Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 apr 2024 1:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 618 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 42  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 dec 2021 11:15 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: zo 27 sep 2009 5:34 pm
Berichten: 672
De Hoge Raad heeft recht gesproken. Hij is verder gegaan dan A-G Niessen adviseerde en heeft zelf de zaak afgedaan.

De belangrijkste rechtsoverwegingen:
Citaat:
3.4 De belangen die de wetgever heeft willen dienen met de invoering van het sinds 2017 geldende forfaitaire stelsel liggen op het terrein van uitvoerbaarheid, realiteit en opbrengst. Vanwege het belang van uitvoerbaarheid heeft de wetgever vastgehouden aan een stelsel waarbij voor de vaststelling van het inkomen uit sparen en beleggen is uitgegaan van de fictie dat belastingplichtigen hun vermogen aanhouden in de vorm van spaartegoeden of beleggingen en van een forfaitaire vaststelling van het rendement van die tegoeden en beleggingen. De realiteit heeft de wetgever willen bevorderen door te voorzien in periodieke herijking van de in artikel 5.2, lid 1, Wet IB 2001 genoemde rendementspercentages. Voorts is uit budgettaire overwegingen verlaten het uitgangspunt dat het forfait aanknoopt bij het zonder veel risico haalbare rendement.

3.5 Het voorgaande overziend oordeelt de Hoge Raad dat, ook met inachtneming van de ruime beoordelingsmarge die de wetgever toekomt, in redelijkheid niet kan worden gezegd dat het sinds 2017 geldende forfaitaire stelsel de uit artikel 1 EP voortvloeiende proportionaliteitstoets kan doorstaan. Er bestaat niet een redelijke verhouding tussen de belangen die de wetgever heeft willen dienen met dat stelsel en de ongelijkheid die wordt veroorzaakt door de vormgeving die de wetgever heeft gekozen voor de verwezenlijking van dat doel. In het bijzonder kan de – op zichzelf begrijpelijke – wens om de uitvoerbaarheid te bevorderen en de belastingopbrengsten op peil te houden, geen voldoende rechtvaardiging bieden voor het aanzienlijke verschil in behandeling tussen degenen die positieve vruchten plukken van hun risicovolle beleggingen, en die ook fiscaal een bevoorrechte behandeling ten deel valt, en degenen aan wie dat fortuin is voorbij gegaan, en aan wie door het stelsel een relatief zware belastingschuld wordt toebedeeld. Hieraan doet niet af dat het forfaitaire rendement in de beide rendementsklassen periodiek kan worden herzien.

3.6.1 Uit het hiervoor overwogene vloeit voort dat voor het met ingang van 2017 geldende forfaitaire stelsel geen toereikende rechtvaardiging is aan te wijzen. Voor degene die, zoals belanghebbende in de onderhavige jaren, door dit forfaitaire stelsel wordt geconfronteerd met een heffing naar een voordeel uit sparen en beleggen dat hoger is dan het werkelijk behaalde rendement leidt dit tot een schending van zijn door artikel 1 EP, in samenhang met artikel 14 EVRM, gewaarborgde rechten. [...]

3.6.2 [...] [D]e Hoge Raad [ziet] zich thans genoodzaakt belanghebbende adequate rechtsbescherming te bieden tegen de geconstateerde schending van zijn fundamentele rechten. Niet langer kan worden volstaan met de constatering van de schending of een onderzoek naar een individuele buitensporige last. Daaraan staan in de weg dat het ontbreken van een ‘fair balance’ ook het hiervoor genoemde discriminerende karakter heeft, dat de thans geldende regeling nog steeds dezelfde tekortkomingen bevat als die voor de jaren 2017 en 2018, en dat de wetgever weliswaar sinds 2015 werkt aan spoedige invoering van een heffing op basis van werkelijke rendementen, maar die invoering niet vóór 2025 kan worden verwacht.

3.6.3 De hiervoor bedoelde rechtsbescherming vergt een op rechtsherstel gerichte compensatie, waarvan de rechter de omvang in het algemeen slechts naar redelijkheid zal kunnen vaststellen. In deze zaak heeft de Rechtbank, in cassatie onbestreden, vastgesteld dat belanghebbende en zijn echtgenote gezamenlijk in 2017 en 2018 uit de tot hun rendementsgrondslag behorende bezittingen een rendement hebben behaald van respectievelijk € 6.612 en € 3.528. De Hoge Raad ziet daarin aanleiding belanghebbende voor de hiervoor genoemde schending van zijn fundamentele rechten rechtsherstel te bieden door te bepalen dat met betrekking tot de onderhavige jaren alleen het zojuist genoemde werkelijke rendement in de heffing wordt betrokken. Dit betekent dat het voordeel uit sparen en beleggen van belanghebbende voor het jaar 2017 moet worden bepaald op € 5.260 (€ 777.377 gedeeld door € 977.077 maal € 6.612) en voor het jaar 2018 op € 2.697 (€ 763.081 gedeeld door € 998.081 maal € 3.528).

3.6.4 De omstandigheid dat dit cassatieberoep voortkomt uit een massaalbezwaarprocedure en de uitkomst daarvan van belang kan zijn voor de beslechting van een groot aantal andere geschillen met de daaraan verbonden uitvoeringsproblemen, kan geen reden zijn rechtsherstel voor belanghebbende op de zojuist genoemde wijze achterwege te laten.
Bron: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2021:1963


A penny saved is a penny earned.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 25 dec 2021 1:33 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
Eindelijk wordt er recht gedaan aan de VRH die bij aanvang bedoeld was om het rendement te belasten met als uitgangspunt een te behalen rendement wat te verkrijgen is op een vrij opneembare spaarrekening (waardoor het rendement eventueel minder maar toch zeker niet meer werd belast).

Bij onderdeel 3.6.2 van de uitspraak wordt vermeld dat de wetgever weliswaar sinds 2015 werkt aan een spoedige invoering van een heffing op basis van werkelijke rendementen, maar dat de uitvoering niet vóór 2025 wordt verwacht.
Dat is inderdaad wat de staatssecretaris van Financiën heeft gezegd, maar die zal hierbij niet hebben gedacht aan een soort van vernieuwde VRH.
In het coalitie-akkoord al dat men de ambitie heeft om het belastingstelsel te vereenvoudigen en te hervormen waarbij direct al de eerste stappen worden gezet (naar verluidt is het voornemen om per 1 januari 2023 de leegwaarderatio af te schaffen de eerste stap) en zien belastingspecialisten dat als een "hint" om per 2025 de eigen woning onder te gaan brengen in box 3.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 25 dec 2021 3:22 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1204
Citaat:
In het coalitie-akkoord al dat men de ambitie heeft om het belastingstelsel te vereenvoudigen en te hervormen waarbij direct al de eerste stappen worden gezet (naar verluidt is het voornemen om per 1 januari 2023 de leegwaarderatio af te schaffen de eerste stap) en zien belastingspecialisten dat als een "hint" om per 2025 de eigen woning onder te gaan brengen in box 3.

Daar gaat dit huidige kabinet zijn vingers niet aan branden. Eigen woning naar Box 3 brengen is volgens mij voor politieke partijen zoals de VVD en CDA, politieke zelfmoord. Dan kunnen deze partijen met al hun mooie slogans afgelopen jaren zich per direct opheffen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 25 dec 2021 6:00 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
Martijn schreef:
Citaat:
In het coalitie-akkoord al dat men de ambitie heeft om het belastingstelsel te vereenvoudigen en te hervormen waarbij direct al de eerste stappen worden gezet (naar verluidt is het voornemen om per 1 januari 2023 de leegwaarderatio af te schaffen de eerste stap) en zien belastingspecialisten dat als een "hint" om per 2025 de eigen woning onder te gaan brengen in box 3.

Daar gaat dit huidige kabinet zijn vingers niet aan branden. Eigen woning naar Box 3 brengen is volgens mij voor politieke partijen zoals de VVD en CDA, politieke zelfmoord. Dan kunnen deze partijen met al hun mooie slogans afgelopen jaren zich per direct opheffen.


Het zou dan spelen in 2025 en ik verwacht toch dat het huidige (demissionaire) kabinet begin 2022 zijn biezen wel gepakt zal hebben. Maar, je hebt gelijk want afgezien van de Christen Unie heb ik ook geen enkele politieke partij gezien die dat in het partijprogramma heeft staan. Alleen bagatelliseer ik de (in feite al jarenlange) druk van de DNB en het IMF niet. Daarbij komt dat de Christen Unie van cruciaal belang is voor het komende kabinet en met de politiek weet je het maar nooit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 25 dec 2021 8:02 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Martijn schreef:
Citaat:
In het coalitie-akkoord al dat men de ambitie heeft om het belastingstelsel te vereenvoudigen en te hervormen waarbij direct al de eerste stappen worden gezet (naar verluidt is het voornemen om per 1 januari 2023 de leegwaarderatio af te schaffen de eerste stap) en zien belastingspecialisten dat als een "hint" om per 2025 de eigen woning onder te gaan brengen in box 3.

Daar gaat dit huidige kabinet zijn vingers niet aan branden. Eigen woning naar Box 3 brengen is volgens mij voor politieke partijen zoals de VVD en CDA, politieke zelfmoord. Dan kunnen deze partijen met al hun mooie slogans afgelopen jaren zich per direct opheffen.
Het huidige kabinet niet. Dat verwijst bij het minste geringste naar "het nieuwe kabinet".
Maar wat gaat er veranderen? Wat andere poppetjes maar wel dezelfde premier èn dezelfde partijen.
Als het moet veranderen in 2025, wordt dat besloten in 2024 en dan heb je het normaal gesproken nog steeds over Rutte IV. Of geloven ze er zelf ook al niet in dat ze de eindstreep halen?

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2021 11:31 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Hoe gaan ze die teruggave regelen? of waar moet je zijn?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2021 11:42 am 

Geregistreerd: za 18 okt 2008 1:18 pm
Berichten: 28
juanj schreef:
Hoe gaan ze die teruggave regelen? of waar moet je zijn?

Suggestie: bij de NAM? (na het overweldigende succes van de schadeafhandeling in Groningen hebben ze vast wel tijd om dit ook even mee te nemen. Kluit-->riet.)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2021 11:57 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Vandaar mijn vraag, dus het is weer wachten een op organisatie die zich (tegen een vergoeding) voor jou collectief je teveel betaalde VRH gaat terughalen... :shock: :shock:

Het is mij eens individueel gelukt met de 'netto' inhouding van WGA premies (zaak belasting heffen over belasting)
Heb toen een bedrag van de belasting gecompenseerd gekregen, echter gold dit alleen voor mensen die bezwaar aangetekend hadden bij de fiscus, en niemand kon dus meeliften

bank-f65/inhouding-wga-mag-niet-meer-netto-loon-t5666.html?hilit=WGA

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2021 12:05 pm 

Geregistreerd: do 02 okt 2008 8:00 pm
Berichten: 43
juanj schreef:
Hoe gaan ze die teruggave regelen? of waar moet je zijn?

Ja precies, waar moet je zijn? Lijkt me echt weer zo'n geval als je niks vraagt krijg je ook niks.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2021 12:18 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
En das kak.. moet je een hoop tijd steken om te onderbouwen met allerlei saldi, of ze moeten het uit de aangiftes halen, ik kan terug tot 2016 in de online omgeving.

Echter heb ik mij vaak in allerlei bochten gewrongen om onder de VRH grens te blijven, en zoveel nadeel heb ik er wellicht niet aan gehad daardoor
Zeker met de verhogingen naar ruim 100k nu, is het makkelijker geworden om eronder te blijven, door het spelen met de aanslag grens, kan je nog hoger benutten dan de 101300 EUR van 2022
Kon tot 109k gaan zonder het teruggaaf kost.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2021 12:39 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
gibbon schreef:
juanj schreef:
Hoe gaan ze die teruggave regelen? of waar moet je zijn?

Ja precies, waar moet je zijn? Lijkt me echt weer zo'n geval als je niks vraagt krijg je ook niks.


Het lijkt me wel logisch dat het geregeld wordt bij degenen die onder de massaal bezwaar regeling vallen.
Eigenlijk begint de teruggaaf problematiek al bij de komende definitieve aanslag over 2021. Bij die aanslag zou
de voorlopige aanslag 2021 gecorrigeerd moeten worden met inachtneming van de uitspraak van de Hoge Raad.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2021 12:40 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
juanj schreef:
Hoe gaan ze die teruggave regelen? of waar moet je zijn?

De belastingdienst kan gemakkelijk zien of je voornamelijk spaarrekeningen had.
Net als bij de aardbevingsschade zou iedereen met meer dan een ton spaargeld een vast bedrag (bijv. € 2000,-) moeten kunnen claimen bij de belastingdienst, waarbij de belastingdienst steekproefsgewijs zou kunnen controleren of de claim klopt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2021 12:44 pm 
Kwartje

Geregistreerd: za 16 mei 2009 10:11 pm
Berichten: 299
kspaar schreef:
juanj schreef:
Hoe gaan ze die teruggave regelen? of waar moet je zijn?

De belastingdienst kan gemakkelijk zien of je voornamelijk spaarrekeningen had.
Net als bij de aardbevingsschade zou iedereen met meer dan een ton spaargeld een vast bedrag (bijv. € 2000,-) moeten kunnen claimen bij de belastingdienst, waarbij de belastingdienst steekproefsgewijs zou kunnen controleren of de claim klopt.


Maar dan wel met de voorwaarde dat belastingplichtigen die een hoger bedrag kunnen claimen zich kunnen melden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2021 12:58 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 05 jan 2012 12:14 pm
Berichten: 420
Ja, natuurlijk. Misschien kan het nog simpeler, het is allemaal een kwestie van software: laat een programma alle aangiftes controleren en als het spaarrekeningen van meer dan een ton ontdekt, automatisch € 2000, overboeken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 dec 2021 1:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Bij de VT tel ik alle rekening op, en vermeld ik dit als 1 totaalregel met het geschatte bedrag.

In de definitieve aangifte check ik of de saldi klopt met de bedragen die er op 31 dec op de rekeningen stonden.

Vooral de RABO, is niet altijd eerlijk. Als de 31e in het weekend valt geven ze het saldo van de laatste werkdag door als eindsaldo van dat belastingjaar. Ik heb dat toen gewoon gewijzigd, kon het namelijk gewoon bewijzen.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 618 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 42  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO