Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 10:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 8:59 pm 
Knaak

JandeV schreef:
Citaat:
Mijn YTD is trouwens circa 26% nu.
Wees dan maar blij, dat je niet voor het werkelijke rendement wordt aangeslagen.

26% klinkt stoer, maar op lange termijn zit ik waarschijnlijk aan de 6 of 7%. Dus echte rendementen belasten zou dan voor mij een zeer laag gemiddeld rendement opleveren of zelfs negatief.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 9:02 pm 
Stuiver

JandeV schreef:
Nog niet zo lang geleden pochte de 'doorgewinterde belegger': "Mijn YTD is nu meer dan 20% voor 2019". Dezelfde belegger, die nu ligt te jammeren, omdat hij daarvan wel eentwaalfde zou moeten afdragen.

Ik ben een belegger, wat heb ik aan +20% nu als ik niet verkoop en dit aan het einde van het jaar -10% kan zijn? Of nog erger dat die daling pas gebeurd in januari volgendjaar zodat ik ook nog extra VRH mag aftikken over geld wat ik niet meer heb?

Ik neem het risico. IK! De regering deelt nul in dit risico. Ze willen gewoon hun "winstpercentage" hebben of ik nu +30% haal of -80% voor onze regering is het kassa! Wat geeft de regering het recht om aan mijn geld te trekken in slechte jaren dat ik negatief rendement heb?

Zoals Piggy al aangaf, spaarders nemen genoegen met een zeker rendement van -1,7% rendement. "Wij, de beleggers" laten de waarde van ons geld waar we hard voor gewerkt hebben niet zo gemakkelijk verdampen. Dus we moeten wel risico lopen.

Geld staat niet stil, zelfs als je er niks mee doet. Je rendement is positief of negatief. Zelfs onder je matras vreet de inflatie eraan. Of is jouw zorgverzekering niet volgend jaar duurder dan dit jaar?

Dat we beleggen om de waarde van ons geld te behouden rechtvaardigt niet dat de regering ons maar even behoorlijk wat zwaarder gaat belasten. Laat ze de salarissen van ministers maar met 10% naar beneden gaan. Dat levert ook wel wat op. Ohnee, het moet natuurlijk wel ten koste van een ander gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 9:03 pm 
Knaak

Citaat:
besef dat ik veel risico neem. Bij een beurscrash zou het mogelijk -40 tot -50% verlies kunnen leiden.
Die is wel leuk, want op de mogelijkheid van verlies wees ik je juist toen je reageerde met: 'Boeien. Mijn YTD is nu meer dan 20% voor 2019'

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 9:13 pm 
Knaak

JandeV schreef:
Citaat:
besef dat ik veel risico neem. Bij een beurscrash zou het mogelijk -40 tot -50% verlies kunnen leiden.
Die is wel leuk, want op de mogelijkheid van verlies wees ik je juist toen je reageerde met: 'Boeien. Mijn YTD is nu meer dan 20% voor 2019'

Inderdaad, boeien die beurscrashes. En waarom? Omdat na een tijdje de koersen zullen herstellen. Op lange termijn is het rendement zo rond de 6-7%. Met wat mazzel zelfs op 8-9%.
Sterker nog je kan geld verdienen aan beurscrashes als je gaat shorten. Echter heb ik meerdere keren meegemaakt dat mijn timing grotendeels niet kloppen. Dus doe ik aan buy and hold.
Juist mensen die nog nooit zijn gaan beleggen hebben grote angsten voor de beurscrashes en beginnen daarom niet met beleggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 9:25 pm 
Knaak

Piggy schreef:
henrid schreef:
Ik vind dat inflatie eens buiten de discussie gelaten moet worden. Inflatie is een gegeven, die een losse relatie heeft met de rente, maar die m.i. niks te maken heeft met welke regeling dan ook. Volgens mij heeft iedereen ongeveer net zoveel last van inflatie, of je nou spaarder bent of belegger, nou ja tenzij je stijging van onroerend goed prijzen koppelt aan inflatie. Hoe dan ook, of het nou de huidige of de nieuwe regeling is, inflatie kun je aan beide kanten in de formules wegstrepen. Je gaat toch ook niet de pensioenkortingen relateren aan de VRH.

Dat is juist wat de bedoelding is van de regeringen, lekker de inflatie negeren. Waar het om draait is je rendement, niet alleen als belegger maar ook als spaarder. Ten tijde van de rentes met 4% had je nog een positief rendement als spaarder: 4% (rente)- 1,2% VRH -2,5% inflatie= +0,3%.
Nu als spaarder betaal je lekker mee met de rekening en die is -1,7%.

Landen die schulden maken zoals vaak vele zuidelijke EU landen hebben hier voordeel bij. En stiekem verdampen ook onze pensioenen door de lage rentes en verdwijnen langzaam naar de zuidelijke EU landen.
Toch blijft het een discussie die niks te maken heeft met de eerlijkheid van de oude t.o.v. de nieuwe regeling, en dat kan ook een reden zijn dat over inflatie niet wordt gerept. En dan nog kon je al lang de lage rentes zien aankomen en momenteel nog steeds 3,5% maken als je vroeg genoeg in deposito's was gegaan. Verantwoordelijkheid ligt ook bij de burger/spaarder/belegger zelf. Dat het oneerlijk is dat de overheid belasting heft over alles waar we al belasting over hebben betaald, daar zijn we het (bijna) allemaal wel over eens, denk ook eens aan schenk/erf-belasting. De overheid heeft gewoon geld nodig en dat kan niet meer gehaald worden bij de groepen die intussen uitgehold zijn. Helaas maakt de EU het allemaal nog veel erger, met vooral gevolgen voor de pensioenen, dus daar kan men de woede beter op richten, want waar onze overheid de miljarden aan besteedt, daar hebben we tenminste zelf nog enige invloed op. En als burger heb je zelf ook nog enige invloed op de inflatie die werkelijk op jou van toepassing is in plaats van het gemiddelde, want als ik geen huurappartement had, dan had ik door mijn bewuste keuzes amper inflatie. Oh ja, en wie steeds inflatie van het rendement aftrekt, zou ook eens loonstijging erbij op moeten tellen, ook al gaat dat helaas niet voor iedereen op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 9:27 pm 
Knaak

Citaat:
Op lange termijn is het rendement zo rond de 6-7%. Met wat mazzel zelfs op 8-9%.
Ook dan heb je dus niks te klagen, als je voor pakweg 5,5% wordt aangeslagen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 9:33 pm 
Knaak

JandeV schreef:
Citaat:
Op lange termijn is het rendement zo rond de 6-7%. Met wat mazzel zelfs op 8-9%.
Ook dan heb je dus niks te klagen, als je voor pakweg 5,5% wordt aangeslagen.

Dat is het mogelijke gemiddelde rendement op mijn beleggingen. Ik spaar daarnaast ook, dus het wordt lager.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 9:48 pm 
Knaak

Als spaarder word je volgens de plannen aangeslagen voor 0,09%. Ja, ook jij als spaarder.
Blijft het feit dat je als belegger niet wordt aangeslagen voor je volledige inkomen (volgens je eigen gegevens)
Dat de belegger zwaar gesponsord wordt door de spaarder, heb je hiermee zelf bewezen. Zelfs dat die sponsoring nog veel groter was, toen alles voor 4% werd aangeslagen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 10:04 pm 
Knaak

Laten we makkelijk doen: iedereen zijn geld inleveren dan hoeft er geen VRH te worden betaald. Tevens tegelijk het communisme invoeren krijgt iedereen evenveel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 10:04 pm 
Stuiver

[/quote]Toch blijft het een discussie die niks te maken heeft met de eerlijkheid van de oude t.o.v. de nieuwe regeling, en dat kan ook een reden zijn dat over inflatie niet wordt gerept. En dan nog kon je al lang de lage rentes zien aankomen en momenteel nog steeds 3,5% maken als je vroeg genoeg in deposito's was gegaan. Verantwoordelijkheid ligt ook bij de burger/spaarder/belegger zelf. Dat het oneerlijk is dat de overheid belasting heft over alles waar we al belasting over hebben betaald, daar zijn we het (bijna) allemaal wel over eens, denk ook eens aan schenk/erf-belasting. De overheid heeft gewoon geld nodig en dat kan niet meer gehaald worden bij de groepen die intussen uitgehold zijn. Helaas maakt de EU het allemaal nog veel erger, met vooral gevolgen voor de pensioenen, dus daar kan men de woede beter op richten, want waar onze overheid de miljarden aan besteedt, daar hebben we tenminste zelf nog enige invloed op. En als burger heb je zelf ook nog enige invloed op de inflatie die werkelijk op jou van toepassing is in plaats van het gemiddelde, want als ik geen huurappartement had, dan had ik door mijn bewuste keuzes amper inflatie. Oh ja, en wie steeds inflatie van het rendement aftrekt, zou ook eens loonstijging erbij op moeten tellen, ook al gaat dat helaas niet voor iedereen op.[/quote]E

De inflatie staat er niet buiten, want als de spaarders echt beseften dat de werkelijke rente -0,09% - inflatie was, werd het bericht van de over belastingvrij sparen 440.000 niet zo gretig ontvangen door de spaarders.

Luid zeggen ze: We hebben een verrassing voor je, Je mag 50 euro spaargeld houden!!!,grijnzend zeggen ze achter onze rug om Maar verhogen wel je zorgkosten met 150 euro per jaar, en energie kosten gaan omhoog, en de kosten voor je bankrekening, enz.

We mogen wat meer rente houden omdat het geld toch wel minder waard wordt. Inflatie is niks meer dan een verborgen belasting.

Inflatie gebruiken ze omdat het voor de meesten minder zichtbaar is dat ze erop achteruit gaan.

440.000 ZONDER VRH VOOR SPAARDERS!!!!! Ze framen dat spaarders erop eindelijk op vooruit gaan.

Als je door hun rookgordijn heen kijkt zie je dat alles duurder wordt en die rente dit lang niet compenseert. Tevens is het bewust zo uitgedacht dat ze niks inleveren. Ze pakken MEER. Van de beleggers wordt meer afgepakt.

Blije massa terwijl niemand er feitelijk wat op vooruit gaat. En beleggen is alleen voor rijken volgens de massa. Dus die mogen wel wat inleveren.

En dan mensen die roepen. Waarom voeren ze dat niet dit jaar meteen in. M.a.w. IK!!! betaal een paar tientjes minder belasting doorvoeren!!! Ik ben jarenlang verstandig met m'n geld omgegaan. Niet veeleisend geweest. En nu zal ik grof meer belasting moeten aftikken als dit door zou gaan. Het gaat mij ontzettend veel meer kosten. Betaalt de roeper van "voer het nu maar in" ff mee? Of is het een gevalletje "ik wordt niet geraakt, het boeit mij niet"

De massa wat wijsmaken en zaken en op deze manier burgers de mogelijkheid ontnemen om wat op te bouwen.

Kennelijk noemen we dit democratie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 10:22 pm 
Knaak

Het punt is dat inflatie voor iedereen geldt!!! Of je dit nu meeneemt in de berekening of niet, spaarders gaan er op vooruit (minder op achteruit zoals sommigen het zien; ik dacht dat bij mij het glas half leeg was). Wie beweert dat spaarders er op achteruit zullen gaan t.o.v. de huidige VRH, mag dat met een formule bewijzen, en dan neem ik m'n woorden terug. Pure spaarders gaan er in de nieuwe regeling op vooruit zolang de rente (nu 0,09%) beneden ongeveer 2,4% (bij een ton spaargeld) of 4,4% (bij een half miljoen) blijft. En ik heb hierboven gelezen dat die tijden niet meer komen, wat ik ook al lang denk, dus beleggers gaan deze regeling betalen, zoals ook al genoeg verklaard is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 10:24 pm 
Knaak

henrid schreef:
Ik vind dat inflatie eens buiten de discussie gelaten moet worden.VRH.

Denk je? Ongeacht hoeveel deze inflatie is? Deze is bijvoorbeeld in Turkije 15%.
Stel dat die hier ook zou zijn, dan heb je dus -15% rendement op je spaargeld. Niet erg toch?

En dan spreken we niet eens over hyperinflatie zoals in Bolivar, zwimbabwe of Duitsland na de 1e wereldoorlog.

Inflatie is niet erg en moeten we buiten de rendementen laten.....

Voor zowel de spaarder als de belegger gaat het om het rendement, niet om de VRH. Of de VRH nou 0, 1,2 , 1,76, of zelfs 10% is doet er niet toe. Het gaat om wat je aan het einde van het jaar overhoud. Of te wel de som:

Spaarrente of rendement met beleggen - VRH - Inflatie= werkelijk rendement.

Laatst bijgewerkt door Piggy op zo 08 sep 2019 10:27 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 10:27 pm 
Knaak

Piggy schreef:
Inflatie is niet erg en moeten we buiten de rendementen laten.....
Helemaal niet, maar alleen voor persoonlijk rendement/koopkracht, en niet om de beide regelingen met elkaar te vergelijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 10:29 pm 
Stuiver

JandeV schreef:
Als spaarder word je volgens de plannen aangeslagen voor 0,09%. Ja, ook jij als spaarder.
Blijft het feit dat je als belegger niet wordt aangeslagen voor je volledige inkomen (volgens je eigen gegevens)
Dat de belegger zwaar gesponsord wordt door de spaarder, heb je hiermee zelf bewezen. Zelfs dat die sponsoring nog veel groter was, toen alles voor 4% werd aangeslagen.

Regering rommelt maar wat aan met VRH. Dus beleggers mogen straks extra hard gepakt worden omdat de spaarders de afgelopen jaren wat meer hebben moeten betalen? En wat nu als de beurs -40% doet en we toch extra VRH belasting moeten betalen?

Vind je het dan ook eerlijk als de spaarrente -1% zou zijn en je nog 0,5% VRH erbij zou moeten betalen?

Als de belegger gesponsord wordt door de spaarder, waarom wordt je dan zelf geen belegger?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 10:37 pm 
Knaak

Dutch_Mustachian schreef:
Als de belegger gesponsord wordt door de spaarder, waarom wordt je dan zelf geen belegger?

Dat durft hij niet, waarschijnlijk is beleggen te vergelijken met gokken voor hem. Jammer dat vele mensen er zo over denken zonder dat ze zich erin verdiepen.
Het is heel normaal dat vele mensen een opleiding volgen (er zich in verdiepen) en dan een baan hierin zoeken (geld verdienen). Men wil hier graag moeite voor doen.
Echter willen vele spaarders geen moeite doen om zich in beleggen te verdiepen en meer geld te verdienen. Ze gooien hun geld maar al te graag weg...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 47  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]