het dusdanig te doen dat mensen gemotiveerd blijven en sommige worden.
Er zijn genoeg banen die ingevuld kunnen worden, alleen vele mensen willen dit werk niet doen. Als mensen die nu werkeloos zijn nou deze banen zouden aannemen, dan hoeft de overheid minder uitkeringen te betalen en gaan de lasten voor de overheid er ook op vooruit. Daarin tegen gaat de overheid iedereen en alles zwaarder belasten.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 16 okt 2012 10:53 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
Elkecenttelt schreef:
Ik lees net op de site van de overheid dat vitaliteitssparen definitief stopt. Het tegoed wordt in één keer uitgekeerd in 2013.

Waar heb je dat gelezen ?

Vitaliteitssparen kan niet stoppen. Het zou pas op 1-1-2013 ingevoerd worden. Dat gaat niet door.

De levensloopregeling blijft volgens mij bestaan als je er op 1-1-2012 meer dan 3000 Euro op had staan.
Je kan dan gebruik blijven maken van de regeling.
Alleen de levensloopkorting voor de inkomstenbelasting komt te vervallen.

Bij een tegoed onder de 3000 Euro wordt er inderdaad in 1 keer uitgekeerd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 12:14 pm 
Stuiver

Geregistreerd: di 06 apr 2010 2:04 pm
Berichten: 57
@schraper
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... tsregeling


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 12:46 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: vr 24 dec 2010 11:58 am
Berichten: 887
Vitaliteitssparen stopt dus niet, maar gaat niet door.
De overgangsregeling voor de levensloopregeling blijft gewoon van kracht.
Deze overgangsregeling was al van toepassing voordat bekend werd dat het vitaliteitssparen stopt.
Het stoppen van de vitaliteitsregeling heeft dus geen invloed op de levensloopregeling.

_________________
Neem nodig risico


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 12:50 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
Bedankt voor de link.

Volgens deze informatie zou, zoals al bekend, het vitaliteitsparen per 1-1-2013 niet ingevoerd worden, maar de overgansregeling voor levensloopspaarder zal nog steeds doorgang vinden voor levenloopspaarders met een tegoed per 31-12-2011 hoger dan € 3000 die verder deel kunnen nemen aan het levenloopsparen. Alleen het opbouwen van levensloopverlofkorting zal per 1-1-2013 niet mogelijk zijn.

Ik val onder deze categorie > € 3000 en hoop deze ook na 1-1-2013 verder kan sparen zonder VRH over the spaar tegoed en tegen de tijd van uitkering (spaardoel = vroeg pensioen) minder inkomsten belasting zal betalen. De kansen hierop worden groter door de mogelijk hervorming van de hypotheekaftrek over het verminderen van de hypotheekaftrek en gelijktijdig de inkomsten belasting te verlagen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 192 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO