Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu zo 28 apr 2024 11:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 192 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 apr 2012 10:12 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Weet iemand in welke schijf vitaliteitsparen interessant is. In schijf 4 is het duidelijk, maar is het ook al interessant over schijf 1,2,3?
Voor mijn gevoel zou sparen pas interessant worden, via deze regeling als je dit doet met loon uit schijf 2 en hoger...

En is er al meer duidelijkheid over het voor of na ZVW verrekenen met je bruto inkomen?

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 8:04 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3713
Voor mijn gevoel is het altijd interessant, zodra je boven de grens van de VRH-vrijstelling komt, om zo een stukje spaargeld buiten je inkomstenbelasting te houden tot je het wil gebruiken.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 1:00 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
TNX henrid voor de aanvulling:

Bezit onder de grens van de VRH vrijstelling:
- schijf 1 = uitgestelde belasting betaling. = als ZVW dubbel verrekend wordt is het niet voordelig.
(inkomen - hypotheekrente - aftrekposten < schijf 2 grens)
Het kan zelfs nadelig zijn indien je het geld opvraagt op een moment met een hoger jaarinkomen (schijf 2 en hoger).

- schijf 2 en hoger = uitgestelde belastingbetaling maar door je moment van uitkeren zo te kiezen dat je in een lagere schijf terecht komt kan je hier voordeel behalen. Het nadeel van de mogelijk dubbele ZVW is dan kleiner dan het voordeel.
(in gedachten houdend dat het verschil tussen schijf 2 en 3 voor de jongeren niet bijzonder groot is)

Bezit boven de grens van de VRH vrijstelling, dan is het altijd voordelig door belasting over box 3 te verlagen.
(1,2% van 20.000 euro is 240 euro) Hierbij hangt het werkelijke voordeel sterk af van de rentes op de 'geblokkeerde' rekening, wanneer het inkomen in in schijf 1 blijft.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 1:25 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3713
Maar stel je voor dat er tegen die tijd een flattax is van 40% of hoger, niets is ondenkbaar. Ik kijk dus bij dat soort regelingen nauwelijks naar het mogelijke voordeel op lange termijn, maar kijk vooral naar het heden, want wat je nu aan belasting kunt beperken is de enige zekerheid die je hebt. Voor later zijn zoveel scenario's denkbaar.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 2:28 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
@henrid,
Dat zou zomaar kunnen.

Of dat je je vitaliteitsspaarregeling maar moet inzetten bij tijdelijke werkloosheid oid.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 apr 2012 4:01 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3713
Of dat je als eigen risico voor zorgkosten eerst je opgespaarde vitaliteitstegoed moet opeten? (slapende honden, ik heb niks gezegd)

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2012 3:42 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Om dit topic maar weer eens leven in te blazen (het is 2013 voor je het weet :? ).

Het spaarloon is de nek omgedraaid en voor de spaarloon spaarders kwam er in 2012 geen alternatief. Dit komt in 2013.
Alleen, voor de belastingdienst gaat het tegenwoordig om de saldi per 1 januari. Daardoor is ook het vitaliteitssparen in 2013 nog geen alternatief is voor het spaarloon. Immers, je kan niet op 1 januari 2013 al saldo op je vitaliteitsspaarrekening hebben staan, dat zal wel in de loop van 2013 pas mogelijk zijn.

Daarmee is belastingvrij sparen niet 1 maar 2 jaar buitenspel gezet (behalve de "gelukkigen" die aan de levensloopregeling meededen).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2012 4:34 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
groentje schreef:
Daarmee is belastingvrij sparen niet 1 maar 2 jaar buitenspel gezet (behalve de "gelukkigen" die aan de levensloopregeling meededen).


Als box 3 doorslaggevend zou zijn om aan de regeling mee te doen, heb je gelijk.

I.m.h.o. is 1 jaartje box 3, meer of minder, ondergeschikt van belang.
Het grootste voordeel zit in box 1. Denk alleen al aan eventuele tariefsverschillen in box 1 en aan de rente die je ontvangt doordat je de belastingheffing uitstelt. Voorbeeld: door 20K af te trekken ontvang je 8 tot 10K van de Fiscus terug. Dit bedrag kun je op een spaarrekening plaatsen en er de rente van trekken, tot aan het jaar dat de rekening vrijvalt.
Dan is 6 tientjes toch peanuts in het grote geheel?

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2012 3:33 pm 

Geregistreerd: ma 24 sep 2012 3:17 pm
Berichten: 1
Ik heb geen levensloopregeling maar lees sinds kort over vitaliteitssparen.

Is dit geen grootse oplichterij van Den Haag ?
Je mag dus tot 20.000 sparen waar je geen vermogensbelasting over hoeft te betalen.

Alleen waar ik mee zit is, dat het van je Netto salaris afgaat dus het geld wat je op de
vitaliteits spaarrekening spaart heb je al waarschijnlijk 42% belasting van af gedragen.
Het liefst hebben ze dat je het voor je pensioen opmaakt, want ze willen dat je niet eerder
stopt met werken, zodoende vanaf 62 jaar max 10.000 opneembaar per jaar.
Dus bij uitkering van het geld mag je nog een keer belasting betalen over het gespaarde bedrag ?

Dus mijn inziens word je hier niet wijzer van eerder armer of zie ik het verkeerd ?

M Vr Gr
Harry


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 24 sep 2012 3:45 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
De inleg is aftrekbaar. En, afhankelijk van de omstandigheden, tegen een hoger tarief dan waartegen het t.z.t belast is.
Bovendien heb je een liquiditeitsvoordeel want de belastingteruggaaf kun je jarenlang op de spaarrekening zetten.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 sep 2012 2:39 pm 

Geregistreerd: do 04 sep 2008 1:41 pm
Berichten: 14
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar meer info inzake de vitaliteitspaarregeling. Er is ook op site van Rijksoverheid geen recente info van te vinden. Volgens mij is dit best een leuke regeling en eigenlijk voor wat betreft de regels een stuk eenvoudiger dan de bancaire lijfrente. Een heel groot nadeel is - uiteraard - dat er slechts 20K op gespaard kan worden.

De levensloopregeling heeft als groot nadeel dat je altijd met een specifiek doel kon opnemen maar, 2e nadeel, dan loopt het via de werkgever.
Spaarloonregeling was een superregeling omdat eigenlijk een periode van 4 jaar nog wel te doen was. Hier was dan alleen weer het grote nadeel dat het maar om een paar honderd euro ging en dus in feite je max spaarsaldo <2500.

Het zal me benieuwen of er wat concurrentie in dit product komt. Zitten de banken - die hebben ook geleerd van de overheid - te springen om producten waar je relatief kleine bedragen op zult krijgen die er ook heel eenvoudig weer af gehaald kunnen én hoelang zal deze regeling gaan bestaan?

Ik vermoed wel dat deze regeling volledig buiten werkgevers om kan gaan. Die zitten er toch ook niet op te wachten dat een werknemers geld wil onttrekken van een (levensloop)tegoed?!

Mijn persoonlijke verzoek: plaats svp gevonden actualiteiten inzake vitaliteitsspaarrekeningen in dit topic.
(mijn dank alvast)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 sep 2012 4:37 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
Ik heb onlangs bij de SNS Bank gevraagd of er al wat bekend is over een eventuele vitaliteitsrekening.

Het antwoord:

We kunnen op dit moment niet aangeven óf en wanneer dit product er komt. Wel wordt in overweging genomen het product in ons assortiment op te nemen.

Eind van het jaar zal hier meer duidelijkheid over komen.

Helaas dus nog geen ja of nee , maar het wordt het in ieder geval overwogen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 30 sep 2012 9:46 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
Van de RTL website:

De forensentaks gaat niet door. De VVD en de Partij van de Arbeid hebben een plan bedacht, zodat de taks niet hoeft te worden ingevoerd. Dat melden bronnen aan RTL Nieuws.

De forensentaks werd dit voorjaar bedacht door de Kunduz-coalitie. Zij wilden het woon-werkverkeer per trein en auto laten belasten. De VVD en de PvdA willen de 1,5 miljard euro die de regering misloopt door het afschieten van de forensentaks, voor een deel halen uit het vitaliteitspakket. Dat speciale potje werd ingesteld in plaats van de levensloop/spaarregeling.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 10:42 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
De forensentax zou mij sowieso niet treffen, dus ik hield mijn hart vast waar ze nu het geld gingen zoeken. Het vitaliteitssparen stond mij ook al niet aan, dus ik hoop dat ik de dans ontspring.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 11:56 am 

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 8:49 pm
Berichten: 38
Zoveel voordeel levert het afschaffen van vitaliteitssparen toch niet op voor de overheid ?

Zowiezo vind ik het vreemd dat niet meer gepromoot wordt om mee te doen met vitaliteitssparen danwel levensloop sparen.
Iedereen loopt maar te klagen dat de AOW leeftijd verhoogd wordt (in mijn ogen niet meer dan logisch), nou, wil je eerder stoppen, spaar dan maar (belastingvrij) via vitaliteitssparen / levensloop sparen zelf om eerder te stoppen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 192 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO