Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 1:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 47  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019 9:33 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Dutch_Mustachian schreef:
Jan,

Jij gaat uit van 7% zonder ook maar ergens garantie te geven.
Prima. Doen ze met dit voorstel ook
Nee, het is je vriendje, dat uitgaat van 7%, en die geeft intussen al toe dat hij te beroerd is om belasting te betalen over inkomen.
En als je met 'ze' de staatssecretaris van financiën bedoelt zit je er twee keer naast. Die gaat namelijk uit van 5,33%, waarmee je volgens de expert dus al uiterst coulant behandeld wordt.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019 9:57 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
Dutch_Mustachian schreef:
Waarom leen je je spaargeld niet uit aan Piggy voor 4%? Dan hebben jullie beide een goede winst. Hij kan met geld beleggen wat ie anders niet had en daar gegarandeerde winst op maken en jij hebt een zeer goede rente in huidige tijden.
.


Jongens ik kan bij DeGiro geld lenen. Dit heet ook wel krediet met effecten als onderpand. Dit kan als ik het goed begrijp voor 4% + 1,25% (USD).
hoewel 4% natuurlijk goedkoper is (als ik dat van iemand kan lenen) doe ik het niet. Ik wil pas gaan lenen als de beurs een daling heeft gehad van 30% of meer. En dan ook niet meteen, maar ik kijk het een paar maandjes aan. De koersen zijn relatief hoog. Niemand weet hoe lang dit door gaat en hoe hoog het kan worden, maar niemand sluit een crash uit.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019 10:29 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
Dutch_Mustachian schreef:
Jan,

Jij gaat uit van 7% zonder ook maar ergens garantie te geven.
Prima. Doen ze met dit voorstel ook. Maar ze hebben het met geen woord over teruggave van VRH als het rendement toch onverhoopt minder of zelfs negatief is. Wel doen alsof het een vetpot is en heffen. Maar als het resultaat zwaar tegenvalt zijn ze niet thuis.

Na 10 jaar -5% rendement betekend dat ik minstens +12% rendement had gehad zonder VRH. Uiteraard hoef ik niemand te vragen wie die schade betaald.

Volgens jou is het heel onwaarschijnlijk, maar: Wat als ik heel weinig, geen of zelfs een negatief rendement haal en toch jaren een forse VRH heb betaald?

Wat dan?? Jammer joh. Je betaalde VRH is gewoon weg??

Lijkt mij verre van fatsoenlijk.

Mij zou je niet horen klagen als ik 7% rendement haal en hier 1,7% van moet inleveren. Alleen niemand garandeert dit.

Naast de vermogensAANwasbelasting moet er natuurlijk ook een (negatieve) vermogensAFwasbelasting komen. Want het is wel zo netjes als verliezen van je belasting worden afgetrokken. Daar zijn we het allemaal vast wel over eens als je bewust risico neemt omdat de overheid dat van je verwacht.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019 11:11 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
JandeV schreef:
Als de snor nou gewoon even meeleest:
7% bij een belegd vermogen van €500.000 spreken we GEMIDDELD over €35.000 per jaar aan inkomen, dat volgens een ingewijde dus onbelast moet blijven. €35.000! Er zijn mensen, die 's morgens voor minder hun bed uit komen.
Dat zelfs in de nieuwe plannen in zo'n geval een belegger al ruim €8.000 belastingvrij in zijn zak mag steken is niet voldoende, nee, dat moet nóg hoger en voor het verschil moeten maar mensen zonder inkomen opdraaien.


Hallo even rekenen. Stel dat men 7% haalt als belegger. In de nieuwe VRH is de belasting op beleggingen 33% en wordt er uitgegaan van een fictief rendement van 5,33% Effectief dus 1,76% belasting. Dus van de 7% gaat er 1,76 af. Blijft er dus 5,24% over. Echter er is ook inflatie van circa 2,63%

Dan blijft er over: 5,24-2.63=2,61 % In het oude VRH was dit 7-1,2-2,63=3,17%.
Het belastingtarief wordt dus verhoogt met 1,76/(1,2/100)= 42% !

Zie je het al voor je dat de BTW met 42% verhoogt wordt van 21% naar afgerond 30% ?
Of een verhoging van de loonbelasting van 36,55% naar 51,9% ?

De hell breekt los en half Nederland gaat staken. Echter bij belegger kan dat, want bijna niemand belegt. En beleggers zijn toch rijk die hebben geld zat...

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Laatst bijgewerkt door Piggy op ma 23 dec 2019 11:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019 11:35 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Citaat:
Blijft er dus 5,24% over.

Ja, reken maar...
Dat komt dus overeen met €26.200, niet veel minder dan iemand netto in handen krijgt, die €35.000 bruto verdient. En ook die heeft te maken met inflatie...
Maar hij werkt ervoor. Omdat jij het met gokken binnenhaalt, wil je geen belasting betalen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 dec 2019 11:40 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
JandeV schreef:
Citaat:
Blijft er dus 5,24% over.

Ja, reken maar...
Dat komt dus overeen met €26.200, niet veel minder dan iemand netto in handen krijgt, die €35.000 bruto verdient. En ook die heeft te maken met inflatie...
Maar hij werkt ervoor. Omdat jij het met gokken binnenhaalt, wil je geen belasting betalen.


Hallo, ik heb geen € 500.000,- aan vermogen belegt. Je doet alsof ik dit al op zak heb.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2019 12:05 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Het zijn gewoon de consequenties van je eigen woorden, die ik je voorhoud. Heeft verder niets te maken met hoeveel je belegt, afgezien van het feit, dat: hoe minder je belegt, hoe meer je profiteert van de vrijstelling (die je het liefst ook nog verzwijgt).

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2019 12:10 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
henrid schreef:
Naast de vermogensAANwasbelasting moet er natuurlijk ook een (negatieve) vermogensAFwasbelasting komen. Want het is wel zo netjes als verliezen van je belasting worden afgetrokken. Daar zijn we het allemaal vast wel over eens als je bewust risico neemt omdat de overheid dat van je verwacht.


Dit lijkt mij geen goed idee, want zorgt ervoor dat beleggers meer risico nemen dan normaal.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2019 12:12 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3718
JandeV schreef:
Het zijn gewoon de consequenties van je eigen woorden, die ik je voorhoud. Heeft verder niets te maken met hoeveel je belegt, afgezien van het feit, dat: hoe minder je belegt, hoe meer je profiteert van de vrijstelling (die je het liefst ook nog verzwijgt).


Ik zit boven deze vrijsteling van € 30.846,-. Ik ben niet zo blij met de nieuwe VRH, omdat ik vind dat de burger zichzelf ook moet redden door vermogen op te bouwen voor zijn pensioen. Dit bedrag is zo laag, je kan toch werkelijk niet zeggen dat je hiervan kan rond komen tijdens je pensioen. een 10 keer zo groot bedrag lijkt mij meer op zijn plaats.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2019 12:21 am 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1978
Dit jaar zuchten spaarders onder de torenhoge inflatie. Die valt niet bij te benen met de lage spaarrentes. Maar er komt verlichting, zo blijkt uit nieuwe economische ramingen van het Centraal Planbureau (CPB).

Waar de inflatie dit jaar gemiddeld 2,6 procent bedraagt, ligt die in 2020 op gemiddeld 1,4 procent. Dat is nog altijd fors hoger dan de hoogste variabele spaarrente van 0,25 procent, maar het gat wordt kleiner.

Verder blijft de koopkracht stijgen. Dit jaar hebben Nederlanders gemiddeld 1,2 procent meer te besteden, volgend jaar wordt dat 1,4 procent.


Laatst bijgewerkt door svanke op di 24 dec 2019 12:22 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2019 12:21 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Citaat:
vermogensAFwasbelasting

Goed idee. Vermogen op 1 januari 500.000 en op 31 december 400.000 euro omdat er een auto of zo van gekocht is.
Betaalt de staat je 30.000 (of 33.000) terug van die aankoop. Het moet niet gekker worden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2019 12:27 am 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Piggy schreef:
Ik zit boven deze vrijsteling van € 30.846,-. Ik ben niet zo blij met de nieuwe VRH, omdat ik vind dat de burger zichzelf ook moet redden door vermogen op te bouwen voor zijn pensioen. Dit bedrag is zo laag, je kan toch werkelijk niet zeggen dat je hiervan kan rond komen tijdens je pensioen. een 10 keer zo groot bedrag lijkt mij meer op zijn plaats.
Je lult in kringetjes.
Dan ga ik dat ook maar doen.
Als het nieuwe systeem doorgaat, mag je het tienvoudige bezitten en hoef je daar geen belasting over te betalen.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2019 12:30 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Je kunt je geld ook stiekem thuis bewaren. Maar of dat altijd slim is?
https://www.telegraaf.nl/financieel/162 ... -spaargeld


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2019 12:36 am 
Stuiver

Geregistreerd: zo 08 sep 2019 7:13 pm
Berichten: 98
Piggy schreef:
henrid schreef:
Naast de vermogensAANwasbelasting moet er natuurlijk ook een (negatieve) vermogensAFwasbelasting komen. Want het is wel zo netjes als verliezen van je belasting worden afgetrokken. Daar zijn we het allemaal vast wel over eens als je bewust risico neemt omdat de overheid dat van je verwacht.


Dit lijkt mij geen goed idee, want zorgt ervoor dat beleggers meer risico nemen dan normaal.


Ik snap wat je bedoeld. Maar hoe krijg je het wel eerlijk dan? Volgens mij kan dat alleen als ze gerealiseerd winst gaan belasten. Dan hoeven ze met verlies ook niets terug te doen. Verlies is eigen risico, en gerealiseerde winst is iets wat je echt hebt. Nu betaal je belasting over een resultaat waarvan je nog maar af moet wachten of je dat uiteindelijk wel hebt.

Ik denk ook dat beleggen op de lange termijn gunstig is. Maar om het te belasten alsof het zeer vanzelf sprekend is dat je gemiddeld 5,33% haalt vind ik zeer vreemd. Ik hoop dat ik ruim boven die 5,33% uitkom. Maar vanzelfsprekend vind ik dat niet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 24 dec 2019 12:53 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Citaat:
Ik hoop dat ik ruim boven die 5,33% uitkom
Kijk niet vreemd op als het volgend jaar bijna 6% is, gezien de prijsstijging op de woningmarkt en het herstel van de aandelenmarkt na het verliesjaar 2018.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 696 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 47  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO