JandeV schreef:
Misschien heb ik het gemist, maar gewoonlijk zijn de populisten in een geval als dit er als de kippen bij, om de "schuldige" aan te wijzen. Slapen ze, worden ze milder, of verwachten ze gewoon minder bijval als ze geloofsgenoten aan de schandpaal nagelen?
Ik denk dat dat voornamelijk ligt aan de reputatie van de groep. Bij bijvoorbeeld de toeslagenaffaire betreft het (
tenminste, voor het algemene publiek) een groep mensen die in het leven alle tegenslagen hebben ervaren die je maar kunt bedenken, en dan ook nog eens door de belastingdienst wordt benadeeld, terwijl het bij de vrh-zaak gaat om lui (
tenminste, voor het algemene publiek) die allemaal barsten van het geld, die daar het liefst helemaal geen belasting over willen betalen, en waarvoor nu ook nog eens de hele begroting overhoop gehaald moet worden om ze een cadeautje te geven.
Dat de realiteit soms net wat gecompliceerder kan liggen is meestal niet van belang. Zo hoorde ik vorige week op de radio een verhaal over een jonge dame die ook slachtoffer was van de toeslagenaffaire. Zo had ze drie kinderen, had daardoor niet kunnen werken (ik hoorde in het hele gesprek niets over pa), had wel een toelage ontvangen voor de kinderopvang, had zelf een bedrijf gehad in “het inspireren van andere mensen”, was inmiddels weer zo’n bedrijf begonnen (als ik het goed begreep was het nieuwe bedrijf een tak van het oude), was momenteel bezig om “de juiste mensen op de juiste plaatsen om haar heen te installeren” zodat zij zich voltijds bezig kon gaan houden met datgene waar ze (volgens zichzelf) het beste in was: inspireren en motiveren van andere mensen”.
Ik hoor dan gewoon een alleenstaande jongedame met drie kinderen in een flatje, een hoop fantasie, en een totaal verkeerd beeld van eigen talenten, maar wie ben ik? Ze werkte tegenwoordig wel, van 9 tot 1, eerlijk is eerlijk.