Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu zo 28 apr 2024 12:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 11:18 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: za 19 nov 2011 1:30 pm
Berichten: 194
juanj schreef:
En dit zal alleen maar erger worden, als de belastingdienst vanaf 01-01-2013 er vanuit gaat dat je 8% rendement toch zeker moet kunnen halen op je spaargeld :shock:


Ben ook benieuwd naar de bron (heb je een link), en over welke doelgroepen het dan gaat, en wat de kans is dat dit voor iedereen gaat gelden (want dan ga ik toch gauw mijn hypotheek aflossen).

Al gevonden bij BillGates, denk ik:
BillGates schreef:
Per 1-1-2013 zal de eigen bijdrage voor de AWBZ (en Wmo) worden verhoogd voor mensen met een "aanzienlijk" vermogen.
Met aanzienlijk bedoelt onze wetgever meer dan de vrijstelling van Box3, wat dus een belachelijk laag bedrag is, zeker als je in een verzorgings- of verpleeghuis moet worden opgenomen en je een heel leven gespaard hebt voor de kinderen....

Er zal voortaan met een fictief rendement van 8% van je vermogen worden gerekend ter bepaling van je inkomen.
Volgens de huidige wetgeving wordt er al rekening gehouden met de bekende 4% omdat uitgegaan wordt van het verzamelinkomen op je belastingaangifte. Per 2013 komt daar nog eens 4% extra bij. Samen dus 8%.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011 ... mogen.html
en nader uitgelegd:
http://www.anbo.nl/@ctueel/Vermogenstoe ... %20Wmo.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 11:55 am 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
@DagobertDuck:

Voordat we elkaar straks niet meer begrijpen, wil ik dan eerst van je weten wat jij bedoelt met: "Je mag niet"

In mijn ogen is iets wat niet mag namelijk verboden.
En volgens jou zou het dan dus verboden zijn om meer dan € 500,- in huis te hebben.
Maar misschien heb ik de betekenis van "je mag niet" wel verkeerd begrepen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 12:40 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
Iedere burger wordt geacht de wet te kennen.
En iedereen die actief is op SI, zal zeker de financiële regels rond het (belastingvrij) in huis kunnen hebben van contant geld e.d. op de peildatum kennen.
Wie zich daar niet aan houdt, is een fraudeur. Simpel!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 12:49 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
@Lurker: de woorden "je mag niet" worden zonder de context waarin ik ze schreef uit hun verband gehaald. Wat ik bedoel aan te geven is dat het normaal gevonden wordt om zonder daarover naar de staat verantwoording af te leggen contant geld te mogen hebben als je op het punt staat om een TV, koelkast, schilderij, fiets, auto of iets anders te kopen. Rond 31-12 mag dat niet en moet je totaal tegen ieders verwachting in daar plotseling verantwoording over afleggen aan de staat.
Als je de spullen nog net op 31-12 koopt dan was er geen probleem en als je afspreekt om op 1-1 of 2-1 bij iemand iets te kopen dan moet je het geld plotseling apart vermelden op je aangifte. En anders criminaliseer je jezelf.

Daar denkt bijna niemand aan. Zo maak je je bevolking tot criminelen en dat moet je niet doen als overheid.

Het is een volstrekt belachelijk idee en bedrag om slechts maximaal 503 euro aan totale gezamenlijke waarde voor contact geld, cadeaubonnen, boekenbonnen en andere betaalmiddelen in huis te mogen hebben zonder daar naar de staat verantwoording over af te moeten leggen. Je mag voor miljoenen aan kunst aan je muur hebben hangen maar meer dan 503 euro aan geld en cadeaubonnen in huis hebben mag niet: dat moet je aan de staat melden.

Dat betekent dat de overheid een norm gesteld heeft voor wat een normale hoeveelheid contact geld, cadeaubonnen, boekenbonnen en andere betaalmiddelen die een normaal persoon maximaal in zijn bezit heeft van 503 euro. De rest is BOVENMATIG.

Als je nog wat papieren guldens of cadeaubonnen in huis hebt en met oud en nieuw gaat stappen dan mag je wel oppassen dat je je portemonnee om middernacht goed natelt om het teveel aan cash correct te melden aan de staat want anders ben je zoals florijn opmerkt een fraudeur.

Vergeet ook niet de (bovenmatige) parkeermuntjes in de auto na te tellen en vergeet dat briefje niet in de jas die je vorig weekeinde aanhad of die nog in je sporttas zit. En vergeet die 50 euro niet die je van de week geleend had aan ... (voor aftrek van schulden geldt een drempel), wellicht volgende keer aan je vrienden een kwitantie vragen als zulke bedragen geleend worden want straks beweert iemand dat hij ook iets van je geleend had of het bedrag hoger was en ben je dat vergeten en dus een fraudeur.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 1:02 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: za 19 nov 2011 1:30 pm
Berichten: 194
Indien je oudejaarsnacht je spijkerbroek wast, en op 1 januari blijkt dat je geld hebt meegewassen waarvan je het bestaan niet wist op 31dec. Is dat dan ook witwassen :lol: ?*

Anderszijds hoef je pas voor 1 april de aangifte te doen. Wie weet er in maart nu nog hoeveel geld hij/zij op 31 dec in huis had. Over de hoogte van het toegestande bedrag zou ik me maar niet zo druk maken. Indien het grote sommen geld zijn, dan weet de eigenaar vast wel dat dit eigenlijk niet mag.

[* vanaf 1-1-2012 geldt de peildatum 1 januari, maar ter illustratie is 31 dec vs 1 jan gekozen]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 1:22 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
De eurobiljetten kunnen in de kookwas krimpen en zelfs krimpen beneden het toegestane formaat. Behalve witwassen kan je dus ook nog beticht worden van valsemunterij. Of vernieling want het geld is eigendom van de centrale bank en jij mag het alleen gebruiken en hebt dus andermans eigendom vernield. :lol:

Niet druk over maken staat niet in de wet. Als jij niet meer wist hoeveel geld jij op 31-12 / 1-1 had dan heb je juridisch een probleem als je meer dan de toegestane geldhoeveelheid en dus een bovenmatige hoeveelheid in je bezit had. Dus om middernacht die portemonnee natellen! Anders ben je zoals florijn zegt volgens de wet: "Wie zich daar niet aan houdt, is een fraudeur. Simpel!"

Deze doorgeschoten overheid moet nodig een aantal wetten aanpassen, ten gunste van de burgers zodat ze niet voor ze het weten criminelen zijn en allerlei controleurs beziggehouden worden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 1:28 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4541
Nou, volgens mij moet je dus na 15 maanden weten hoeveel geld je in huis had. De peildatum is 1 januari van het voorafgaande jaar. Dus straks op 31-3-2012 moet je aangeven hoeveel contant geld je had op 1-1-2011....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 7:30 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@juanj
Dus een paar tientjes van iemand afnemen is volgens jou géén stelen, maar een paar honderd euro wel?
Wie definieert die grens? Mijns inziens is dat de wetgever en die heeft daarom deze wetsregel toegevoegd. Dus het antwoord is 1.2% van 503 euro = 6 euro.
En als een paar tientje belasting ontduiken geen stelen is dan mag iedere Nederlander ieder jaar bij jou ook een paar tientjes uit je portemonnee komen halen, begrijp ik? Of geld dat alleen voor de 'grote boze overheid'? En waarom?
Ik denk dat de wet een vrij helder doel heeft (zie mijn vorige bijdrage), maar blijkbaar wil je dat niet zien.
We hoeven in elk geval niet te discusseren over of het 'mag', want dat lijkt me wel duidelijk.

P.S. Ja, ik vind belasting op bezit ook onrechtvaardig, maar dat is geen legitimatie om je niet aan de regels te houden.
Dan moet je politiek actief worden om daar iets aan te gaan doen (graag!)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 7:43 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
DagobertDuck schreef:
Het lijkt wel een lesje hoe je je eigen bevolking tot criminelen maakt.
Als ik zie hoeveel guldens er nog niet ingewisseld zijn (bij biljetten kan dat nog) dan zijn er velen die dit overtreden.
Je mag op die manier nog niet eens het geld in huis hebben om over een paar dagen (toevallig net na 31-12) een mooie TV of koelkast laat staan een auto te kopen.

Je mag net zoveel geld in huis hebben op 31-12 als je wilt. Maar je moet het wel aangeven bij de belasting. Lijkt me logisch. Iemand die zijn aankopen giraal betaald heeft dat geld op 1-1 namelijk nog op zijn rekening staan en dat telt sowieso mee de box 3. Dus de regel lijkt me fair. In weze wil je hier een fictieve regel invoeren dat uitgaven in de toekomst nog aftrekbaar zijn van je kapitaal. En waarom dan alleen voor contant geld? En tot hoe lang dan? Maar die regel bestaat niet (zelfs niet meer voor lijfrentes).

DagobertDuck schreef:
Als je de spullen nog net op 31-12 koopt dan was er geen probleem en als je afspreekt om op 1-1 of 2-1 bij iemand iets te kopen dan moet je het geld plotseling apart vermelden op je aangifte. En anders criminaliseer je jezelf. Daar denkt bijna niemand aan.

Of veel mensen zich daar niet bewust van zijn valt te betwijfelen. In elk geval is iedere Nederlander verplicht om daar bewust van te zijn. De meeste betalingen zijn tegenwoordig giraal. En mensen die met veel contanten rondlopen weten dat héél goed, denk ik.

DagobertDuck schreef:
Zo maak je je bevolking tot criminelen en dat moet je niet doen als overheid.
Mee eens en dat is denk ik precies de reden waarom deze wetsregel is toegevoegd. Daarvóór werd alles wat je aan contanten bezat meegeteld. Om mensen niet onnodig te criminaliseren is daarom nu een drempel toegevoegd. Een burger heeft naar de mening van de overheid normaal gesproken blijkbaar op 1-1-2011 niet meer dan 503 euro aan contanten in bezit. Je kunt natuurlijk wel discusseren of deze drempel van 503 euro nog niet wat aan de lage kant is. Met dit bedrag zullen er inderdaad wel wat mensen zijn die onbewust toch meer dan 503 euro contanten bezitten. Het zou mijns inziens beter geweest zijn als de overheid de drempel wat hoger had gelegd, want dan was de discussie daarover overbodig geweest.
De discussie die hier op SpaarInformatie geinitieerd werd ging echter over heel bewust meer geld contant maken dan de drempel en dat toch niet opgeven. Dat heet fraude. En dan maakt het niet uit of het om kleine of grote bedragen gaat.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 8:21 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
henrid schreef:
En verder vind ik dat je elkaar hier niet de les hoeft te leren over wat belastingontduiking is, want iedereen hier is slim genoeg om z'n eigen keuzes te bepalen.

Dat is wel een erg vrije interpretatie. Wetten zijn ervoor om te voorkomen (en daarmee impliciet te verbieden) dat iedereen zijn eigen regels gaat bepalen op die punten waarover de wet gaat. Of je slim bent of niet maakt daarbij niets uit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 8:34 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6739
Heel fijn dat 'dubbeltje' ons even op de normen en waarden attendeerd, kan geen kwaad. :)

Echter...
Moge het zo zijn, dat iemand een dergelijke handeling zou doen, dan kan men, de eventuele boete, die hieruit voortvloeit, declaren bij dubbeltje :idea:

Met andere woorden, dit moet iedereen voor zich weten.
'dubbeltje' is niet verantwoordelijk voor de acties van 'derden' :oops:

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 8:45 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 nov 2009 12:57 pm
Berichten: 4
Geld overmaken op 31 dec. naar een andere bank,dan staat het geld op 2 jan. op de andere bank.
Het geld is op 1 jan dan even zoek.

Prettige feestdagen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 8:54 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6739
Is dit een beproefde methode?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 21 dec 2011 9:46 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 16 feb 2010 6:10 pm
Berichten: 296
Citaat:
Geld overmaken op 31 dec. naar een andere bank,dan staat het geld op 2 jan. op de andere bank. Het geld is op 1 jan dan even zoek.


Jij bent je geld dan even kwijt, maar de bank niet hoor... Kijk maar naar de boekdatum en sla er je jaaroverzichten maar op na...

@Dagobert: Er staat nergens in de teksten dat het fictieve rendement in box 3 verhoogd wordt naar 8%.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 1:10 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 672
Spaarzaam schreef:
Citaat:
[* vanaf 1-1-2012 geldt de peildatum 1 januari, maar ter illustratie is 31 dec vs 1 jan gekozen]
Die informatie is onjuist. Vanaf 2011 geldt nog slechts één peildatum: 1 januari van het betreffende belastingjaar.


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO