Citaat:
Ja, je krijgt gewoon 6% als je voor 30 november deposito afsluit. Ik twijfel zelf nog. Ik vind het maar een rommeltje bij de CEB. Vorige week in mijn mailbox de herfstaanbeiding van 6%, gisteren in de brievenbus een brief met met lagere rentes voor deposito's. Heel slordig, lijkt alsof ze snel veel geld nodig hebben.
Die brief lag waarschijnlijk enkele weken geleden al bij de drukker en het gaat in de eerste plaats om het nieuws aan te kondigen dat de rente op de spaarrekening sinds 26 september verhoogd is. In de folder maken ze ook gebruik van dezelfde beelden (de luchtballon) en slogan ('Wij blazen de rente de lucht in') als ze eind september op hun site hadden staan, dus ik vermoed dat deze folder gebaseerd is op het thema van enige tijd geleden en gewoon wat te laat verstuurd is.
Mijn ervaring in de anderhalf jaar tijd dat ik spaarder ben bij CEB is dat elk bericht van deze bank gepaard gaat met een mededeling dat ze aantrekkelijke deposito's hebben. Ik heb in het verleden al meerdere malen een soortgelijke flyer in de bus gekregen. Het is inderdaad ietwat slordig dat de herfstaanbieding per mail en deze folder nu langs elkaar heen lopen, maar het zij zo.
De hoge percentages gelden alleen voor bestaande klanten, niet om nieuwe spaarders aan te trekken. Het is voor de bank een goed middel om zekerheid te krijgen. We weten allemaal waar het toe kan leiden als consumenten massaal geld van hun vrij opneembare rekeningen halen. En zeker in deze tijden is het voor een bank als CEB nodig om het spaargeld in eigen huis te houden. Door klanten een deposito te laten nemen, wordt het risico dat spaargeld wegvloeit aanzienlijk verkleind. Eigenlijk is het een win-win-situatie: de spaarder krijgt een hoger en gegarandeerd rentepercentage en de bank heeft de zekerheid om te beschikken over een vrij constante hoeveelheid geld. Dit zorgt voor stabiliteit en rust. Spaarder blij, bank blij