bekend schreef:
Verder is het zo dat, als de rentes weer zouden gaan stijgen, men inderdaad (eerder) weer VRH zal moeten betalen. Daar staat dan ook wel een hogere rentevergoeding tegenover en betaal je, anders dan nu het geval is, VRH over iets wat je ook inderdaad hebt ontvangen. Het beleidsvoornemen lijkt mij een goed idee en sluit in ieder geval voor spaarders meer aan bij de realiteit. Dit beleidsvoornemen zou budgetneutraal zijn. Dan kan het niet anders dan dat er ook "verslechteringen" tegenover staan.
De rente is sind de jaren 80 al aan het zakken (met de nodige pieken en dalen). Mijn gok is dat de rente de komende paar jaren nog iets verder zullen gaan zakken omdat zowel de FED als de ECB de rentes willen laten zakken om de economie te stimuleren.
Daarna zal het stoppen en op termijn weer iets omhoog gaan. Rentes van 4% kunnen we over dromen, die tijden komen niet weer terug.
Ja leuk besluit he voor spaarders? Laat de beleggers maar lekker voor boeten, die zijn rijk zat.
Als spaarder besluit je zelf om geen risico te willen lopen en hierdoor bewust een negatief rendement te behalen. Liever dus een negatief rendement, dan investeren/beleggn (en de economie stimuleren) en op lange termijn een groter en positief rendement te behalen.
En laat mij raden, wedden dat spaarders een rechtzaak tegen de staat aan spannen omdat ze vergoeding voor de inflatie willen krijgen? En ja hoor de belegger mag hiervoor opdraaien: 1,7% extra VRH naast de al 1,76% VRH en niet te vergeten de 1,7% inflatie waar de belegger te maken heeft. Maakt totaal een rendementsverlies van 5,16% ! Who cares, beleggers zin toch rijk.