Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu ma 29 apr 2024 12:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 10:11 am 

Geregistreerd: za 17 nov 2007 1:28 pm
Berichten: 48
is het handig om van een vrijgesteld vermogen naar een vrijgesteld rendementsopbrengst te gaan? Een fluctuerende rentevoet heeft dus veel invloed. Daarmee is het ook moeilijker (onzekerder) om fiscale consequenties van langetermijnkeuzes te doorzien: of het nu meerjaarse deposito's of beleggingen zijn.

De zwart/wit classificatie: spaargeld of iets anders (de politiek noemt dit 'beleggingen') heeft volgens mij veel ingrijpende consequenties:
- obligaties minder interessant; dus het wordt voor bedrijven lastiger zo geld aan te trekken, die moeten weer naar de bank
- crowdfunding minder aantrekkelijk -> particulieren moeten weer naar de bank voor hun geld
- geld uitlenen tussen particulieren (waaronder familie ondersteunen met een lening voor het kopen van een huis, maar er kunnen zoveel andere vormen zijn) --> ook maar weer allemaal aankloppen bij de bank
- alle vormen van geld buiten een bank om wordt dus als belegging gezien (paypal/crypto)? Lange leve de banken!

Als een minister met ideeen komt, is er dan een wet die hem verplicht aan te geven welke lobbyisten bijgedragen hebben aan dat idee?

Misschien moet ik toch eens instappen in bank-aandelen....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 10:46 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 6:53 pm
Berichten: 194
Citaat:
Misschien moet ik toch eens instappen in bank-aandelen....

Konden we maar in de Belastingdienst beleggen, want die krijgt altijd z'n geld wel binnen en vaak meer dan dat :wink:

_________________
The lack of money is the root of all evil (Mark Twain)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 10:55 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4541
groentje schreef:
Als de groene deposito's hun voordelen blijven houden in het nieuwe systeem komt er een stormloop op deze producten vermoed ik.

Of, zoals ik eerder schreef, op de groene beleggingen. Die leveren een fiscaal voordeel van 2,46% op daar waar groene deposito's blijven steken op 0,73%.... Die groene deposito's gaan dus achteruit qua voordeel t.o.v. de huidige situatie (ca 1,28% - 2,04%)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 10:57 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
BillGates schreef:
groentje schreef:
Als de groene deposito's hun voordelen blijven houden in het nieuwe systeem komt er een stormloop op deze producten vermoed ik.

Of, zoals ik eerder schreef, op de groene beleggingen. Die leveren een fiscaal voordeel van 2,46% op daar waar groene deposito's blijven steken op 0,73%.... Die groene deposito's gaan dus achteruit qua voordeel t.o.v. de huidige situatie (1,28% - 2,03%)

Klopt, echter bij afschaffing van het voordeel, zal de waarde van de belegging meteen instorten, waar je de inleg van je deposito alsnog gegarandeerd terug krijgt.

Daarnaast zal het deposito dan alsnog onder de noemer "spaargeld" vallen, waar je bij de belegging meteen de hoofdprijs gaat betalen...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 11:00 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3720
henrid schreef:
Piggy schreef:
Heb je er wel eens aan gedacht dat er ook mensen zijn die jaren lang erg zuinig leven en hierdoor ook veel vermogen hebben opgebouwd en relatief rijk zijn (in ogen van anderen). Voor deze mensen is het erg zuur dat ze zwaarder worden belast.
Ik snap je totaal niet. Ik ben zo iemand, en blijf ruim onder de nieuwe vrijstelling zolang de rente onder 0,15% blijft, en als het daarboven komt, dan ben ik nog steeds voordeliger uit dan met de huidige regeling, zelfs totaan 4%. Dus ik word helemaal niet zwaarder belast, sterker nog, mijn VRH gaat naar NUL. En inflatie heeft iedereen last van, dus dat is geen variabele die verschil maakt tussen oude en nieuwe regeling. Alleen kleine/gemiddelde beleggers zijn de dupe, spaarders worden compleet vrijgesteld, ja of nee?


Zo te lezen ben jij iemand die alleen spaart, ik heb het over mensen die voornamelijk alleen beleggen. Voor de beleggers worden de lasten hoger. Typisch een nivellerende werking van de overheid.
I.p.v. het stimuleren en gunnen dat mensen hogere rendementen behalen wordt het juist afgestraft.
En het wordt juist gestimuleerd dat mensen tot zeer grote bedragen (4 ton) hun geld slecht (lees negatief) laten renderen (spaarrekening dus).

Het komt er allemaal op neer dat de overheid hoe dan ook geld binnen wil krijgen en wie de rekening betaald en of het fair is niet interessant is.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 11:04 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Piggy schreef:
Het komt er allemaal op neer dat de overheid hoe dan ook geld binnen wil krijgen en wie de rekening betaald en of het fair is niet interessant is.

Kijk, je snapt het.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 11:05 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: wo 14 nov 2012 7:53 pm
Berichten: 507
Sparen is zonder risico en toegankelijk voor iedereen .
Niemand is verplicht om te beleggen of crowdfunden en dergelijken .

De beleggers op de beurs hebben al helemaal niets te klagen .Zij hebben nu net al jaren enorm voordeel van de kunstmatig extreem laag gehouden spaarrente .

Nu valt er ten minste weer iets te kiezen .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 11:07 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3947
Jarenlang zijn sparen en beleggen op één hoop geveegd, waardoor feitelijk de beleggers door de spaarders werden gesponsord. Aan die situatie zou een einde komen, zo erg is het niet als de beleggers eens iets terug zouden doen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 11:13 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
JandeV schreef:
Jarenlang zijn sparen en beleggen op één hoop geveegd, waardoor feitelijk de beleggers door de spaarders werden gesponsord. Aan die situatie zou een einde komen, zo erg is het niet als de beleggers eens iets terug zouden doen.

Eens hoor, beleggers mogen best wat meer betalen.
Overigens was het probleem meer, dat er geacht werd dat je x-deel belegde, terwijl dat niet zo was.

Maar dit is doorgeschoten. Alleen al het feit dat je bij 1 euro boven de grens meteen over de volle mep wordt aangeslagen, is idioot. Dit zorg nou net voor problemen zoals inkomensval bij mensen die een paar euro meer gaan verdienen en vervolgens honderden euro toeslag moeten inleveren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 11:17 am 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1655
Voor sommigen kan het interessant zijn:

-> laag renderende fondsen nu al verkopen, nu de deposito rente nog een beetje interessant is.
-> groen sparen kan natuurlijk ook

-> wachten kan ook, maar dan is het nog de vraag
- of de fondsen nog voldoende liquide zijn (risico op tijdelijke verkoop stop)
- en dat de depositorente nog lager is (deposito rente kan ook stijgen, al is dat op dit moment niet heel waarschijnlijk)


Vooral langdurende "laag renderende" beleggingen zoals sommige crowdfunding projecten met goede zekerheden (1e hypotheekrecht) met rentes rond de 4% zijn een stuk onaantrekkelijker geworden.

(Dat is precies wat in de brief van Snel naar voren komt. Het beleggen (en faciliteren) met geleend geld aan banden leggen i.v.m. "bubble vorming")


Laatst bijgewerkt door myy op zo 08 sep 2019 1:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 11:36 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3713
groentje schreef:
Maar dit is doorgeschoten. Alleen al het feit dat je bij 1 euro boven de grens meteen over de volle mep wordt aangeslagen, is idioot. Dit zorg nou net voor problemen zoals inkomensval bij mensen die een paar euro meer gaan verdienen en vervolgens honderden euro toeslag moeten inleveren.
Dat gevoel heb ik ook. Voorzichtige beleggers en kleine spaarders zijn straks meer de klos dan vermogenden, terwijl het voor de overheid maar een relatief kleine aanvulling is op hun inkomsten. De laatste jaren zijn een aantal van dat soort schokeffecten juist uit de belastingaangifte gehaald, maar nu wordt er weer eentje geïntroduceerd.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 12:57 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3947
Het begrip 'kleine spaarder' wordt zo wel heel erg ver opgerekt.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 1:36 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1655
Uit het archief heb ik nog eens opgezocht hoe het beleggers rendement wordt berekend.

Als niet onroerend goed belegger, heb ik de weging van 53% altijd aan de hoge kant gevonden.
En de weging obligaties erg laag.




Citaat:
Het forfaitair rendement in rendementsklasse II is gebaseerd op het rendement van overige bezittingen en wordt jaarlijks voor jaar t als volgt berekend (herijkt). Het percentage wordt gesteld op de som van
53% van het langetermijnrendement op onroerende zaken,
33% van het langetermijnrendement op aandelen en
14% van het langetermijnrendement op obligaties (de kapitaalmarktrentevoet van de jongste Nederlandse 10-jarige staatsobligatie).



Zie verder:

renteberekeningen-administratie-f38/vermogensrendementsheffing-2020-alvast-berekenen-t9857.html#p91794


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 1:55 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4541
@myy, je weet toch, iedereen met een vermogen boven de 31.000 euro heeft een tweede huis.....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 08 sep 2019 3:25 pm 
Daalder

Geregistreerd: vr 29 aug 2014 12:46 pm
Berichten: 1655
BillGates schreef:
@myy, je weet toch, iedereen met een vermogen boven de 31.000 euro heeft een tweede huis.....


:D

Deze fictie gaat denk ik meer op voor beleggers van > 0,5 miljoen.
Gezien de procentueke verdeling.

Los gezien hiervan, gaat de brief van Snel (bijnaam Langzaam)
er simpelweg vanuit dat obligatiehouders, zullen overstappen naar sparen.
De weging obligaties is voor een minder risicovolle portefeuille erg laag.

Het blijft lastig onderaan de streep iets over te houden:
- Sparen, lage rente (wel inflatie).
- Beleggen, er gaat maar liefst 1,76% vanaf. Potentieel risico op koersverliezen. Evenals inflatie en transactiekosten.


Laatst bijgewerkt door myy op zo 08 sep 2019 5:53 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 47  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO