Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu zo 28 apr 2024 10:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 192 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012 8:29 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
Citaat:
VVD en PvdA: levenslooptegoed vrijgeven - do 08 nov 2012, 18:45

VVD en PvdA willen werknemers en zzp'ers met een levensloopregeling volgend jaar eenmalig de mogelijkheid bieden om hun tegoed op te nemen met een belastingkorting van 20 procent.
...


lees meer


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012 9:29 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
De vraag is nu of dit wederom een wijziging is op de levensloopregeling en nu ook de overgansregeling voor levensloopspaarders die per 31-12-2011 een spaarsaldo hadden van >€ 3000 en door zouden kunnen sparen gaat vervallen en de levensloopregeling helemaal zal vervallen.

Ik zit ook in deze overgangs categorie en was van plan door te sparen met als doelstelling vroegpensioen en heb al een aardig spaarbedrag tegen een leuke VRH vrije rente van 3.9% bij Centraal Beheer.

Mocht dit zo zijn, dan is de vraag 20% belastingkorting bij uitkering in 2013 op wat:
- inkomsten belastingschijf
- te belasten spaarbedrag
- bedrag aan belasting te betalen
heeft iemand hier verder informatie over?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012 9:31 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Een zzp-er met een levensloopregeling. :lol: :lol: :lol:
Die kon ik nog niet.

Bevriezen van levenslooptegoeden ??? De regeling loopt gewoon door; ook in 2014.

En mocht het al met 20% korting worden uitgekeerd in 2013, dan mogen de werkgevers nogmaals de werknemersverzekeringen erover aftikken. Welkom in de wereld van het uniform loonbegrip.
:x

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012 9:35 pm 

Geregistreerd: zo 28 okt 2012 9:51 am
Berichten: 23
Citaat:
Ik zit ook in deze overgangs categorie .....

Geldt ook voor mij, denk dat ik gewoon lekker door spaar :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012 9:48 pm 

Geregistreerd: zo 28 okt 2012 9:51 am
Berichten: 23
....hoewel, toch ook maar even de plannen goed afwachten, las ergens op de site van de rijksoverheid dat de overgansregeling ook stopt per 01-01-2022. :!:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012 10:24 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 03 dec 2007 3:13 pm
Berichten: 208
Ondertussen het voorstel gevonden, op pagina 6 van het document:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2013.html

Samenvatting:

Overgansregeling levensloop > € 3000 per 31-12-2011 blijft van toepassing, dus degenen die nog steeds sparen op basis van de overgangs regeling kunnen blijven doosparen.

De 20% korting is op het spaarbedrag per ultimo 31-12-2011, de datum van afschaffing van de levenloopregeling. Dit is onafhankelijk van degenen die minder of meer (overgangsregeling) € 3000 als saldo hadden per 31-12-2011. Dus over de inleg en rente uitkering in 2012 krijgen deze korting niet (om extra stortingen te voorkomen in 2012).

Opgebouwde levenloopkorting zal bij opname verrekend worden.


Voor degenen die doorsparen via de overgansregeling na 1-1-2013,:

Laten vervallen van voorwaarde dat spaarbedrag alleen aangewend kan worden voor verlof. Hierdoor bestaat dus ook de mogelijheid om uit te laten keren tegen 100% van het dan geldende inkomstenbelasting tarief (die omlaag gaan volgens recent regerings voorstel) over meerdere jaren.

De uiterlijke termijn van opname in het voorstel 1-1-2022 (termijn overgansregeling dan 10 jaar).


Het goede nieuws is dat de overgansregeling nog tot 2022 doorgaat, wat past binnen mijn vroeg pensioen plannen.
Dus nu maar afwachten of het voorstel aangenomen zal worden en zelf uitrekenen of het voordeliger is om gebruik te maken van de 20% korting of door te sparen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 nov 2012 9:04 am 

Geregistreerd: zo 28 okt 2012 9:51 am
Berichten: 23
[quoteHet goede nieuws is dat de overgansregeling nog tot 2022 doorgaat, wat past binnen mijn vroeg pensioen plannen.
Dus nu maar afwachten of het voorstel aangenomen zal worden en zelf uitrekenen of het voordeliger is om gebruik te maken van de 20% korting of door te sparen.][/quote]

Jammer ik val hier (ruim) buiten (wederom een knap staaltje van een onbetrouwbare overhei :evil:

Ben benieuwd of er nog meer opties komen dan uitsluitend verlof opnemen of laten uitkeren. Zou het wellicht wel bij mijn pensioen willen laten storten?
Einde van de dag meer duidelijkheid, althans dat hoop ik dan maar!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 nov 2012 11:06 am 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 dec 2008 6:58 pm
Berichten: 79
Gisteren gelezen dat de regering nadenkt over het plan om volgend jaar de levensloop pot in eens leeg te maken. Een eenmalige belastingkorting van 20% compenseert dan de 'verliezen'. Ik begreep ook dat je de pot gewoon kunt laten staan.

Op korte termijn lijkt het leuk. Echter, ik heb nu 3,9% rendement op de pot en hij telt niet mee in box 3. Er van uitgaande dat ik de pot gebruik in de laatste jaren voor 65 (of 67) zou ik daar ook ongeveer in de 30% belasting vallen (bij de huidige schijven). 10 jaar 3,9 is 47% toename vermogen, 2,55-1,2 = 14% toename.

Wat is wijsheid? Laten staan tegen de volle 3,9% of er nu van af halen en 2,55-1,2 % rente krijgen maar wel de flexibiliteit van een pot netto geld. Ik was overigens niet van plan de pot aan te spreken; het is bedoeld om eerder te kunnen stoppen met werken en niet voor de 'fun'. Anders dan onze regering kan ik wel een lange termijn beleid aanhouden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 nov 2012 11:13 am 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Ik was ook van plan om het te gebruiken om eerder te stoppen met werken, maar als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat per 2022 de pot sowieso helemaal leeg is.
Dat is echter nog niet de tijd om te stoppen met werken.

Ik zou het fijn vinden als ik hem (met de 20% korting) leeg zou kunnen trekken om het vervolgens door te mogen storten in een pensioenspaarpot (die ook buiten Box 3 blijft).
Ik heb me nog niet verdiept in mijn jaar- en reserveringsruimte, maar zou het eventueel niet kunnen om het volledig vrij te laten vallen (met 20% korting) en vervolgens maximaal storten op een pensioenspaarrekening en die inleg weer aftrekken (tegen het volledige tarief).
Dat klinkt namelijk niet als een hele vervelende oplossing.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 nov 2012 12:23 pm 

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 8:49 pm
Berichten: 38
Hier: http://www.telegraaf.nl/overgeld/hypoth ... uld__.html
Wordt al gesproken over het aflossen van de hypotheekschuld.
Als m'n levensloop tegoed bruto overgemaakt kan worden naar m'n hypotheekverstrekker lijkt het mij een prima plan :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 09 nov 2012 12:43 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 dec 2008 6:58 pm
Berichten: 79
Goed plan. Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat 2022 mij wel goed uitkomt. Ik ga het ook (lang) niet redden met de jaar- en reserveringsruimte. Ik heb dat wel een beeld; die ruimte is veel te klein voor mijn levensloop pot. Omdat ik bouwjaar 54 had heb ik optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheid de levensloop helemaal vol te storten. En nu heb ik dus een luxe probleem.
Waarom kan onze regering zulke principiële zaken niet gewoon in stand laten?

Bovendien, bedenk ik mij nu, is de levensloop netto na afrekenen met de fiscus. Misschien is wegzetten in een bankspaarproduct buiten box 3 toch een optie? Met netto geld heb je niets met jaarruimte te maken; goed plan; zoek ik uit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 8:06 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 30 dec 2011 10:55 am
Berichten: 53
Weet iemand of deze regeling (20% belasting korting in 2013) nog doorgaat in de laatste belasting plannen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 10:08 am 

Geregistreerd: zo 28 okt 2012 9:51 am
Berichten: 23
Hieronder de reactie welke ik vandaag ontving van SZW, een antwoord kan ik het nl. niet nomen :evil:

Naar aanleiding van uw onderstaande vragen over de levenslopregeling, informeer ik u als volgt.
Ja, kunt nog blijven deelnemen aan de (overgangsregeling) levensloopregeling.

Zoals wellicht bekend wordt het vitaliteitssparen per 2013 niet meer ingevoerd. Dit is onlangs afgesproken door de VVD en PvdA in het Deelakkoord Begroting 2013. Op dit moment geldt het volgende.

Alleen voor de mensen die op 31/12/11 minder tegoed hadden gespaard dan €3.000, valt het eventuele saldo van het spaartegoed vrij in 2013 (na verrekening met de te betalen loonbelasting). Voor mensen met een spaartegoed van meer dan €3.000 (d.d. 31/12/11), zoals u, geldt op dit moment dat zij dit spaartegoed alleen binnen de bestaande doelstelling en voorwaarden van de levensloopregeling kunnen opnemen (voor het financieren van een periode van onbetaald verlof tijdens het dienstverband of om eerder te stoppen met werken, zij het dat vanaf 2012 geen levensloopverlofkorting meer wordt opgebouwd). Het spaartegoed valt voor deze mensen dus niet vrij; maar zij kunnen nog wel blijven doorsparen en tegoed opnemen (met inachtneming van eerdergenoemde voorwaarden en doelstelling).

Echter, momenteel vindt er overleg plaats tussen de ministeries van Financiën en Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de mogelijkheden te komen tot aanpassingen binnen de bestaande overgangsregeling levensloop (zoals een eenmalige verruiming van de opnamedoelen). Dit betekent dat verschillende mogelijkheden worden onderzocht om eenmalig het levenslooptegoed ook voor mensen met meer dan €3.000 spaartegoed op een fiscaal voordelige wijze vrij te laten vallen. Meer details hierover zijn op dit moment niet bekend. Naar verwachting wordt binnenkort hierover beslist. Het is dus nog even afwachten.Via de site, www.rijksoverheid.nl, kunt u de verdere ontwikkelingen volgen (en ook kennisnemen van de brief die hierover op 29 oktober jl. aan de Tweede Kamer is toegezonden).

Met vriendelijke groet,


Dhr. xxx
Afdeling Publiek & Informatie
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 9:12 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
Citaat:
Opname levenslooptegoed 2013: bestedingsvrij en slechts 80% belast

...
Let op

ABAB waarschuwt deelnemers dat het verzamelinkomen wordt opgehoogd bij een opname (met of zonder belastingkorting) uit het levenslooptegoed. Heeft iemand recht op bijvoorbeeld toeslagen, dan kan een volledige opname van uw levenslooptegoed van invloed zijn op de hoogte hiervan.
...


lees meer


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 16 nov 2012 8:07 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 30 dec 2011 10:55 am
Berichten: 53
Het is me nog steeds niet duidelijk of dit nu 20% op het totale opgenomen bedrag (met maximering 31/12/2011) is, of 20% van de belasting op dit bedrag, zoals bovenstaand artikel aanneemt. In dat geval komt het (bij een groter bedrag) neer op zo'n 10% netto (20% van 52%).

Ik zou zo'n uitkering bijvoorbeeld willen gebruiken om mijn hypotheek (deels) af te lossen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 192 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO