Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 5:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2011 11:01 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@ElBertus
Natuurlijk hebben ze dat niet van tevoren aangekondigd want dan had iedereen gezorgd dat zijn/haar spaarsaldo nihil was op 12 november. Oftewel: zelf-gestimuleerde bankroof.

@vigilante
Losstaand van of je nu wel of nu mee wilt doen mee wilt doen met deze actie (dat is jouw keus), kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je een irrationele aversie tegen de ING koestert, en dat je dat met oneigenlijke argumenten probeert te onderbouwen. Gezien je mening over de ING vermoed ik dat je daar helemaal geen spaarrekening meer hebt. Voel je je daarom misschien gepasseerd? Ik zou je reaktie graag beter begrijpen.

@BillGates
Je refereert aan een klassieke discussie over wat "een verhoging van de rente met 1%" betekent.
Echter, "1% extra rente" is niet hetzelfde als "een verhoging van de rente met 1%". Dat laatste zou inderdaad verwarrend zijn en daarom heeft men daarvoor de term 'procentpunt' bedacht ("een verhoging van de rente met 1 procentpunt"). Bij "1% extra rente" over een saldo is er geen dubbelzinnigheid. 'Extra' is wiskundig equivalent met 'plus', en wat jij suggereert is een verhoging van de rente met 1%" wat wiskundig equivalent is met 'keer'. Allereerst zegt de ING dit niet zo. Ten tweede bestaat die onduidelijkheid alleen als de 'grondslag' niet wordt vermeld (is dat de rente of het saldo?). Bij deze actie is die grondslag wèl duidelijk vermeld:
Citaat:
De extra rente wordt berekend over het gedeelte van uw spaarsaldo dat hoger is dan uw peilsaldo op 12 november 2011. De ING heeft op 12 november 2011 uw spaarsaldo vastgesteld. Tijdens de actieperiode wordt uw actuele saldo vergeleken met uw peilsaldo om te bepalen over welk bedrag u 1% extra rente ontvangt

Je hoeft dus niet bang te zijn dat je genept wordt.

@diverse anderen
Leest iedereen wat er eerder in een topic geschreven is voordat een reaktie wordt toegevoegd? Ik bespeur in topics steeds vaker een herhaling van informatie.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2011 11:58 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 dec 2007 10:21 pm
Berichten: 97
dubbeltje schreef:
@ElBertus
Natuurlijk hebben ze dat niet van tevoren aangekondigd want dan had iedereen gezorgd dat zijn/haar spaarsaldo nihil was op 12 november. Oftewel: zelf-gestimuleerde bankroof.


Over transparantie en klantvriendelijkheid gesproken!
Aks men zonodig een spaargeste wil doen naar de eigen klant zijn er legio andere opties mogelijk.
Opties die misschien ook makkelijker en duidelijker zijn voor de gemiddelde klant.
De discussie op dit forum spreekt wat dat betreft boekdelen.

Citaat:
@vigilante
Losstaand van of je nu wel of nu mee wilt doen mee wilt doen met deze actie (dat is jouw keus), kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je een irrationele aversie tegen de ING koestert, en dat je dat met oneigenlijke argumenten probeert te onderbouwen. Gezien je mening over de ING vermoed ik dat je daar helemaal geen spaarrekening meer hebt. Voel je je daarom misschien gepasseerd? Ik zou je reaktie graag beter begrijpen.


Het is inderdaad ieders keuze. Goddank nog wel!
Ik was mij niet bewust van welke aversie dan ook.
Ik vind dit ook een zware qualificatie van wat ik een kritische kanttekening noem.
Maar ter verduidelijking:
ING is al bijna 40 jaren mijn vertrouwde huisbankier en dit tot volle tevredenheid.
Ooit was het ook mijn spaarbank, maar je zult begrijpen dat dit de laatste jaren niet meer het geval is.
Net als vele "opportunistische spaarders" op dit forum, heb ik mijn toevlucht gezocht bij een bont scala aan nieuwe spaarbanken.
En dat gegeven is eigenlijk te gek voor woorden.
Waar ING Direct de hele wereld afstruinde op zoek naar geld en zichzelf op de rand van de afgrond bracht, werd de spaarder in eigen land afgescheept met minimale rentevergoedingen.
De kritische commentaren op Spaarinformatie hierover zijn legio.
Nu ING weer met tenminste 1 been op de grond staat, is er iets van verandering zichtbaar.
ING heeft de klant weer ontdekt en probeert daar naar te handelen met allerlei acties, nu ook op spaargebied.
Persoonlijk vind ik deze acties meestal erg flauw, goedkoop en vergezocht.
Zo ook met deze RENTEREGEN.
Gelet op de einddatum van 15 maart durf ik nu al te voorspellen dat 2012 een erg droog jaar zal worden.

Toch had ik nog een Toprekening op voorraad met een saldo van ongeveer anderhalve euro en zal ik dus komende 4 maanden optimaal profiteren van mijn extra stortingen.
Inmiddels WUH, MoneYou en DL afgeroomd en overgeheveld naar ING.
Zeer opportuun, maar ook volslagen absurd!

Mijn vraag blijft waarom ING geen concurrerende spaarrekening in de markt kan/wil zetten.


Laatst bijgewerkt door vigilante op za 19 nov 2011 10:25 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 19 nov 2011 12:22 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
vigilante schreef:
Mijn vraag blijft waarom ING geen concurrerende spaarrekening in de markt kan/wil zetten.

Was het niet zo dat banken die staatssteun ontvangen niet in de top 10 van rentegevers mogen staan en dat ze eerst hun klanten moeten uitzuigen op zoek naar geld om de staat terug te betalen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 19 nov 2011 12:26 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Vóórdat ze die staatssteun ontvingen, was het ook al niet best.........het begrip 'slapende spaarder' is zo ongeveer bij ING uitgevonden :(

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 19 nov 2011 1:44 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: za 19 nov 2011 1:30 pm
Berichten: 194
@Bill Bates: bedankt voor de tip. Gelijk veel overgemaakt van NIBC naar TOP (toevallig in okt leeggehaald). Zodra rest boven de 3,3% komt haal ik het er gewoon weer af. Heb me ook maar gelijk geregistreerd voor dit forum (en rente-aankondiging naar 3% van CB geplaatst; die overigens om mysterieuze redenen een paar dagen later weer is verdwenen).


Laatst bijgewerkt door Spaarzaam op zo 20 nov 2011 10:34 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 19 nov 2011 9:02 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Citaat:
Waarom zeggen ze niet gewoon 3,3%?

Omdat het 1% extra rente is bovenop een variabele rente die ook nog eens verschilt tussen de diverse typen spaarrekeningen. Nu is dat 2.3% voor de toprekening en 2.4% voor profijtrekening (en zo zijn er nog een paar) maar die (basis)rentes kunnen dus hoger of lager worden gedurende deze 4 actiemaanden. De extra rente blijft de hele tijd 1%.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 19 nov 2011 9:38 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@vigilante
Dank voor je toelichting. Ik kan me voor een groot deel daarin zelfs herkennen. Ook ik ben opportunistisch geworden met spaarrekeningen toen de rente bij de toenmalige Postbank te ver achterbleef tov de (kleine) concurrenten. Overigens heeft de Postbank lange tijd wèl interessante spaarrekeningen gehad (voor de kritische spaarders?), die niet naar een breed publiek gecommuniceerd werden. Dat was niet transparant, maar ik heb er wel van geprofiteerd.
Overigens ben ik er niet zeker van dat de ING met een lage rente verder kan in 2012. Zoals vaak opgemerkt in dit topic, levert deze actie voor ING voornamelijk geld op van de opportunistische spaarders. Dat geld hebben ze blijkbaar nodig. Deze categorie spaarders is echter na 15 maart 2012 ook zo weer weg als de rente dan niet interessant is. Het zou zelfs kunnen dat deze actie de uitstroom van geld van de trouwe-thuisbank-spaarders stimuleert omdat zij zich (mijns inziens) terecht gepasseerd voelen met deze actie (en als je dan eenmaal gaat zoeken ...) Dus wellicht is er hoop op een nieuwe interessante spaarrekening bij ING (of een flink hogere rente) volgend jaar.

Het heen en weer schuiven tussen diverse spaarrekeningen is vanuit ene breder perspectief gezien inderdaad wel enigzins absurd, maar dat is blijkbaar wat de banken 'willen'. Het is namelijk niet heel moeilijk voor hen om mij als klant te krijgen en te houden ;-).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011 11:16 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Ik lees dit hele verhaal met gemengde gevoelens, sommigen vinden dat ING nu aan de top staat met 3.3% anderen zijn wat terughoudender, wat ik als erg misleidend ervaar is dat ze claimen dat dit een actie is voor trouwe spaarders maar juist die staan toch te bibberen in het ijskoude rente beleid van "hun" bank, stel je bent echt trouw en hebt er met trouw sparen 50K of meer bij ING staan tegen een karige rente en maandelijks stort je wat bij, tel uit je winst met deze actie voor trouwe klanten :twisted:

Het overduidelijk een poging om even wat nieuw geld binnen te halen zonder de bestaande klanten mee te laten liften want alle bestaande tegoeden van hun trouwe slapers doen lekker niet mee, nee niet netjes ING !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 20 nov 2011 11:22 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Nou ja, wie zo stom is om 50K tegen 2.3% bij ING te laten staan verdient ook niet beter.....

Dit soort acties zijn inderdaad bedoeld om nieuw geld aan te trekken van eerder weggelopen spaarders. Net als nieuw geintroduceerde rekeningen met hoge percentages elders trouwens. Als na enige maanden de rente verlaagd wordt, calculeren ze in dat een gedeelte weer vertrekt. Maar uit ervaring weten ze dat een groot percentage blijft hangen. UIt een soort luiheid, niet geïnteresseerdheid of onbekendheid. En daar gaat het de banken om. De slapers die het wel goed vinden na een tijdje.

Mensen hadden net geld ingelegd om mee te doen aan de loterij obv het saldo van 1-11-2011. Als ze niet direct daarna hun geld hebben weggehaald, profiteren ze niet optimaal van deze nieuwe actie, nog geen 2 weken later.
En zo zal het op 15 maart 2012 ook wel weer zijn. Conclusie: z.s.m. na 15 maart je geld weer weghalen bij ING om te voorkomen dat je bij een volgende actie jezelf in de vingers snijdt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 10:34 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Wie weet hoe het zit met overboeken tussen en/of naar eigen rekening?
Heeft het zin om geld over te boeken tussen de ING-rekeningen onderling?

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 10:40 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@BillGates
Tenzij ze dan komen met een actie die juist wèl echt interessant is voor de trouwe spaarders. De grote vraag daarbij is echter of ze dat ooit zullen gaan doen, omdat dat vanuit commercieel oogpunt niet echt loont. Die mensen blijven (blijkbaar) toch wel. Voor de iets-minder-makkelijk tevreden klanten hadden ze de inmiddels 'dode mus' van de bonus- en kwartaalrekening opties al. Nee, ik vind dat ook niet 'eerlijk', maar het is nu eenmaal zo. Daarom schreef ik eerder al dat banken blijkbaar 'willen' dat je je saldo regelmatig tussen banken heen en weer pompt. Veranderen wordt beloond. Dat geld overigens ook bij telefoonabonnementen, internet providers, energiemaatschappijen, enzovoort. Banken doen mijns inziens alleen iets voor jou terug als er voor hen een voordeel inzit. En het enige wat wij hen kunnen bieden (of ontnemen) is werkkapitaal. Dus met dat instrument moeten we werken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 10:47 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@Icesave ....
Volgens mij geldt deze actie per spaarrekening. Dus als je meerdere spaarrekeningen bij ING had op 12 november, dan loont het het meest om mee te doen op de spaarrekening met het laagste saldo op 12 november.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 nov 2011 4:56 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Klopt, het geldt voor alle genoemde spaarrekeningen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 nov 2011 5:23 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 10:58 am
Berichten: 18
Voor diegene die het afgelopen jaar al een bedrag op de Top- en/of Profijtrekening hadden staan: op 1 december wordt hierop de rente uitgekeerd. Dus over deze bedragen (indien je die laat staan) kan je in ieder geval die +1% rente ontvangen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 28 nov 2011 11:18 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:29 am
Berichten: 144
Ik had gelukkig nog een toprekening met 0,0 saldo openstaan, net 1 euro op gezet en hij geeft netjes aan dat er 1% extra opgebouwd wordt. Direct het saldo van mijn SNS (2,8) er op gezet, wilde het toch al naar AT (3,0) verhuizen deze week.

Nu even een vraag, als ik het saldo van mijn huidige toprekening overzet naar een profijtrekening (rekeningen hebben dezelfde nummers) geldt dan voor mij de 2,4% van de profijt plus de 1% van de actie, of dien je alle specifieke producten/rekeningen al vooraf geopend te hebben?

Scheelt maar 0,1% maar toch, ik denk ik vraag het even voor de zekerheid.

Alvast dank!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO