Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 1:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 10:46 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
juanj schreef:
lijfrente premie storten
Bij wie? Wie acht jij op lange termijn kredietwaardig genoeg?

Mijn tip: koop iets en breng het in januari terug. Of bedenk dat het risico van geld verliezen met trucs groter kan zijn dan 1,2% betalen.
De wet moet gewoon aangepast worden want het is belachelijk zoals de staat meent mijn spaarcenten tot in detail te mogen volgen. Tot op het niveau zelfs dat ik mijn portemonnee en de parkeermuntjes zou moeten natellen rond de jaarwisseling om niet het risico te lopen de wet te overtreden.

Het is onbehoorlijk dat een overheid zich dermate gedetailleerd met mijn geld bemoeit terwijl de echt rijken (en het koningshuis) adviesbureau's inhuren om allerlei trucs/ gaten in de wet te benutten om helemaal geen of nauwelijks belasting te betalen. En die ontsnappingsgaatjes voor de rijken om aanzienlijk minder belasting te betalen dan de gewone burger die worden niet gedicht!

Ik ben benieuwd waar elsinga mee komt want er moeten toch ook mazen in de wet zijn voor de gewone burger en niet alleen voor de superrijken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 11:19 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 okt 2008 9:58 pm
Berichten: 349
schuiver schreef:
Inderdaad, gewoon overnemen wat er in de jaaropgave van de bank staat.
Voor het belastingjaar 2011 (waarvan de aangifte voor 1 april 2012 gedaan moet zijn) dient dus het bedrag op 1 januari 2011 te worden genomen.

Ik neem aan dat je 1 januari 2012 bedoelt?
Of heb ik dat mis?

_________________
Waarom is groene stroom ook gekoppeld aan de olieprijs??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 11:23 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Ja. In 2012 doe je aangifte over het belastingjaar 2011. Voor het bepalen van de VRH over 2011 is de stand van zaken op 1 januari 2011 van belang.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 11:26 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 okt 2008 9:58 pm
Berichten: 349
reneva schreef:
Ja. In 2012 doe je aangifte over het belastingjaar 2011. Voor het bepalen van de VRH over 2011 is de stand van zaken op 1 januari 2011 van belang.

Dan is de hele discussie hierboven over legale en illegale praktijken om je saldo op 1 januari lager te maken dus van toepassing op de aangifte die je in 2013 moet invullen?

_________________
Waarom is groene stroom ook gekoppeld aan de olieprijs??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 11:54 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Yep.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 12:14 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Droppie schreef:
Dan is de hele discussie hierboven over legale en illegale praktijken om je saldo op 1 januari lager te maken dus van toepassing op de aangifte die je in 2013 moet invullen?


Inderdaad. Maar in grote lijnen zijn de regels al vele jaren hetzelfde. Sinds belastingjaar 2011 is daarbij de contanten-drempel ingevoerd (500 euro) en wordt als peildatum voor bezit uitsluitend 1-jan genomen (dus geen begin/einde-jaars gemiddelde meer). De aangifte 2011 heeft dus als peildatum 1-1-2011.

De eerstvolgende aangifte die je nog kunt beinvloeden qua box 3 is dus inderdaad die je in 2013 over het belastingjaar 2012 gaat indienen.

Het wordt overigens straks interessant om je aangifte heel vroeg te doen, omdat de heffingsrente voor een groot deel gaat verdwijnen.

Legale manieren om belasting te verminderen (sommige al eerder genoemd in specifieke voorbeelden):
  • Meer uitgeven door dingen eerder te kopen (vooral als je toch al van plan was het binnenkort aan te schaffen).
  • Dingen vooruit betalen (Meestal alleen interessant als je korting krijgt. Is zover ik weet ook aan regels gebonden)
  • Investeren in maatschappelijke beleggingen (extra vrijstelling van ~56000 euro + extra heffingskorting van 0.7% voor 2012)
  • Investeren in durfkapitaal (extra vrijstelling van ~56000 euro + extra heffingskorting van 0.7% voor 2012)
  • Investeringen in eigen bedrijf
  • Een (duurder) woonhuis kopen
  • Belasting tegoed (telt niet mee als vordering)
  • Spaarloon (dit jaar voor 't laatst inleg mogelijk, dus dit vrijgestelde deel verdwijnt stapsgewijs gedurende 4 jaar.
  • Geld schenken aan kinderen en kleinkinderen binnen de vrijgestelde limieten (ook schenk en lease-back constructies)
  • Fiscaal partnerschap met iemand die weinig bezit heeft (je moet wel op hetzelfde adres wonen)
  • Investeren in aandelen die dippen rond 31-12, als je voldoende vertrouwen hebt dat deze zich daarna weer herstellen
  • Giften aan ANBI-erkende doelen (ook aftrekbaar van je inkomen boven drempel of contractueel; goede belastingreductie, maar kosten je natuurlijk netto nog steeds wel wat)
En er zijn vast nog wel een paar meer.


Laatst bijgewerkt door dubbeltje op vr 23 dec 2011 12:25 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 12:22 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
dubbeltje schreef:
Het wordt overigens straks interessant om je aangifte heel vroeg te doen, omdat de heffingsrente voor een groot deel gaat verdwijnen.
Leg nog 's uit AUB...

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 1:02 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Sparen bij de fiscus is niet meer aantrekkelijk per 1-1-2013 door een wijziging in de rente berekening door de belastingdienst (afgezien van VRH voordeel)
Omdat dat aspect niet echt on-topic is, heb ik daarvoor een nieuw topic gestart.
http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?f=38&t=6095&p=56139#p56139


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 23 dec 2011 8:24 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Zer bedankt voor de tip, ik wist dit nog niet.

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 6:28 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Iemand ook gezien, dat het bij de Rabo fout gaat?

Ze geven bij de internet spaarrekening het saldo van 31 december 2011 (als jaaropgaaf) ipv het saldo 1 januari (wat je op dient te geven)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 6:31 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Bij de Rabo gaat het gewoon goed hoor.
Het saldo per 31-12 is namelijk hetzelfde als je saldo op 01-01 wat je aan moet geven.

Bij mij staat in de mededelingen gewoon netjes het saldo, zonder de toegevoegde rente.
Er is dus niets mis daar. (tenminste bij mij niet)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 7:00 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Lurker schreef:
Bij de Rabo gaat het gewoon goed hoor.
Het saldo per 31-12 is namelijk hetzelfde als je saldo op 01-01 wat je aan moet geven.

Bij mij staat in de mededelingen gewoon netjes het saldo, zonder de toegevoegde rente.
Er is dus niets mis daar. (tenminste bij mij niet)


Als ik op 1 januari geld opgenomen heb, dan gaat dat nog van het eind saldo af. (eindstand is 01-01-2012 23:59)

Dus als ik om 00:00 op 1 januari 10.000 euro heb staan, en deze boek ik over naar een andere (Rabo) rekening (deze worden wel gewoon verwerkt)

Dan krijg ik echt geen rente uitgekeerd over die 10.000, want die is op 1 januari afgeschreven.

Als dit niet zo is, dan moeten ze ook ten alle tijde ook rente uit keren, als in de ochtend op een normale werkdag, geld overboekt naar een andere rekening.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 7:09 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
juanj schreef:
Als ik op 1 januari geld opgenomen heb, dan gaat dat nog van het eind saldo af. (eindstand is 01-01-2012 23:59)


Wat is hiervan je bron?

In de oude situatie was het namelijk zo dat je het saldo op het begin en op het eind van het jaar op moest geven.
Nu is dat alleen nog het begin van het jaar.
En het jaar begint niet op 01-01-2012 om 23:59 uur

Dus als jij op 1 januari flink hebt zitten overboeken en opnemen, ben je gewoon te laat geweest.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 7:21 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Ik werk op een financiele afdeling, en als wij bij een bepaalde crediteur op 2 januari 5000 open hebben staan,
en dit bedrag komt dezelfde dag (2 januari) binnen, dan is het (eind)saldo van 2 januari toch echt 0 euro.

Maar dan nog, je moet het saldo (volgens rabo) van 1 januari 2011 opgeven, ik weet dat saldo echt niet, en dat zie ik nergens staan.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Laatst bijgewerkt door juanj op ma 02 jan 2012 7:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 7:26 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Het gaat hier niet om de financiële afdeling van jouw bedrijf.
Het gaat hier om de peildatum van de belastingdienst.

En de belastingdienst wil je saldo aan het begin van het jaar hebben, niet aan het eind van 01-01
Ik neem toch aan dat het beginsaldo van jouw crediteur op 2 januari ook € 5 000,- is en niet € 0,-


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO