JandeV schreef:
Nog niet zo lang geleden pochte de 'doorgewinterde belegger': "Mijn YTD is nu meer dan 20% voor 2019". Dezelfde belegger, die nu ligt te jammeren, omdat hij daarvan wel eentwaalfde zou moeten afdragen.
Ik ben een belegger, wat heb ik aan +20% nu als ik niet verkoop en dit aan het einde van het jaar -10% kan zijn? Of nog erger dat die daling pas gebeurd in januari volgendjaar zodat ik ook nog extra VRH mag aftikken over geld wat ik niet meer heb?
Ik neem het risico. IK! De regering deelt nul in dit risico. Ze willen gewoon hun "winstpercentage" hebben of ik nu +30% haal of -80% voor onze regering is het kassa! Wat geeft de regering het recht om aan mijn geld te trekken in slechte jaren dat ik negatief rendement heb?
Zoals Piggy al aangaf, spaarders nemen genoegen met een zeker rendement van -1,7% rendement. "Wij, de beleggers" laten de waarde van ons geld waar we hard voor gewerkt hebben niet zo gemakkelijk verdampen. Dus we moeten wel risico lopen.
Geld staat niet stil, zelfs als je er niks mee doet. Je rendement is positief of negatief. Zelfs onder je matras vreet de inflatie eraan. Of is jouw zorgverzekering niet volgend jaar duurder dan dit jaar?
Dat we beleggen om de waarde van ons geld te behouden rechtvaardigt niet dat de regering ons maar even behoorlijk wat zwaarder gaat belasten. Laat ze de salarissen van ministers maar met 10% naar beneden gaan. Dat levert ook wel wat op. Ohnee, het moet natuurlijk wel ten koste van een ander gaan.