Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 18 apr 2024 10:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 7:30 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
Lurker schreef:
Het gaat hier niet om de financiële afdeling van jouw bedrijf.
Het gaat hier om de peildatum van de belastingdienst.

En de belastingdienst wil je saldo aan het begin van het jaar hebben, niet aan het eind van 01-01
Ik neem toch aan dat het beginsaldo van jouw crediteur op 2 januari ook € 5 000,- is en niet € 0,-


Dus het werkt alleen maar in het voordeel van de bank?

Als ik op 1 januari om 0:01 8000 euro overboek, dan krijg ik geen rente over dit bedrag over 1 januari. (omdat het die dag afgeschreven word) (of enig andere datum, wanneer een bank gewoon betalingen verwerkt)
Maar als dit bedrag op 1 januari om 0:00 nog wel op mijn rekening staat, mag ik wel belasting over betalen??

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Laatst bijgewerkt door juanj op ma 02 jan 2012 7:39 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 7:35 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Noem het zoals je wil.
Voordeel van de bank, voordeel van de belastingdienst.

Hoe je het ook noemt, de burger is altijd de klos ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 7:40 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
De rabo geeft zelf aan dat ze ook het saldo van 1 januari vermelden.
http://www.rabobank.nl/particulieren/se ... zicht_2011

Dan zullen we vanzelf zien wie er gelijk heeft.

Echter heb ik voor de internet spaarrekeningen nooit een papieren overzicht gekregen, dus vraag mij af hoe ze dit doen.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 8:14 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Wat heb je aan rente die je op 1-1 ontvangt? Je kunt het niet opnemen/gebruiken die dag. Dit i.t.t. rente op 31-12 of 2-1. Waardeloze rente dus niet meetellen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2012 8:16 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
BillGates schreef:
Wat heb je aan rente die je op 1-1 ontvangt? Je kunt het niet opnemen/gebruiken die dag. Dit i.t.t. rente op 31-12 of 2-1. Waardeloze rente dus niet meetellen.


Het is een voorbeeld.
De mutaties van betreffende dag wegen wel mee voor de renteberekening.
Maar wegen niet mee bij een saldo op betreffende dag waarover men belasting wil heffen.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 1:34 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Er is een soortgelijke discussie over rente en belasting in een ander topic: http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?f=38&t=6123&p=56507#p56507

Voor de belastingdienst betekent het saldo op 1-1: het officiele boeksaldo waarmee je het jaar ingaat, dus het saldo op 1-1 om 0:00 uur (wat dus per definitie identiek is aan het saldo op 31-12 24:00 van het jaar daarvoor). Alle bijschrijvingen met valutadatum 1-1 (of later) hoef je dus niet mee te nemen in de belastingaangifte van dat jaar. Dit was voorheen ook altijd zo. Het enige verschil is dat nu alleen 1-1 meetelt en geen gemiddelde tussen 1-1 en 31-12 meer. Zonder verdere definities lijkt een andere interpretatie me juridisch ook erg lastig te verdedigen.
De discussie over rente ontvangen op 1 of 2 januari is dus irrelevant (behalve voor de vraag of je rente over de rente krijgt op 1-1). Aangezien bij veel banken zaterdag ook geen boekdag is, is het saldo per 1-1 dit jaar meestal dus gelijk aan het saldo waarmee je 30-dec eindigde. Let op: Externe betalingsreserveringen tellen ook niet mee, want die worden pas later officieel geboekt.

Zie ook:
http://www.ing.nl/particulier/nieuws-en-kennis/acties/jaaropgave-overzicht/
http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2011/sparen_beleggen/sparen_beleggen-13.html#P207_18864
"U geeft niet de opgebouwde rente aan die op die datum nog niet was bijgeschreven."
Belangrijk is hier het woordje 'was' ipv 'is')
Bij producten waarbij de rente minder vaak dan jaarlijks bijgeschreven wordt moet je wel de (nog niet bijschreven) opgebouwde rente meenemen.


Laatst bijgewerkt door dubbeltje op wo 04 jan 2012 2:21 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 1:54 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
@dubbeltje: Bedankt voor deze duidelijke uitleg.

@Spaarinformatie: Kunnen we dit eens in een "pinned" artikel/ FAQ zetten, zodat iedereen dit meteen kan zien? Dat de discussie telkens weer langs komt is op zich niet vreemd (want het is immers best wel een vreemd verschijnsel, dat gedoe met 1 januari), maar dat steeds dezelfde antwoorden gegeven moeten worden is misschien onnodig?

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 3:35 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Goed plan :D Het komt me voor dat we ieder jaar opnieuw rond deze tijd deze discussie aan het voeren zijn terwijl het eigenlijk geen discussie waard is.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO