Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 9:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011 11:04 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
Goedendag,

Ik heb een vraag

Klopt het dat de belasting bij de aangifte over 2011 over het saldo van 1 januari 2011 belasting gaat heffen? (alles boven de vrijstelling)

VB:
Saldo 1 januari 2012: 75.000

Saldo 1 januari 2011 :50.000
Vrijstelling 2011: 41.570
1,2% over 8.430

Dus in dat geval 101 euro belasting te betalen over spaargeld?

Dat het saldo op 1 januari 2012 veel boven de vrijstelling is, is een probleem voor aangifte 2012?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011 11:22 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: za 19 nov 2011 1:30 pm
Berichten: 194
juanj schreef:
Goedendag,

Ik heb een vraag
Klopt het dat de belasting bij de aangifte over 2011 over het saldo van 1 januari 2011 belasting gaat heffen? (alles boven de vrijstelling)
Dat het saldo op 1 januari 2012 veel boven de vrijstelling is, is een probleem voor aangifte 2012?


Dat lijkt er wel op:

Veranderingen 2011:
"1 peildatum voor box 3
In box 3 bepaalt u de waarde van uw bezittingen en schulden nog maar op 1 peildatum, namelijk 1 januari 2011. Tot en met 2010 waren er nog 2 peildatums per jaar: 1 januari en 31 december."


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011 11:53 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
Bedankt, dan valt het dit jaar nog mee voor mij..

Wel een beter systeem.
Nu weet je 1 jaar van te voren al hoeveel belasting je over je spaargeld moet gaan betalen, en men kan het belastbaar inkomen nog verlagen dmv extra aftrekposten.
Zo heb je nog beperkte invloed hierop

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011 12:45 pm 

Geregistreerd: zo 29 nov 2009 12:26 pm
Berichten: 7
helpt het dan om zoveel mogelijk geld over te boeken naar andere (eigen) rekeningen op het einde van het jaar?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011 1:13 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: za 19 nov 2011 1:30 pm
Berichten: 194
Nee, geld overboeken naar eigen rekeningen helpt nooit, want je vermogen blijft hetzelfde. Het overboeken naar rekeningen van iemand anders zou jou wel helpen, maar (1) dat was ook het geval met de oude regeling en (2) dan moet die andere persoon over dat bedrag Vermogensrendementsheffing betalen, en (3) je bent je geld kwijt :D .
Enige voordeel van de nieuwe regeling is dat je geen VRH hoeft te betalen over de toename in het betreffende jaar; dat bespaart je 0,5x1,2% over de toename, dus als je in een bepaald jaar 10.000 meer vermogen opbouwt, dan betaal je Eur 60 minder VRH t.o.v. de oude regeling. Keerzijde is dat als je vermogen afneemt in een jaar, dat je equivalent meer belasting betaald t.o.v. de oude regeling (6 Euro per 1000 vermogensachteruitgang). Uitgaven kun je dus wel het best aan het eind van het jaar doen, want dan kun je het hele jaar nog rente trekken over dat (uitgave)bedrag, en dat vermindert enigszins het verlies t.o.v. de oude regeling. Over een aantal jaren zijn we de oude regeling echter weer vergeten, dus druk zou ik mij er niet over maken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011 1:50 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
Nog beter zou zijn, maar illegaal... (1000 euro aan contanten mag je aftrekken)

Alles boven de vrijstelling op 1 januari opnemen, en 2 januari weer storten.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011 4:53 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
Veel succes. Ik weet niet over wat voor bedragen we in jouw geval praten, maar op het moment dat je bij de bank grote bedragen contant gaat opnemen gaan er wel wat alarmbelletjes af. Los daarvan is het, zoals je zelf al aangeeft, belastingfraude omdat contant geld ook gewoon onder je vermogen valt en je dit, met uitzondering van de vrijgestelde 1000 EURO (pp?) hoort aan te geven. Tel daarbij het diefstal risico op (als je er mee over straat loopt, en als je het thuis bewaart) en dan lijkt me het al met al iets wat niet zo verstandig is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011 5:05 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: di 08 jun 2010 9:43 am
Berichten: 774
Je kunt nog wat bijverdienen als je dikke rekeningen betaalt voor 1 januari. Ik betaal al mijn verzekeringen voorruit en ook de ziektekosten verzekeringen.
In mijn geval (2 pers.) is het in totaal ca 4.100 euro. Daarover krijg ik 3% korting, en bespaar ik nog eens 1,2% VRH. Reken maar uit, altijd moeite waard vind ik. Je moet wel het geld hebben natuurlijk.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011 5:28 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6730
Over die 1000 euro hoef je geen belasting te betalen.

Als je bijvoorbeeld op 43570 euro zit, is dus zeker interessant om 2x 1000 euro op 31 december te pinnen. En het is binnen de regels. Bespaar je dus 1,2% over die 2000 euro.

En zoals ik al aangaf, het zou het mooiste zijn, als je alles op 1 januari afhaalt, en 2 januari terugstort.
Maar het mag inderdaad niet.

Maar zou de belastingdienst, iedereen gaan nalopen voor een dergelijke truuk?
Daar hebben ze volgens mij helemaal geen tijd voor.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011 8:15 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Je mag prima al je geld van de bank halen op 31-12 en op 2-1 terugstorten, zolang je het maar netjes aangeeft. ;)

Geldt die 1000,- vrijstelling aan contant geld per volwassene of ook per kind? Zou per kind toch weer mooi 12 euro schelen. :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 17 dec 2011 8:23 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 05 feb 2008 10:12 am
Berichten: 405
juanj schreef:
Maar zou de belastingdienst, iedereen gaan nalopen voor een dergelijke truuk?
Daar hebben ze volgens mij helemaal geen tijd voor.

Dat ligt er een beetje aan om welke bedragen het gaat. Een bank heeft de plicht om ongebruikelijke transacties te melden vanwege de Wet ter voorkoming van witwassen en de financiering van terrorisme (de opvolger van de Wet MOT, de Wet melding ongebruikelijke transacties). Zie bv http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_ter_voorkoming_van_witwassen_en_de_financiering_van_terrorisme


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 1:02 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 27 sep 2011 7:16 pm
Berichten: 328
Nog een aanvulling:

Per 2012 komt het heffingvrij vermogen van minderjarige kinderen te vervallen !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 1:10 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
@juanj: Dat mag gewoon niet. En ik hoop dat dat bepaalt wat je doet. Of de pakkans groot is als je de boel oplicht zou daarvoor niets uit moeten maken. (Anders kun je ook fietsen gaan stelen; de pakkans is namelijk erg klein).
Ik vind deze discussie ethisch niet verantwoord. Ik heb de indruk dat jouw normen erg ruim zijn als het gaat om er zelf beter van te worden. Besef je dat je daarmee indirect gewoon geld van je landgenoten steelt want de pot moet toch gevuld blijven?
Ik heb zelf ook de hobby om zo min mogelijk belasting te betalen maar dan wel geheel binnen de regels.

Overigens is deze vrijstelling 503 euro voor 2011 en omvat meer dan contact geld:
Vrijstelling contant geld in huis
De vrijstelling voor contact geld, cadeaubonnen, boekenbonnen en andere betaalmiddelen, bedraagt 503 euro per belastingplichtige.
(verdubbeling bij fiscaal partnerschap; kinderen hebben hierop geen invloed)
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingtarieven/inkomstenbelasting/box-3


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 12:02 pm 
Stuiver

Geregistreerd: za 15 jan 2011 10:02 pm
Berichten: 62
E-wallets, zoals Paypal, Neteller of Moneybookers, zou je ook kunnen beschouwen als cadeaubonnen, maar dan virtueel. Of zijn dat toch een soort bankrekeningen?

Kun je een uitstaand (nog te betalen) creditcard saldo als schuld van je vermogen aftrekken?


Laatst bijgewerkt door 123456 op di 20 dec 2011 4:48 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2011 12:32 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: za 19 nov 2011 1:30 pm
Berichten: 194
Schulden mag je volgens mij niet direct van je vermogen aftrekken, maar dienen als "Schulden" opgevoerd te worden op een speciale plaats in de aangifte, en voor die aftrekpost "Schulden" geldt een drempel van enkele duizenden euro's. Je moet dus meer "schulden" hebben dan de drempel om er voordeel aan te hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 83 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO