Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 11:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 1:54 am 
Stuiver

Geregistreerd: di 19 jul 2011 1:45 pm
Berichten: 66
Is er een mogelijkheid om geld te storten op een rekening van iemand die minder vermogend is (dus te weinig vermogen heeft om er vermogensbelasting over te moeten betalen), waarna er op een later tijdstip dit geld weer wordt teruggestort? Valt dit onder het mom van giften en is dit legaal?
Niet dat ik dit doe, maar ik zou graag willen weten wat (legale) mogelijkheden zijn om minder belasting te hoeven betalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 10:02 am 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
@macco:

Als het de bedoeling is dat diegene waar je het naar overmaakt het ook weer terug gaat betalen, dan is het een vordering.
En ook vorderingen moet je in je Box 3 aangeven.

Dat werkt dus niet.
Als deze persoon het geld mag houden, dan wordt het een schenking en mag je daar de belasting over betalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 10:18 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Het betalen van rekeningen net voor nieuwjaar is legaal, dat doe ik zelf bewust ook. Zo moet ik uiterlijk 10 januari een reisje betalen, dat doe ik net voor nieuwjaar. Die (nu niet te betalen) 1,2% heffing over 2000 euro levert 24 euro op, als ik die 2000 euro na 1/1/ betaal moet de rente wel heel hoog zijn wil het meer zijn dan die 24 euro.

Je zorgverzekering vooruit betalen is ook legaal en levert naast die 1,2% ook vaak nog een korting op de premie op, maar je loopt over het bedrag gemiddeld de helft van de rente over de premie mis als je anders per maand zou betalen.

Welke *legale* manieren (die nu nog uitvoerbaar zijn) zijn er nog meer om geen of minder VRH te betalen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 10:56 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
juanj schreef:
Heel fijn dat 'dubbeltje' ons even op de normen en waarden attendeerd, kan geen kwaad. :)
Echter...
Moge het zo zijn, dat iemand een dergelijke handeling zou doen, dan kan men, de eventuele boete, die hieruit voortvloeit, declaren bij dubbeltje :idea:
Met andere woorden, dit moet iedereen voor zich weten.
'dubbeltje' is niet verantwoordelijk voor de acties van 'derden' :oops:


Beste juanj,
Mag ik je erop attenderen dat je
a) mijn bijdragen blijkbaar niet goed leest
b) een inhoudelijke reaktie ontwijkt
c) op de man speelt in plaats van op de bal

Met andere woorden: je reaktie heeft geen toegevoegde waarde.
Gelukkig ben ik inderdaad niet verantwoordelijk voor de daden van anderen. Maar het is normaal en zelfs gewenst dat je anderen die de wet overtreden op een nette manier daarop wijst. Als ze dan toch willens en wetens daarmee doorgaan, dan vind ik dat teleurstellend. Je laatst gebruikte emoticon is dus niet toepasselijk, of het zou moeten verwijzen naar de plaatsvervangende schaamte die ik inderdaad wel voel voor dit type gedrag van anderen. Het is niet waar dat iedereen zelf mag weten wat hij/zij doet. Dat heet anarchie en wij leven in een democratie. Dat mensen denken dat dat wel mag en kan zonder consequenties voor henzelf en anderen is zorgwekkend. Vooral als dat gedrag valt in de categorie "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken"


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 11:19 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Beer schreef:
Geld overmaken op 31 dec. naar een andere bank,dan staat het geld op 2 jan. op de andere bank. Het geld is op 1 jan dan even zoek.
Prettige feestdagen.

Zoek is 't niet, maar het kan op 1-1 wel onzichtbaar zijn in je saldi (zie voor uitleg daarvan het topic Verkapte Valutering)
Je hebt dan echter een vordering bij de bank (geld dat op dat moment wel van jou is, maar niet zichtbaar op je rekeningen), en dat moet je ook dat meetellen bij je bezit in de aangifte.
Het is een bekende manier van belastingontduiking, maar dit is zeker illegaal.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 12:10 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Het is niet illegaal om vlak voor oud en nieuw een groot bedrag over te schrijven.
Het is wel illegaal als je het vervolgens niet bij je vermogen opgeeft.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 12:25 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
macco schreef:
Niet dat ik dit doe, maar ik zou graag willen weten wat (legale) mogelijkheden zijn om minder belasting te hoeven betalen.


Ik heb vorig jaar een bedragje geïnvesteerd in het ASN-Novib fonds.
Dat is legaal en ik heb er tot nu toe geen spijt van.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 2:35 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 24 okt 2008 9:58 pm
Berichten: 349
Even weer naar het begin van deze discussie:
Veel banken keren de rente uit per 1 januari maar dit geld wordt bijvoorbeeld op 5 januari bijgeschreven.
Hoort dit er dan wel of niet bij?
Ik dacht er zelf aan om het saldo dat ik op 1 januari 2011 om 00:00 had, op te geven.
Oftewel het saldo van 31 december 2010.
Klopt dit?

_________________
Waarom is groene stroom ook gekoppeld aan de olieprijs??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 3:20 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Elke bank is verplicht om op e/o/a/ manier het saldo per 1-1 te melden. Dit saldo geven ze ook (verplicht) door aan de Belanstingdienst. Dat is dus ook het handigste bedrag om te gebruiken, als het (teveel) afwijkt valt het vast op.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 3:48 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Inderdaad, gewoon overnemen wat er in de jaaropgave van de bank staat.
Voor het belastingjaar 2011 (waarvan de aangifte voor 1 april 2012 gedaan moet zijn) dient dus het bedrag op 1 januari 2011 te worden genomen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 5:10 pm 
Kwartje

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:36 pm
Berichten: 480
elsinga schreef:

Welke *legale* manieren (die nu nog uitvoerbaar zijn) zijn er nog meer om geen of minder VRH te betalen?



Je kunt je huur nog vooruit betalen, is ook ong 5000 euro per jaar.
Heb dit vorig jaar geprobeerd bij de woningbouw, en dat kon. Alleen ik had er geen voordeel bij, want ze gaven dus geen betalingskorting.
Je kunt ook nog je andere verzekeringen zo afsluiten, dat je ze net in december kunt betalen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 6:59 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
edwin schreef:
Je kunt je huur nog vooruit betalen, is ook ong 5000 euro per jaar.
Heb dit vorig jaar geprobeerd bij de woningbouw, en dat kon. Alleen ik had er geen voordeel bij, want ze gaven dus geen betalingskorting.


Je hebt er zelfs nadeel van, ervan uitgaande dat je méér dan 2,4% rente op je spaarrekening zou krijgen.

Enkele postings terug heb ik iets geschreven over het vooruitbetalen van hypotheekrente. Jij als huurder hebt daar uiteraard niets aan maar eigen woning-bezitters uiteraard wel. Jammer dat dergelijke postings blijkbaar niet gelezen worden want ik kreeg er geen enkele reactie op.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 7:15 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
elsinga schreef:
Welke *legale* manieren (die nu nog uitvoerbaar zijn) zijn er nog meer om geen of minder VRH te betalen?


Geld storten voor 1 januari in een lijfrente polis.

De volle storting (bv 3000 euro) gaat van het belastbaarinkomen af.

55000 per jaar inkomen
44570 euro spaargeld (over 3000 euro 1,2% belasting)

die 55000 belastbaar inkomen word 52000
die 41570 word niet belast

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 8:50 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
Dat gaat niet zomaar.
De storting is alleen aftrekbaar als er een tekort in de pensioenopbouw is !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 dec 2011 10:32 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Niet zomaar nee, maar dat kun je zelf berekenen.

http://www.rabobank.nl/particulieren/pr ... tor_module

+ dat je alle niet gebruikte jaarruimte tot 5 jaar terug kan gebruiken.

Ik kan daardoor max 7000 euro aan lijfrente premie storten, omdat ik de afgelopen 5 jaar niet alle jaarruimte gebruikt heb.
Ondanks een factor A van 230 euro over 2010
Dit trekt je verzamel inkomen omlaag, waardoor dit weer gunstig uitvalt voor toeslagen, nog een extra voordeel

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO